menu

Film / Toplijsten en favorieten / Ontdekkingen van het jaar 2010

zoeken in:
Dit topic dient uiteraard niet om te zeggen welke films uit 2010 je goed vond. Maar welke films (van om het even welk jaar) heb je dit jaar ontdekt die je echt goed vond? Welke 'nieuwe' films kwamen dit jaar in je top10?

Mijn ontdekking van het jaar is zonder twijfel Sergio Leone. Hij staat met 2 van zijn films in mijn top10. Hij heeft het zelf voor mekaar gekregen mijn onschendbaar geachte nr1 te verdrijven van die positie

Een 3de nieuwe dit jaar is ... Annie Hall! Ik was totaal overdondert toen ze die op een zaterdagnacht uitzonden dit jaar.

En toevallig de voorbije week nog 2 ontdekkingen gedaan waarvan ik niet weet wat er met te doen. "2001: A Space Oddyssey" is er één van die wellicht tot 4,5* zal opklimmen. Maar vooral "Lawrence Of Arabia": Die maakt wel kans om bij herziening mijn top10 binnen te sluipen.

Ik geloof dat ik mijn halve top 10 dit jaar ontdekt heb.

2001: 27 januari
Psycho: 3 januari
Johnny Got His Gun: 5 juli
Fucking Åmål: 17 augustus
Mississippi Burning: 20 maart

- The Last Song (ja, dat begint vervelend te worden, ja...) Maar wat een film, zeg. Ik was huiverig, vanwege Miley, maar sloeg echt om, na het zien van deze film. Prachtig, zeer terechte top 10 notering .
't Zelfde geldt voor Haar Naam was Sarah, prachtig verhaal, mooi acteerwerk, ontroerend en realistisch. En ja, beide films komen toevallig uit 2010. .

Mmm... En Once, dat vond ik gewoon een ontzettend mooie film, met heel veel prachtig gemaakte zang. Erg fijn, erg lief.

Innocence
Blue Velvet

Heb ik dit jaar ontdekt, prachtige film, hoewel ik Lynch al wat langer kende, en deze eigenlijk gewoon uitgesteld had, kende ik Oshii niet. Dit jaar Ghost in the Shell 1 en 2 gezien, een fantastisch regisseur, zonder twijfel.

Sergio Leone is ook zeker een grote ontdekking geweest, al kende ik good, bad and the ugly wel, vind ik Once upon a time in america echt heerlijk, perfect..

Toch 13 5* filmpjes, waaronder 3 top-10 noteringen (Merantau, Frontières en Srpski film). Hopelijk komt er ergens in december nog een 5* filmpje om het mooi af te sluiten

Ik geef films niet snel 4,5 of 5 sterren dus dat zijn er nooit veel. In de 4 sterren reeks is er genoeg bijgekomen.

Op een dinsdag in juli zag ik voor het eerst iets van Leone, nl 'The Good, The Bad & The Ugly'. Ik was verkocht.

Machete van Rodriguez. Toen ik de bioscoop uitkwam belde ik m'n vader dat hij nog even moest wachten met zijn bed induiken, omdat ik wilde proosten op een van de allerbeste Hollywood-films die ik ooit heb gezien.

speranza
Lost Highway
Exotica
Sorstalanság

Lost Highway, helemaal vergeten. Ook een fantastische toevoeging aan mijn top 10. Ben zelf ook benieuwd naar Exotica overigens.

AHWA
Scott Pilgrim vs The World schoot dit jaar m'n top 10 binnen.

IcU
De ontdekking van dit jaar is het dvd label 'italiaanse meesterwerken'. Heb veel van de serie op dvd aangeschaft en Ladri di Biciclette en La Strada zijn twee van de weinige die ik dit jaar 5 sterren heb gegeven. In februari dit jaar kwam La Dolce Vita, en in maart kwam Nuvo Cinema Paradiso in mijn top 10.

TOP:

1. The Unknown 5
2. A Serious Man 4.5
3. Angst 4.5
4. Eden Log 4.5
5. The Savages 4
6. Le Cercle Rouge 4
7. Mary And Max 4
8. Henry 4
9. Ne le dis à personne 4
10. Panique au village 4

FLOP:

1. Shooter 1
2. Dead End Run 1
3. Echelon Conspiracy 1
4. Shortbus 1
5. Boondock Saints II 1
6. Wendy And Lucy 1
7. Tropic Thunder 1.5
8. Harry Potter And The Deadly Hallows 1.5
9. The Pink Panter 2
10. Children Of The Corn 2

Verdere (maar dan aangename) ontdekkingen:
1. Het werk van John Cassavetes
==> Faces 4
==> The Killing Of A Chinese Bookie 4
==> Opening Night 3.5
==> A Woman Under The Influence 4
2. De vrij onbekende Red Riding Trilogie

Voor mij is de ontdekkingen van dit jaar toch wel de Tsjechische/Slowaakse cinema. Ik had voor een scheet en die knikkers volledig op de gok een aantal Slowaakse klassiekers gekocht en daar bleken zeer genietbare films tussen te zitten! Sowieso weer eens een verandering van setting t.o.v. Hollywood en Aziatische films die doorgaands kijk.

Verder het werk van Hiroshi Shimizu (I) en de Jaren Dertig films van Ozu. Op één of andere vage manier had ik het vooroordeel dat er uit Japan van toen alleen zure propagandafilms zouden komen en niet frisse komische films.

Hoewel ik wel een aantal films hoog heb beoordeeld dit jaar (maar dan had ik ook hoge verwachtingen), waren de grootste verrassingen:

- Kimssi Pyoryugi (Castaway on the Moon) (2009) De eerste film die ik dit jaar zag en meteen in mijn toptien!

- Annyeong, Hyeonga (Little Brother) (2005) Ondanks de goede kritieken op internet was ik bang gewoon een kinderfilm te gaan zien, maar het bleek een heel fraai subtiel drama.

- Dou Niu (Cow) (2009) Blind aangekocht en bleek, ondanks het simpele gegeven: - gewoon over een man en een koe in de oorlog- zeer genietbaar.

- Nebeští Jezdci (Riders in the Sky) (1968) Gaaf oorlogsdrama over de bemanning van een bommenwerper.

- Obchod na Korze (The Shop on Main Street) (1965) Geweldig oorlogsdrama.

- Posutoman Burusu (Postman Blues) (1997) Eigenlijk sowieso de films van Sabu!

- Sonagi (The Shower) (1979) Prachtige fotografie in een dromerige film.

AGE-411 schreef:
Mijn ontdekking van het jaar is zonder twijfel Sergio Leone. Hij staat met 2 van zijn films in mijn top10. Hij heeft het zelf voor mekaar gekregen mijn onschendbaar geachte nr1 te verdrijven van die positie

Een 3de nieuwe dit jaar is ... Annie Hall! Ik was totaal overdondert toen ze die op een zaterdagnacht uitzonden dit jaar.

En toevallig de voorbije week nog 2 ontdekkingen gedaan waarvan ik niet weet wat er met te doen. "2001: A Space Oddyssey" is er één van die wellicht tot 4,5* zal opklimmen. Maar vooral "Lawrence Of Arabia": Die maakt wel kans om bij herziening mijn top10 binnen te sluipen.

Het is gebeurt: Lawrence of Arabia in mijn top10

I'm Not There. Een werkelijk geniale film en een top10 notering

Om toch even mijn verrassing van 2010 te noemen: Buried. In 1 woord: wauw.

Vanavond mijn top 10 ingevlogen: May (2002) Fantastische film, zwaar ondergewaardeerd.

Die moet ik binnenkort nog ff kijken. Heb em al binnen.

Ben benieuwd wat je er van gaat vinden Glacius! Wacht je stukje af.

Film Pegasus (moderator)
Ik heb dit jaar verschillende films herbekeken, waardoor m'n top 10 wel wat gewijzigd werd. Grootste verrassing van 2010 was The Expendables, die toch wel de beste actiefilms sinds jaren werd. Ook nieuw met een topscore zijn Lost and delirious en Der Baader Meinhof Komplex. Verder vrij gevarieerd jaar tot nu toe met niet echt de grote ontdekkingen op zich.

Ik heb wel vastgesteld dat bij ik bij veel films toch ongeveer krijg wat ik verwacht, maar bij nieuwere films toch wel wat teleurgesteld wordt omdat de aandacht vooral ligt op de visuele kwaliteit en de charme op zich wat verdwenen is. Ik doel vooral op films als Sherlock Holmes, Alice in Wonderland, The Road, Public enemies, Gamer en 2012.

Tsja echt ontdekken is lastig. Van de meeste hoge stemmen wist ik dat van te voren al wel.

Monsters is er wel één van, de volledige vrijheid in het maken van dit werkje betaalde zich dubbel en dwars uit. Het realisme spat er vanaf omdat de gekozen focus (vooral persoon gericht) zo sterk is.

Maar de allergrootste is toch wel Aegri Somnia (2008)

Mijn ontdekking is toch wel dat er geen enkele film mijn top 10 kan bedreigen. Weet niet hoe dat kan eigenlijk. Alles wat ik zie ga ik toch vergelijken en kom er dan achter dat ik gewoon erg tevreden ben over mijn top 10. Zou best wel weer eens graag naar de aftiteling van een film kijken en echt denken wow, dit is echt geweldig. Want echt leuk is het natuurlijk ook niet als je nooit meer verpletterd kan worden door een film en de sterren niet hoger dan 4 meer komen.

Elineloves schreef:
Vanavond mijn top 10 ingevlogen: May (2002) Fantastische film, zwaar ondergewaardeerd.

En Tangled is ook mijn top 10 ingevlogen. Absoluut een grote verrassing van dit jaar.

Wrijf het er maar in Die trailer van May is echt mals overigens.

Mals? Hoe bedoel je dat precies?

dominion
jeroentjuhhhhh schreef:

Maar de allergrootste is toch wel Aegri Somnia (2008)

Die film is toch uit 2008

AGE-411 schreef:
Dit topic dient uiteraard niet om te zeggen welke films uit 2010 je goed vond. Maar welke films (van om het even welk jaar) heb je dit jaar ontdekt die je echt goed vond?

Elineloves schreef:
Mals? Hoe bedoel je dat precies?

Als in mals vlees. Sappig, lekker, smakelijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:12 uur

geplaatst: vandaag om 04:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.