• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.880 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.942 gebruikers
  • 9.369.514 stemmen

Beste Japanse films

zoeken in:

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Kinuyo Tanaka moet ik nog ontdekken. De film in de lijst staat zelfs nog niet op MM. Verder een reminder dat ik Shimizu's meest bekende films nog moet zien (volgens mij vooral die in de Criterion Eclipse box zitten). Heb verder best veel andere oudjes ook nog niet gezien.

Best een fijne lijst, natuurlijk niet overal even avontuurlijk, maar ook wel enkele persoonlijke favorieten die niet zo bekend zijn.

En nog enkele films die ik eigenlijk al gewoon gezien had moeten hebben:

- Giants and Toys (1958) - al aardig wat Masumura gezien (en hij heeft nog veel meer gemaakt), maar deze gek genoeg nog niet

- Battles without Honor and Humanity (1973) - en de rest van de reeks en moet sowieso nog veel van Fukasaku zien

- The Emperor’s Naked Army Marches On (1987) - dat zal wel komen doordat ik documentaires minder snel opzet, heb ook nog een andere docu van de regisseur klaarstaan

- Nobody Knows (2004) - dit is al jaren een van mijn vreemdste lacunes (niemand weet waarom), heb verder alle speelfilms van Koreeda gezien

Van de recente films ben ik van plan Happy Hour en Domains nog te zien. En Wild Berries staat ook al jarenlang op de kijklijst.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Na de 2022-editie van Camera Japan tijd voor een vijfde update van mijn persoonlijke toplijst:

https://www.icheckmovies.com/lists/a+personal+toplist+of+japanese+cinema/mochizuki+rokuro/

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1725 stemmen

1. The Tale of the Princess Kaguya

2. Your Name.

3. Helter Skelter

4. Angel's Egg

5. Nausicaä of the Valley of the Wind

6. Love Exposure

7. Kiki's Delivery Service

8. Wolf Children

9. Belle

10. My Neighbor Totoro

dreambrotherjb

• 196 berichten
  • 311 stemmen

Seppuku op eenzame hoogte! Ik ga hier misschien vloeken in de kerk, maar na een paar Kurosawa-films te hebben gezien waarbij ik het toch wel moeilijk had met het "rennen-roepen"-acteren en ik er niet in kon zien wat er allemaal uit te halen viel (wat zeker aan mij zal liggen), was Kobaya gewoonweg een verademing! Dat laatste heb ik ook met Spirited Away, ik zie het gewoon niet los daarvan reken ik mezelf ook zeker tot liefhebber van de Japanse cinema! (of toch vooral dan het rustigere gedeelte dat het f*cked up-horror gedeelte ).

Bij deze mijn top 13, maar heb zowiezo nog heel wat van de hoogbeoordeelde films in te halen:

1. Seppuku

2. Nobody Knows

3. Grave of the Fireflies

4. Departures

5. The Tale of Princess Kaguya

5. The Wind Rises

6. Like father, like son

7. After the rain (Ame Agaru)

8. Still walking

9. Howl's Moving Castle

10. Shoplifters

11. Princess Mononoke

12. Tokyo Story

13. When Marnie was there

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.