menu

Mijn Updates +
Film / Toplijsten en favorieten / Je persoonlijke top 10

zoeken in:
tbouwh schreef:
verrassend als in: benieuwd naar de (redenen voor de) hoge waardering. In het lijstje uiteraard uiterst passend, maar dit zullen toch ook stuk voor stuk jouw 5*-films zijn.
Oef, lang verhaal kort. Zag veels te jong Braveheart en die film heeft net alles alle andere van hem - behalve zijn debuut - een blijvende indruk op me achtergelaten. Om The Passion of The Christ en Mel Gibson beter te willen begrijpen moet je eigenlijk eens iets lezen over het leven van Anne Catherine Emmerich. Zij heeft o.a. hele gedetailleerde visioenen gekregen over de de kruisiging van Jezus Christus.

Dank voor de tip. Naam van Emmerich heb ik al vaak voorbij zien komen in secundaire literatuur, maar dat was dan niet altijd positief. Wil het wel graag eens vanuit een insider-perspectief bekijken, en inderdaad was zij een belangrijke of de belangrijkste inspiratiebron, dus wie weet zoek ik haar werk nog eens op.

Hierbij mijn top 10:

1. Inception (2010)
2. Slumdog Millionaire (2008)
3. Beauty and the Beast (2017)
4. Titanic (1997)
5. Intouchables (2011)
6. Inside Out (2015)
7. Life of Pi (2012)
8. Hook (1991)
9. Harry Potter and the Goblet of Fire (2005)
10. Lizzie McGuire Movie, The (2003) (niet per se een goede film, maar omdat het mijn favoriete 'jeugdfilm' is en ik hem nog steeds wel eens kijk, een verdiende 10e plaats).

Top-10 is immer in ontwikkeling, maar ik heb 'em wat geactualiseerd.

1) Nuovo Cinema Paradiso (1988)
2) The Lord of the Rings (The Fellowship of the Ring) (2001)
3) The Godfather Pt. II (1974)
4) The Good, the Bad and the Ugly (1966)
5) Mulholland Dr. (2001)
6) Inception (2010)
7) Dogville (2003)
8 The Tree of Life (2011)
9) Enter the Void (2009)
10) Barry Lyndon (1975)

tbouwh schreef:
Top-10 is immer in ontwikkeling, maar ik heb 'em wat geactualiseerd.

1) Nuovo Cinema Paradiso (1988)
2) The Lord of the Rings (The Fellowship of the Ring) (2001)
3) The Godfather Pt. II (1974)
4) The Good, the Bad and the Ugly (1966)
5) Mulholland Dr. (2001)
6) Inception (2010)
7) Dogville (2003)
8 The Tree of Life (2011)
9) Enter the Void (2009)
10) Barry Lyndon (1975)

Mooie nummer 5.

Bij mij heeft Reservoir Dogs als voormalig nummer 10 inmiddels plaats moeten maken voor Lost RIver. Dat brengt mijn top 10 tot:

1. Mulholland Dr. (2001)
2. Taxi Driver (1976)
3. True Romance (1993)
4. Inglourious Basterds (2009)
5. Jigoku de Naze Warui (2013)
6. Se7en (1995)
7. Drive (2011)
8. Mad Max: Fury Road (2015)
9. Eyes Wide Shut (1999)
10. Lost River (2014)

Qua films die ik op het oog heb, maakt Shion Sono's Anchiporuno (2016) wellicht een kans op plekje in mijn top 10, al moet ik ook oppassen om geen te hoge verwachtingen te gaan scheppen voor mezelf. Het erge is dat de film voor me klaarstaat, maar er nergens ondertitels te vinden zijn.

Tien. Een lelijk woord, voor een ondeugdzame opdracht. De tien van vandaag:

van de alternatieve top 250.

1. Rear Window (1954)
2. Profondo Rosso (1975)
3. Le Samourai (1967)
4. Sunset Boulevard (1950)
5. C'era una volta il West (1968)
6. Rififi (1955)
7. TaXi Driver (1976)
8. Blue Velvet (1986)
9. In a Lonely Place (1950)
10. Apocalypse Now (1979)

Binnenkort tien andere.

1. All about Eve (1950)

Twee van de beste vrouwelijke acteerprestaties ooit voor mij, de screen presence van Bette Davis is ongekend en ook Anne Baxter speelt haar rol perfect, van naïef huppeltrutje dat zielsgelukkig is wanneer ze zelfs maar een blik krijgt van haar grootste idool tot diva die alle mogelijke trukjes kan en zal gebruiken om beroemd en bewonderd te worden, heerlijk. Daarnaast zijn ook de meeste bijrollen geweldig, Marilyn Monroe die zowat een uitvergrote versie van haar reeds redelijk stereotiepe zelf speelt, slinkse managers en co die A zeggen en B doen of omgekeerd, een gepaste vertelstructuur die je vanaf moment één tegelijk én in het verhaal brengt en tegelijkertijd ook nog met enkele vragen laat zitten, decors die af zijn, een scenario dat prima in mekaar steekt, een onderwerp dat voor mij meteen de interesse opwekt. En je krijgt een film die mij na meerdere kijkbeurten nog steeds compleet kan overdonderen en gedurende enige tijd verweesd kan achterlaten.

2. Das Weiße Band - Eine Deutsche Kindergeschichte (2009)
Alternatieve titel: A White Ribbon

Deze in prachtige zwart-wit kleuren geschoten film heeft bijna alle kenmerken die mijn nummer één ook heeft, ronduit fantastische acteerprestaties (ik krijg iedere keer weer schrik op het moment vlak voordat de vader des huizes zijn zoon een pak voor de broek geeft), onderwerp dat op een originele manier gebracht en verteld wordt, prima scenario, top mise-en-scène. En een onderwerp dat me erg boeit. Belangrijke vragen als: Heeft een extreem autoritaire opvoeding zijn nut en wat zijn de gevolgen hiervan, zijn de op de oppervlakte prima mensen wel echt zo prima als je ze beter leert kennen, wat zijn de gevolgen van een typische dorpsmentaliteit misschien wel groter dan we kunnen vermoeden, het zijn allemaal vragen die Haneke opwerpt en waarop hij geen pasklare antwoorden klaar heeft maar toch op een bepaalde manier zijn idee over geeft in de film, dit allemaal nog met een (weliswaar vrij losse) link naar de gebeurtenissen in Duitsland in de 20ste eeuw, je moet het maar doen.

3. Les Quatre Cents Coups (1959)

De ultieme liefdesbrief aan een jeugdig en onbezonnen leven, het leven dat de hoofdpersoon, fantastisch gespeeld door Jean-Pierre Léaud, leidt. Betrekkelijk eenvoudige film in feite, maar o zo charmant. Daarnaast schuwt Truffaut de kritiek ook niet, de omstandigheden waarin Antoine Doinel (Léaud) opgroeit zijn allesbehalve ideaal en zorgen er vermoedelijk voor dat hij beetje bij beetje het verkeerde pad opgaat. Hij krijgt niet de kansen die ieder kind zou moeten kunnen krijgen en krijg nogal snel de schuld wanneer er iets misgaat, niet altijd onterecht maar ook niet altijd even terecht. Film die mij kan ontroeren en doen schaterlachen, en dat soort films zijn dun gezaaid.

4. 2001: A Space Odyssey (1968)
Alternatieve titel: 2001: Een Zwerftocht in de Ruimte

Tja, deze film verklaren, hoe begin je eraan? Ik heb geen idee want er is weinig of niks om deze film mee te vergelijken. Volstrekt visionaire en unieke science-fiction film die, volgens mij, de geschiedenis van de mensheid wil beschrijven en op het einde een toekomstbeeld schetst. Met een ronduit fantastische Hall als kwaadaardige super pc. Muziekkeuze is enorm gedurfd maar past wonderwel, beelden zijn van een zelden geziene schoonheid. Gewoon ervaren deze film, kans is groot dat je hem ofwel geniaal vindt ofwel compleet ridicuul maar een ervaring rijker ben je in beide gevallen.

5. Trainspotting (1996)

Eén lange (nu ja lange) adrenalinetrip van regisseur Boyle die het gevoel van het boek van Ewan McGregor feilloos weet op te roepen. Al van bij het eerste, fantastische goed gekozen, openingsnummer en de snelle camerabewegingen wordt je gedropt in de zelfkant van de schotse maatschappij. Een groep drugsverslaafden anarchisten die buiten om zichzelf en hun broodnodige dosis drugs zich om niks bekommeren. Enkele van de meest memorabele personages ooit maken in deze film hun opwachting evenals een paar scènes die ik nooit zal vergeten, de WC-scène, de cold turkey scène, ... . Tempo zit fantastisch goed, mise-en-scène is perfect, acteerprestaties zijn geweldig, muziek is perfect gekozen, thema is (nog steeds) brandend actueel, absolute topfilm naar mijn bescheiden mening.

6. It Follows (2014)

Nog niet eens zo gek lang geleden voor het eerst bekeken, zonder echt bepaalde verwachtingen maar eerder met het idee een doordeweekse horrorfilm te zien te krijgen. Dat draaide even anders uit, ik heb van begin tot einde gekluisterd aan het scherm gezeten, heb nadien toch maar hier en daar is gecheckt in huis of ik geen It in huis had zitten en dacht dagen later nog regelmatig terug aan deze film. Het uitgangspunt is behoorlijk simpel maar de uitwerking is in mijn ogen quasi perfect.

7. Only Lovers Left Alive (2013)

Copy paste van de vorige uitleg is hier op zijn plaats eigenlijk. Met weinig verwachtingen aan begonnen, verwachtingen werden ruimschoots overtroffen, concept is op zich niet eens zo inventief maar de uitwerking is uniek en stond mij enorm aan.

8. The Thin Red Line (1998)

Ben niet echt helemaal zo voor de oorlogsfilms over het algemeen maar deze heeft voor altijd een plekje in mijn hart. Malick zijn films zijn voor mij vaak hit or miss, en deze is veruit de grootste hit. Ronduit fabelachtige momenten in de afrikaanse natuur wisselt hij af met bikkelharde momenten in volle oorlog. Het eerste deel van de film waarin ze "slechts" één enkel heuvel willen veroveren is van een intensiteit die ik zelden heb meegemaakt, fantastisch geacteerd, gefilmd en geregisseerd. Daarna zijn er ook nog enkele legendarische momenten die mij altijd gaan bijblijven, de omsingeling van één van de hoofdpersonages door de vijand en het moment waarop hij met zichzelf in het reine komt. Nergens anders heb ik de tweedeling tussen een perfect vreedzame gelukzalig wereld en een vieze, vuile, trieste wereld waarin oorlog heerst beter tegen mekaar weten uitgespeeld worden.

9. Lost in Translation (2003)

Deze film was voor mij één lange trip. Vanaf moment één werd ik meegezogen in een film die twee mensen toont die in de grootstad Tokio niet op hun plaats zijn en smachten naar een andere plek. Voor deze twee mensen mondt hun gezamenlijke afkeer van Tokio uit in een fantastische (maar schier onmogelijke) liefdesrelatie die beetje bij beetje voortkabbelt tot er een beslissing moet genomen worden. Met deze film laat Sofia Coppola, dochter van, zien dat haar een dochter van noemen op filmvlak eigenlijk een grote belediging is.

10. Hunger (2008)

Met Hunger leverde regisseur Steve McQueen een bikkelhard debuut af dat ontstellend hard binnenkwam bij mij. Veel mensen vatten de film samen in de zin: Ja die dialoog van x aantal minuten was wel knap. Maar daar doe je de film toch echt veel te kort mee, dan vergeet je de ronduit mensonterende omstandigheden en beelden die de film toont van de gevangenen die moeten leven in vieze, kleine cellen, die als protest hun uitwerpselen op de muren smeren, die nauwelijks als mens worden beschouwd door hun (politieke) tegenstanders, ... . Dit alles zorgt ervoor dat Bobby Sands (de als immer fantastische Fassbender) in een langdurende hongerstaking gaat die pas na meer dan zestig dagen een einde zou kennen. Een vaak onderbelicht deel uit de recente Europese geschiedenis op een ronduit briljante manier verfilmd.

Hierbij de films die ik om verschillende redenen in mijn top-10 heb geplaatst:

1. Lost in Translation (2002)
2. Cidade de Deus (2002)
3. The Big lebowksi (1998)
4. Das Leben der Anderen (2006)
5. Vertigo (1958)
6. Pulp Fiction (1994)
7. The Usual Suspects (1995)
8. The Life Aquatic with Steve Zissou (2004)
9. The Live of Brian (1979)
10. Donnie Darko (2001)

Love your nr 1, 5, 6, 7 en 9. (zeven is zelfs de naam van mijn vaste quizploeg omdat iedereen die film vrij geniaal vond).

Leuke afwisseling ook qua genres etc. Alleen nummer tien was niks voor mij al zou ik die misschien wel is moeten herbekijken.

Ben zelf helemaal weg van Western films. Ik moet er nog genoeg zien dus de lijst zal vast nog veranderen in de toekomst. Ik moest wel behoorlijk twijfelen tussen de nummer 1 en 2 haha.

10. The Magnificent Seven (1960)
9. A Fistful of Dollars (1964)
8. Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)
7. Tombstone (1993)
6. The Revenant (2015)
5. The Hateful Eight (2015)
4. Django Unchained (2012)
3. Once Upon a Time in the West (1968)
2. The Good, the Bad and the Ugly (1966)
1. For a Few Dollars More (1965)

Mijn persoinlijke top 10.

1 Pulp fiction (1994)
2 se7en (1995)
3 The Wolf of Wall street (2013)
4 the Green Mile (1999)
5 Heat (1995)
6 Titanic (1997
7 The Usual Suspects (1995)
8 L.A. Confidential (1997)
9 The Shawsank Redemption (1994)
10 Goodfellas (1990)

Jaarlijkse verversing, met films die ik dit jaar voor het eerst zag.

Ik kom deze keer tot 5 titels die ik er in eerste instantie echt bovenuit vond springen; aangevuld met een selectie uit het grote aantal films die ook een zeer goede indruk achterlieten.

Om te voorkomen dat het al te zeer een usual suspects-lijstje werd, dit jaar Malick (Badlands, The Thin Red Line, The New World), Tsai (I Don't Want To Sleep Alone, Stray Dogs) en Grandrieux (La Vie Nouvelle) maar eens niet in de lijst opgenomen.

Ceylan was nog niet de eer te beurt gevallen, terwijl dat wat mij betreft toch al 4x erg raak was. Erin dus, deze keer.

Eggers’ The VVitch was voor mij gewoon de aangenaamste verrassing van dit jaar (ik loop altijd een beetje achter). Hij liet zich overigens ergens ontvallen dat hij meer geïnteresseerd is in heksen dan in film, dus dat tempert de verwachtingen met betrekking tot zijn verdere carrière als cineast wel een beetje.

Ook van Rohmers Le Rayon Vert werd ik blij, te meer omdat het de toch nog gevonden parel was in de verder – in vergelijking met zijn oudere werk – een tikkie tegenvallende serie Comédies et Proverbes.

1 Images (Altman, 1972)
2 Rengoku Eroica (Yoshida, 1970)
3 Trys Dienos (Bartas, 1991)
4 Ultimo Tango a Parigi (Bertolucci, 1972)
5 Xiao Shi Da Kan (Hung-i-Chen, 2011)
6 Clean, Shaven (Kerrigan, 1993)
7 Le Rayon Vert (Rohmer, 1986)
8 Uzak (Ceylan, 2002)
9 The VVitch: A New-England Folktale (Eggers, 2015)
10 Yûrika (Aoyama, 2000)

Leuk idee Ferdydurke. Mijn top 10 van 2017 zal dan zoiets worden:

01. Enter the Void (2009)
02. Seul contre Tous (1998)*
03. C'est Arrivé près de chez Vous (1992)*
04. Pontypool (2008)
05. Dai-Nihonjin (2007)
06. Only Lovers Left Alive (2013)
07. Requiem for a Dream (2000)*
08. Gamer (2009)
09. Jin-Rô (1999)*
10. Good Time (2017)

*=herkijk

Een 'eeuwige' top 10 negeert al die tientallen (zo niet honderden) nummers 11. En zo kun je films als Pontypool ook eens een jaartje in de spotlights zetten

misschien zou dit die van mij kunnen worden, op dit moment

1 - Szamanka (1996) - 9.5
2 - Siddeshwari (1990) - 9.5
3 - Przesluchanie (1982) - 9.0
4 - Ostatnia rodzina (2016) - 9.0
5 - A Religiosa Portuguesa (2009) - 9.0
6 - Sous le soleil de Satan (1987) - 9.0
7 - El auge del humano (2016) - 9.0
8 - Nezhnost (1967) - 8.5
9 - Na srebrnym globie (1988) - 8.5
10 - Ziemia obiecana (1975) - 8.5

Maar morgen kan die ranking er toch alweer anders uitzien...
persoonlijk gaat mijn voorkeur toch uit naar een stabielere top 10
maar inderdaad, een leuk idee en een goede manier om titels te promoten!
(als er mensen zijn die inderdaad de MM-toplijsten gebruiken ter inspiratie....?)

NB, 5x Polen, 2017 was écht het jaar van de Poolse cinema voor mij!

O.b.v. ongeveer 150 stemmen is dit mijn top-10 van films die ik in 2017 zag:

1. Jackie (Larraín, 2016) - 4,5*
2. Mommy (Dolan, 2014) - 4,5*
3. Miami Vice (Mann, 2006) - 4*
4. La Luna (Bertolucci, 1979) - 4*
5. Grave (Docournau, 2016) - 4*
6. The man who knew too much (Hitchcock, 1956) - 4*
7. Les salauds (Denis, 2013) - 4*
8. Bamako (Sissako, 2006) - 4*
9. Nocturama (Bonello, 2016) - 4*
10. Sieranevada (Puiu, 2016) - 4*

Kijk, zo komen er in de laatste twee posts toch al weer wat nieuwe, of reeds ergens in het achterhoofd ronddobberende, namen en titels bovendrijven

De tien meest aangename kennismakingen met filmmakers tijdens dit jaar. Landscape in the Mist de enige 5* film. Hiernaast veel gezien en ontdekt van Alonso, Assayas, Dardenne, Fellini, Godard, Jia, Koreeda, Kiyoshi Kurosawa, Larraín, Loznitsa, Marker, Naruse, Pialat, Rossellini, Tsai en Visconti.

5.0* :: Topio Stin Omichli / Landscape in the Mist ( 1988, Angelopoulos )

De meest verrassende namen uit een lange lijst 4.5*...

4.5* :: Nippon Konchûki / The Insect Woman ( 1963, Imamura )
4.5* :: La Gueule Ouverte / The Mouth Agape ( 1974, Pialat )
4.5* :: Jiao You / Stray Dogs ( 2013, Tsai )
4.5* :: Meshi / Repast ( 1951, Naruse )
4.5* :: Mua He Chieu Thang Dung / Vertical Ray of the Sun ( 2000, Tran )
4.5* :: Germania Anno Zero / Germany Year Zero ( 1948, Rossellini )
4.5* :: Kebun Binatang / Postcards from the Zoo ( 2012, Edwin )
4.5* :: Roozi Ke Zan Shodam / The Day I Became a Woman ( 2000, Makhmalbaf )
4.5* :: Le Bonheur / Happiness ( 1965, Varda )

Ik heb het idee dat er de laatste tijd eigenlijk weinig verandert aan mijn top 10. Dat was vroeger wel eens anders het geval.

1. Kreuzweg (2014)

Kreuzweg is voor mij het sterkste drama dat ik ooit gezien heb, en dat dieper ingaat op het proces van radicalisering, een vrij actueel onderwerp. Waar de film me nog het meest in verbaasde was hoe het zich beperkte in wat het kon vertellen door de vertelstructuur (het onderverdelen van de film in de 14 hoofdstukken analoog met de hoofdstukken van de kruisweg). Hiermee bindt de film zich vast aan een rigide structuur, maar dan krijg je desondanks toch een geweldig resultaat. Ik vind het een huzarenstukje. De film pakte me enorm, vanaf de eerste scène (een geweldige openingsscène) had de film al beet, en dit tot de allerlaatste scène. Ik vond de statische camerabewegingen ook een meerwaarde in deze film, rustgevend en ook stilistisch mooi. Misschien ook wel modern minimalistisch.

2. Suspiria (1977)

Ik denk dat er geen dag voorbijgaat waaraan ik niet aan deze film denk. Ik denk dat ik quasi elke dag deze film opnieuw terug wil zien. Toen ik The Neon Demon zag, dacht ik dat dat de mooiste film was dat ik ooit gezien had, maar na het zien van deze film weet ik dat deze film misschien wel het begin van alles was op dat vlak. Ik heb gewoon het idee dat deze film voor mij gemaakt is, en alles juist valt. Het is misschien niet de film van de meeste gore, maar het gaat om de ervaring. De film is een lust voor oog en oor en verwent je zintuigen. En na de film voel je je een ander mens.

3. Respire (2014)

Misschien wel een heel persoonlijk filmpje, maar ook opnieuw een drama dat echt op je huid zit. Nijpend in zekere vorm wel. Een waar je het verhaal ook erg goed aanvoelt, zonder dat het daarvoor ooit in clichès moet vervallen. Respire is een heel realistische en pure film, en is één van de beste films die de leefwereld van jongeren weergeeft. Neem daarbij ook nog eens de prachtig geschoten beelden bij, en misschien ook wel één van de beste party-scènes in film, en dan heb je een pracht van een film.

4. Eyes Wide Shut (1999)

Met Kubrick had ik een tijdje een haat-liefde verhouding. Na deze film is dat eigenlijk veranderd. Ik had lange tijd gedacht dat deze film uiteindelijk pretentieus enzovoort zou zijn, omdat zelfs sommige Kubrickfans er niet van houden, maar uiteindelijk is dit misschien wel één van de enige Kubrickfilms waar bij het van de eerste keer voor mij "bingo" was. De film intrigeert, er zitten geweldige scènes bij, de mysterie in deze film boeit, en voor de zintuigen is ook dit verwennerij. Ook dit was voor mij vooral een ervaringsfilm. Een echt meesterwerk.

5. Taxi Driver (1976)

Martin Scorsese vind ik over de algemene lijn licht overschat, maar met deze film heeft hij vooral een film die het qua sfeer erg goed doet, mede door de geweldige score / soundtrack. Travis Bickle is een memorabel personage, en de karakterstudies in deze film die voor een sterk ontwikkelde psychologische laag zorgen, maken ervoor dat de film op dat vlak heel erg veel te bieden heeft. Maar de sfeer van New York by night in taxi ondersteund door jazz, is voor mij toch ongeëvenaard in film.

6. The Neon Demon (2016)

De Suspiria van deze eeuw. Prachtig gefilmd en een trip / ervaring die je ook heel lang bezighoudt, in combinatie met een geweldige acteerprestatie van Elle Fanning. Ook hier had ik na het verlaten van de cinéma een echte vreemde gewaarwording, met name dat je een ander mens bent na het zien van deze film. Of dat je de cinéma verlaat met een eerder verdoofd gevoel. Qua visuele pracht misschien wel de mooiste film ooit (waar in Suspiria vooral de synergie met de audio voor een wow-effect zorgt).

7. Mustang (2015)

Zeer sterk drama dat er voor mij staat, dat mij pakt en dat ook een boodschap te vertellen heeft, al dan niet in verpakte vorm. Maar ook op cinematografisch vlak vond ik dit een zeer sterk gefilmde film. Een film die ook één en al schoonheid bevat en warmte uitstraalt, ondanks de wat donkere thematiek. En natuurlijk realistisch en puur, en niet overdreven uitgezet qua dramatiek.

8. Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom (2003)

De films van Ki-duk Kim hebben vaak drie dingen gemeen: sfeer en rust, (boeddhistische) filosofische gelaagdheid en de befaamde stilte. Muzikaal vind ik deze film ook zeer sterk, waarbij de gezongen delen echt indruk maakten. Ik denk dat de herkenbare en unieke omgevingen in deze film ook dat beetje extra geven (dat hutje op het water). De evolutie van de film is dan beter te volgen. De kracht zit hem ook dat de film blijft boeien ondanks de traagheid en stilte, en niet alleen bij deze film maar ook bij Bin-jip. Bij die laatste was ik er me zelfs amper van gewaar dat er amper gesproken werd in de film, maar er zijn natuurlijk veel vormen van communicatie in het echte leven.

9. Cidade de Deus (2002)

Een film die ik lange tijd geleden al voor het eerst had gezien, en dus lange tijd mijn favoriete film was. De film heeft een zeer boeiend verhaaltje (ook wel een soort rise&fall-element), en één van de films die het sterkste het leven in de Zuid-Amerikaanse sloppenwijken kan weergeven, of althans de gevaren en de bruutheid ervan. Ik denk ook wel dat ik een voorliefde heb voor zo een locaties en Brazilie. Sloppenwijken zijn voor mij very pleasing to the eye, en de kleine steegjes geven je het gevoel dat je in een echt avontuur verzeild raakt, maar het kan ook het element van nieuwheid zijn die dat gevoel heeft. Ik vind de film erg boeiend en over een sterk verhaal beschikken, en gangsters uit de sloppenwijken zullen me nu éénmaal altijd meer boeien dan maffiosi en de criminaliteit van/bij de elite.

10. American Beauty (1999)

Een film dat zeer sterk in elkaar zit, en waar de inhoud ervoor zorgt dat je begint te reflecteren over je eigen leven. Een film die vragen stelt over de sillyness van het leven. Een film die aantoont dat je soms je controle over alles moet loslaten om echt te kunnen genieten van het moment. Een film die dieper omgaat om het gegeven van midlifecrisissen, maar ook een film met geweldige acteerprestaties, een prachtig verhaal en een zeer mooie soundtrack.

Top-10 van de films, die ik voor het eerst zag in 2017:

01. Pinjar: Beyond Boundaries... (Chandra Prakash Dwivedi, India, 2003)
02. Nijūshi no Hitomi [a.k.a. Twenty-four Eyes] (Keisuke Kinoshita, Japan, 1954)
03. Yu wo Wakasuhodo no Atsui Ai [a.k.a. Her Love Boils Bathwater] (Ryōta Nakano, Japan, 2016)
04. Der Kommer en Dag (Jesper W. Nielsen, Denemarken, 2016)
05. En Man Som Heter Ove (Hannes Holm, Zweden, 2015)
06. Khuda Ke Liye [a.k.a. In the Name of God] (Shoaib Mansoor, Pakistan, 2007)
07. Svetat e Golyam i Spasenie Debne Otvsyakade [a.k.a. The World Is Big and Salvation Lurks around the Corner] (Stephan Komandarev, Bulgarije, 2008)
08. Chaharshanbe-soori [Fireworks Wednesday] (Asghar Farhadi, Iran, 2006)
09. Manchester by the Sea (Kenneth Lonergan, VS, 2016)
10. Conducta (Ernesto Daranas, Cuba, 2014)

1. Apocalypto (2006)
2. The Revenant (2015)
3. Gladiator (2000)
4. The Count of Christo (2002)
5. Black Hawk Down (2001)
6. Les Miserables (1998)
7. The Pianist (2002)
8. Braveheart (1995)
9. Shawshank Redemption(1994)
10. Cold Mountain (2003)

1. Solyaris (1972)
2. There Will Be Blood (2007)
3. Ex Machina (2014)
4. Smultronstället (1957)
5. Un Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut (1956)
6. Se7en (1995)
7. Pafekuto Buru (1997)
8. Little Children (2006)
9. Das Weiße Band - Eine Deutsche Kindergeschichte (2009)
10. Der Name der Rose (1986)

1. Nuovo Cinema Paradiso (1988)
2. Blade Runner (1982)
3. Vertigo (1958)
4. Once upon a Time in America (1984)
5. Alien (1979)
6. Raiders of the Lost Ark (1981)
7. Suspiria (1977)
8. Stalker (1979)
9. Der Name der Rose (1986)
10. A Bridge Too Far (1977)

Na een hele tijd toch weer een flinke wijziging uitgevoerd. Star Wars is definitief verdwenen en Tarkovsky maakt eindelijk zijn entree. Op Nr. 1 Cinema Paradiso omdat dit een film over de filmkunst zelf is en ik het erg lastig vind om één favoriet te noemen.

baspls schreef:
1. Nuovo Cinema Paradiso (1988)
2. Blade Runner (1982)
3. Vertigo (1958)
4. Once upon a Time in America (1984)
5. Alien (1979)
6. Raiders of the Lost Ark (1981)
7. Suspiria (1977)
8. Stalker (1979)
9. Der Name der Rose (1986)
10. A Bridge Too Far (1977)

Na een hele tijd toch weer een flinke wijziging uitgevoerd. Star Wars is definitief verdwenen en Tarkovsky maakt eindelijk zijn entree. Op Nr. 1 Cinema Paradiso omdat dit een film over de filmkunst zelf is en ik het erg lastig vind om één favoriet te noemen.

De films die ik gezien heb, zijn wel allemaal films die ik zeer graag zie. Raiders of the Lost Ark staat wel maar op 3.0*, maar ben er zeker van dat dat hoger gaat staan, omdat ik nu al meer empathie heb en meer bekend ben met het verhaal van Indiana Jones.

Maar het belooft veel goeds voor al die andere films. Ik heb ook wel het idee dat de giallo me wel zou kunnen liggen. Ik zie ook graag horror (misschien niet altijd dezelfde als die van jou maar we zien wel, want oude horror heb ik meestal gewoon nog niet verkend, en eigenlijk bevallen oude horrors en thrillers me juist wel). Ik denk dat de jaren '70 van film in het algemeen me ook liggen.

Maar erg mooie top 10. Once Upon A Time in America verwacht ik echt veel van. Ik denk denk dat ik dat een erg mooie film ga vinden. Ik heb trouwens echt wel de zin om veel maffiafilms te zien, zeker omdat ik nu weer wat GTA aan het spelen ben. Misschien is het moment wel aangebroken om eindelijk wat maffiafilms te zien, want ik denk en hoop dat ze me eigenlijk wel liggen, en ik er gewoon nog niet aan toe gekomen ben. En met Pulp Fiction wacht ik ook niet meer te lang... .

Je hebt trouwens mijn favoriet uit de jaren '50, '70 en '80 in je top 10. En met Alien de nummer 3 uit de jaren '70 die net buiten mijn top 10 valt (denk plaats 12 of 13).

Wat mij opvalt, veel films uit jouw top 10 komen uit een korte tijdspanne (tussen 1977 en 1988).

01. Avengers: Infinity War (2018)
02. The Greatest Showman (2017)
03. Logan (2017)
04. It Follows (2014)
05. Back to the Future Part I / Part II (1985 / 1989)
06. Gone Girl (2014)
07. Inside Out (2015)
08. Inception (2010)
09. Ready Player One (2018)
10. Let Me In (2010)

N.Fury schreef:
01. Avengers: Infinity War (2018)
02. The Greatest Showman (2017)
03. Logan (2017)
04. It Follows (2014)
05. Back to the Future Part I / Part II (1985 / 1989)
06. Gone Girl (2014)
07. Inside Out (2015)
08. Inception (2010)
09. Ready Player One (2018)
10. Let Me In (2010)

Ik durf te wedden dat je top 10 er weer helemaal anders uitziet volgend jaar. Let Me In is een remake van deze film: Låt den Rätte Komma In (2008) dus misschien zal dit je wel liggen.

TornadoEF5 schreef:
Ik durf te wedden dat je top 10 er weer helemaal anders uitziet volgend jaar. Let Me In is een remake van deze film: Låt den Rätte Komma In (2008) dus misschien zal dit je wel liggen.

Klopt, heb "Let The Right One In" ook gezien en in bezit.
De remake staat in de Top 10 omdat ik die net iets beter vind en dat komt stiekem ook door Chloë Moretz die hierin speelt.

1. Vozvrashchenie (2003)
2. Rumble Fish (1983)
3. Blade Runner (1982)
4. Bitter Moon (1992)
5. Melancholia (2011)
6. C'era una Volta il West (1968)
7. A Ghost Story (2017)
8. The Village (2004)
9. Solyaris (1972)
10. Felicia's Journey (1999)

Het is bijna twee jaar geleden dat ik hier een update gaf van mijn top 10, dus tijd voor een nieuwe. Zo zag hij eruit in oktober 2016:

1. Boyhood (2014)
2. Blade Runner (1982)
3. Mononoke-Hime (1997)
5. Thing, The (1982)
6. Drive (2011)
7. Jagten (2012)
8. Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, The (2001)
9. Perks of Being a Wallflower, The (2012)
10. Minority Report (2002)

En nu de meest recente versie van mijn top 10:
1. Boyhood (2014)

Nog steeds mijn nummer 1 allertijden. Soms komt een film op het perfecte moment, en dat is hier zeker het geval. Het is simpelweg het feit dat ik me zo goed kan vereenzelvigen met het hoofdpersonage. Niet zozeer vanwege het feit dat zijn ouders zijn gescheiden, maar de relatie die hij met ze hoofd, de manier hoe hij in de wereld staat, dat soort dingen. Prachtige film, mooie soundtrack, en hij staat daar denk ik nog wel even op de eerste plek.

2. Drive (2011)

Behoorlijk gestegen in de lijst, terwijl ik hem in de tussentijd niet heb gezien. Doordat ik de laatste tijd steeds meer met filmkijken bezig ben, stijgt mijn adoratie voor deze film ook. Hoe meer je andere films kijkt die hetzelfde proberen te doen, hoe meer ik respect krijg voor deze film. Daarnaast is mijn liefhebberij voor de wat meer arthouse films hier begonnen.

3. Blade Runner (1982)

Kan natuurlijk niet ontbreken. Fantastische film, klassieker. Prachtige monoloog aan het einde van de film. Eigenlijk is alles al gezegd. In 2017 zag ik hem nog in de bioscoop, geweldige ervaring.

Ook dit is een ijkpunt voor mij in cinema. Ik zag hem vijf jaar geleden voor het eerst en was overdonderd. Later nog een keer gezien met een vriend van mij, en dit jaar met mijn vader in de bioscoop. Fantastisch, gevoelscinema.

5. Mulholland Dr. (2001)

Over gevoelscinema gesproken, want het plot daar kan ik geen touw aan vastknopen. Na Twin Peaks heb ik ook meer respect voor deze film gekregen. De 'twist' in het midden van de film waarin alles anders wordt vind ik nog steeds niets anders dan geniaal.

6. The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)

Eén film van deze geweldige trilogie moet er instaan. Ik heb voor deze gekozen, omdat dit de enige film is met een kop en een start, zonder dat de spanningsboog verslapt. Ik hou van Star Wars, maar mijn liefde voor epische blockbusters is hier begonnen

7. Mononoke-Hime (1997)

Voordat ik deze film zag, zag ik al eerder Spirited Away, maar dit is voor mij het echte meesterwerk. Ik was overdonderd, ik had nog niet zoiets gezien. Zoveel details, geweldige personages, epische gevechten en een mooie boodschap. Dit had ik simpelweg nog nooit in een animatiefilm gezien.

8. Enter the Void (2009)

Ja, dit was wel een ervaring. Weer een gevalletje gevoelscinema. Natuurlijk is de film pretentieus, want uiteindelijk gaat de film over het leven en de dood. In veel films hebben we gezien dat dat alle kanten op gaat, maar Gasper Noe kiest voor deze bijzondere vertelvorm. Ook hier was ik overdonderd, met de geweldige neon-achtige kleuren. Voor dit soort kleurenpaletten in films ben ik sowieso een liefhebber. Wel ben ik bang dat deze film bij een tweede kijkbeurt mij tegenvalt.

9. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)

Een film die iedereen moet zijn, ik vind hem zo mooi. Sciencefiction meets romantiek, wie had gedacht dat dat zo goed zou kunnen uitpakken. Ik ieder geval niet. Ik weet niet waarom ik deze film ben gaan kijken, maar ik vond hem fantastisch. Na meerdere keren kijken is mijn waardering voor deze film gegroeid. Fantastische cast ook: Kirsten Dunst, Kate Winslet, Jim Carrey, Mark Ruffalo, Elijah Wood en Tom Wilkinson. Need I say more? Ook een goed teken is dat ik de film nog steeds in mijn hoofd heb. Heerlijk!

10. Les Amours Imaginaires (2010)

Niet het debuutwerk van Xavier Dolan, maar wel mijn eerste kennismaking. Ik zag deze film op het IFFR en het was voor de eerste keer dat ik een film meer kon waarderen dan alleen om zijn entertainment. De film zet je aan het denken en er werd veel gexperimenteerd met het camerawerk. Hoewel niet altijd geslaagd, levert het wel bijzondere cinema op. Het verhaal is leuk verteld, maar vind ik wat minder interessant. Desondanks een fantastische, ook dankzij het nummer van Dalida.

Jaarlijkse herziening top 10

Kite Runner op 4 vervangen door The Handmaiden (Ah Ga Ssi).
Slumdog Millionaire op 6 vervangen door Escape from Alcatraz.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:09 uur

geplaatst: vandaag om 13:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.