- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Je persoonlijke top 10
Je persoonlijke top 10
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Dankje! Ja... 2:37 moet ik nodig eens kijken, verwacht er veel van is wel niet zo makkelijk te vinden met subs?!
Fonzzz002
-
- 328 berichten
- 0 stemmen
Ik overweeg al jaren om een persoonlijke top 10 te maken, maar dit vind ik lastig om te doen geziene films tegen kunnen vallen bij het herbekijken. Daarom heb ik in de planning staan de komende tijd zoveel mogelijk films te herbekijken waarvan ik verwacht dat ik ze in de top 10 zou willen plaatsen, om te zien of ze zo goed zijn als ik me herinner. Mijn laatste paar (en komende paar) stemmen zullen daarom gemiddeld positiever zijn dan normaal gesproken.
Kondoro
-
- 10694 berichten
- 2485 stemmen
1. Der Untergang (2004)
Alternatieve titel: Downfall
2. Unsere Mütter, Unsere Väter (2013)
Alternatieve titel: Generation War
3. The Dark Knight (2008)
4. Stalingrad (1993)
5. Bad Boys II (2003)
6. Saving Private Ryan (1998)
7. Full Metal Jacket (1987)
8. American History X (1998)
9. Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution' (2005)
10. Das Boot (1981)
Alternatieve titel: De Andere Kant van de Oorlog
Mijn top 10 nu. Voornamelijk WOII films omdat ik daar gewoon een grote fan van ben. Nummer 9 en 10 zijn altijd mijn posities waaruit ik nog wil veranderen, de rest staat meestal zo goed als vast of, ik moet nog zo'n goeie zien die een film er boven overtreft, maar dan is het altijd een beetje spelen met de plaatsen.
Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Aangepaste top 10, oftewel het overzicht van films die het afgelopen jaar het meeste indruk op mij gemaakt hebben. Alfabetisch gerangschikt, max. 1 per regisseur.
Die laatste 'regel' leverde dit keer wat minder keuzestress op, al zag ik van Tarr, Hou, Sokurov, Reygadas en Tsai ook ander moois.
Geen echt grote toppers in de bioscoop gezien dit jaar, al zegt dat niet zoveel, want zo vaak kom ik daar niet. Toch heb ik niet de indruk dat ik erg veel gemist heb, wat dat betreft. Malgré la Nuit, misschien.
So wie so in de tweede helft van het jaar niet zoveel films gezien, ook al omdat ik mijn tijd genomen heb met Twin Peaks en Rectify. Dat was geen verspilde tijd, overigens.
1 Der Amerikanische Freund (Wenders, West-Duitsland 1977)
2 Batalla en el Cielo (Reygadas, Mexico 2005)
3 Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (Akerman, België 1975)
4 Kárhozat (Tarr, Hongarije 1988)
5 Un Lac (Grandrieux, Frankrijk 2008)
6 Tian Bian Yi Duo Yun (Tsai, Taiwan 2005)
7 Tikhiye Stranitsy (Sokurov, Rusland 1994)
8 To the Wonder (Malick, Verenigde Staten 2012)
9 Tonî Takitani (Ichikawa, Japan 2004)
10 Zui Hao De Shi Guang (Hou, Taiwan 2005)
Duke Nukem
-
- 1529 berichten
- 1828 stemmen
Waar op het forum kunnen we eigenlijk onze top 10 films van het afgelopen jaar posten?
horizons
-
- 5655 berichten
- 2322 stemmen
Waar op het forum kunnen we eigenlijk onze top 10 films van het afgelopen jaar posten?
TheBunk
-
- 739 berichten
- 3093 stemmen
1 Der Amerikanische Freund (Wenders, West-Duitsland 1977)
3 Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (Akerman, België 1975)
4 Kárhozat (Tarr, Hongarije 1988)
7 Tikhiye Stranitsy (Sokurov, Rusland 1994)
10 Zui Hao De Shi Guang (Hou, Taiwan 2005)
Grappig, Je nummers 1, 3 en 4 zag ik ook in 2016 voor het eerst en ook bij mij zouden die hoog in een lijst staan. Verder heel veel Sokurov en Hou gezien.
Mooi lijstje verder!
Duke Nukem
-
- 1529 berichten
- 1828 stemmen
Bedankt horizons!
Ste*
-
- 1960 berichten
- 1283 stemmen
Ik heb vandaag voor het eerst in tijden mijn top 10 weer eens aangepast. Hij is best statisch eigenlijk, over de afgelopen 5 jaar is hij maar miniem veranderd terwijl ik een hoop nieuwe films heb gekeken. Ik vind het toch best een stap om een film erin te zetten (ja, ik weet het, neem het veel te serieus ).
Criterium is toch eigenlijk wel dat hij 'in mijn hart' moet zitten. Het gekke is dat sommige films die van mij 5* hebben gekregen (zoals bijvoorbeeld Shawshank Redemption, Love Actually) er NIET instaan, maar films met 4,5* wel, omdat ze gek genoeg meer voor me betekenen, maar ik ze dan weer niet zo perfect vind dat ze de hoogste score krijgen. Zoals bijvoorbeeld Annie Hall. En misschien Titanic.
Nou ja goed.
1. The Big Lebowski (1998)
2. La La Land (2016)
3. The Lion King (1994)
4. Before Sunrise (1995)
5. Pulp Fiction (1994)
6. A Beautiful Mind (2001)
7. Before Sunset (2004)
8. Anastasia (1997)
9. Annie Hall (1977)
10. Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001)
1.Ik ben echt zo'n typische The Big Lebowski-nerd. Grijp elk moment aan om hem te quoten, en vind hem nog steeds bij elke kijkbeurt briljant. Ik ben daar echt fanatiek in, en ik kan het voorlopig nog niet over mijn hart verkrijgen om 'm te verlagen, hoewel er binnenkort misschien films zijn die de nummer 1 positie kunnen inpikken, zoals misschien wel de nummer 2:
2. La La Land is een voor mijn doen (belachelijk ) hoge binnenkomer, maar die zit nu al zo in mijn hart. Sinds twee weken geleden moet ik er eigenlijk elke dag wel aan denken en word ik er blij van. Het lijkt wel een film die voor mij gemaakt is. Romantiek, musical (gewoon geweldige liedjes), de betoverende cinematografie, het hele onderwerp. Tenzij het een film blijkt die weinig herkijkwaarde heeft verwacht ik dat dit misschien ooit wel mijn nummer 1 kan worden.
3. The Lion King is een film die al vanaf mijn zevende in mijn leven is, waar ik ook superveel gevoel bij heb, maar die het ook kwalitatief nog steeds verdiend. Hij is een beetje 'uitgekeken' (uitgewerkt zou ik niet willen zeggen), heb 'm enorm vaak gezien, maar het is de enige film die ik al vrijwel mijn hele leven kijk, maar ik nog steeds even goed vind. Hoort dus gewoon op 3.
4. Before Sunrise is een van de weinige films die ik meteen 5* gaf, en die waarschijnlijk mijn meest intense filmervaring ooit was. Tranen met tuiten gehuild. Voor mij het meest realistische liefdesverhaal en -koppel dat ooit op film gezet is.
5. Met Pulp Fiction heb ik ongeveer dezelfde band als met The Big Lebowski. Extreem quotable, bijna elke dag (of toch zeker wel elke week) refereer ik aan een situatie (bijvoorbeeld in een andere film) met een quote uit deze film (alleen in het juiste gezelschap hoor ). Blijft gewoon een topper, hoef ik aan de liefhebber niet uit te leggen. Gewoon onderdeel van mijn leven.
6. A Beautiful Mind is al vanaf mijn 15e een favoriet en altijd gebleven, maar heb ik inmiddels zo vaak gezien, dat hij nu toch een beetje 'uitgewerkt' is. Wat plaatsen gezakt dus, maar nog niet eruit. Denk over een jaar of 2 wellicht wel.
7. Before Sunset is er vandaag pas ingekomen. Begon ooit op 4* omdat ik wat teleurgesteld was door het gebrek aan concrete romantiek. Maar vandaag, na de derde (of vierde inmiddels?) kijkbeurt, zie ik hoe perfect hij aansluit op Before Sunrise. Jesse en Celine zie ik ook als een onderdeel van mijn leven en hart, en hoort dus ook in de top 10. (Eigenlijk zou het beter een gedeelde plek met Sunrise moeten zijn, maar dat kan nu eenmaal niet).
8. Anastasia is misschien een beetje een vreemde eend in de bijt. Vrij onderschatte en onbekende film bij de meeste mensen. Die zien waarschijnlijk een niet meer dan 'wel mooie' animatiefilm. Maar voor mij is het toch een film die in mijn hart zit, omdat ik 'm al kijk vanaf mijn jeugd, de muziek geweldig vind, de visuals érg goed, en het is een film waar ik toch telkens weer bij terugkom, met name als ik het jonge meisje in mij wil aanspreken.
9. Annie Hall staat er ook pas sinds vandaag in. Heeft de plek ingenomen van Manhattan. Hoewel die film misschien meer filmisch of cinematogratisch 'verantwoord' is (whatever dat moge betekenen) heb ik toch meer met Annie Hall. Diane Keaton, Woody Allen, het doorbreken van de vierde wand, de humor, de luchtigheid, de herkenbaarheid. Hij heeft zoals gezegd niet eens de hoogste score van me gekregen, maar omdat ik zo'n fan ben van Woody Allen (eigenlijk meer van de man en zijn humor en zijn manier van doen zelf dan van de meeste van zijn films) moet er voor mijn gevoel wel een film van hem in mijn top 10 staan.
10.Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain is de enige film waar ik eigenlijk een beetje over twijfel. Heb 'm vaak gezien, de muziek eindeloos geluisterd (de muziek is eigenlijk meer onderdeel van mijn leven dan de film), maar doordat hij zo rijk is, en zo ontzettend gedetailleerd en goed gemaakt is, over Parijs gaat, en me zo'n zomers gevoel geeft, verdient hij toch een plekje. Al weet ik niet of hij er over 2 jaar nog instaat.
honorable mention:
Titanic zou ik er eigenlijk wel in hebben willen staan omdat ik daar ook zoveel gevoel bij heb, maar dat is ook weer zo'n film die ik 4,5* heb gegeven omdat er aspecten inzitten die ik niet perfect vind. Misschien wissel ik 'm eens met Amélie.
Oke, belachelijk lange post die waarschijnlijk niemand een biet interesseert, maar ach, dan heb ik het voor mezelf eens opgeschreven.
horizons
-
- 5655 berichten
- 2322 stemmen
Nou...
Oke, belachelijk lange post die waarschijnlijk niemand een biet interesseert, maar ach, dan heb ik het voor mezelf eens opgeschreven.
Wat jij doet (er zijn er meerdere) blijf ik apart iets vinden. Je maakt een top 10 met wat jij je persoonlijke tien beste films vind.
Harstikke prima.
Maar je vermeld tevens dat in die lijst films met 4,5 sterren zitten terwijl er andere films met 5 sterren niet in staan. Dan is mijn inziens de oplossing simpel, de film met 4,5 ster ophogen en die met 5 sterren verlagen.
Want wat is perfect zijn? Waarom neem je Annie Hall dan wel op en Shawshank niet? Wat veroorzaakt dan die halve ster verschil?
Denk dat je dit moet loslaten:
Ste*
-
- 1960 berichten
- 1283 stemmen
Nou...
Wat jij doet (er zijn er meerdere) blijf ik apart iets vinden. Je maakt een top 10 met wat jij je persoonlijke tien beste films vind.
Harstikke prima.
Maar je vermeld tevens dat in die lijst films met 4,5 sterren zitten terwijl er andere films met 5 sterren niet in staan. Dan is mijn inziens de oplossing simpel, de film met 4,5 ster ophogen en die met 5 sterren verlagen.
Want wat is perfect zijn? Waarom neem je Annie Hall dan wel op en Shawshank niet? Wat veroorzaakt dan die halve ster verschil?
Geen idee horizons, je hebt gelijk hoor. Het is puur een gevoel (zoals eigenlijk mijn hele top 10 een kwestie van gevoel is ). Shawshank Redemption (bijvoorbeeld) vind ik een perfecte film, maar daar heb ik minder persoonlijk gevoel bij dan een Annie Hall. Bij Annie Hall heb ik dat wel door het fan-zijn van Woody Allen. Ook al vind ik dat (objectief) misschien wel een mindere film.
Denk dat daar het verschil in zit. Is een film onderdeel van jou en je leven, en 'mag' hij in een top 10 staan die jouw filmliefde representeert.
Voor mij dan in ieder geval, dat is hoe ik mijn top 10 wil vormgeven.
Ste*
-
- 1960 berichten
- 1283 stemmen
Oh en overigens is Annie Hall nu de enige met 4,5*, de rest heeft wel 5*. Dus eigenlijk speelt het niet eens echt.
Ik wil die film er vooral in hebben omdat hij een deel van mijn film'persoonlijkheid' weergeeft. Maar 'm dus niet zo objectief perfect vind als Shawshank.
mjk87 (moderator films)
-
- 13291 berichten
- 3906 stemmen
Ik kan dat wel begrijpen. Mijn top 10 zijn wel alle 5,0*, maar niet per se m'n beste of favoriete films. Dat verschilt per seizoen wel een klein beetje. Ook niet per se films met de beste herkijkwaarde. Wel een vrij afwisselende lijst die mijn hele smaak een beetje samenvat. De top 5 is denk ik wel in het algemeen mijn top 5 ook te noemen, al wisselen die plekken ook weleens in mijn gedachten.
Ste*
-
- 1960 berichten
- 1283 stemmen
Ik kan dat wel begrijpen. Mijn top 10 zijn wel alle 5,0*, maar niet per se m'n beste of favoriete films.
Niet je beste films, oke, maar je favoriete films toch wel?
mjk87 (moderator films)
-
- 13291 berichten
- 3906 stemmen
Soms, niet altijd. Hangt af van het weer buiten, gemoedstoestand, hoe lang geleden ik ze zag, et cetera. Vijf sterren zijn vijf sterren, maar welke ik net weer beter vind hangt heel erg van het moment af. Dus dan maar zo.
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
Het is misschien een goed idee om te aanvaarden dat we ook eens aangetrokken worden door juist dingen die niet perfect zijn. Het zou saai zijn als alles perfect was en daardoor zijn de technisch perfecte films ook niet meer perfect. Ik begrijp ook wel wat je bedoelt. Bijvoorbeeld bij Titanic stoor ik me aan bepaalde dingen bvb. de terugkoppeling naar het "heden" of dat Cameron wel erg veel leende van A Night To Remember (dat ik ook geweldig vind voor andere redenen!), maar toch krijg ik ook dat gevoel bij die film wat jij ervaart, waardoor ik altijd zeer graag naar die film zal zien.
Het gebeurt soms inderdaad wel dat je na een tijd (en dat kan bij mij zelfs al na een week zijn), waarom heb ik die film zoveel of zo laag gegeven? Ik merk op dat de dagen nadat je een bepaalde film hebt gezien je nog altijd in het proces van beoordelen zit (omdat je dan pas de film laat bezinken), en het eerste overweldigende/dominerende gevoel relativeert. En gemoedstoestand speelt daar een grote rol in.
Achja, het is geen exacte wetenschap. Het is een indicatie. Ik ben ook nog niet zo lang bezig met films, dus mijn lijsten zijn een pak onstabieler. =-)
Van Bommel
-
- 34 berichten
- 2233 stemmen
Ben vrij nieuw hier. Terwijl ik al hele leven van allerlei soorten films heb gezien. Maar dit is mijn top 10
1. Hotel Rwanda (2004)
2. Forrest Gump (1994)
3. The Green Mile (1999)
4. The Shawshank Redemption (1994)
5. Saving Private Ryan (1998)
6. Short Term 12 (2013)
7. Intouchables (2011)
8. 12 Years a Slave (2013)
9. The Departed (2006)
10. Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966)
Tom Hanks is toch wel mijn favoriete acteur.
Hotel Rwanda staat voor mij op 1. Keiharde film maar deze is me de laatste jaren het meest bij gebleven..
ReeRee
-
- 2 berichten
- 4 stemmen
1 The Godfather (1972, F. F. Coppola)
2 2001: A Space Odyssey (1968, Kubrick)
3 Apocalypse Now (1979, F.F. Coppola, VS)
4 Eyes Wide Shut (1999, Kubrick, GB)
5 C'era Una Volta Il West / Once Upon A Time In The West (1968, Leone)
6 The Master (2012, P.T. Anderson, VS)
7 The Godfather: Part II (1974, F.F. Coppola, VS)
8 There Will Be Blood (2007, P.T. Anderson, VS)
9 Once Upon A Time In America (1984, Leone, Ita)
10 The Revenant (2016, Iñárritu, VS)
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Aarde - Hel - Vagevuur - Hemel.
01. The Tree of Life (Terrence Malick)
02. Voci nel Tempo (Franco Piavoli)
03. As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty (Jonas Mekas)
04. Brouillard: Passage #14 (Alexandre Larose)
05. The Passion of The Christ (Mel Gibson)
06. Carnivàle (Daniel Knauf)
07. Earthlings (Shaun Monson)
08. Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas)
09. Nankyoku Monogatari (Koreyoshi Kurahara)
10. #37 (Joost Rekveld)
Eén film per regisseur. [Tarkovsky /*_*\ Brakhage /*_*\ Weerasethakul]
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Is dat een soort van trinity onderaan? De Robert Langdon in mij laat het even afweten
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Het zijn drie van mijn favoriete regisseurs waar ik maar niet kan beslissen welke film ik in hét lijstje opneem. Bijvoorbeeld Stalker, The Dante Quartet en Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives. Of Zerkalo, The Garden of Earthly Delights en Syndromes and a Century.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Kan me er iets bij voorstellen. En het is wel een handige manier om toch nog wat erbij te sneaken, bij die beperkte tien plekjes
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
Gibson vind ik toch wel erg verrassend. Die is op inhoudelijke basis flink naar beneden geduikeld hier onlangs.
SergioMalick
-
- 967 berichten
- 1606 stemmen
Ik heb slechts 4 titels uit je top 10 gezien, waarvan The Tree Of Life natuurlijk het hoogste scoort. Beetje een rare vraag, maar welke van de overige 6 titels kom het dichtste bij het werk van Malick? Leuke noteringen voor Carnivale! Briljante serie die ik gauw weer eens moet zien, alleen ik hoop nog steeds op een vervolg.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Oei, dat is lastig. Mijn associaties met het werk van Malick zijn soms totaal ondoorgrondelijk maar ik zou eens een film van Franco Piavoli of Roberto Minervini proberen. Of Zerkalo van Tarkovsky.
En om je vraag iets breder te antwoorden.
Sowiezo veel hedendaagse Amerikaanse films. Ain't Them Bodies Saints al gezien? Upstream Color gaan zien vanwege zijn associatieve montage. Maar ook zeker George Washington zien want David Gordon Green is een halve leerling van hem. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford uiteraard. Maar degene die het dichtste bij het werk van Malick komt is The Better Angels. Helaas hier op MM vreselijk onderschat.
Er zijn overigens zat regisseurs die beïnvloed zijn door het werk van Malick. Soms heel bewust en soms totaal onbewust. Zo zou je Cartas da Guerra eens moet ervaren vanwege het gebruik van de voice-over. Of Ratcatcher vanwege de verbeelding van de innerlijke wereld van een jongetje met schuldgevoel. Zoek je een grote blockbuster moet je Man of Steel eens zien vanwege zijn gebruik van 'flashbacks' en Christelijke symboliek. En eentje die her en der nog in de filmhuizen draait: Jackie. Maar volgens mij zal Larraín nooit erkennen dat hij beïnvloed is door Malick.
Totaal onbewust:
En ga zo maar door ...
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
Hoezo verrassend?
SergioMalick
-
- 967 berichten
- 1606 stemmen
Verhoeven, Bedankt voor je uitgebreide reactie! Persoonlijk vind ik Malick op meerder vlakken geniaal. De intensiteit en cinematografie uit The The Red Line, waar met name de natuur een grote rol speelt. Bij The New World waren het vooral de scènes tussen Pocahontas en Farrel in het indianenkamp waar ik op slag verliefd werd op de menselijke natuur. Geen jaloezie, hebzucht en andere eigenschappen die de mensen tot hun eigen hebben gemaakt. Dat gevoel om weer terug naar de basis te gaan was voor mij een gigantische inspiratie. Hierbij komt natuurlijk de combinatie van muziek en prachtige cinematografie bij kijken. Maar het blijft natuurlijk moeilijk om Malick toe te lichten in technische termen. The Tree of Life wacht bij mij nog op een halve punt verhoging, maar dat zit hem er vooral in dat ik niet de hele film kon vatten. Misschien heeft dat een beetje met mijn leeftijd te maken.
Jesse James en Zerkalo heb ik reeds gezien, waarbij ik Zerkalo een tikje vaag vond. Jesse James was heel goed, maar verdient nog een herziening. Ain't them Bodies saints en Upstream Color stonden al te wachten, maar zal ik gauw gaan kijken.
Piavoli en Minervini heb ik nog niet van gehoord. Klinkt wel interessant. Zijn die redelijk eenvoudig op DVD te bemachtigen? Ratchatcher heb ik gezien, alleen deze vond ik iets te rauw weergegeven. Het knapste aan Malick vind ik uiteindelijk zijn scenes waarin hij eigenlijk niet aan storytelling doet, maar de kijker laat filosoferen. Voice-overs doet het daarin ook heel goed bij mij. Jackie vond ik zeer degelijk al ben ik niet helemaal fan van het personage Jackie.
Apollinisch
-
- 21275 berichten
- 0 stemmen
Als het coming-of-agegebeuren in The tree of life je aanspreekt zou ik King Jack (2015) en Hellion (2014) eens checken.
SergioMalick
-
- 967 berichten
- 1606 stemmen
Als het coming-of-agegebeuren in The tree of life je aanspreekt zou ik King Jack (2015) en Hellion (2014) eens checken.
Het coming-of-age gedeelte vond ik inderdaad het sterkste uit The Tree of Life! Bedankt voor je tips, ze gaan op de lijst.