- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Je persoonlijke top 10
Je persoonlijke top 10
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Ik zei al dat er op de lijst met geenqueteerden bij S&S ook genoeg valt aan te merken. Toch wil ik erop wijzen dat er best een aantal nieuwe films zijn die ook stemmen hebben gehad, als ik de lijst even doorwandel zie ik zo al Spielberg's A.I. staan, en even verderop All About My Mother (Todo Sobre Mi Madre) en Amores Perros, en dan ben ik nog maar bij de A. Misschien slaat S&S wat door naar de andere kant, maar het is zeker een stuk representatiever dan de lijst hier.
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Maar AI en Amores Perres wordt maar door één persoon genomineerd.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Best wel nationalistisch die lijst:
De Fransen stemmen op Franse Films en de Duitsers op Duitse. Leuk dat Heimat en Berlin Alexanderplatz als film worden gezien (wat ze ook zijn!) 
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
(reactie op bericht van EmDee)
Volgens mij is het aantal films van voor 1970 dat hier stemmen heeft gehad van meerdere personen nog veel minder dan het aantal films van na 1999 dat daar meerdere stemmen heeft gehad bij S&S.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het een zeer interessant lijstje. In de top 10 van regisseurs staan oa Tarkovsky, Bergman en Kurosawa. Die staan stuk voor stuk met een film in mijn eigen film top 10 lijstje. Dus de Sight/Soun lijst bevalt me wel.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Eeuwig zonde dat die films tegenwoordig haast nergens meer te vinden zijn.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
(reactie op bericht van EmDee)
Het was even wat werk, maar ik heb ze geteld: Van de 17 films van voor 1970 in de top 100 zijn er slechts 6 die stemmen van meerdere personen hebben gehad (ik neem maar even aan dat films die niet in de top 100 staan ook geen meerdere stemmen hebben gehad, dat is geen totale zekerheid, maar wel zeer waarschijnlijk). De films zijn de volgende:
- 2001: A Space Odyssey (neo, Ramon K, Queto Yurlunyur)
- The Good, the Bad and the Ugly (dttom, blabla, Tonyvdb)
- Sunset Blvd. (Wolkenmeter, Monsieur Psycho)
- Citizen Kane (neo, Queto Yurlunyur)
- Vertigo (neo, Yak)
- Casablanca (Wolkenmeter, Tonyvdb, FisherKing)
Nu weet ik niet hoeveel films van de laatste jaren er meerdere stemmen hebben gehad bij S&S (dat vind ik toch wat teveel werk om allemaal na te gaan tellen, vooral omdat de jaartallen er niet bijstaan), maar het zullen er toch zeker veel meer zijn dan zes (zelfs meer dan twaalf, als je corrigeert voor aantal invoermogelijkheden).
De lijst van S&S is veel beter verspreid over alle decennia, want hoewel er ontegenzeglijk in de laatste jaren wel goede films zullen zijn gemaakt, er werden ook goede films gemaakt in de jaren '10, '20, '30 etc. (al zijn ze vaak moeilijk te vinden), en die spreiding mist hier, alleen een bepaald type films komt hier aan de orde.
petey
-
- 1901 berichten
- 3828 stemmen
ik heb ook op het merendeel gestemd en op nog wel meer films van voor 1970. Ik ben er alleen nog niet toegekomen mijn persoonlijke top 10 te maken.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
ik had verwacht dat ik de enigste zou zijn die vertigo in mijn top 10 zou zetten.
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Maar je moet het toch met me eens zijn , dat het vreemd is dat op Sight & Sound The Shawshank Redemption niet voorkomt.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Het lijstje vanQuentin Tarantino: Top Ten US
The Good, the Bad and the Ugly (Leone)
Rio Bravo (Hawks)
Taxi Driver (Scorsese)
His Girl Friday (Hawks)
Rolling Thunder (Flynn)
They All Laughed (Bogdanovich)
The Great Escape (J. Sturges)
Carrie (De Palma)
Coffy (Hill)
Dazed and Confused (Linklater)
Five Fingers of Death (Chang)
Hi Diddle Diddle (Stone)
Michael Haneke: Top Ten
Au hasard Balthazar (Bresson)
Lancelot du Lac (Bresson)
Mirror (Tarkovsky)
Salò (Pasolini)
The Exterminating Angel (Buñuel)
The Gold Rush (Chaplin)
Psycho (Hitchcock)
A Woman under the Influence (Cassavetes)
Germany Year Zero (Rossellini)
L'eclisse (Antonioni)
Lukas Moodysson: Top Ten
Bicycle Thieves (De Sica)
Fanny and Alexander (Bergman)
Gummo (Korine)
La Haine (Kassovitz)
Lamerica (Amelio)
The Last Picture Show (Bogdanovich)
Mirror (Tarkovsky)
On the Waterfront (Kazan)
Riff-Raff (Loach)
Secrets & Lies (Leigh)
Where Is My Friend's House? (Kiarostami)
Jammer dat de Coen broeders ontbreken !
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Of het vreemd is dat Shawshank ontbreekt weet ik niet. Je zou het net zo goed vreemd kunnen vinden dat hij hier wel hoog scoort. Het is altijd al een film geweest die het in sommige lijsten heel goed doet en in andere totaal niet (toen het IMDb Classic Film Board zijn eigen variant op de AFI-lijst, die de film ook niet vermeldde, samenstelde, kwam hij ook heel laag).
En wat betreft die regisseurs valt het ook nog wel mee. De Coen Brothers hebben nog voor twee van hun films stemmen gehad (1 stem voor Barton Fink en 2 voor Fargo), van Lynch kregen Mulholland Dr., The Straight Story, Lost Highway en Dune elk 1 stem, en Blue Velvet zelfs 5 stemmen, Fincher en Soderberg zijn daarentegen inderdaad niet vertegenwoordigd.
Polanski daarentegen kreeg 11 stemmen voor Chinatown, 1 voor Repulsion, Cul-de-sac en The Tenant elk, en 2 voor Rosemary's Baby. Wat betreft Von Trier ten slotte, Europa kreeg 2 stemmen en Breaking the Waves 5.
Houd er rekening mee dat S&S alleen een top-10-lijstje meldt, en geen hele top 100, anders waren een aantal van de bovenstaande films zeker ook vermeld. Het valt dus allemaal nog wel mee.
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Ik bedoelde eigenlijk dat die regisseurs geen stem hadden gegeven.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Oh vandaar. Sorry, had ik je even verkeerd begrepen.
Ik weet niet waarom die geen stemrecht hadden, S&S zal wel zo z'n selectiecriteria hebben gehad. We kunnen allemaal wel blijven roepen dat die en die regisseurs wel en niet hadden mogen stemmen, maar daar kom je toch nooit uit. Als het aan mij lag, bijvoorbeeld, had Tarantino nooit stemrecht gekregen. (dat is dus maar een voorbeeld en geen verwijt)
Ook is het mogelijk dat sommige regisseus geweigerd hebben.
NERD
-
- 1718 berichten
- 1429 stemmen
Nou dit is nog eens een mooie top 100, doet mij ook meer dan de "echte"
narva77 (crew films)
-
- 12722 berichten
- 6540 stemmen
Die Lukas Moodysson is best oke: Secrets and Lies op 10 
Alleen staan er bij Moodysson 11 titels...
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Wat wel een gigantisch voordeel is van deze arternatieve top 100 is het feit dat mensen die hier éénmalig op de site zijn geweest en een hoge of lage stem op maar één of enkele films hebben gegeven, geen invloed op deze top 100 uitoefenen. LOTR heeft bijvoorbeeld heel veel 5 sterren stemmers die maar één stem hebben uitgegeven. Alhoewel hij in deze top 100 hoger staat.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Anurag Mehta: Top Ten
India
Star Wars (Lucas)
Raiders of the Lost Ark (Spielberg)
Rocky (Avildsen)
Jaws (Spielberg)
Forrest Gump (Zemeckis)
Superman (Donner)
Jerry Maguire (Crowe)
Casablanca (Curtiz)
Back to the Future (Zemeckis)
Pulp Fiction (Tarantino)
Wat een grappig lijstje ! 
narva77 (crew films)
-
- 12722 berichten
- 6540 stemmen
Het goede van deze alternatieve lijst is dat je hier geen films 'omlaag kan stemmen'; je kan alleen andere films proberen hoger te krijgen d.m.v. je eigen top-10.
En wat staat er op nr. 33? 
NERD
-
- 1718 berichten
- 1429 stemmen
is er geen link om je top 10 te veranderen (behalve diegene op dit forum)?
enneh, ik wil Event Horizon in mijn top 10 zetten (die ik 4,5 sterren heb gegeven) maar die staat niet in de lijst......
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Bovenaan de Alternatieve Top 100 zelf staat toch ook een link?
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
enneh, ik wil Event Horizon in mijn top 10 zetten (die ik 4,5 sterren heb gegeven) maar die staat niet in de lijst......
huh dat hoort niet te kunnen, staan je andere 4,5 films er wel in??
NERD
-
- 1718 berichten
- 1429 stemmen
yup, helaas wel.....want ik vind Event Horizon toch wel 1 van de beste van mijn 4,5 sterren films.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
net even 1113 privé berichten verstuurd, dus hopelijk gaan daardoor nog wat mensen hun top 10 doorgeven 
NERD
-
- 1718 berichten
- 1429 stemmen
oh ik dacht dat je hem speciaal voor mij had gestuurd..... 
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
staat nog steeds Event Horizon er niet tussen?? het is nl. gewoon *NIET* mogelijk dat al je 4.5 sterren films er in staan, behalve EH...