- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2015
MovieMeter top 1000 project - Editie 2015
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ik dacht dat er in ieder geval iemand dan net zo over moet denken. Als enig deelnemer maak je weinig kans, dat die films er in komen.
Ik wil trouwens graag een lans breken voor shorts, documentaires en miniseries. Die waren twee jaar terug op één hand te tellen en dat is jammer wmb. Ik verwacht ongeveer 25 shorts, 15 docu's en 10 miniseries in mijn lijst, waarvan enkelen dik in de top 100.
Hoop dat jullie mijn voorbeeld volgen. Zou de lijst weer een stukje diverser maken.
Zo. Lans gebroken.
Ook dan maak je weinig kans dat je ze terugziet in het eindresultaat. Of het moet iets heel bekends zijn, Band of Brothers bijvoorbeeld.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Niks tegen mijn 4.0*-films, maar een groot deel daarvan is zo ver weggezakt dat ik ze maar moeilijk in een toplijst wil zetten. Ga verder gewoon gestaag door met sorteren hoor, daarnietvan 
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8277 stemmen
Ik dacht dat er in ieder geval iemand dan net zo over moet denken. Als enig deelnemer maak je weinig kans, dat die films er in komen.
Tja,daar heb ik er een hoop van in mijn top 500. Heel veel films die ik als enige heb gezien. Maar dat weerhoudt me niet er van om ze erin te zetten.
TheBunk
-
- 746 berichten
- 3093 stemmen
Ook dan maak je weinig kans dat je ze terugziet in het eindresultaat. Of het moet iets heel bekends zijn, Band of Brothers bijvoorbeeld.
Ik weet dat het me alleen niet lukt, daarom de oproep. Ik kan niet de enige zijn die shorts, docu's en miniseries wilt. Maar sommigen verdienen echt wel een plek. Resnais' Nuit et Brouillard bijvoorbeeld. Spike Lee's When the Levees Broke. La Jetee, Un Chien Andalou, Meshes of the Afternoon, Le Ballon Rouge. Shorts van Lynch, Hertzfeldt, Svankmajer of Vigo. The Act of Killing, The Look of Silence, Hearts and Minds, Lake of Fire. Shoah, Berlin Alexanderplatz, Riget. The Up-Series. Heimat.
Dat soort werk
.
Volgens mij mag Band of Brothers trouwens niet. Staat niet op MM.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Volgens mij mag Band of Brothers trouwens niet. Staat niet op MM.
En shorts wel dan? 
(IMDb wordt aangehouden)
TheBunk
-
- 746 berichten
- 3093 stemmen
Rules.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Ik weet dat het me alleen niet lukt, daarom de oproep. Ik kan niet de enige zijn die shorts, docu's en miniseries wilt. Maar sommigen verdienen echt wel een plek. Resnais' Nuit et Brouillard bijvoorbeeld. Spike Lee's When the Levees Broke. La Jetee, Un Chien Andalou, Meshes of the Afternoon, Le Ballon Rouge. Shorts van Lynch, Hertzfeldt, Svankmajer of Vigo. The Act of Killing, The Look of Silence, Hearts and Minds, Lake of Fire. Shoah, Berlin Alexanderplatz, Riget. The Up-Series. Heimat.
Dat soort werk
.
La Jetee, Un Chien Andalou, The Act of Killing. Die staan (al heel lang) op mijn nog zien-lijst, maar ik vraag me af of bijvoorbeeld Un Chien Andalou erin zou komen.
Een top 250 lukt me wel vrij goed, en dan heb ik de lading aan bekende films nog niet gehad (green mile, tarkovski's, 2001,enz.). Maar die films zijn net als Un Chien Andalou zo bekend dat ik ze niet snel (hoog) in de top 250 zal meenemen (al is dat vooral omdat ze qua mijn smaak wel hoog, maar niet zó hoog scoren). In een top 500 zouden ze misschien nog wel een plekje kunnen vinden...
Ik ga het zelf wel houden op films die op MM staan en waarop ik op MM heb gestemd, er zijn ook geen films die er niet op staan en die ik per se in een top 250 zou opnemen.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8145 stemmen
Ik loop zo rond de 100/125 wel al een beetje vast. Daarna voelt het al minder als echte TOP lijst. Heeft de rest hier geen probleem mee?
Het is soms erg lastig om keuzes te maken, maar ik heb verder geen probleem om een top 500 samen te stellen van films die ik erg goed vind.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8145 stemmen
Ik wil trouwens graag een lans breken voor shorts, documentaires en miniseries. Die waren twee jaar terug op één hand te tellen en dat is jammer wmb. Ik verwacht ongeveer 25 shorts, 15 docu's en 10 miniseries in mijn lijst, waarvan enkelen dik in de top 100.
Hoop dat jullie mijn voorbeeld volgen. Zou de lijst weer een stukje diverser maken.
Zo. Lans gebroken.
Shorts doe ik er niet zelf niet in, maar een lans breken mag natuurlijk. Ik heb wel een aantal docu's erin.
Dievegge
-
- 3166 berichten
- 8191 stemmen
Ik heb een kleine 400 films met 4* of meer. Die heb ik allemaal minstens twee keer gezien, behalve een paar recente. Daarna wordt het leuk om nog honderd films met 3,5* te kiezen. Natuurlijk weet ik bij sommige films op voorhand dat ze weinig kans maken om de top 1000 te halen, maar hier en daar een verrassing is altijd mogelijk. In vergelijking met twee jaar geleden zal het aandeel niet-Engelstalige films bij mij wat gestegen zijn, ongeveer van 10% naar 20%. Verder blijf ik erop mikken om alle decennia ruim vetegenwoordigd te krijgen, zodat het echt een lijst aller tijden wordt.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Tja,daar heb ik er een hoop van in mijn top 500. Heel veel films die ik als enige heb gezien. Maar dat weerhoudt me niet er van om ze erin te zetten.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Ain't Nobody's Blues is een afgeleide lijst (op ICM) van de films die maar 1 stem hebben gekregen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Het lijkt mij zelf een leuk idee, wanneer users de tijd tot 22 juni kunnen gebruiken om een bepaalde onderbelichte film in de etalage te zetten. De bedoeling is dan dat users bovengemiddeld worden aangemoedigd om deze film te kijken en zo mogelijk een grotere diversiteit in de lijst komt.

Ik begreep dat de nummer 1000 vorige keer 632 punten had. Dus in je eentje krijg je geen film in de Top 1000.
horizons
-
- 5687 berichten
- 2402 stemmen
En om dingen in perfectief te plaatsen Solyaris (1968)
Kijken. Beter dan de bekende variant uit 1972 die best hoog stond vorige keer. 
JT Chinaski
-
- 94 berichten
- 107 stemmen
Ik heb mijn lijst in een Word document staan, worden die ook goedgekeurd?
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8145 stemmen
Als jij daar verteld wat je er zo goed aan vindt. 
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Ik vind het prima.
Waar is de vertoning?
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Volgen er nog 999 andere tips? 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik doe dit jaar ook mee. Zal wel richting deadline zijn eer ik mijn lijstje inlever want het lijkt me een hels karwei om binnen al die 4,0*-en de juiste keuzes te selecteren; wordt het 'The Prodigal Son (1982)' of 'La Piscine (1969)'....? Tsja. Totaal onzinnig eigenlijk.
Mijn tip van de dag is Ruka (Jirí Trnka, 1965), een korte film die zeker in mijn top 500 zal komen.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Heb de originele spreadsheets nog niet ontvangen van TOR om te kijken of ik iets over het hoofd heb gezien....
Sorry voor de vertraging. Ze moeten nou binnen zijn.
Diversiteit door verruiming van de toevoegcriteria vind ikzelf niet echt interessant, integendeel zelfs. In plaats van dat er wat apartere films in de lijst komen krijg je dan weer de grote namen qua shorts, docus en miniseries die plaatsjes wegkapen.
Dat viel de vorige editie enorm mee. Er stonden 2 shorts in (Un Chien Andalou en La Jetee; geen originaliteitsprijs voor ons wat dat betreft) en geen miniseries. Wel wat documentaires, maar niet bepaald in zo'n mate dat apartere films zich genegeerd hoefden te voelen. Integendeel. De meeste gebruikers hadden trouwens helemaal geen shorts, miniseries of zelfs docu's in hun lijst staan. Ik wel, behalve miniseries.
De vorige keer deed ik een maand lang aan herzieningen voordat ik stemde. Dat beviel goed, maar ga ik nu niet zo extreem herhalen, al zijn er wel een paar films die ik nog heb liggen die wellicht een herkansing waard zijn.
Prinz
-
- 1085 berichten
- 4221 stemmen
Ik zal hier ook een top 500 insturen. Wel pas vlak voor de deadline, want er kan hier en daar wel nog wat schuiven.
Badalamenti
-
- 23135 berichten
- 3565 stemmen
Misschien nog een beetje te vroeg, maar hoe wordt de nieuwe top 1000 op icm geplaatst ? Als een nieuwe lijst of wordt de vorige aangepast en krijgen we stijgers en dalers en nieuwkomers ?
Dat laatste heeft mijn voorkeur 
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Misschien nog een beetje te vroeg, maar hoe wordt de nieuwe top 1000 op icm geplaatst ? Als een nieuwe lijst of wordt de vorige aangepast en krijgen we stijgers en dalers en nieuwkomers ?
Dat laatste heeft mijn voorkeur
Ik kan de oude lijst updaten en eventueel de oude lijst opnieuw plaatsen (als de optie om meerdere lijsten te maken voor niet-betalende gebruikers inderdaad van kracht gaat, anders zou iemand anders dat moeten doen).
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Ik heb van de oude lijst nu 392 gezien.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
binnengekomen lijsten:
1. Chainsaw (250)
2. beavis (350)
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Ha, je eigen lijst ook naar jezelf gemaild?
Interessant dat jij nu ook 'maar' 350 titels hebt opgenomen, daar zat ik dus ook al aan te denken (5.0*+4.5*+shorts+de beste 4.0*).
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
ik had al een lijst van 300 liggen
daar heb ik vanochtend de meeste andere "icm favorieten" die bij het maken van die lijst afvielen aan toe gevoegd, plus enkele recente favorieten zoals Stromboli, Forbidden Room en (na herkijk) Once Upon a Time in the West.
Heb in totaal drie shorts op mijn lijst. Bij de 500 die ik de vorige keer had ingestuurd (en die dus een groter aantal "zwakkere" titels bevatte) had ik shorts volledig buiten beschouwing gelaten, maar de drie die er nu in staan zijn eigenlijk toch gewoon essentiële films voor me.
Ik had weer voor de volle 500 kunnen gaan, om nog wat extra persoonlijke favorieten een boost te geven. Ik heb tenslotte nog genoeg sterke titels gezien die niet zouden misstaan op een top1000. Maar ik heb de ondergrens dit keer gewoon wat hoger gelegd voor me. En gezien de hoeveelheid tijd die ik toch al kwijt zal zijn met alle andere lijsten... vond ik 350 wel een mooi getal nu 
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Voor shorts e.d. (<45m)zouden we wat mij betreft ook een aparte top kunnen maken (los van dit project bedoel ik). Door ze zo in de top 1000 mee te nemen blijven ze onderbelicht, en tussen de shorts valt vast genoeg leuks te ontdekken.
Movie-Addicted
-
- 2221 berichten
- 3435 stemmen
In 2013 ook meegedaan. Bedankt nog voor de uitnodiging beavis
ik zou graag weer mee willen doen. Wel leuk dat er ook al zoveel aanmeldingen zijn! Tevens ook leuk om te lezen dat er een aantal gebruikers zoveel mogelijk films zijn wezen kijken uit de lijst van 2013. Anyways, ik doe mee! Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk films waar ik sinds 2013 op heb gestemd mee te nemen in mijn lijst. Ik heb begrepen dat beavis het liefst de lijstjes in een Excel formaat wilt hebben? Ik zal je PM nog even voor de rest goed doornemen wat de eisen voor deze editie zijn. Moet goedkomen denk ik