- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste moordscènes
Beste moordscènes
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3229 stemmen
Hitchcocks Psycho: beste moordscène
De scène waarin Janet Leigh onder de douche wordt doodgestoken in Psycho van regisseur Alfred Hitchkock (1960) is volgens de lezers van het Britse Total Film Magazine de beste moordscène ooit.
Hoofdredacteur Simon King: ,,Een meesterwerk, die scène. Na 44 jaar is-ie nog steeds angstaanjagend.'' De gehele top 10 van films met de beste moordscènes luidt als volgt:
1. Psycho (1960);
2. Dr. Strangelove (1964);
3. King Kong (1933);
4. Die Hard (1988);
5. Bonnie and Clyde (1967);
6. Bambi (1942);
7. Scream (1996);
8. Gladiator (2000);
9. Star Wars (1977);
10. White Heat (1949).
(Bron:AD.nl 11/6/2004)
Mijn beste moordscène is de opening van Scream en de eerste moord van Freddy in A Nightmare on Elmstreet.
In Psycho vond ik de tweede eigenlijk beter dan de eerste.
Wat is/zijn jouw beste?
GFM
-
- 1116 berichten
- 1536 stemmen
Dan kies ik voor de Dennis Hopper meets Christopher Walken scene in True Romance....
"I haven't shoot anyone since 1984"....
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Ik ga met jassonn mee. De moord op Tina in A Nightmare on Elm Street is één van de sterkste moordscènes aller tijden.
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
/2001_2.gif)
"Dave...my mind is going...I can feel it...I can feel it."
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Ook weer zo'n heerlijk spoiler-gevoelig topic 
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3229 stemmen
Wat dacht je dan van het "Link de films" spel? 
Diesel
-
- 9411 berichten
- 0 stemmen
Een van mijn favorieten is de kettingzaag scène in Scarface.
Kai
-
- 5164 berichten
- 1001 stemmen
Sonny uit de godfather.
Dat is zwaar klote voor hem.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Toch maar even tussen spoilertags. Voor 2001:
Hal wordt slechts uitgeschakeld en is dus geen moord
. Wel een mooie scene verder.
Best moeilijk eigenlijk om de beste moord te kiezen, er zijn zoveel mooie moorden (mmm als je het buiten de context plaatst klinkt het best ziek
). Al die moorden in Nightmare on Elm Street deeltje 1 zijn idd erg vet maar ik ga toch voor de beruchte eindscene uit Braindead. Of de moord op die hond, hihi Your mother ate my dog!.
mister blonde
-
- 12693 berichten
- 5825 stemmen
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Of de moord op die hond, hihi Your mother ate my dog!.

Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
1 - Suspiria: De slachtpartij tijdens de openingssequentie is van ongeëvenaarde visuele en sferische kwaliteit.
2 - Cube: De openingsscène waarbij iemand een metalen rooster door z'n lichaam krijgt en vervolgens in 1000 stukjes uiteenvalt. Enorm eng en komisch tegelijkertijd.
3 - Zombi 2: De oogbalscène. Surrealistisch en erg pijnlijk.
4 - The Texas Chainsaw Massacre: De vleeshaakscène. Hoewel totaal niet bloederig krijg je pertinent koude rillingen van het door merg en been snijdende gekrijs van het slachtoffer.
5 - Aliens: Bisschop die uiteen gereten wordt door de Alien. Gewoon enorm goor omwille van de slijmerige brij die uit z'n lichaam druipt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Natuurlijk deze uit scanners:

maar deze mag er ook wezen.

Street Trash! Er is net een hogedruk gasfles door 'm heen geschoten....
Verder de drilboor uit Body Double, het jongetje op de fiets uit Toxic Avenger.
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
American Psycho.

''TRY GETTING A RESERVATION AT DORSIA NOW YOU FUCKING STUPID BASTARD! YOU, FUCKING BASTARD!''
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
1. A Nightmare on Elm Street
Niet alleen de moord op zich, maar ook de hele nachtmerrie die zich ervoor afspeelt is legendarisch en gewoonweg geweldig!

2. Fargo
De scène waarin Carl Showalter wordt vermoord en in de houtversnipperaar gaat is zowel hilarisch als briljant. Eén van die geweldige momenten in een geweldige film.

3. A Nightmare on Elm Street 3
Heerlijk sadistische scène is de uiterst originele moord op Phillip Anderson in Nightmare on Elm Street 3. Goede effecten, het lekkere vleugje humor en de schitterende muziek van Badalamenti.

4. Hellraiser
Het moment waarop Frank Cotton voor de tweede keer het loodje legt aan het einde van Hellraiser is zonder twijfel de beste moordscène uit de hele Hellraiser reeks. De Cenobites op hun best!

5. Braindead
Als het om beste moordscènes gaat mag Braindead natuurlijk niet in de lijst ontbreken, maar heeft teveel geweldige (en bizarre) moorden om er eentje uit te kiezen. De moord op de hond, het feest met de grasmaaier, het gevecht op het kerkhof ... stuk voor stuk allemaal briljant!

IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
Hier een aantal van mijn favorieten:
Uit scream:

Ok, niet zo bloederig, maar vooral het zenuwslopende stuk vooraf, en het aanzicht als Drew binnenstebuiten in de boom hangt is gewoon briljant.
Uit Pulp fiction:

Geen horror film, maar wel een van de leukste moorden 
En natuurlijk kunnen de scénes uit de meest gore horror film Braindead niet ontbreken 

Daar gaat de ribbenkast...
en

mental_jos
-
- 263 berichten
- 770 stemmen
kan iemand mij uitleggen waarom bambi op 6 staat in beste moord scenes?
Werwolf
-
- 4604 berichten
- 1197 stemmen
American Psycho.
(afbeelding)
''TRY GETTING A RESERVATION AT DORSIA NOW YOU FUCKING STUPID BASTARD! YOU, FUCKING BASTARD!''

remorz
-
- 2497 berichten
- 2739 stemmen
Heb hier al veel scenes gezien die ik zelf ook zou selecteren:
De eerste moord in A Nightmare on Elmstreet, de openingsscene van Scream en die geweldige hak-performance van Cristian Bale in American Psycho (vooral dat sigaartje roken na afloop
).
Daar komen voor mij nog de volgende bij:
- Haute Tension/Switchblade Romance: de eerste moord waarin de vader van de familie onthoofd wordt door een kast terwijl hij vast zit tussen de trapleuning
- C'est arrivé pres de chez vous: Meest originele moord ooit: omaatje wordt doodgeschreeuwd
-The Omen: naast die geweldige onthoofding van de journalist vind ik ook het moment dat de priester door een spies doorboord wordt en hij 'aan de grond genageld' wordt erg gaaf.
-Irréversible: De brandblusserscene is op fenomenale wijze in beeld gebracht.
Er zijn er zeker weten nog veel meer, maar deze schieten me nu even te binnen.
Schizonoid
-
- 356 berichten
- 188 stemmen
Voorgenoemden natuurlijk allemaal toppers en favorieten!
Ik heb daar nog aan toe te voegen, voor mijn persoonlijk gevoel (eng gevoel wat ik er van kreeg) de afsluiting van "The Grey Zone"

Wanneer het Joodse meisje wat de gaskamer heeft overleefd, toch na enkele meters vrij te mogen lopen, eerder is een heel joods peleton helpers vermoord, van achteren door de SS wordt doodgeschoten...vermoord dus.
Als is het oorlog, het is nog een moordscene.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Doe de grasmaaierscène uit Braindead er ook maar bij
.
ROOSKY
-
- 29923 berichten
- 7936 stemmen
De Californian Curbkick uit American History X en de brandblusser uit Irreversible, vreselijke manieren om aan je einde te komen. M'n haren gingen er van overeind staan.
De moord uit Scream was ook goed. Ik weet nog dat ik dacht: 'dit wordt een geweldig spannende film'. Helaas zit er in de hele Scream-reeks helemaal niets wat die moordscene ook maar een beetje kan benaderen qua spanning.
Maar er zijn zo veel coole, spannende en wrede moorden. Het moet je maar net even te binnen schieten. Ik kwam net bijvoorbeeld bij toeval langs The Andromeda Strain, daar wordt een aapje vermoord, volgens mij via een experiment, was ook zeer pijnlijk om te zien.

Arm beestje...
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 13393 stemmen
Paul Newman en boerin die die Duitse agent vermoorden in Torn Curtain.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 berichten
- 5305 stemmen
Maar er zijn zo veel coole, spannende moorden. Het moet je maar net even te binnen schieten. Ik kwam net bijvoorbeeld bij toeval langs The Andromeda Strain, daar wordt een aapje vermoord, volgens mij via een experiment, was ook zeer pijnlijk om te zien.
Dat is gewoon ziek 
Dennis Evahi
-
- 842 berichten
- 565 stemmen
Die scène uit Kill Bill 1 dat het hoofdje van die mafiabaas er af wordt gehakt en dat je dan een fontein van bloed ziet. Het hoofdje wordt dan nog even tentoongesteld aan de overige leden van de mafia en dan wordt het hoofdje als een vieze drol weggegooid door die mevrouw die dan de leider is geworden van de mafia. Wonderful!!!!!

Maar de hierboven gemelde moordscènes vind ik ook om door een ringetje te halen. Super!
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
De Nmr 4 van Chainsaw is idd gruwelijk.
Maar in ''Mindhunters'' de dood van Christian Slater dmv die koelvloeistof was werkelijk fenomenaal. ''en leuk
''
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
The Omen bevat ook enkele leuke kills, nl. de priester en de journalist. Echt knap!