
Misschien meer een probleem als je bovengemiddelde interesse hebt voor filmmuziek, maar het komt ook voor dat een gemiddelde kijker dit soort opvalt..
Het gekke vind ik dan weer dat ik hier bij John Williams geen last van heb, van de herhaling van zijn main themes, maar bij James Horner wel. Heb jij dat ook? Gek toch?!
Precies datgene geldt ook voor James Horner. Helaas niet perse een componist waar ik het over wil hebben, omdat dat bij uitstek de ´recycle´ componist is, of het nu om klassiek of eigen composities gaat.
Precies datgene geldt ook voor James Horner. Helaas niet perse een componist waar ik het over wil hebben, omdat dat bij uitstek de ´recycle´ componist is, of het nu om klassiek of eigen composities gaat.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Hij heeft natuurlijk wel goede muziek, maar dat is wel één van de redenen waarom ik zijn muziek niet altijd beluister.
Beetje vroeg nog maar erg leuk.... uit The Lemon Drop Kid (1951)
Prachtige muziek van Pascal Gaigne bij de erg mooie film El Faro de las Orcas (2016) - MovieMeter.nl
Erg fijne componist die Gaigne. Vind vooral deze twee (meesterwerken) memorabel:
Matka Edeniin
Pascal Gaigne - Matka Edeniin - YouTube
AzulOscuroCasiNegro
AzulOscuroCasiNegro (2006) -Original Soundtrack by Pascal Gaigne - YouTube
Daar ben ik het helemaal mee eens. Hij heeft natuurlijk wel goede muziek, maar dat is wel één van de redenen waarom ik zijn muziek niet altijd beluister.
Lijkt mij lastig om iemand te vinden, zowel liefhebbers als 'haters' van James Horner,, om dit te ontkennen. We zijn het overigens niet eens, enkel vanuit een objectieve beredenering. Daarom ook altijd een gemakzuchtig doelwit om welke vorm van herhaling binnen het oeuvre van een filmcomponist te ''verdedigen''.Vandaar dat ik het liever niet over Horner wilde hebben, in vergelijking met Williams, of vele anderen. Geen idee waarom jij precies componist, net als in het verleden, aanhaalt. Overigens geen favoriet, wel een groot liefhebber van zijn werk.
thanks voor de tip
Lijkt mij lastig om iemand te vinden, zowel liefhebbers als 'haters' van James Horner,, om dit te ontkennen. We zijn het overigens niet eens, enkel vanuit een objectieve beredenering. Daarom ook altijd een gemakzuchtig doelwit om welke vorm van herhaling binnen het oeuvre van een filmcomponist te ''verdedigen''.Vandaar dat ik het liever niet over Horner wilde hebben, in vergelijking met Williams, of vele anderen. Geen idee waarom jij precies componist, net als in het verleden, aanhaalt. Overigens geen favoriet, wel een groot liefhebber van zijn werk.
Zijn we het ooit wel eens dan Neo? We moeten wel in onze rollen blijven natuurlijk.
Ik gun jou componisten als Alberto Iglesias, Wojciech Kilar en Ennio Morricone goed te vinden, die vind ik ook goed. Maar gun mij om John Williams goed te vinden en kijkend naar het werk van de beste man, kan elke filmmuziekliefhebber niet ontkennen dat hij een grote inbreng heeft gehad in de filmwereld. Bijzonder ook dat ik Williams binnenkort ga ontmoeten, iets waar jij vast niet jaloers op bent, maar dat mag jij vinden.
Ik denk dat we het veel vaker over filmmuziek s eens zijn dan je denkt, maar daar simpelweg geen discussie over hebben gehad. Zou mij niks verbazen als we een (bijna) gelijke waardering hebben voor honderden scores. Maar gelukkig ook verschillend denken. Daarbij vind ik het op een discussiesite niet zo interessant om elkaar te gunnen om iemand goed te vinden. Evenmin om open deuren in te trappen.
Geen idee waar je op stuurt met die laatste zin... Ik zou wel gek zijn om het niet leuk te vinden als je iemand gaat ontmoeten waar je bewondering voor hebt.
de eerste score die ik kocht van op CD was Braveheart van Horner, en daarmee begon feitelijk mijn liefde voor film scores. In de jaren daarna begon dat zelfplagiaat inderdaad snel op te vallen. Ik werd er vooralsnog geen hater door, maar het resulteerde absoluut in puntenaftrek. Misschien als ik er weer meer naar zou luisteren dat ik nog kritischer zou worden.
maar Thomas Newman herken ik doorgaans ook binnen een paar seconden en Zimmer & protegés hebben een aantal thema's vanaf The Rock tot Pirates of the Caribbean behoorlijk uitgemolken; Horner staat erom bekend, maar er zijn meerderen die zich er nu en dan schuldig aan maken, al is een herkenbare stijl niet hetzelfde als je eigen akkoorden/melodieën wat herbewerken, terwijl ze nog steeds behoorlijk herkenbaar zijn.
Stan Bush!
Uit Transformers: The Movie (1986):
Uit Bloodsport (1988):
Uit Kickboxer (1989) en nu ook te horen in de finale van Guns Akimbo (2019) :
Meer favoriete (cheesy) 80's filmmuziek:
En uit de film Rad (1986):
Real Life - Send Me An Angel
Uit Rad (1986) en later ook gebruikt in de BMX-exploitation flick Turbo Kid (2015) :
Inhakend op je favoriete 80's (filmmuziek) Ramon K, deze is ook heerlijk.
https://stem-backend.npo.nl/storage/stemtool/75/spb58Sw4lez9h8Z2Gzer0clU1XIQd570.png
Stem voor de Filmmuziek Toplijst 2021 - NPO Radio 4
Stem nu op jouw favoriete klassieke filmmuziek voor de Filmmuziek Top 50. Staat je favoriete werk niet in de lijst? Voeg dan een vrije keuze toe. Je mag maximaal 20 stukken uit de keuzelijst kiezen en daarnaast nog 3 vrije keuze's toevoegen.
Stemmen kan nog t/m morgen 20:00 uur.
De Filmmuziek Top 50 hoor je op 5 maart van 12:00 tot 18:00 uur op NPO Radio 4.
Hierbij de lijst van vorig jaar:
https://www.nporadio4.nl/images/files/Filmmuziek_Toplijst_2020_DEF.pdf
Saaier en veiliger kan het niet worden. Laat ik mij dan nog maar niet uitlaten over de curieuze details.
Ik kan op voorhand al raden dat als je je niet kan vinden in die oudere lijst, eigen nieuwe inbreng totaal geen kans heeft
De top 2000 van NPO radio 2 is ook niet echt heel vooruitstrevend en voor veel muziekliefhebbers niet zo interessant.
Dat is de macht van het getal.
Misschien hebben mensen met een wetenschappelijk opleidingsniveau een vrij mainstream smaak.
bron: De Ster
Maar goed, als de redactie zulke voorspelbare titels voorselecteert dan krijg je dit al snel..
Austin Powers: Goldmember, ik heb de film helaas nog niet gezien maar die staat natuurlijk wereldwijd bekend om het sublieme gebruik van Beethoven's 5e symphony. Snap ook wel dat dat ten koste gaat van bv A Clockwork Orange waar Beethoven's muziek een onbelangrijke bijrol vervult.
Stelvio Cipriani - Reazione a catena (1971) , solitudine di Simone . Lijkt heel erg op Morricone .
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
© 2021 MovieMeter B.V.