- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Kleine juweeltjes: persoonlijk gegenereerde alternatieve tiplijsten
Kleine juweeltjes: persoonlijk gegenereerde alternatieve tiplijsten
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
In Film > Toplijsten en favorieten > Films waar alleen jij op gestemd hebt:
Veel interessanter vind ik eigenlijk de hoog scorende films waarop ik gestemd heb en nog slechts weinig stemmen hebben.
Dat vind ik ook een heel interessante! En eentje die we ook wel soort van al eerder gedaan hebben in het "schaduw" top 10 topic: Film >> Toplijsten en favorieten >> "schaduw" top-10
maar met wat tweaks zou het misschien beter nog een heel nieuw eigen topic kunnen zijn, de ultieme persoonlijke alternatieve tip top zoveel, of zoiets 
voor het idee heb ik vast het volgende lijstje gegenereerd
jaar maximaal 2011
stemmen tussen 6 en 40
gemiddelde stem minimaal 3,8
eigen stem minimaal 4,5
(met deze settings kwam ik namelijk exact op 25 titels, wat ik een mooi aantal vond
)
op volgorde van gemiddelde MM-stem
J'Accuse! 1919
Pociag 1959
Hai Tan De Yi Tian 1983
Iyulskiy Dozhd 1966
Homme Qui Dort, Un 1974
Napoléon 1927
Kaigenrei 1973
A Casa 1997
Bara no Soretsu 1969
Marketa Lazarová 1967
Roue, La 1923
Fidanzati, I 1963
Joen 1967
Tsuitô no Zawameki 1988
Szerelem 1971
Loin du Vietnam 1967
Akai Tenshi 1966
Démanty Noci 1964
Small Roads 2011
Maman et la Putain, La 1973
Ya Shagayu po Moskve 1964
Skorbnoye Beschuvstviye 1987
Sorok Pervyy 1956
Proverka na Dorogakh 1971
Erosu Purasu Gyakusatsu 1969
waarbij de volgende zaken opvallen:
3x Gance
3x Yoshida
4x Second Run DVD label
10x jaren'60
10x Oost-Europa
6x Japan
6x Frankrijk
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
misschien is deze wat gevarieerder
jaar maximaal 2011
aantal stemmen tussen 6 en 18
gemiddelde stem minimaal 3,85
eigen stem minimaal 4 (een halve ster verder van mijn eigen voorkeur af dus)
dit keer kon het max aantal stemmen ook flink naar beneden om weer op exact 25 titels uit te komen
op volgorde van gemiddelde MM-stem
Abendland 1999
Last Command, The 1928
J'Accuse! 1919
Collier Perdu de la Colombe, Le 1991
Pociag 1959
Mujo 1970
Kong Bu Fen Zi 1986
Hai Tan De Yi Tian 1983
Iyulskiy Dozhd 1966
Geschichte der Nacht 1979
Voci nel Tempo 1996
Histoire(s) du Cinéma 1998
Panna a Netvor 1978
Ifigeneia 1977
Kyonetsu no Kisetsu 1960
Kaigenrei 1973
Qing Mei Zhu Ma 1985
Roue, La 1923
Fidanzati, I 1963
Szerelem 1971
Éden et Après, L' 1970
Loin du Vietnam 1967
Démanty Noci 1964
Stamping Ground 1971
Small Roads 2011
Nu valt vooral Edward Yang op 
welke lijst is de mooiere?
deze is tegelijkertijd obscuurder door het lagere aantal stemmen max en minder obscuur omdat het iets verder weg staat van mijn eigen absolute favorieten 
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Veel films die me aanspreken. Eens even kijken wat er bij mij uit de zoekmachine komt rollen. Voor mij is het tweede lijstje meer obscuur, daar heb ik minder van gezien dan van het eerste lijstje.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Nu liggen wij qua smaak ook wel erg in de buurt van elkaar. De lijstjes van pak em beet Onderhond, Brix en arno74 zullen er allemaal wel heel anders uitzien!
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Ook naar exact 25 titels getweakt:
jaar maximaal 2011
aantal stemmen tussen 5 en 18
gemiddelde stem minimaal 3,80
eigen stem minimaal 4
Mne Dvadtsat Let (1965)
Mujo (1970)
Kong Bu Fen Zi (1986)
Iyulskiy Dozhd (1966)
Workingman's Death (2005)
Geschichte der Nacht (1979)
Celestial Subway Lines/Salvaging Noise (2005)
Zhestokiy Romans (1984)
Kyonetsu no Kisetsu (1960)
Kaigenrei (1973)
Herostratus (1967)
Prípad pro Zacínajícího Kata (1970)
Shura (1971)
Éden et Après, L' (1970)
Démanty Noci (1964)
Beregis Avtomobilya (1966)
Ya Shagayu po Moskve (1964)
Nayak (1966)
Phantom Love (2007)
Obrazy Starého Sveta (1972)
Mi Guo (2008)
Shonen (1969)
Mizu no Naka no Hachigatsu (1995)
Proverka na Dorogakh (1971)
Dyadya Vanya (1971)
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
5 stemmen als ondergrens vind ik nog nét acceptabel om de gemiddelden ook enigszins een waarde te geven. En wellicht levert de eigen stem vanaf 4 sterren inderdaad de meest interessante/gevarieerde tip-lijstjes op. Van jouw lijstje moet ik er ook nog een paar! Ben nu ook wel benieuwd naar de lijstjes van Querelle, moviefreak#1, Mochizuki Rokuro (en enkele users die niet (op alles) stemmen waarvoor dit topic dus geen enkele zin heeft) nu 
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Mi Guo (2008) had ik tot nu toe helemaal gemist, ga ik onmiddellijk even opzoeken!!
(werpt nu al zijn vruchten af deze exercitie
)
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25160 stemmen
Speciaal voor beavis dan maar 
jaar maximaal 2011
stemmen tussen 6 en 40
gemiddelde stem minimaal 3,8
eigen stem minimaal 4,5
Guizi Lai Le (2000)
Happy End (1967)
He Who Gets Slapped (1924)
J'Accuse! (1919)
The Last Command (1928)
La Maman et la Putain (1973)
Napoléon (1927)
Ninjo Kami Fusen (1937)
Nobi (1957)
La Roue (1923)
El Verdugo (1963)
Yuki Yukite Shingun (1987)
jaar maximaal 2011
eigen stem minimaal 4
Anma to Onna (1938)
The Browning Version (1951)
Chiyari Fuji (1955)
Gamlet (1964)
Große Freiheit Nr. 7 (1944)
Happy End (1967)
Hasenjagd - Vor Lauter Feigheit Gibt Es Kein Erbarmen (1994)
He Who Gets Slapped (1924)
J'Accuse! (1919)
The Last Command (1928)
Die Letzte Brücke (1954)
Memorias del Subdesarrollo (1968)
Prise de Pouvoir par Louis XIV, La (1966)
Die Puppe (1919)
La Roue (1923)
Ruggles of Red Gap (1935)
Sorok Pervyy (1956)
El Verdugo (1963)
White Shadows in the South Seas (1928)
Yuki Yukite Shingun (1987)
En als ik de ondergrens van 6 naar 5 stemmen terugbreng komen er nog een paar leuke bij:
La Commune (Paris, 1871) (2000)
Herr Arnes Pengar (1919)
Sonagi (1979)
Turksib (1929)
Visages d'Enfants (1925)
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
cool
dank!
(eigen topic van maken dan ook echt?)
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Helmut Käutner ga ik zeker iets van zien!!
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Ik zie het ook wel zitten hoor
.
Alleen de "stemgrenzen" zou ik iets ruimer maken. Tussen de 2 en 50 stemmen bijvoorbeeld (tot 50 omdat vanaf de 50 de films in de toplijsten per land terechtkomen, en vanaf 2 omdat anders alles tussen 2 en 5 buiten de boot valt).
Dan wordt dat forum ook een soort tiplijst van goede films met weinig stemmen, en zoiets ontbreekt hier.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
maar als de 2 stemmen toevallig (en zo toevallig is dat meestal niet) van twee users zijn die met elkaar op één lijn zitten, dan zegt dat gemiddelde niet zo veel... ik vind zelf dat er pas vanaf 6 stemmen voldoende diversiteit is om de gemiddelde stem ook enig gewicht te geven.
Uiteraard zijn lijstjes met films die tussen 2 en 6 stemmen hebben óók interessant voor tips (bij mij dan bijvoorbeeld veel werk van Margueritte Duras), maar dat zijn toch weer hele andere lijstjes die je dan krijgt (met een minder breed draagvlak dus), en die kan je ook wel zelf uit de 5 sterren stemmen van de eventueel betreffende user filteren.
Ik zal een moderator vragen om de berichten over deze lijstjes naar een nieuw topic te verplaatsen!
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Waarom eigenlijk een limiet stellen op de gemiddelde stem van de film op MovieMeter? Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik hecht op zich niet veel waarde aan het gemiddelde en meer aan wat sommige users er aan geven..
Bijvoorbeeld:
Jaar: maximaal 2011
Stemmen: tussen 6 en 40
Gemiddelde stem: minimaal 3,8
Eigen stem: minimaal 4,5
Dan kom ik maar op een top 2 uit:
Rurôni Kenshin: Seisô Hen (2001)
Verwijder de gemiddelde stem en dan kom ik op een top 7 uit:
Abbott and Costello Meet Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1953)
Carnera: The Walking Mountain (2008)
A History of Horror with Mark Gatiss (2010)
Rurôni Kenshin: Seisô Hen (2001)
The Tragedy of Othello: The Moor of Venice (1952)
Terwijl het wel allemaal 4.5* films zijn en dus voor mij een even grote waarde hebben.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Op dat punt ben ik het ook wel eens met Metalfist. Het is natuurlijk maar een richtlijn, en het staat iedereen vrij om van af te wijken, maar ik ben wel voor een wat vrijere richtlijn, al begrijp ik het punt van Beavis wel over dat 2 stemmen niet zo veel zeggen.
Maar ook een bepaald jaar als maximum gaat mij te ver, dat was me niet opgevallen. We hebben het immers over minder bekende films, en dat mogen ook wel recentere films zijn. Logica is altijd dat je het zelf een erg goede film vindt die maar weinig mensen gezien hebben, voor mij zou dat de gedachte erachter moeten zijn (films die je zelf goed of bijzonder vindt, waarin je niet al te veel afwijkt van de massa, en die door weinig mensen zijn gezien). Het maximaal aantal stemmen (waarvoor ik 50 voorstel) vind ik daarom wel een "harde eis".
En mij stoort het totaal niet als iemand een keertje opeens een bericht ertussen plaatst waar hij/zij de aller aller nieuwste popcornblockbuster aanbeveelt omdat hij/zij daarop als eerste of tweede op gestemd heeft en het 5 sterren waard vindt.
EDIT: Ik zou ook willen voorstellen om er ook niet alleen lijstjeswerk van te maken, maar dat men ook een korte toelichting geeft. Het zijn immers onbekende films, en lijstjes met onbekende titels zijn ook niet super boeiend. Misschien in die zin wel een max aan verbinden, bijvoorbeeld je top 10 aanraders met minder dan 50 stemmen, waarbij je elke film heel kort toelicht ?
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Metalfist Goed punt! Ikzelf zou dan op 114 titels uit komen, maar voor de gemiddelde user is het wellicht een veel te limiterende limiet (en we werken hier tenslotte niet aan een nieuw avontuur van Suske en Wiske). Maar de lijstjes dan wel consequent sorteren op MM-gemiddelde met het hoogste bovenaan, want de hogere scores blijven wat mij betreft toch wel de interessantere tips!
arno74 50 als top grens vind ik ook een prima idee. Dat van het jaar had ik gedaan omdat recentere films gewoonweg vaak nog niet genoeg in roulatie zijn geweest, waardoor het lage aantal stemmen daar dan dus niet wilt zeggen dat de film ook onbekend/onderbelicht is (datgene wat de tips voor mij ook interessant maakt).
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8277 stemmen
Het zijn inderdaad interessante lijstjes! De mijne dan ook maar even:
Jaar maximaal 2011
aantal stemmen tussen 6 en 50
eigen stem minimaal 4
19 titels:
35 Up (1991)
42: Forty Two Up (1998)
Akai Tenshi (1966)
Bushi no Ichibun (2006)
Carodejuv Ucen (1977)
Dirkie (1969)
Grand Chemin, Le (1987)
Hachikô Monogatari (1987)
Hugo och Rosa (2002)
Keurosing (2008)
Komissar (1967)
Marketa Lazarová (1967)
Návrat Idiota (1999)
Ninjo Kami Fusen (1937)
Panna a Netvor (1978)
Pelísky (1999)
Saint Ralph (2004)
Shonen (1969)
Sibiriada (1979)
Als ik verlaag naar 5 stemmen komen daar nog bij:
Den Bästa Sommaren (2000)
I'm the Girl He Wants to Kill (1974)
Sonagi (1979)
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Ook hier weer even de juiste sorteer-methode aanvinken 
leuke lijstjes inderdaad!!
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
beavis Dat sorteren op MM gemiddelde vind ik wel een goed idee, ik slaag er toch nooit in om een toplijst te maken aangezien de films qua score zo dicht bij elkaar liggen
Maar niet iedereen moet natuurlijk hetzelfde doen. Als jij via een paar extra opties je lijst van 114 titels kunt verminderen naar pakweg 25, dan lijkt me dat inderdaad wel interessanter.
Het is echter zoals je zelf zegt dat het voor een gemiddelde user misschien net iets te limiterend is.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
twee jaar is ook niet gek inderdaad, en ik weet niet of het inderdaad noodzakelijk is om allemaal vaste regels op te gaan stellen. Als het idee maar duidelijk is, dan kan iedereen voor zichzelf de beste limieten bepalen en kunnen er leuke tips opgedaan kunnen worden!!
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Inderdaad. Misschien is "Kleine juweeltjes" wel een handige titel voor zo'n topic?
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Inderdaad. Misschien is "Kleine juweeltjes" wel een handige titel voor zo'n topic?
Ik had "Persoonlijk gegenereerde Alternatieve Tip Lijst" bedacht, maar de moderator aan wie ik voor verplaatsing van de berichten had gevraagd is inmiddels alweer off-line... dus ook dit staat wat mij betreft open voor suggesties
(en als er moderatoren meelezen...
)
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Ja, ik doe ook mee! Heb de specificaties wel even naar tevredenheid getweaked natuurlijk 
Jaartal: 1900 - 2016
Aantal stemmen: 5 - 25
Eigen stem: 4.0 - 5.0
Stemgemiddelde: 3.60 - 5.00
Resulterend aantal films: 26
Hieruit maak ik de volgende top 10 op:
01. 4.5* - Portrait of Jason
02. 4.5* - Diaries Notes and Sketches
03. 4.5* - Danse - Le Ballet de l'Opér...
04. 4.5* - Nemuru Otoko (Sleeping Man)
05. 4.5* - Harufuwei (Halfway)
06. 4.5* - Symbiopsychotaxiplasm: Take...
07. 4.0* - Alone in the Wilderness
08. 4.0* - Black Sun
09. 4.0* - In the Year of the Pig
10. 4.0* - Few of Us
Opvallend en toch ook helemaal niet: 7 documentaires, bijna allemaal experimenteel en verder twee Japanners en een verdwaalde Litouwer. Eenzelfde type resultaat als bij het lijstje met films waarop alleen ik gestemd had.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
toch heb ik dit keer een aantal van de docu's ook gezien 
en de rest stond eigenlijk wel op mijn wensenlijstje, behalve Alone in the Wilderness, die kende ik nog niet! weer een tip erbij 
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Slechts twee:
- Nankyoku Monogatari / Antarctica (1983 | Koreyoshi Kurahara)
- Sibiriada / Siberiade (1979 | Andrey Konchalovskiy)
Echter als ik de regel van ''gemiddelde stem minimaal 3,8'' weghaal dan kom ik de eerste keer (6 t/m 40) op ruim tweehonderddertig potentiële aanraders. En anders op ruim negentig (6 t/m 18).
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
toch twee ijskoude tips 
Het blijft nog steeds wachtten op de dag dat je weer volledig bij en te volgen bent met je stemmen...
benieuwd of er dan nog een paar Latijns-Amerikaanse tips tussen gaan zitten die ik tot nu toe over het hoofd zag! Spaanstalige cinema kenner arno74 had ook al een aantal zeer interessante suggesties gedaan in het oorspronkelijke topic waar dit idee uit voort gekomen is (hopelijk komt ook hij nog met een afgeronde top10)
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Daar komen ze dan
. Mijn selectie uit de films die ik heb gezien en waarop weinig is gestemd, en die ik bijzonder genoeg vind om hier te noemen, inclusief de 5 die ik al in het andere topic had genoemd (en met een vrije interpretatie van de besproken regels
):
Een Spaanse animatie voor volwassenen die zich in een bejaardentehuis afspeelt waarin o.a. Alzheimerpatiënten wonen.
Coming-of-age-film uit Frankrijk.
Quemar las Naves / Burn the Bridges (2007)
Mexicaans drama over coming of age, ziekte, mantelzorg, homosexualiteit, etc. Uitstekend filmhuismateriaal.
Las 13 Rosas / De 13 Rozen (2007)
Drama over een waargebeurd verhaal uit de Spaanse burgeroorlog.
Duits drama over meisje dat in de jungle opgroeit (waargebeurde autobiografische boekverfilming)
Verfilming van het waargebeurd verhaal over de ontvoering en vrijlating door de FARC van presidentscandidate Ingrid Betancourt, haar assistente en haar tijdens de ontvoering geboren en afgenomen baby.
Objectieve verfilming van het waargebeurd verhaal rondom een ernstig ziek meisje uit een streng religieus Opus Dei-gezin. Bijzondere film in meerdere opzichten.
Een soort van Entre les Murs (2008), maar in het Londen van de jaren '60
Onafgemaakt drama van Victor Erice, in dezelfde stijl als El Espíritu de la Colmena (1973)
Fraai Russisch (misdaad)drama over 2 zusjes die op de vlucht zijn. Met 48 stemmen op de valreep nu nog in dit lijstje.
Van de recente films is No se aceptan devoluciones (2013) ook een vermelding waard, een Mexicaanse tragikomedie.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
dat is nog eens een snelle service 
behalve Syostry nog niets van gezien en ik kende eigenlijk ook alleen verder nog maar El Sur...wow... dat zijn nog eens tips (al moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat een aantal onderwerpen hier mij niet helemaal aanspreekt, waargebeurde drama's over zieke mensen of kinderen, maar er zitten ook titels tussen die ik zeker een kans ga geven)
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Ik zal er voor mij ook even een netjes afgeronde top10 van maken
jaar maximaal 2011
gemiddelde stem minimaal 3,85
eigen stem minimaal 4
-> komt op een totaal van: 25 titels
De top 10 op volgorde van MM-gemiddelde
Naast de meest recente Kelemen film die ik in de bios heb gezien, is dit de enige andere die momenteel van hem te vinden is. Vergelijkbaar met het werk van Bartas vooral (misschien ook een Portugese link daar...), hoewel Kelemen natuurlijk ook een medewerker van Bela Tarr is. Een duistere visie, persoonlijk, maar het gaat wellicht ook over Europa.
The Last Command (1928) (dvd)
Niet eens mijn eigen favoriet van de stomme films van von Sternberg, maar wel verdient om in een tip lijstje te staan. Voor mij was dit werk ook echt een ontdekking. Behoort tot het beste wat er die tijd wereldwijd werd gemaakt.
Technisch nog niet zo verbluffend als het invloedrijke La Roue of Napoleon, maar ook hier weer behorend tot het beste van zijn tijd (de jaren10 waren nog behoorlijk "ruw" zullen we maar zeggen). En een boze anti-oorlogs boodschap gaat er altijd wel in natuurlijk.
Le Collier Perdu de la Colombe (1991)
Mooi, mysterieus, origineel, Oosters, sprookjesachtig, zoals al het werk van deze regisseur. Bab'Aziz heb ik nog in de bios kunnen zien, maar voor deze moest ik helaas weer verder zoeken.
Iyulskiy Dozhd (1966) (bios)
Het absoluut beste van de Russische new wave. In de film die Khutsiev hiervoor maakte kwam Andrei Tarkovsky nog even langs, maar die kon ik in deze helaas niet spotten. Wel weer een fijn universitair milieu waarin jonge mensen zich zorgen maken over de wereld en hun toekomst, terwijl ze ondertussen genieten van elkaars gezelschap, muziek, de bbq en een dansje.
Pociag (1959) (dvd)
Uitstekend gemaakte Poolse film, uit de tijd voordat alle goede Poolse filmmakers naar Frankrijk of Engeland verhuisde wegens minder gunstige lokale omstandigheden. Vooral het camerwerk valt op, maar verder gewoon een leuke en vlotte film, eentje die bij een veel breder publiek moet kunnen bevallen.
Japanse film van ATG makelij, de kenners weten dan vaak genoeg. Onafhankelijk, intelligent en persoonlijk zijn de steekwoorden. Bij deze mag ook "mystiek" gebruikt worden, vanwege de boeddhistische inslag.
Kong Bu Fen Zi (1986) (bios, blu)
Niet mijn persoonlijke favoriet maar wel in het algemeen de best aangeschreven film van Yang. Fijne film. Zijn Taiwanese new wave stijl is nog het best te vergelijken met Hsiao-hsien Hou, al zijn de verhalen net wat meer to the point / plotgericht. Daar is dit een uitstekend voorbeeld van.
Hai Tan De Yi Tian (1983) (bios)
Maar deze van Yang is dan ook gelijk mijn overall favoriete Taiwanese new wave film! Fijne melancholieke sfeer, met scenes op het strand uiteraard... kijk em in double-bill met bijvoorbeeld Une Si Jolie Petite Plage (1949) of Agatha et les Lectures Illimitées (1981) of Petal Dance (2013) en je leven is perfect.
Geschichte der Nacht (1979) (dvd)
Mooie nachtelijke stadsbeelden, een uniek sfeerdocument, heerlijk grove korrel, het soort film dat je gewoon moet ondergaan.
Heb er dus helaas slechts vier in de collectie. Ook in de bios is de kans klein deze tegen te komen. July Rain heb ik nog in de bios gezien nadat ik em eerst al via de ondergrondse kanalen had gevonden. Aan de subs zag ik echter dat de bios exact dezelfde ondergrondse kanalen had afgetapt
Het Edward Yang retrospectief van een paar jaar geleden was ook zeer uniek en ben daar zeer dankbaar voor. Nu maar hopen dat Kelemen eindelijk weer eens een retrospectief gaat krijgen, want hij is falikant tegen het verspreiden van zijn films op video, en de versie die ik van Abendland zag was daarom ook van sub-optimale kwaliteit.
ook nog opvallend: geen van deze titels heeft van mij de volle 5 sterren gekregen... wat dat betreft óók wel een alternatieve tiplijst dus