• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.886 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.946 gebruikers
  • 9.369.601 stemmen

Wat was 2010 voor filmjaar?

zoeken in:

timbo_

• 13116 berichten
  • 3859 stemmen

Geen specifieke titels hier maar hoe zul jij je 2010 als filmjaar herinneren?

Ondanks enkele grote filmssuccessen en enkele absolute toppers is 2010 wat mij betreft blijft toch vooral het jaar van de doorbraak van 3-D geworden. En moet zo na een jaar aankijken toch zeggen dat het met eigenlijk allesbehalve bevalt die hele 3-D hype. Enkel in animatiefilms vond ik het een toegevoegde waarde hebben maar verder mogen ze het van mij rap afschaffen.

Qua films moet ik zeggen dat het eigenlijk een geweldig filmjaar was. Vond dat relatief veel blockbusters de verwachtingen meer dan inlostte en ook qua kleinere films was het een prima jaar. Als 2011 hetzelfde niveau weet te halen ben ik kortom een gelukkig (film)mens.

Hier overigens nog een wat uitgebreidere terugblik. Tim's Filmblog - filmmad.wordpress.com

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Inderdaad 2010 zal ik ook altijd herrinneren als het jaar van de irritante 3D hype. In de eerste plaats zal het voor mij persoonlijk eeuwig in mijn geheugen gegrift staan als de lompe actiefilm revival dankzij het fantastische Expendables, en de eerste hoofdrol voor Danny Trejo. Jammer genoeg ook het jaar waar Leslie Nielsen heengegaan is... Ik ben het verder met je eens dat het best een goed filmjaar was.

timbo_

• 13116 berichten
  • 3859 stemmen

Wel benieuwd of hier ook mensen gaan komen die helemaal weg zijn van de 3-D films. Hoor het namelijk zelden.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Helemaal weg, neuh, maar vond het prima werken. Zeer geschikt voor blockbusters met name. Volgens mij zijn de bioscoopomzetten ook flink gestegen door de 3D film, of niet?

Edit: inderdaad, de omzetten maar niet de bezoekersaantallen.

Observator

• 18281 berichten
  • 3578 stemmen

2010 was voor mij een recordjaar aan bioscoopbezoeken. Dat lag niet aan de films die er draaiden, maar aan de aanschaf van een unlimited-pas. Maar voelt wel als zeer positieve ontwikkeling. De 3D viel inderdaad op (of liever gezegd: de 2D films die naar 3D geconverteerd zijn), maar die heb ik zoveel mogelijk geprobeerd te vermijden. Mijn enige positieve ervaring met 3D blijft nog steeds Afterlife.

Een prima filmjaar, maar de verwachting is wel dat het beste pas volgend jaar beschikbaar wordt.

timbo_

• 13116 berichten
  • 3859 stemmen

Oh ja nog iets wat ik was vergeten. Vond 2010 ook het jaar van de talloze goede animatiefilms. Kan me niet herinneren ooit zoveel goeds in dat genre voorbij zien komen.

Onderhond

• 87585 berichten
  • 12833 stemmen

2009 was héél wat sterker qua animatie, dit jaar vooral kleurloze CGverhikeltjes te zien gekregen. 3D is een hype die eigenlijk alweer een beetje aan het afnemen is (een aantal nieuwe films die afgezien hebben van het 3D gebeuren) en verder zoals elk jaar heel wat goeie films, leuke verrassingen en tegenvallers.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik vond 2010 eigenlijk een bijzonder matig jaar. Mr. Nobody (2009), die ik op de valreep zag was de enige echte originele film dit jaar. Verder vooral herhalingsoefeningen gezien. Dat ik op plek twee een film heb die terug grijpt naar de jaren 80 bombast zegt eigenlijk wel genoeg..... Maar misschien zie ik volgend jaar nog en hoop goeds dat eigenlijk dit jaar is uitgekomen.

jazzzz

• 579 berichten
  • 870 stemmen

Enige originele film? Inception en Shutter Island vind ik ook niet echt alledaags..

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Shutter Island is gewoon de zoveelste Angel Heart, niets nieuws. En Inception is een leuk idee, maar ontzettend onorigineel uitgewerkt. Een van de slechtste films van het jaar voor mij.

timbo_

• 13116 berichten
  • 3859 stemmen

Reinbo schreef:

Een van de slechtste films van het jaar voor mij.

Lol toen ik Jazzz die naam zag noemen dacht ik al dat jij met Inception niet viel te overtuigen.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik dacht ook dat mijn mening over die film al duidelijk was.

Glacius

• 4297 berichten
  • 3030 stemmen

Reinbo schreef:

Shutter Island is gewoon de zoveelste Angel Heart, niets nieuws. En Inception is een leuk idee, maar ontzettend onorigineel uitgewerkt. Een van de slechtste films van het jaar voor mij.

Alleen is Angel Heart veel beter

Glacius

• 4297 berichten
  • 3030 stemmen

Overigens, vrij slecht jaar.

Enige film die boven de middelmaat uitkwam was wat mij betreft a Serbian Film.

Verder waren The Expendables, Kick-Ass, Altitude en Scott Pilgrim vs The World vrij vermakelijk. De rest was allemaal zeer matig.

Grote teleurstellingen zijn Predators, Shutter Island en Machete.

Als ik alleen al naar de bioscoop filmlijsten van afgelopen jaar kijk, dan zit er maar weinig tussen wat ik uberhaupt enigszins interessant vind.

Minotaures

• 7810 berichten
  • 2534 stemmen

Mwa, 2010 viel reuze mee.

Vooral omdat ik een baan heb waar ik films, spellen en muziek mag lenen, heb ik vele films gezien. Daarnaast was ik begin dit jaar naar de bioscoop geweest om Avatar te zien. Visueel een geweldig en indrukwekkend film die zeker 1ste of 2de plaats heeft in mijn top-2010 films.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Minotaures schreef:

Vooral omdat ik een baan heb waar ik films, spellen en muziek mag lenen

En die worden na het lenen gewoon verkocht of? Doet men dat zo bij de FRS?

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Zwak filmjaar. Er zijn incidenteel een paar goede titels uitgekomen, maar buiten Inception was er niet 1 echt bijzonder of vernieuwend. Alleen de liefhebbers van overdreven actie met een knipoog hebben een goed jaar gehad (Expendables, Machete, Kick-Ass oa).

Minotaures

• 7810 berichten
  • 2534 stemmen

Nomak schreef:

(quote)
En die worden na het lenen gewoon verkocht of? Doet men dat zo bij de FRS?

Ja zo gaat dat. Als stagiaire werd ik eerst niet betaald, maar ik mocht wel lenen. Natuurlijk word er verwacht dat je ze niet beschadigd.

Maar als je naar de FRS-methode kijkt (schijfjes achter de balie en worden tientallen keren aangeraakt), moet je niet verwachten dat ze zo-goed als nieuw uit een fabriek worden behouden.

Je hebt ook mensen die het terugbrengen om een reden. De teruggebrachte producten worden gewoon weer in de kast en winkel gezet, tenzij het om een klachtenreden gaat dat het schijfje vol met krassen is of het niet doet; dan wordt het gewoon defect gescand. Het lijkt mij dat bijna elk bedrijf dat zou doen (Van Leest en Media Markt, bijv.).

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Wat vreemd allemaal. Verwacht je toch niet van een winkelketen.

Elineloves

• 24071 berichten
  • 3630 stemmen

Erg lekker jaar voor mij.

6 x 4.5* = Flipped (2010) A-Team, The (2010) Piranha (2010) Buried (2010) Tangled (2010) Burlesque (2010)

19 x 4.0* = Step Up 3D (2010) Shutter Island (2010) Prince of Persia: The Sands of Time (2010) Remember Me (2010) Unthinkable (2010) Cop Out (2010) Toy Story 3 (2010) Karate Kid, The (2010) Expendables, The (2010) Last Song, The (2010) Inception (2010) Gelukkige Huisvrouw, De (2010) Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 (2010) Scott Pilgrim vs. the World (2010)

Monsters (2010) Joy (2010) Despicable Me (2010) Loft (2010) Easy A (2010)

Nog geen 5.0* kunnen uitdelen dit jaar, maar Tangled gaat die waarschijnlijk nog wel halen bij de herziening.

Fikret8

• 6169 berichten
  • 4233 stemmen

Redelijk matige filmjaar zonder echte absolute toppers er tussen, al hengelt Inception bij mij er het meest aan. Een paar verrassend goede films: The Ghost Writer en de Turkse topper Veda.

Een hele vermakeljke Turkse pulp komedie waar ik me mee heb vermaakt: Recep Ivedik 3.

Met The Expandebles en Su Qi-E heb ik me heel erg vermaakt, maar zoals verwacht ook niet de absolute toppers. Shutter Island en Yip Man 2 waren films die hun hoge verwachtingen deels waar hebben gemaakt, goede films die nog wel bovengemiddeld zijn, maar niet de echte toppers. Eveneens Unthinkeble, had meer in gezeten met een betere uitwerking.

Verder een jaar zonder films die de tand des tijds zullen doorstaan om vervolgens een klassieker te worden, al zal Inception het er beste vanaf brengen (in mijn opinie terecht).

Geen 5 sterren films.

Minotaures

• 7810 berichten
  • 2534 stemmen

Nomak schreef:

Wat vreemd allemaal. Verwacht je toch niet van een winkelketen.

Ik kan het me goed bij voorstellen. Ik stond ik raar te kijken toen ik het voor het eerst hoorde.

Fikret8

• 6169 berichten
  • 4233 stemmen

Mijn toplijst van 2010 (Avatar niet meegerekend):

1. Inception (2010)

2. Veda (2010)

Alternatieve titel: Veda Atatürk

3. Ghost Writer, The (2010)

4. Yip Man 2: Chung Si Chuen Kei (2010)

Alternatieve titel: Ip Man 2: Legend of the Grandmaster

5. Su Qi-Er (2010)

Alternatieve titel: True Legend

6. Expendables, The (2010)

7. Agora (2009)

8. Shutter Island (2010)

9. Secreto de Sus Ojos, El (2009)

Alternatieve titel: The Secret in Their Eyes

10. Recep Ivedik 3 (2010)

timbo_

• 13116 berichten
  • 3859 stemmen

Top 10 van 2010 is een ander topic voor

Onderhond

• 87585 berichten
  • 12833 stemmen

Reinbo schreef:

Dat ik op plek twee een film heb die terug grijpt naar de jaren 80 bombast zegt eigenlijk wel genoeg.....

Het zegt vooral veel over je filmkeuze. Er blijven genoeg originele films gemaakt worden, elk jaar weer.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Zal best, maar die komen, zoals ik al aangaf, waarschijnlijk volgend jaar pas op mijn radar. Ik ben nog steeds voornamelijk afhankelijk van het aanbod in de bios en de videotheek. De laatste drie van dit jaar waren in ieder geval top.

Maar als je vast wat tips hebt hou ik me aanbevolen.

Fikret8

• 6169 berichten
  • 4233 stemmen

Wellicht ontdek je tijdens het IFFR nog een topper uit 2010.

Noodless

• 10038 berichten
  • 6176 stemmen

Het hangt er natuurlijk af wat je eigenlijk hebt gezien, maar ik heb de indruk dat ik dit jaar veel goede films gezien heb.....weinig zeer goede of uitmuntende films.

Daarbij stel ik ook vast dat er heel wat films uit vorig productie jaar bij mijn beste 30 films van het filmjaar behoren en weinig van 2010. En ik heb er ook heel wat van 2010 gezien.

Het is een vaststelling, maar misschien heb ik juist de toppertjes gemist.

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Uitstekend filmjaar, met twee nieuwe toevoegingen aan m'n top 10, Scott Pilgrim vs The World en The Social Network.

Noodless

• 10038 berichten
  • 6176 stemmen

voilà , daar zijn al misschien zo'n twee toppertjes !

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.