- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Welke Top-10 van films uit de Top-250 heb je nog niet gezien en ga je zeer waarschijnlijk ook nooit (in z'n geheel) bekijken?
Welke Top-10 van films uit de Top-250 heb je nog niet gezien en ga je zeer waarschijnlijk ook nooit (in z'n geheel) bekijken?
ZAP!
-
- 5448 berichten
- 3621 stemmen
(aka shitlist-of-the-supposedly-best)
01 - 16. Intouchables (2011)
02 - 33. Into the Wild (2007)
03 - 42. Inception (2010)
04 - 43. Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001)
05 - 56. Blood Diamond (2006)
06 - 60. Avatar (2009)
07 - 61. Slumdog Millionaire (2008)
08 - 62. Der Untergang (2004)
09 - 69. Prisoners (2013)
10 - 93. Walk the Line (2005)
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Ik ben dol op lijstjes, dus ik vink ze allen af. Ook al zit er eentje bij die ik tegen mijn zin aanvat. Die muziekdocu's bvb.
Interessanter zou zijn waarom je iets niet wil bekijken? Genre? Te lange speelduur? Slechte meningen? Misschien moet je het soms een kans geven. Soms kom je toch voor een aangename verrassing te staan... 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ik vind je woordkeus wat dubieus. Shitlist? Serieus?
Dit lijkt me een compleet veilige lijst, voor iedereen, filmliefhebber of niet. En dus ook voor jou. 
Ook vrij willekeurige titels inderdaad.
En de titels die je hier neer zet, daar kan ik alleen bij 6 en 7 met de grootste moeite voorstellen dat je er geen zin in hebt.
Maar goed als je deze lijst met titels nu al een shitlist noemt...
Mijn ervaring / les na jarenlang cultvideotheek bezoek / toplijsten afgaan:
Hecht niet te veel belang aan een titel, hoes, poster of wat mensen erbij hebben geschreven, want 'voorkennis' komt heel vaak niet overeen met hoe een film zal zijn, hoe een film je uiteindelijk zal bevallen,of is soms misleidend om allerlei redenen.
Ik heb de grootste parels ontdekt bij de titels waar ik aanvankelijk een grote weerstand tegen voelde.
En zeker bij top 250 titels / films die enorm veel aandacht hebben gehad zijn de indrukken die je vooraf krijgt toch vrij overdadig, dus ik zou daar echt niet te veel mee bezig zijn.
Ik zou je daarom willen adviseren, laat je gewoon verrassen, wie weet levert deze lijst je stuk voor stuk 3,5*-5* titels op. Het zou mij niet verbazen...!
De titels van de top 250 waar ik nog niet zo'n zin in heb / nog niet aandurf dat komt omdat ze heftige thema's bevatten als steniging e.d. Of dat het thema me niet zo aanspreekt en dat de bijkomende lange speelduur me dan een extra drempel opwerpt.
Dat je films niet in z'n geheel ziet vind ik wat raar.
Ja er zijn in zeldzame gevallen films die ik na een half uur uit zet (zo slecht), maar verder kijk ik films altijd uit.
Ik heb ook wel mensen gekend die beweerden dat je in het eerste kwartier kunt ontdekken of een film je ligt of niet.
Ik ben het daar (uitzonderingen daargelaten) volstrekt niet mee eens.
Vaak moet je juist dat eerste kwartier even doorkomen en 5-10 minuten daarna kom je steeds meer in de film. Dat 'moeite doen' om in een film te komen hoort er soms gewoon bij. En dat kan ook gewoon liggen aan het humeur dat je die dag hebt. En in eerste kwartier worden vaak alleen de personages nog maar geintroduceerd, of wordt er slechts een begin gemaakt met het plot.
Bij Netflix titels die je lukraak probeert vind ik het wat anders. Soms heb je zin in een bepaald type film en als na 10 minuten blijkt dat het niet is wat je wilde zien dan 'zap' je gewoon verder naar een volgende film.
Maar ik maak mijn keuzes in principe zo afgewogen mogelijk. Anders kan het al gauw voorkomen dat je die avond helemaal geen film meer ziet, omdat je door het overweldigende aanbod van tegenwoordig teveel keuzestress hebt.
Dus het is verstandig wat kijkvoorraad lijstjes met allerlei soorten titels te maken.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Het lijkt ook dat dit slechts een top 10 is van de eerste 100 films. Dat moet als je verder gaat nogal een kerkhof opleveren? 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Tja ik vind het wel een interessant idee hoor. Het is niet omdat een meerderheid een hoge waardering heeft gegeven aan films dat het dan allemaal meesterwerken zouden zijn. De enige conclusie die je daaruit kan trekken is dat die films een breed publiek aanspreken. Maar dat je die films moét hebben gezien (en waarderen) en dat je anders niet als een echte filmliefhebber kan worden beschouwd (dat is wat sommige beweren) vind ik onzin. Als ik nu de huidige top 10 bekijk van MM, spreekt enkel nog Schindler's List mij aan voor een herziening.
Voor mij zit er in de top 10 alleen al een overdaad aan misdaad tussen, een genre waar ik tijdens mijn tiener en twenjaren al genoeg van binnen heb gekregen. Ik heb beide Godfather films gezien alsook Shawshank Redemption en Seven. Die laatste 2 heb ik later nog eens herzien maar vooral Seven maakte nog weinig indruk. Het is me nu allemaal een beetje sloom. Pulp Fiction heb ik wel vaker in mijn handen gehad maar Tarantino en Travolta, hommages, lange dialogen die over van alles en niets gaan, lange speelduur. Neen ik denk dat ik mijn tijd liever aan wat anders besteed.
The Green Mile heb ik flarden van gezien maar het interesseerde me niet om die ooit in zijn geheel te bekijken.
Dan zijn er nog de 2 spaghettiwesterns. Western en cow-boys zijn niet mijn ding; Heb al eerder gezegd buiten Lucky Luke en Brix ken ik geen interessante cow-boys
Ik heb er misschien wel stukken van gezien in een ver verleden maar neen niet mijn ding.
En Lord of the Rings heb ik vroeger allemaal in de bios gezien. Die waren voor mij ook goed voor 1 keer. Ik vond de 3de trouwens de minste en die staat dan het hoogste in de lijst. Ik vond de 2de het beste en die staat dan weer het laagste in de lijst.
Dus even zien wat mijn lijst zou zijn, films die ik niet wil zien omdat ze gewoon buiten mijn interessegebied liggen. Ik heb gewoon de eerste 10 die ik tegenkwam genomen.
1. The Green Mile
2. Pulp Fiction
3. Once upon a Time in the West
4. The Good, the Bad and the Ugly
5. Scarface
6. Goodfellas
7. American History X
8. Cidade de Deus
9. The Usual Suspects
10. Heat
Ik zie in die top 30 opvallend veel misdaad terugkomen, maar in het algemeen vooral films die over mannen gaan en vooral gericht lijken op een mannelijk publiek. Het valt me op dat de top toch weinig divers lijkt. Dit zou ik toch niet willen omschrijven als voor de échte filmliefhebber. Dan denk ik eerder aan een filmkijker die van alle genres wel wat wil zien (al lijkt me dat ook weer utopisch).
edit: Intouchables mag ook in de top 10. Enkel stukken van gezien. Was me ook te zweverig. die heeft ooit nog eens in de top 10 gestaan denk ik.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Geeneen. Ik heb niet zo lang geleden zelfs Blood In Blood Out uitgezeten toen die er nog instond en dat betekent wat.
Er zijn ook veel films waar mensen volgens mij verwachtingen van hebben die niet bepaald overeenkomen met de werkelijkheid. Once upon a Time in the West lijkt bijvoorbeeld nauwelijks op andere westerns. Zelfs niet op andere films van Leone. En is juist een western voor niet-liefhebbers lijkt me. Verder dacht ik ook dat westerns niets voor me waren tot ik ze ging kijken.
Cidade de Deus heeft een van de beste scenario's van de hele lijst. Op een technisch niveau vertelt die film zo veel in een speelfilmlengte en met zoveel gezichtspunten en zoveel niveaus. Mereilles is niet meer in de buurt gekomen van dat niveau, maar dit zou op elke filmacademie in scenariolessen thuishoren.
Ik heb minder met Amelie nu dan vroeger, maar het is een film die in een lange Franse traditie staat en dichter bij (vroege) Godard ligt dat bij romantische films waarmee die film vaak op een hoop wordt gegooid.
Films als The Green Mile en Blood Diamond zijn dan weer onbegrijpelijk hoog gewaardeerd en kun je wat mij betreft best missen. Maar dat weet ik omdat ik ze gezien heb.
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
Geeneen. Ik heb niet zo lang geleden zelfs Blood In Blood Out uitgezeten toen die er nog instond en dat betekent wat.
Je offer was in ieder geval niet voor niks, ondertussen is hij uit de lijst!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Je offer was in ieder geval niet voor niks, ondertussen is hij uit de lijst!
Hela, dat was mijn verdienste! 
Trouwens, hoe moet ik het zeggen, met je 'aparte' manier van quoteren zou je soms de indruk krijgen dat haast elke film voor je een ware marteling is. Je zou je kunnen afvragen waarom je dit doet wetende dat je zo goed als zeker bent dat je nauwelijks boven de 2.0* zal uitkomen voor een film die het gemeengoed goed bevalt. 
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
met je 'aparte' manier van quoteren zou je soms de indruk krijgen dat haast elke film voor je een ware marteling is.
Nochthans zijn 3.5* en 3.0* veruit mijn meest gegeven quoteringen. En kom ik toch aan meer dan 1000 films met 4* of hoger.
Maar ik begrijp de perceptie wel natuurlijk, want klassiekers zijn m'n ding niet en de films die ik wel leuk vind zijn vaak titels waar niemand ooit terecht komt. Maar daar kan ik verder zelf niet zoveel aan veranderen.
Wat betreft het "blijven kijken" van films, dat is een "damned if you do, damned if you don't" situatie. Kijk je ze niet dan krijg je commentaar als je zegt dat je ze niet leuk vindt (want je hebt ze niet gezien), kijk je ze wel an krijg je van anderen commentaar. Ik bekijk het gewoon als een soort van "huiswerk". Het zijn films die op de één of andere manier belangrijk geweest zijn voor het medium en een stukje van het medium vertegenwoordigen waarmee ik nog niet zo bekend ben. Ik vond les vroeger ook nooit echt leuk, maar dat wil niet zeggen dat het niet nuttig was 
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Lol, als ik van boven naaar beneden kijk...
Intouchables
Pianist
Saving Private Ryan
Heat
12 Angry Men
Snatch
Braveheart
Lock stock and 2 smoking barrels
Lion King
Blood Diamond
Best veel gezien nog, valt me op
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Op termijn wil ik graag alles zien, maar dat zal nog wel een tijdje duren, en er is ook geen haast mee gemoeid.
deridder
-
- 251 berichten
- 1455 stemmen
Over intouchables had ik ook altijd vooroordelen omdat tie zo populair is. Totdat ik hem ben gaan kijken en erachter kwam dat het eigenlijk een briljante film is. Hartstikke mooi.
Zelf ga ik in ieder geval nooit meer een film van Tarantino kijken. Ik vind hem te cynisch, te gewelddadig en te veel zoeken naar controverse (door telkens seksistische en racistische elementen toe te voegen aan zijn films). Ook de films van Christopher Nolan stellen mij steeds vaker en steeds meer teleur. En Spielberg & Woody Allen: ga ik ook niet meer kijken.
Voorderest ben ik niet cynisch hoor! Ik vind de top 250 hier op moviemeter prachtig, er is nog veel om van te genieten.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2198 stemmen
Mijn ervaring is dat de films die ik niet heb gezien uit de MM top-250 toch wat meer mainstream zijn dan de films uit de IMDb top-250 en er zelfs nog redelijk wat overlap in zit. Dus ik zal ze op termijn wel allemaal zien, zeker omdat het een doel is alle films uit de top-250 te zien (zit bij beide op ca. 87%). Er is anders ook geen reden om Avatar en Monty Phyton uit te kijken. Alleen, tja.., de Aziatische cinema is niet écht mijn ding (Japans gaat dan nog wel maar verder, mwah) en Bollywood zéker niet.
mrklm
-
- 11374 berichten
- 9897 stemmen
The Lion King uit 1994 weiger ik nog steeds te kijken en dat is puur vanwege Hakuna Matata en Can You Feel The Love Tonight, twee van die tenenkrommende muzikale gedrochten die ik te vaak met grote tegenzin heb moeten aanhoren op de radio. Verder ben ik altijd geïnteresseerd in de beste en de slechtste films ooit gemaakt, dus een zwarte lijst heb ik niet. Dit is de enige uitzondering.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2198 stemmen
Opzich wel een leuk idee voor een topic.. welke films boycot je en waarom?
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7268 stemmen
1. Cidade de Deus (2002) (21)
Sleutelscène ooit door Iggy Pop vertoond in Wintergasten.
2. Slumdog Millionaire (2008) (61)
Dit lijkt me echt helemaal niets, dan kan ik beter Lotto Weekend Miljonairs gaan kijken.
3. Queen: Days of Our Lives (2011)
Paar hele goede singles, maar Queen hebben we wel genoeg gezien inmiddels.
4. Green Book (2018) (97)
De Hollywood-Intouchables? Dat was al vreselijk die Intouchables oh bah wat een mierzoet gedram.
5. Hotel Rwanda (2004) (101)
Weet je, ik hou niet zo van (burger)oorlog. Als je het elkaar allemaal aan wil doen, graag ver weg dan. Ik hoef er verder niet naar te kijken. Zowiso een beetje klaar met oorlogsfilms en zo.
6. Warrior (2011) (109)
Bruce Lee en HongKong prima, maar weer eens een vechtsportfilm. Ik zou dan liever The Karate Kid doen.
7. Witness for the Prosecution (1957) (111)
Ik hou op zich wel van Billy Wilder, maar ooit wel eens een stukje van gezien en dat kwam nogal kluchtig over, denk niet dat deze er ooit van gaat komen.
8. Simon (2004) (119)
Omdat ik me niet kan voorstellen dat dit echt de beste Nederlandse film aller tijden is. Beter dan Verhoeven? Nee, ik geloof het niet. Het is één groot complet om mij naar deze film te laten kijken. Gaat niet gebeuren.
9. Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (2011) (120)
Helemaal klaar met die Potter, eigenlijk met alle tovenaars, elfjes en fantasy.
10. Der Kommer en Dag (2016) (129)
Weer een internaat. Ik ken niemand die op een internaat heeft gezeten, maar ken ik wel meer dan 100 honderd films die op een internaat spelen. En in 2016 nog weer zo een film?
Films die ik echt boycot ken ik zo niet, vaak is het meer desinteresse, films die al 40 jaar op de to-see-lijst staan, overbodige remakes, verkeerd genre, te weinig feeling met het onderwerp, al te vaak iets soortgelijks gezien. The Cosby Show dat kan echt niet meer, maar dat is weer geen film. Misschien Bill Cosby in het algemeen. Kevin Spacey alleen als ie de bad guy speelt.
Qua muziek leeft ik al enkele jaren prima zonder Garry Glitter. Marilyn Manson zou ik nu ook niet meer opzetten. Michael Jackson alleen sporadisch nog wel eens. Ryan Adams al helemaal niet meer na dat jankbericht dat z'n carrière naar de kloten was. Zullen best nog wel bad guys, (misschien nog wel girls) zijn waar ik iets minder moeite mee heb. Met de tijd zal ook nog wel wat slijten, maar er schiet me zo niemand te binnen verder. Die ene rapper dan, maar ik luister niet veel naar hiphop ik weet zelfs niet meer doe heet, die van Aaliyah zeg maar.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Ik ken niemand die op een internaat heeft gezeten, maar ken ik wel meer dan 100 honderd films die op een internaat spelen.
Ik neem aan dat je ook geen westerns en maffiafilms kijkt dan?
Maar serieus, die internaatfilms heb ik in het algemeen ook niet veel mee. Boris Johnson heeft op een internaat gezeten, dat wel.
Ik denk verder dat de meeste films die je noemt niet zo slecht zijn, sommigen zijn zelfs erg goed. Slumdog millionaire is typisch zo'n titel die gemakkelijk een verkeerd imago krijgt en waarvan het niet cool is om hem goed te vinden, maar toch een onweerstaanbare film in mijn ogen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Queen kan ik nog wel in komen. De rest kan je zonder gevaar voor walging wel kijken.
Goedgekeurd voor kijken.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7268 stemmen
Westerns wel, ik hou wel van dat sfeertje van de Amerikaanse classics en de Spaghetti's. Maar op nieuwe westerns zit ik niet echt meer te wachten. Deadwood was een mooie afsluiter.
Maffia is ook weer zoiets, goede heist/misdaad prima, maar dat maffia-gedoe. Zelfs Goodfellas is geen The Godfather. Mocht iemand The Godfather nog eens overtreffen dan houd ik me aanbevolen. Alhoewel ik vond wel The Irishman erg onderschat trouwens, die zou bij herziening nog wel eens aan de 5 sterren kunnen komen.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7268 stemmen
Ik denk verder dat de meeste films die je noemt niet zo slecht zijn, sommigen zijn zelfs erg goed. Slumdog millionaire is typisch zo'n titel die gemakkelijk een verkeerd imago krijgt en waarvan het niet cool is om hem goed te vinden, maar toch een onweerstaanbare film in mijn ogen.
Eerst ooit nog maar eens 12 Angry Men kijken, dat is denk de hoogst genoteerde film, die ik nog nooit gezien heb en waar ik ook nog wel interesse heb
Top 10 niet gezien, maar komt er ooit nog wel eens van:
1. 12 Angry Men (1957)
2. Jagten (2012)
3. Django Unchained (2012)
4. Tengoku to Jigoku (High and Low) (1963)
5. The Departed (2006)
6. It's a Wonderful Life (1946)
7. Judgment at Nuremberg (1961)
8. Capharnaüm (2018)
9. Stop Making Sense (1984)
10. The Wolf of Wall Street (2013)
dat zijn nog de grote omissies, nummer 9 ken op zich alle nummers wel van, maar ik heb hem nooit helemaal gezien, wat wel vreemd is al Talking Heads-fan.
ZAP!
-
- 5448 berichten
- 3621 stemmen
ZAP!
-
- 5448 berichten
- 3621 stemmen
Nog wat toelichting:
01 - 16. Intouchables (2011) - heb er stukjes van gezien (of alleen de trailer...?), en het lijkt me vreselijk over-sentimenteel
02 - 33. Into the Wild (2007) - ik kan mij totaal niet vinden in de plot / het hoofdpersonage
03 - 42. Inception (2010) - stukjes gezien, lijkt me echt een nodeloos ingewikkeld sc-fi verhaal dat ook wel aan Looper doet denken (die heb ik met veel tegenzin uitgekeken)
04 - 43. Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001) - het staat me erg tegen dat de maker niet eens toe wil geven dat ze overduidelijk jatwerk hebben gepleegd*, tevens heb ik wel ooit stukjes gezien (voordat ik van het jatwerk wist), maar het boeide me niet zo
05 - 56. Blood Diamond (2006) - witte man in Afrika, van boef tot held, zoiets stel ik me erbij voor
06 - 60. Avatar (2009) - trailer natuurlijk wel gezien, maar dit is fantasy die me niet aanspreekt
07 - 61. Slumdog Millionaire (2008) - ook wel stukjes van gezien die me niet erg boeiden
08 - 62. Der Untergang (2004) - ik zie gemiddeld liever docu's over WOII, heb stukjes gezien en alleen om het acteerwerk zou ik 'm misschien! ooit! nog eens proberen
09 - 69. Prisoners (2013) - heb ik stukjes van gezien, ik herinner veel toeval en overdreven personages
10 - 93. Walk the Line (2005) - sommige muzikanten hoef ik niet nagespeeld zien in een film, ook al zou het best goed gedaan kunnen zijn
Ik kan er in sommige gevallen best (een beetje) naast zitten, maar daarvoor zou ik de films eerst moeten kijken, maar de antipathie zal niet makkelijk te overwinnen zijn. 
* klik
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Tarantino doet niet anders. 
Ik heb daar niet zo'n moeite mee, maar als het geen toeval is dan is het uiteraard sneu als het niet erkend wordt.
Zolang er maar een eigen draai aan wordt gegeven, want in de cinema 'jat' men continu van elkaar.
Maar kijk dan deze trailer eens, Amélie avant-la-lettre:
Er zit een scène in deze film over mensen met allerlei tics en eigenaardigheden, net als in Amélie.
Ik zou dan dus liever van inspiratie willen spreken.
Bij Lion King en Up! vind ik de plagiaat voorbeelden wel wat schrijnender, maar dat komt denk ik vooral omdat daar zulke miljardenbedrijven achter zitten.
Is The Lion King a Plagiarism? - Plagiarism Today - plagiarismtoday.com
Did the French Short Film Above then Beyond Inspire Pixar's Up? - slashfilm.com
ZAP!
-
- 5448 berichten
- 3621 stemmen
...maar als het geen toeval is dan is het uiteraard sneu als het niet erkend wordt...
Dat van Up! en TLK wist ik niet trouwens.