menu

Film / Toplijsten en favorieten / "schaduw" top-10

zoeken in:
En hier wil ik het bij laten. Het merendeel van de lage aantal stemmen zie ik toch op Filmfestivals of hele obscure DVD's dat het verder geen zin heeft om mijn aanraders hier neer te pennen.

+0: 31 (Florentina Hubaldo, CTE - Lav Diaz)
+1: 21 (Grandhotel - David Ondricek)
+2: 32 (Spiritual Voices - Aleksandr Sokurov)
+3: 29 (La Pasión de Michelangelo - Esteban Larraín)
+4: 32 (Jean Gentil - Israel Cárdenas en Laura Amelia Guzmán)
+5: 27 (Ocaso - Theo Court)
+6: 26 (Ziri - Xiaoning Feng)
+7: 21 (La Buena Vida - Andrés Wood)
+8: 20 (Crulic - Drumul Spre Dincolo - Anca Damian)
+9: 18 (Ayurveda: Art of Being - Pan Nalin)

Filipijnen, Tsjechië, Rusland, Chili, Dominicaanse Republiek, Chili, China, Chili, Roemenië en India. Meestal afgescheept als derde WereldCinema. Maar ik vertoef er graag.

Dat is een leuke - staat bij mij nog hoog op de lijst, omdat ik met die Oscar winnaressen bezig ben, daar zitten net die titels tussen die je eigenlijk nooit meer tegenkomt in klassiekerlijstjes, maar ik toch leuk vind. Maggie Smith is meer dan Harry Potter.

Verhoeven schreef:
Meestal afgescheept als derde WereldCinema. Maar ik vertoef er graag.

Derde-wereld-cinema is geen term waar iets mee afgescheept wordt maar een serieuze stroming. De grootste voorvechters van deze cinema hadden (verleden tijd, wellicht niet helemaal correct, maar het is in het algemeen toch wel meer iets dat bij de jaren 60 past dan bij de huidige maatschappij ) een sociaal-politieke agenda die ze vurig verdedigen met hun Kunst en waren daar dus ook terecht trots op. Vooral het door jou zo bewonderde Latijns-Amerika had hier veel sterke exponenten, dus dan komt deze opmerking helemaal vreemd uit de hoek...

Mochizuki Rokuro schreef:
(quote)

Dat is een leuke - staat bij mij nog hoog op de lijst, omdat ik met die Oscar winnaressen bezig ben, daar zitten net die titels tussen die je eigenlijk nooit meer tegenkomt in klassiekerlijstjes, maar ik toch leuk vind. Maggie Smith is meer dan Harry Potter.

Niet dat Oscars nu op wat voor manier dan ook interessant zijn (behalve als verplicht quiz-materiaal), maar Maggie Smith is inderdaad een bijzondere actrice. Ik zag deze vrij recent in een soort van double-bill met The Lonely Passion of Judith Hearne (1987) die je ook op je lijstje zou kunnen zetten... fijne film... maar Brodie is toch wel een klasse apart!

"niet op wat voor manier dan ook" is natuurlijk ook een beetje cru.

Het is niet 'het beste' of 'het belangrijkste', maar op de bepaalde manier staan ze wel ergens voor, 'een' instituut. In die zin schat ik ze niet lager/hoger in dan festivals of andere lijstjes. Gewoon leuk. Ze weerspiegelen wel iets.

De actrices lijst is in die zin leuk dat het dus veel "andere" films bevat. Ook niet noodzakelijk beter, maar het zorgt ervoor dat de titels niet helemaal vergeten worden. Of actrices niet: Luise Rainer, Glenda Jackson etc.

Toch leuk.

Verhoeven schreef:
(...) en India. Meestal afgescheept als derde WereldCinema. Maar ik vertoef er graag.

"Derde Wereldcinema", aan m'n hoela als dat denigrerend bedoeld is!
Ik heb nu ongeveer 80 films uit India gezien en daar zijn in allerlei genres prachtexemplaren bij. Ook qua camerawerk, montage, settings e.d. meestal tot in de puntjes verzorgd.

Mug
BBarbie schreef:
"Derde Wereldcinema", aan m'n hoela als dat degenererend bedoeld is!
Ik heb nu ongeveer 80 films uit India gezien en daar zijn in allerlei genres prachtexemplaren bij. Ook qua camerawerk, montage, settings e.d. meestal tot in de puntjes verzorgd.

Ammehoela inderdaad. De Bollywood-'meuk' die je kijkt staat niet gelijk aan de onafhankelijke kleine films uit India waar Verhoeven op doelt...

Mug, dat jij dat afdoet als "meuk" zegt meer over jou dan over mijn kijkgedrag.

Mug
Kom op zeg, heb je weer lange tenen. Ik sta anders ook wel bekend als liefhebber van m.n. de oudere Bollywood-films (guilty pleasures). Sinds de verwestering van 'het genre' is het behoorlijk bergafwaarts gegaan. Ik ben bang (nou ja, ik weet 100% zeker) dat je Verhoevens woorden echt compleet verkeerd hebt geïnterpreteerd, en zie daar mijn bijdrage. Als je dat al niet kan/wil begrijpen...

Met die lange tenen valt het wel mee, maar ik moet toegeven dat ik de opmerking van Verhoeven blijkbaar helemaal verkeerd begrepen heb. Mijn excuses daarvoor en eigenlijk zijn we nu een non-discussie aan het voeren.
Mug schreef:
Sinds de verwestering van 'het genre' is het behoorlijk bergafwaarts gegaan.

Ik heb nog maar een handvol oudere Bollywood gezien, maar dat het bergafwaarts gaat met de Indiase cinema wil er bij mij niet in, denkend aan: Barfi!, 3 Idiots, Lagaan, Kahaani, Udaan e.a.

beavis schreef:
Derde-wereld-cinema is geen term waar iets mee afgescheept wordt maar een serieuze stroming. De grootste voorvechters van deze cinema hadden (verleden tijd, wellicht niet helemaal correct, maar het is in het algemeen toch wel meer iets dat bij de jaren 60 past dan bij de huidige maatschappij ) een sociaal-politieke agenda die ze vurig verdedigen met hun Kunst en waren daar dus ook terecht trots op. Vooral het door jou zo bewonderde Latijns-Amerika had hier veel sterke exponenten, dus dan komt deze opmerking helemaal vreemd uit de hoek...

Klopt helemaal wat je schrijft. Maar hoeveel van dit soort films vinden nog een distributeur? Hoeveel mensen zijn hier nog in geïnteresseerd? Zelfs een oude bekende als Glauber Rocha kent toch niemand meer tegenwoordig. Het laatste grote succes van de 'Derde Wereld Cinema' stamt alweer uit 2004 van Moolaadé (Ousmane Sembene). Dat bedoel ik min of meer met afschepen.

BBarbie --> Probeer eens het werk van Adoor Gopalakrishnan.

Ik weet niet in hoeverre hij blij zal zijn met die tip
Gopalakrishnan is ook totaal geen Bollywood filmer, maar (in tegenstelling tot de meeste titels die je eerder noemde) wel een zeer uitmuntend voorbeeld van Derde Wereld Cinema!

India kent 15 regionale film stromingen, globaal ingedeeld op verschillende streken/talen. Bollywood is Hindi cinema. Dat wat als Derde Wereld Cinema getypeerd kan worden komt uit de meest links politiek georiënteerde gebieden: de Bengali cinema (Ray, Ghatak) en de Malayalam cinema (Gopalakrishnan)
... van wat ik ken tenminste, en ik ben nog lang geen expert... Wikipedia verteld dat er in de Kannada cinema ook nog belangrijke exponenten van deze stroming gevonden kunnen worden...

starbright boy (moderator)
Het is nou ook weer niet zo dat het ooit echt anders was. In de jaren '90 of '80 waren de filmhuizen ook niet bepaald aan het overlopen van films uit de genoemde landen. Glauber Rocha is altijd een filmbuff-naam gebleven ondanks prijzen in Cannes en was nou ook niet bekend om zijn enorme successen en dat geldt eigenlijk voor al dat soort films. Ik vraag me af of hoeveel voorstellingen van Rocha er destijds in Nederland waren. Buiten Bollywood zijn relatieve successen een zeldzaamheid, altijd al geweest.

Als Moolaadé al wordt getypeerd als groot succes. Wat is jouw maatstaf. NL-se bezoekcijfers?

Die films als Lunchbox waren vallen die Indiaas gezien onder? Geen Bollywood, maar ook niet Derde Wereld Cinema, denk ik.

Mochizuki Rokuro schreef:
Die films als Lunchbox waren vallen die Indiaas gezien onder? Geen Bollywood, maar ook niet Derde Wereld Cinema, denk ik.

wereldcinema? arthouse? "film"
niet alles hoeft deel uit te maken van een stroming

Nu heb ik Lunchbox eigenlijk nog niet gezien... de trailer voelde wel commercieel aan. Qua acteurs / regisseur en taal zou ik het dan even na moeten kijken, maar kan het nog steeds Bollywood zijn, ook al lijken musical elementen e.d. te ontbreken...

Nee, weet ik, wilde het even checken.

Zijn films als Lunchbox eigenlijk niet gewoon films geproduceerd voor de Westerse festival/arthouse-markt? Een post-Slumdog Millionaire-film? Toegankelijk, tikje exotisch en veel Westers coproductiegeld. Heb de film niet gezien, de trailer wel. En die gaf me een beetje zo'n indruk.

edit: Regisseur studeerde ook in de VS zie ik nu en is daar woonachtig. Anderzijds was het schijnbaar een hit in India.

Het is wel heel erg op een Internationaal publiek gericht inderdaad. Wereldcinema dekt de lading dan misschien nog het beste... maar, heb het even opgezocht, het is geschoten in Hindi met Bollywood acteurs, dus toch ook wel onder die "stroming" te plaatsen

beavis schreef:
Ik weet niet in hoeverre hij blij zal zijn met die tip
Gopalakrishnan is ook totaal geen Bollywood filmer, maar (in tegenstelling tot de meeste titels die je eerder noemde) wel een zeer uitmuntend voorbeeld van Derde Wereld Cinema!

Nou, ik denk dat jij Florentina Hubaldo, CTE en Jean Gentil zeker zou weten te waarderen.

Moolaadé was commercieel en artistiek gezien een groot succes in binnen- en buitenland. The Lunchbox zou ik zelf omschrijven als 'Arthouse Light'. Dat zijn toegankelijke films die iets vertellen over het land zelf zonder heel zwaar te worden. Het moet een zekere luchtigheid hebben met niet hele ernstige thema's en tegenstellingen tussen de personages. Ook iets exotisch. Er zat trouwens geld in van het Hubert Bals Fund en is echt onafhankelijk gemaakt van Bollywood.

Misschien tijd voor een 'Derde Wereld Cinema'-topic?

Verhoeven schreef:
BBarbie --> Probeer eens het werk van Adoor Gopalakrishnan.

Staat vanaf nu op m'n shortlist. Bedankt voor de tip.

Ik ga nog even verder. Mijn lijstje met 5 stemmen is toch wel boeiend namelijk. Zo boeiend dat ik een top 10 neerzet:

1. 4.0* Putty Hill (2011)
Misschien omdat 'm kortgeleden zag en de film nog heel vers is, maar ik zet 'm wel bovenaan. Fraaie Amerikaanse indie. Aanrader en te vinden op DVD. Op een Britse regio 2 en een Amerikaanse DVD. Die laatste heeft de voorkeur, want dan krijg je zijn debuut erbij. Zijn derde film is uit in Frankrijk. (Airbakke, McSavah, Movie-Addicted en Number23 zijn de anderen)

2. 4.0* Someone's Wife in the Boat of Someone's Husband (2013)
Edwins fraaie kleine film. Net als de nummer 1 een losse film met documentairetrekjes die magisch wordt. (Nog) geen DVD.
(euroshopper, Koenr, Koekebakker, wolfmanrene)

3. 4.0* Hotaru (2000)
Ex-tiger en Tweede speelfilm van Naomi Kawase. Geen DVD. Wijkt van de vier Kawases die ik zag het meeste af. Is wat dramatischer, een stuk langer en meer een stadsfilm. Gezien in Filmmuseum.
(Koekebakker, Axel Kouderdijk, Mochizuki Rokuro, Basz)

4. 4.0* Traité de Bave et d'Eternité (1951)
Boeiende filmtheoretische film, erg streng in de leer wel, maar ik vond het erg interessant. Staat op een van die Amerikaanse avantgardecompilaties.
(Mug, beavis, wgm50, PoisontheWell)

5. 3.5* Sonagi (1979)
Poetische, sfeervolle Koreaanse coming of age-klassieker. Voor zover ik weet geen DVD. Zit net als veel 3.5* films in dit rijtje dicht bij een 4.
(beavis, Mochizuki Rokuro, Baggerman, Moviefreak#1)

6. 3.5* Ai to Kibo no Machi (1959)
Het debuut van Nagisa Oshima. Wijkt af van zijn latere films met een traditioneler, haast neo-realistisch aandoend verhaal. Zeker een mooie film, maar niet Oshima's beste. Op DVD in Hong Kong, beeldkwaliteit is niet bepaald optimaal, maar goed te kijken.
(Koenr, Nick_SN, -fal, Mochizuki Rokuro)

7. 3.5* L'Âge Atomique (2012)
Het komt er nog niet helemaal uit in deze film, maar Helena Klotz is om in de gaten te houden. Alastor merkt terecht op bij de film dat niet helemaal duidelijk is waar het talent zit, dat wel. DVD is uit in Duitsland met Duitse ondertiteling (niet ideaal, maar mijn Duits is net goed genoeg om daar genoegen mee te nemen). Ook gezien door veel usual suspects.
(Mochizuki Rokuro, beavis, Alastor, gauke)

8. 3.5* Cheng Nan Jiu Shi (1983)
Zoete Chinese film uit het zesde generatieprogramma op het IFFR. Een soort sfeervolle familiefilm met een weesmeisje. Geen DVD voor zover ik weet.
(Mug, Kummie, Don4ld, Mochizuki Rokuro (weer )

9. 3.5* A Casa de Alice (2007)
IFFR. Niks vernieuwends, wel goed in wat het doet, oprecht en met mooie karakters. Braziliaans sociaal drama over een uit elkaar vallende familie. Een DVD is er niet, dit is typsich zo'n IFFR-film die je nooit meer terugziet. Daarvoor wellicht net te weinig eigenzinnig.
(bjdekker, Koekebakker, Pecore, anna)

10. 3.5* A Vida Invisível (2013)
Portugese film van het IFFR van dit jaar. Volgens mij (nog) geen DVD.
(beavis, Reinoir, knots, Mochizuki Rokuro)

Daarnaast nog 11 anderen. Met ook debuten van Imamura (is op DVD) en Hou Hsiao Hsien die niet in de buurt komen bij hun latere films.

Mooi lijstje inderdaad! Putty Hill staat hier al een tijdje in de kast
Bij nummer 4 moet de link nog even worden aangepast.

Als ik mijn stem weer op 4,5 of hoger zet, komen er mooi exact tien titels boven
Bij mij ook opvallend vaak MR aanwezig. Ook met beschikbaarheid zit het dit keer wel ok
Qua waardering kunnen de bovenste 5 op meer "steun" rekenen dan de onderste
Deze top10 is ook wel bijna een dwarsdoorsnede van alles wat ik belangrijk of mooi vind en in sommige gevallen een zeer persoonlijke "spiegel"/ervaring... zou geen van de titels aanraden aan een doorsnee kijker denk ik...

4.59 - La Commune (Paris, 1871) (2000) ( moviefreak#1 , freud , Ithildin , draai285 ) DVD
De meest indrukwekkende film die ik van Peter Watkins zag, en al heb ik ze nog niet allemaal gezien, zegt dat toch wel iets. Heb em nooit terug gezien na de screening op het IFFR, al heb ik de DVD uiteraard ook aangeschaft voor de collectie. Vond het destijds enorm inspirerend, ondanks de lange zit (op matige stoeltjes in de oude Lantaarn/Venster. Wellicht dat ik nu anders tegen de film aan zou kijken... al hoop ik van niet. Idealisme mag best ook eens verdedigd worden in deze tijden.

4.20 - L'Immortelle (1963) ( Mochizuki Rokuro , Jesper187 , henrygreenway , Piediee ) BR
Kan niet wachtten tot de Blu-ray box van Robbe-Grillet ook in de UK gaat verschijnen, zodat ik deze nog eens kan herzien met betere beeld kwaliteit. Alle thema's zijn in dit debuut al aanwezig, en de uitvoering is misschien wel het meest Lynchiaans van al zijn werk.

3.90 - Lavoura Arcaica (2001) ( Mochizuki Rokuro , The Eye , Gorro , SimonSav )
Dit is op en top Braziliaans. Poëtisch, sensueel, theatraal en een tikje hysterisch. Een mooie film, maar na een jaar al moeilijk na te vertellen.

3.50 - Sadko (1953) ( bladonis , otherfool , Vinokourov , Xadyu ) DVD
Ptushko combineert folklore met heroïsche fictie (en in deze film ook een vleugje Oosterse mystiek) en tilt met zijn grote producties het Russische sprookjes genre naar een geheel eigen niveau. De aandacht voor de aankleding maar ook de tekst en muziek is altijd om te smullen, en verder is dit gewoon een erg mooie en leuke film die de strijd met bekende klassiekers in het genre als The Thief of Bagdad (1940) of het werk van Harryhausen makkelijk aan kan.

3.50 - Papa, Umer Ded Moroz (1992) ( king_eric_II , The Eye , volam , Alastor )
Underground filmer Yufit bombardeerde zijn werk (samen met enkele nog minder bekende kunstenaars) tot 'necro realisme'. Ergens daarin zit hetzelfde statement als in de film Los Muertos (2004) over mensen die hun leven ondergaan alsof ze eigenlijk al dood zijn, als omgekeerde zombies. Deze film is binnen zijn oeuvre het krachtigste statement van dat idee. Waar zijn andere films zich meer richten op obscure pseudo-wetenschappelijke zaken en bizarre humor, heeft deze film een zeer sterke "gothic" grafstemming en sterk doorgevoerde stijl die met geen andere te vergelijken is.

3.30 - Jujiro (1928) ( Mochizuki Rokuro , jackie , Koenr , Poisonthewell )
Teinosuke Kinugasa is een van de eerste avant-garde filmers van Japan. Sterk beïnvloed door Westerse cineasten als Abel Gance. Zijn meest beroemde en experimentele werk is Kurutta Ippêji (1926) . Jujiro is klassieker qua verhaal en structuur, maar ik vond het wel de sterkere en de mooiere film. Qua thematiek en uitvoering heeft deze wellicht ook wel (meer) invloed gehad op de grote Japanse meesters van de volgende generatie dan welke andere Japanse film dan ook uit die tijd.

3.30 - The Territory (1981) ( Querelle , houbi , McSavah , Verhoeven ) DVD
Een droomachtige doolhof film in de Ruiz stijl. Wellicht dat deze stijl voor sommige wat te vreemd is, of amateuristisch overkomt, maar als je daar overheen kan stappen dan is de sfeer toch wel ontzettend fijn.

3.20 - Holubice (1960) ( Alittleromance , Finisterra , draai285 , Alastor ) DVD
Een kleine film met de focus meer op stilistische experimenten dan op een complex of meeslepend verhaal. Maar wel een hele mooie film. Klein maar fijn dus.

3.20 - Bakushi (2007) ( king_eric_II , 25tab , zombie , Goodfella ) DVD
Een documentaire over Japanse bondage die weinig uitlegt over deze wereld of de mensen die worden geïnterviewd, maar je daardoor (of ondanks dat?) des te meer deel maakt van hun belevingswereld. Af en toe werd het daardoor zelfs vreemd genoeg een heel ontroerende film. Dat is ook wel de kracht van Hiroki als filmmaker en waarom je überhaupt een docu over bondage zou willen zien.

2.90 - A Vida Invisível (2013) ( Mochizuki Rokuro , reinoir , knots , starbright boy )
Wellicht had ik deze niet zo snel tot meesterwerk moeten bombarderen? Een aantal erg lage stemmen lijken wel een soort backlash op dit statement. Ook hier weer een kleine film en ik begrijp best dat niet iedereen iets heeft met het thema van een man met een "onzichtbaar leven". Zware onvoldoendes en ongegronde statements dat het lelijk gefilmd is zijn wel weer het andere uiterste. Wat vooral sterk is aan de hoofdpersoon is dat hij niet kan helpen dat hij is wie hij is. Hij heeft genoeg kansen om iets van zijn leven te maken en in principe wil hij dat ook graag, maar er is iets dat een tegenhoud... een soort heel sterk ingehouden en ongerichte innerlijke walging. Veel kleine momentjes zoals een korte meditatie op de trap, een korte woede uitbarsting op het werk die dit illustreren heb ik nog nooit zo in andere films gezien. In de Q&A na de film bevestigde de regisseur mijn gevoelens en ideeën over de hoofdpersoon ook helemaal in zijn verhaal en de antwoorden op de vragen in zeer weloverwogen en doordachte formuleringen waar ik helemaal blij van werd. Wat het verder helemaal afmaakt zijn een fijne rustige en tikje duistere sfeer, ook in de soundtrack opvallende subtiele keuzes, en het gebruik van 8-mm film voor enkele poëtische intermezzo's die een mooi counter-point vormen voor de rest van de film / de hoofdpersoon. Toch een meesterwerk!

Linkje gefixt

Top 10 van films met minder dan 100 stemmen:
1. Ryan's Daughter (1970)
2. Barefoot in the Park (1967)
3. Cactus Flower (1969)
4. Kika (1993)
5. Absence of Malice (1981)
6. Agnes of God (1985)
7. Anna Karenina (1935)
8. Die Büchse der Pandora (1929)
9. The Gay Divorcee (1934)
10. I Want to Live! (1958)
10b. Opening Night (1977)

Ik vind het te leuk om te stoppen (en lees te graag andermans lijstjes)
Zes stemmen:
1. Korotkie Vstrechi (1967) (Verhoeven, Koenr, beavis, Mochizuki Rokuro, Ko Kret) 4.0*
Uit het Muratova-retrospectief. Haar debuut ook. De eerste die ik zag. Meteen een goed gevoel over (gelukkig want ik had er zes geprogrammeerd). Voor zover ik weet niet op ondertitelde DVD.
2. Apa (1966) (Moviefreak#1, Mochizuki Rokuro, Alittleromance, americanpie, Baggerman)
Kort geleden gezien. Prachtige vroege film van Istvan Szabo over hoe volwassenheid je perceptie op de wereld veranderd, over geschiedschrijving en geheugen. Grote aanrader, al zal hij door vele liefhebbers wel zijn opgemerkt omdat de DVD bij Second Run is verschenen.
3. Amore e Rabbia (1969) (Mochizuki Rokuro, beavis, DonLeone, draai285, Stephan73)
Episodenfilm uit Italie. Met een paar klinkende namen. Met name de episoden van Bertolucci en vooral Pasolini zijn fantastisch, maar de hele film is erg fijn. DVD was er in de VS (Noshame) maar die lijkt OOP, nog wel online voor redelijke prijzen te vinden.
4. Mei Li De Xi Yi Ji (2004) (tovenaar, Mik, Padd0, Axel Kouderdijk, -fal)
Weet niet zo goed wat ik er nu van zou vinden, maar toen vond ik deze lowbudgetfilm (lelijke DV, dat wel) hilarisch. Kurkdroge film over een wasmachine. Heel traag en heel quirky. Ik zou 'm niet durven aanraden. Geen DVD, was op het IFFR te zien.
5. Kiga Kaikyo (1965) 3.5* (Mochizuki Rokuro, Nick_SN, Koekebakker, PatrickL, lodi)
Ook IFFR-retro. Tamelijk epische Japanse film met een vrij grote naam. Absoluut boeiend, maar ook lang. Een film tegen de achtergrond van de Japanse wederopbouw.
6. Abhijaan (1962) (Sanvean, Mochizuki Rokuro, Poisonthewell, stephan73, Toon1)
Naar ik begreep een film van Satyajit Ray die in het Westen een van zijn onbekendere was, maar in India een van zijn grotere successen. Wat traditioneler dan de gemiddelde Ray. Gaat vooral over de maatschappelijke codes en gradaties. Bijvoorbeeld tussen verschillende religieuze overtuigingen. Er was een DVD bij Masters of Cinema, maar die is al tijden niet meer leverbaar.

Dan nu nog vier IFFR-films die me zijn bijgebleven als nummers 7 t/m 10
7. Buenas Noches, España (2011) (McSavah, Martxela, Tribe, king_eric_II, beavis)
Experimentele film met constante noise op de soundtrack, met felle kleuren, zonder dialoog. Van Raya Martin, van wie er binnenkort van een andere film een DVD uitkomt op Second Run.
8. Léger Tremblement du Paysage (2008) (draai285, wendy vortex, Dr. Strangelove, Ingemar, Zavo)
Franse film. In een sixties-decor kabbelt een film voort waar je vooral de interesses van de regisseur uit kunt halen (exacte wetenschap, kunst en filosofie). Vaak komisch. Aangenaam. Geen DVD.
9. Sin Maysar Fon Tok Ma Proi Proi (2012) (Verhoeven, Koenr, Ingemar, Mochizuki Rokuro, beavis)
Niet de beste Thaise film die de laatste jaren op het IFFR te zien was, maar genoeg magie om goed te zijn. Geen DVD.
10. Nånting Måste Gå Sönder (2014) (knots, chiel, wolfmanrene, Reinoir, Ingemar)
Zweedse tigerwinnaar van dit jaar. Eerlijke en oprechte film over wat in goed Nederlands weleens genderqueers worden genoemd. Iemand die zich noch helemaal vrouw, noch helemaal man voelt. Duidelijk persoonlijke film. Nog geen DVD, maar het thema kan helpen dat die er wel gaat komen. Genoeg labels op de wereld waar dit bij zou passen, al is de film bij vlagen vrij expliciet (maar wel heel goed gedaan).

ik heb er 13 als ik mijn eigen cut-off op 4,5 sterren zet... zou er een top 10 van kunnen maken, maar omdat alle titels gewoon zo goed zijn, zet ik ze weer op volgorde van gemiddelde MM stem. De andere stemmers laat ik maar even weg, die kunnen geïnteresseerden snel vinden...

4.25 - Iyulskiy Dozhd (1966) bios
4.16 - Hai Tan De Yi Tian (1983) bios
4.00 - Kaigenrei (1973) bios
3.83 - Skorbnoye Beschuvstviye (1987) bios
3.75 - Baxter, Vera Baxter (1977)
3.75 - Szindbád (1971) dvd
3.66 - Szabadgyalog (1981) bios, dvd
3.58 - Buenas Noches, España (2011) bios
3.50 - Gewalt! Gewalt: Shojo Geba-Geba (1969) dvd
3.25 - Ming Jian (1980) dvd
3.25 - Der Rosenkönig (1986)
3.16 - Jitsuroku Rengô Sekigun: Asama Sansô e no Michi (2007) bios, dvd
2.91 - Mesa sto Dasos (2010)

Vera Baxter is wel te vinden op DVD, maar zonder subs, Der Rosenkönig gaat vast nog wel uitkomen op Edition Filmmuseum... In the Woods dreigt als enige echt verloren te raken (en laat die film nu net zo'n leuke vibe hebben die een mix is van nieuwe Griekse/Thai/Argentijnse/USA-indie cinema)

Heb het gevoel dat ik deze films/filmmakers al heel vaak aangeraden heb hier op het forum. Dus ik weet niet in hoeverre dit nog extra aanbeveling nodig heeft. Omdat ik momenteel zelf even in een kungfu fase zit is het wel leuk om "the Sword" er nog even uit te lichten

Deze zwaardvecht klassieker maakte me voor altijd fan van zowel Adam Cheng als Norman Chu. Ik zag em ooit op de Duitse tv (ZDF meen ik) in een reeks waar ook een andere all-time favoriet tussen zat Xiaoao Jiang Hu (1990) (wellicht toen nog een relatief nieuwe film...?). Beiden behoorde op dat moment tot het beste wat ik op kungfu gebied gezien had (misschien waren dat op dat moment ook voornamelijk Amerikaanse ninja films ), maar eigenlijk zijn ze dat ook wel altijd gebleven. Heb inmiddels ook al drie verschillende DVD uitgaves van Ming Jian in de kast staan!

Uiteraard ben ik geen technisch expert, maar de, hoe noem je dat, postuur (?) van Adam Cheng als hij met zijn zwaard bezig is is gewoon uitermate cool. En zwaardvechten heeft bij mij altijd een streepje voor op andere technieken. Kwam er later ook nog achter dat de film word gerekend tot de new wave en dus ook écht vernieuwend was. En ook nog: het einde is totaal "WTF" zoals je alleen in HK films soms met een open mond van verbazing kan worden achtergelaten (zoals van de week nog bij Sun Lung Moon Hak Chan (1992) ). gaat dat zien!

Onder de 200 stemmen:
1. Sangailes vasara
2. Mustang
3. Despues de Lucia
4. Pop Skull
5. A Night To Remember
6. Cidade Baixa
7. Plemya
8. A Girl Walks Home Alone At Night
9. Love
10. Voces Inocentes

Gast
geplaatst: vandaag om 09:42 uur

geplaatst: vandaag om 09:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.