- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Toplijsten (centraal topic)
Toplijsten (centraal topic)
Martin Van K
-
- 9050 berichten
- 4555 stemmen
Ik denk dat de enige reden waarom deze films niet in de lijstjes staan te wijten is aan hun relatieve onbekendheid en moeilijke beschikbaarheid. Heel veel Kurosawa's zijn makkelijk te verkrijgen in België en Nederland, terwijl Naruse en Uchida quasi onvindbaar zijn. Van Naruse is er dan wel een box verschenen (import), maar zeker niet zo goed verspreid in de Lage Landen.
Persoonlijk zou ik heel graag eens een film zien van Naruse, maar ik heb toch ook weinig zin om "op de gok" die box van hem te gaan kopen of films van hem te gaan bestellen op internet en daar veel geld voor neer te tellen. Daarentegen, eens je een Kurosawa gezien hebt (en goed bevonden hebt), zul je al sneller iets van hem kopen of huren.
Een betere beschikbaarheid is noodzakelijk om een film hier in de toplijsten te gaan krijgen. Misschien lijkt dat onrechtvaardig voor sommigen, maar verder volstrekt logisch.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Nog 2 dagen en Taste of Tea haalt de lijst eindelijk.
Een idioot late release houdt zo'n films erg lang uit de Top 250, ergens toch best jammer. Film is straks al 4 jaar oud.
Martin Van K
-
- 9050 berichten
- 4555 stemmen
Nog 2 dagen en Taste of Tea haalt de lijst eindelijk.
Een idioot late release houdt zo'n films erg lang uit de Top 250, ergens toch best jammer. Film is straks al 4 jaar oud.
Bij deze... hij staat in de lijst. Volkomen terecht overigens!
moet ik eigenlijk nog eens gaan herzien, staat nu op 4*, maar lijkt mij meer waard. 
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
ik vond hem maar zwaar overgewaardeerd
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Wie plaatst de 150e stem voor Tokyo Story?!
timburton
-
- 1296 berichten
- 632 stemmen
Ik vind het absoluut niet erg dat er steeds meer slechtere films in de Top 250 staan. Het is ook niet echt de toplijst van beste films, maar gewoon de toplijst van de populairste films. Waar het grote volk naar toe gaat, het domme volk naar mijn mening. De hele LOTR-reeks hoort niet in de Top 250. Ik vind de boeken noch de films interessant.
timburton
-
- 1296 berichten
- 632 stemmen
Wie plaatst de 150e stem voor Tokyo Story?!
RCD
overigens niet met een hoge waardering (0,5) 
Pure
-
- 770 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het absoluut niet erg dat er steeds meer slechtere films in de Top 250 staan. Het is ook niet echt de toplijst van beste films, maar gewoon de toplijst van de populairste films. Waar het grote volk naar toe gaat, het domme volk naar mijn mening. De hele LOTR-reeks hoort niet in de Top 250. Ik vind de boeken noch de films interessant.
Ergens heb je wel gelijk, maar ik vind de lijst van MM wel meevallen. Redelijk gevarieerde lijst wat betreft afkomst, genre en jaartallen (al is niet iedereen het met deze laatste eens
). Daarnaast staan er lang niet alleen films met 1000+ stemmen ('populairste films') in, mede door de doorstroming van de wat obscuurdere titels (zoals in dit topic vaak te lezen is).
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Goed om te weten.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Haha zelden zo'n onzin gelezen. Er staan minimaal 100 films in die het 'grote' volk niet heeft gezien en waarschijnlijk ook nooit zien. als het er zelfs niet meer zijn. De top 250 is meer dan de top 10.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Om maar even een willekeurig stuk uit de lijst te pakken en mijn mening kracht bij te zetten. Van nummer 29 tot nummer 53 en dan eens zien welke films door het grote 'volk' gezien zijn. (niet helemaal willekeurig
) Dat zijn 24 films waarvan er maar liefst 15 onder de 1000 stemmen zitten. Je 'grote volk' zijn mijn inziens mijn moeder en de willekeurige man die ik tegen kom op straat. Die gemiddelde Nederlander lid van het 'grote volk' heeft geen drie van deze films gezien die stelling durf ik wel aan.
29. Shichinin no Samurai (1954)
4,08 (156)31. Samouraï, Le (1967)
4,04 (603)34. 12 Angry Men (1957)
4,03 (881)37. Rear Window (1954)
4,03 (379)38. Stalker (1979)
4,02 41. Bin-jip (2004)
4,02 (425)42. Hotaru no Haka (1988)
4,00 (899)44. Casablanca (1942)
4,00 (1124)48. Amores Perros (2000)
4,00 (1072)49. Sen to Chihiro no Kamikakushi (2001)
3,99 (664)50. North by Northwest (1959)
3,99 (604)51. Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom (2003)
3,99 (315)52. Vozvrashcheniye (2003)
3,99 (274)53. Idi i Smotri (1985)
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Waar het grote volk naar toe gaat, het domme volk naar mijn mening.
Voor dit soort uitspraken heb je wel een hoop arrogantie nodig.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Mwa... Ongelukkige woordkeuze denk ik. Ik denk dat ie het minder cinema-geinteresseerde gedeelte van de bevolking bedoelt. Die zien enkel de blockbusters en bepalen de lijsten uiteindelijk.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Valt nochtans mee. De meeste grote blockbusters redden de top 250 niet. Zomerkaskrakers als Transformers, Pirates of the Caribean: At World's End en Live Free or Die Hard hebben nu al een te laag gemiddelde.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ok, maar je kunt ervan uitgaan dat zo'n lijst toch bestaat uit de populaire films. Zelfs qua klassiekers en niet-engelstalige films zal je in zo'n lijst toch immer de bekendere en meest populaire tegenkomen.
Ik denk dat het ook te maken heeft met de toegankelijkheid van een film. En dan bedoel ik niet zo zeer de verkrijgbaarheid, maar dan doel ik meer op het kijkgemak. Zelfs mensen die weinig met klassieke cinema hebben zullen meer met een film van Hitchcock kunnen, dan met een film van Cassavetes of Antonioni denk ik....
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4900 stemmen
De meeste grote blockbusters redden de top 250 niet. Zomerkaskrakers als Transformers, Pirates of the Caribean: At World's End en Live Free or Die Hard hebben nu al een te laag gemiddelde.
Gelukkig maar. Ik zit niet op dat soort films te wachten in de top 250.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8214 stemmen
Om maar even een willekeurig stuk uit de lijst te pakken en mijn mening kracht bij te zetten. Van nummer 29 tot nummer 53 en dan eens zien welke films door het grote 'volk' gezien zijn. (niet helemaal willekeurig
) Dat zijn 24 films waarvan er maar liefst 15 onder de 1000 stemmen zitten. Je 'grote volk' zijn mijn inziens mijn moeder en de willekeurige man die ik tegen kom op straat. Die gemiddelde Nederlander lid van het 'grote volk' heeft geen drie van deze films gezien die stelling durf ik wel aan..
Je hebt helemaal gelijk, maar gelukkig komt Amores Perros (2000) over en paar weken op België 1, en die ga ik zeker kijken
en met mij nog wel anderen denk ik
.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8214 stemmen
Het is maar net wat je "slechtere" films noemt. Meningen zijn nu eenmaal subjectief. En als meer dan weet ik hoeveel mensen de LOTR reeks goed vinden hebben zij een groter punt dan jij. Je hebt het over dom volk, maar juist jou opmerking komt niet al te slim over.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Is de meerderheid 'dom volk' noemen niet gewoon de indruk proberen te wekken dat je zelf elitair bent? Niet dat daar nou direct zoveel mis mee is.. ik mag ook graag denken dat ik een betere smaak heb dan het gros van de mensen. Wie niet? 
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Vreemde discussie, vooral omdat ie kant noch wal raakt zo.
Een florerende samenleving kan enkel gedijen bij elitarisme, is mijn idee. De vertrouwenspersoon het land laten leiden die het kan! De organisatie eromheen is een gedoe.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Het is ook niet echt de toplijst van beste films, maar gewoon de toplijst van de populairste films. Waar het grote volk naar toe gaat, het domme volk naar mijn mening.
Pijnlijke uitspraak. Zegt meer over jou dan over het zogezegde "domme volk".
Hando
-
- 1808 berichten
- 1435 stemmen
Politiekcorrecte verontwaardiging. Er zullen altijd mensen zijn, die slimmer zijn dan de massa. Zij hebben een groter referentie-kader, staan voor meer open, zijn nieuwsgieriger en kritischer. Enzovoort. Het klinkt misschien wat arrogant uit de mond van Burton en hij had het misschien wat anders kunnen verwoorden, maar daarom is het nog niet minder waar. Of was iedereen op de hoogte van alle ins en outs van de Europese Grondwet voordat ze hun stem uitbrachten in het referendum?
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Alsof filmkeuze het enige criterium is dat bepaalt of je slim of dom bent. Sorry hoor, maar die uitspraak nog een beetje gaan goedpraten vind ik helemaal ongepast.
Knisper
-
- 13041 berichten
- 1279 stemmen
Ik zou het volk niet het 'domme' volk willen noemen (inderdaad een foute woordkeuze). Eerder onwetend, in de zin dat ze niet op de hoogte zijn of de kennis hebben van hoe breed cinema is.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Hangt er maar vanaf welke waarde je aan cinema hecht. Voor velen onder ons is het een hobby, een passie zelfs. Film maakt deel uit van onze identiteit. Maar voor de meerderheid is film gewoon ontspanning, even tot rust komen na een dag hard werken of een sociale gebeurtenis. Geen kwestie van slim of dom, gewoon een kwestie van een verschillende beleving.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Helemaal met Halcyon eens. Ik dacht dat we de tijd intussen wel voorbij waren waarin er gedacht werd dat elitairen de maatschappij moesten bepalen. Natuurlijk kunnen hogeropgeleiden een Bergman beter waarderen is het vaak zo dat ze meer open staan voor andere zaken, maar dat maakt de lageropgeleiden nog niet meteen onwetend. Ik denk dat een heel intelligent iemand die niets met film opheeft evengoed een Antonioni niet zou waarderen.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Inderdaad. Neem nou Monty Python. Ooit gelezen dat hogeropgeleiden de grootste fanbase daarvan vormen, hoewel iedereen zal toegeven dat de humor werkelijk infantiel is. En niet dat daar iets mis mee is hoor, ik ben zelf ook een Phyton-fan. Geen kwestie van slim of dom, gewoon een kwestie van humor.
En zo kun je dat ook verbinden aan thriller/horror/drama/oorlog. Kwestie van smaak. Opzich heeft intellect ook wel ergens invloed op je smaak, denk ik, maar niet per se. Iemand die briljant is hoeft niet meteen alleen maar Mulholland Dr.-achtige film te kijken of dat überhaupt leuk te vinden. 'Dom volk' bestaat voor mij niet. Iemand die een hele filosofische film maar niks vind is toch niet gelijk dom? Misschien heeft hij gewoon geen zin om zich daarmee bezig te houden, leeft hij meer voor het plezier, een gedachte die ik ook zou aanmoedigen. Kwestie van hoe je in het leven staat. Maar nogmaals, dat heeft verder niks te maken met hoe slim of dom je bent. Film heeft gewoon de eigenschap voor iedereen iets te kunnen beteken, maar dat verbinden aan slim-of domheid slaat nergens op.
Hando
-
- 1808 berichten
- 1435 stemmen
Ik zou intelligentie nou niet enkel willen verbinden aan hoog-opgeleid. Je kunt afgestudeerd zijn in theoretische natuurkunde en op sociaal vlak problemen hebben. Een gebrek aan inlevingsvermogen is dan vrij dodelijk voor veel films.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Inderdaad. Neem nou Monty Phyton. Ooit gelezen dat hogeropgeleiden de grootste fanbase daarvan vormen, hoewel iedereen zal toegeven dat de humor werkelijk infantiel is.
Daar moet ik je ongelijk in geven. Het is onzinnig aan de oppervlakte en sommige momenten zijn inderdaad simpelweg infantiel, maar de humor zit vaak verrassend intelligenter in elkaar dan op het eerste gezicht lijkt. Ook zitten de serie en de films vol met culturele verwijzingen die lang niet iedereen meekrijgt.
Het is ook Python, en niet Phyton.
kos
-
- 46708 berichten
- 8865 stemmen
Absurdisme is over het algemeen ook niet bepaald infantiel.