- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2015
MovieMeter top 1000 project - Editie 2015
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Op initiatief van The One Ring werd 15 februari 2013 het officiële startsein gegeven voor het MovieMeter top1000 project. Al direct na afloop van de countdown naar nummer 1, op 20 mei, ging de roep op dat dit niet bij eenmaal zou moeten blijven. En nu, met een kleine vertraging, is het dan zo ver: tijd om voor de tweede keer deze, nu tweejaarlijkse, traditie voort te zetten!!
Ik ben uw gastheer voor deze editie. Het project zal wat mij betreft altijd van TOR blijven. Hopelijk doe ik het net zo goed als hij. Ik weet nog dat ik tijdens de onthulling van de lijst, net als vele anderen, niet van achter de computer weg te slaan was!
Hoe gaat het kort in zijn werk:
1. Iedereen levert mij een lijst aan van zijn of haar absoluut favoriete films, in volgorde van voorkeur, met een minimum van 250 titels en een maximum van 500.
De inzamelperiode zal 2 maanden duren.
2. Ik verwerk alle lijsten in een spreadsheet waarbij stemmen een plaats worden toegekend in de eindlijst met de formule: Point = 38000 / ( [place] + 75 ).
Hoe sneller ik lijsten binnen krijg, hoe eerder ik klaar kan zijn met de verwerking van alles. Maar het kan dus nog enige tijd duren na de deadline, voor ik de presentatie kan startten.
3. Voor de presentatie zal een apart topic worden gestart waarin de uitslag in etappes bekend gemaakt zal worden. In het discussie topic hier zal er dan hopelijk veel live gediscussieerd worden over de verassingen, over welke film te hoog of te laag staat of hoeveel van de eigen nominaties de eindlijst hebben gehaald.
4. Tenslotte zijn er dan natuurlijk de vreugdedansjes, de statistieken en waarschijnlijk ook wel een plaatsing van de lijst op ICM, zodat er weer druk gewerkt en gecheckt kan worden aan de gaten en de tips.
- Alle films zijn toegestaan. In tegenstelling tot de MovieMeter top 250 betekend dit ook dat films jonger dan 2 jaar, korte films en miniseries meedoen. Een korte film mag meedoen als die op IMDb als "short" gelabeld staat. Bij miniseries tel ik alleen diegenen die op MovieMeter mogen staan. Uiteraard doen documentaires en animatiefilms ook gewoon mee.
- Lijsten mogen niet random, alfabetisch of chronologisch geordend worden, want dat werkt niet met de puntentelling.
- De deadline voor het inleveren van je lijst is 22 juni.
- Let er wel op dat je maar éénmalig een lijst mag inleveren. Dit omdat ik zover mogelijk al meteen de punten wil bijhouden van lijsten zodra ik ze krijg.
- Zorg dat goed duidelijk is welke film je precies bedoelt. Vermeld altijd het jaartal. Gebruik ook het liefst de originele titel zoals deze ook op MovieMeter bekend is. Voorbeeld: 1 Stalker 1979
Ik heb geen manier kunnen vinden waarop deze info vanuit een persoonlijk bericht op MovieMeter direct netjes in kolommen in Excel kan worden overgenomen. Om het me makkelijker te maken, zal ik iedereen die interesse heeft getoond om mee te doen via een persoonlijk bericht mijn e-mailadres geven, zodat ze mij hun lijst ook direct in een Excelfile of andere spreadsheet toe kunnen sturen. Insturen via een direct persoonlijk bericht blijft uiteraard altijd ook een optie, maar heeft niet mijn persoonlijke voorkeur.
De vorige editie kende uiteindelijk 37 deelnemers:
- Beavis (500 films)
- Moviefreak #1 (250 films)
- Jordandejong (250 films)
- Onderhond (500 films)
- Movie-Addicted (350 films)
- Mar007 (250 films)
- Mister Blonde (500 films)
- Spetie (500 films)
- W.M.J.M (250 films)
- Film Pegasus (500 films)
- The One Ring (500 films)
- Knisper (300 films)
- DVD-T (250 films)
- Chevy93 (250 films)
- Alastor (500 films)
- Mjk87 (250 films)
- Co Jackso (250 films)
- Chainsaw (250 films)
- Poisonthewell (500 films)
- Dievegge (500 films)
- Matthijsgr00t (250 films)
- Montorsi (250 films)
- Jawaddedadde (250 films)
- Otherfool (250 films)
- Koenr (450 films)
- McSavah (500 films)
- Arnie (250 films)
- Reinbo (500 films)
- TheBunk (250 films)
- Jesper187 (250 films)
- Allmodcons (250 films)
- JT Chinaski (500 films)
- Maxcomthrilla (500 films)
- Nick_SN (500 films)
- Finisterra (500 films)
- Pieter Montana (250 films)
- Legan (500 films)
Daar moeten we dit keer toch ruim overheen kunnen!?!
De aanmeldingen tot nu toe zijn tenslotte al als volgt:
01. beavis
02. Finisterra
03. Onderhond
04. Spetie
05. Film Pegasus
06. MR
07. TheBunk
08. Knisper
09. McSavah
10. danuz
11. Mug
12. tovenaar
13. horizons
14. mister blonde
15. Pieter Montana
16. arno74
17. Badalamenti
18. JT Chinaski
19. mjk87
20. starbright boy
21. BBarbie
22. The One Ring
23. Norma
24. gauke
25. Dying Rose
26. Dievegge
27. Baggerman
28. HarmJanStegenga
29. Koenr
30. Chainsaw
31. wibro
32. Montorsi
33. DeCol
34. John Milton
35. Cellulord
36. Unique-
37. Insignificance
Dat is het voor nu
Ik zie jullie lijsten graag tegemoet!
Dit topic kan ondertussen alvast gebruikt worden voor verdere vragen, suggesties en discussie
Ik zal hier ook regelmatig korte updates geven van het aantal binnengekomen lijstten.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
oorspronkelijk discussie topic
Film >> Toplijsten en favorieten >> MovieMeter top 1000 project
presentatie topic voor de uitslag van de 2013 editie
Film >> Toplijsten en favorieten >> MovieMeter Top 1000 Project uitslag!
de MMtop1000 op ICM
https://www.icheckmovies.com/lists/moviemeter+top+1000/mcsavah/
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Leuk dat de top 1000 nu al van start kan gaan beavis en nu al dank voor al het voorwerk: moet een hele klus geweest zijn!
Kun je, waarschijnlijk voor anderen ten overvloede, uitleggen wat de formule Point = 38000/([place] + 75 ) inhoudt?
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
waar "place" staat vul ik de positie van de film in de lijst in
een nummer 1 op iemands lijst krijgt dan dus 38000/76 = 500 punten
een nummer 2 38000/77 = 493,506 punten
enz
vervolgens worden per genoemde titel een puntentotaal opgeteld
dan sorteer ik alles op punten volgorde, waarbij de top1000 titels onze lijst gaan vormen
nummer 1000 kreeg de vorige keer in totaal 632,3747316 punten uit 3 lijsten
de nummer 1 kreeg 8418,192227 uit 26 lijsten
(NB Er waren in totaal 4774 verschillende films genoemd)
Heb de originele spreadsheets nog niet ontvangen van TOR om te kijken of ik iets over het hoofd heb gezien.... maar dit zou het in een notendop moeten zijn lijkt me.
Niet echt moeilijk, maar wel veel werk 
en irritant als er foutjes in gaan sluipen, dus ik wil het driedubbel secuur doen.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Ook namens mij een dikke pluim dat je deze editie op je neemt Beavis. Het wordt op prijs gesteld!
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik kijk er al naar uit. Ik kon me nog herinneren van vorige keer dat het zeer spannend volgen was bij het bekend maken van de uiteindelijke top 1.000.
chevy93
-
- 12753 berichten
- 1323 stemmen
Goed bezig! Ik kom zeker weer met een lijstje.
In 2013:
Edit: 390.
P.S. Het nut van intekenen zie ik niet echt. We zien nu dat er genoeg deelnemers zijn. Je stuurt en dan toch gewoon eentje in, of niet? 
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Inderdaad, intekenen is opzich niet meer nodig. Maar om te bepalen of er genoeg animo was, ben ik deze lijst wel begonnen in het vorige topic.
Voor diegenen die nog geen persoonlijk berichtje van me hebben gehad is het tóch nog wel even handig om je deelname hier te melden, zodat ik je mijn e-mailadres via een persoonlijk bericht kan sturen (dit zodat je lijst in een spreadsheet-formaat mijn kant op kan komen, als je niet met een spreadsheet kan of wilt werken volstaat het versturen van je lijst via persoonlijk bericht... maar spreadsheets maken het leven zoveel makkelijker
)
wellicht ten overvloede, maar voor de duidelijkheid, iedere MovieMeter user is bij deze uitgenodigd om mee te doen!!! 
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Misschien nog wat users taggen ter bewustwording?
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Ik doe dit keer ook mee. Goed initiatief!
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8277 stemmen
Grappig, tijdens het ordenen van mijn lijst ben ik een groot aantal films aan het herwaarderen. Meestal gaan ze omlaag in cijfer.
horizons
-
- 5687 berichten
- 2402 stemmen
Grappig, tijdens het ordenen van mijn lijst ben ik een groot aantal films aan het herwaarderen. Meestal gaan ze omlaag in cijfer.
Idem. Dan heb je die export en denk je echt van: "heb ik die films hetzelfde cijfer gegeven?"
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
De eerste lijst is binnen!
Chainsaw was jullie allen voor 
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Misschien nog wat users taggen ter bewustwording?
Heb aan 62 mensen een bericht gestuurd, dat lijkt me voldoende spam voorlopig 
hopelijk verspreid het nieuws zich ondertussen gestaag
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik heb al een top 500 samengesteld, maar wil nog enkele dagen de lijst overlopen om te zien of het goed zit.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Ik heb zelf ook (tijdelijk) wat afgewaardeerd (vooral van 4 naar 3,5) omdat die niet helemaal goed in het lijstje pasten, maar ook van 3 naar 3,5 opgewaardeerd. Straks ga ik dus weer enkele uit de top van de 3,5 die wel in het lijstje passen weer naar de 4 opwaarderen, al ben ik altijd wel heel streng met films die 4* of meer van me krijgen.
Het is een heel karwei, zeker als je de top 250 of 500 wel wilt laten kloppen met bijvoorbeeld je eigen jaarlijstjes en toplijsten per land e.d. Maar goed, dan heb je daarna ook wel een degelijke toplijst te pakken, maar dat duurt dus even 
Ik had al een top 500, de allereerste was o.b.v. mijn stem en daarbinnen op MM-gemiddelde gesorteerd, vervolgens had ik vorig jaar daar zelf wat aan gesleuteld om het meer volgens mijn eigen voorkeur te sorteren, en nu ben ik dus de "ultieme" aan het samenstellen 
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Mijn hevige filmdip duurt volgens mij al 2 jaar dus weinig veranderingen in mijn toplijst, maar het is wel leuk om er weer eens mee aan de slag te gaan... kan niks beloven maar als ik de geest krijg ga ik meedoen! Was 2 jaar terug erg spannend inderdaad 
mister blonde
-
- 12693 berichten
- 5825 stemmen
Mijn top 500 is ook af, alleen er staan nog niet overal jaartallen bij. Is dat een vereiste?
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Ik zie daar gewoon geen beginnen aan aan een top lijst 250 of 500. 
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Ik loop zo rond de 100/125 wel al een beetje vast. Daarna voelt het al minder als echte TOP lijst. Heeft de rest hier geen probleem mee?
TheBunk
-
- 746 berichten
- 3093 stemmen
Ik wil trouwens graag een lans breken voor shorts, documentaires en miniseries. Die waren twee jaar terug op één hand te tellen en dat is jammer wmb. Ik verwacht ongeveer 25 shorts, 15 docu's en 10 miniseries in mijn lijst, waarvan enkelen dik in de top 100.
Hoop dat jullie mijn voorbeeld volgen. Zou de lijst weer een stukje diverser maken.
Zo. Lans gebroken.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik heb eerlijk gezegd enkel films in mijn lijst zitten. Maar iedereen is daar vrij in natuurlijk.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Diversiteit door verruiming van de toevoegcriteria vind ikzelf niet echt interessant, integendeel zelfs. In plaats van dat er wat apartere films in de lijst komen krijg je dan weer de grote namen qua shorts, docus en miniseries die plaatsjes wegkapen.
Cellulord
-
- 597 berichten
- 2382 stemmen
Ja, das ook mijn plan... en ik moet nog een paar sterke films zien.
Cellulord
-
- 597 berichten
- 2382 stemmen
No worries. Mijn lijst zal een groot deel Docu's bevatten. Maar of die ook in de top 1000 terechtkomen is een andere zaak 
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8277 stemmen
Ik zie daar gewoon geen beginnen aan aan een top lijst 250 of 500.
Haha, dat had ik de vorige keer.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ik loop zo rond de 100/125 wel al een beetje vast. Daarna voelt het al minder als echte TOP lijst. Heeft de rest hier geen probleem mee?
Ja, daarom doe ik ook niet mee. Vorige keer ook niet. Hoewel de uitslag wel spannend was. Maar het eindresultaat was in mijn geval bedroevend. (Stuk of 20 films, is de moeite niet). En zouden dan juist alleen, de al mindere films in de top 1000 voorkomen.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Jij bent ook streng voor je 4* films.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik heb een top 500 met films die allemaal minstens 4* hebben. Dus zeker geen middelmatige films die in de top 1.000 niet thuishoren.