• 15.954 nieuwsartikelen
  • 178.924 films
  • 12.263 series
  • 34.064 seizoenen
  • 648.970 acteurs
  • 199.237 gebruikers
  • 9.387.346 stemmen

Toplijsten (centraal topic)

zoeken in:

kappeuter (crew films)

• 74673 berichten
  • 5984 stemmen

Mooi, As it is in heaven en Bang, Bang, You're Dead zullen vanaf morgen worden opgenomen in de top 250.

Tokyo Story nog 1 stem.

GreenHorN

• 57 berichten
  • 12 stemmen

het is lijkt mij vrij logisch dat er veel misdaadfilms in de top weet ik veel wat zitten.

hoe ik het precies moet verwoorden weet ik niet maar ik weet wel waarom er een hele hoop genres afvallen.

comedies zijn vaak low budged films der zit weinig sfeer in en het gaat alleen om het lachen,

actiefilms gaan om de actie, hou je niet van actie dan is je stem al gauw heel laag en komt de film niet in de....

in een drama gebeurt simpelweg gewoon niets. ja een zielig verhaal (ik ben echt een trouwe dramakijker kug kug).

een horror wordt pas horror genoemt als hij smerig is dat hoeft dus helemaal niets met een verhaal te maken te hebben.

avonturenfilms gaan algauw richting de actie.

dus dan blijf je over bij trillers en misdaadfilms. trillers zijn vaak iets enger dan misdaadfilms dus gaat de voorkeur van veel stemmen naar misdaadfilms ze zijn niet eng kunnen heel makkelijk een goede verhaallijn bevatten met af en toe nog een onverwachte goede plotwending.

natuurlijk ben ik nu wel heel erg generaliserend bezig ofzo en zit ik ook maar wat te typen zo laat op de avond. en natuurlijk kan elk genre een goede film bevatten maar met misdaadfilms en trillers kan je heel makkelijk een verhaallijn maken die heel onverwachts wordt en waar je helemaal in mee gaat.

N811

• 1459 berichten
  • 913 stemmen

In Film > Toplijsten en favorieten > valt jullie niet op:

Dat de toplijsten voornamelijk zijn gevuld met nieuwe films.

Zo een 80 procent is na 1980 gemaakt.

En wat er na 2000 is gemaakt zal ook een hoog percentage zijn. Terwijl dat nog maar 7 jaar is.

veron35

• 4768 berichten
  • 0 stemmen

Ja, er zijn natuurlijk meer mensen die zich films herrineren of gezien hebben uit die laatste 20 jaar. Daarvoor komt bijv. niet op tv en hebben minder kans om in de top 250 te komen ook wel omdat ze gewoon te onbekend zijn.

Daarbij kijken veel mensen niet eens naar films ouder dan 20 jaar. De grootste onzin vind ik, want die zijn vaak erg goed.

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Oudere films zijn soms echt het beste. Nu worden er bijna niet echt goede films gemaakt. Het enige wat ze nu maken is remake van een remake Zeer spijtig allemaal...

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

GreenHorN schreef:

natuurlijk ben ik nu wel heel erg generaliserend bezig ofzo

Het probleem is niet eens zozeer de generalisatie als wel de opsomming van logische eigenschappen van genrefilms. Dat actiefilms om actie draaien en komedies om humor lijkt me niet meer dan normaal, want anders zouden het geen komedies of actiefilms zijn. Misdaadfilms en thrillers kun je op dezelfde manier indelen. Misdaadfilms draaien immers altijd om misdaad en thrillers zijn alleen maar spannend. Zegt niets over de inhoudelijke kwaliteiten van zo'n genrefilm. Ik zie ook niet wat misdaadfilms zo speciaal maakt dat ze een meeslepender verhaal vertellen. Dat is een potentie dat gewoon ieder genre heeft.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

N811 schreef:

Dat de toplijsten voornamelijk zijn gevuld met nieuwe films.

Zo een 80 procent is na 1980 gemaakt.

In de Top 250 staan er zo'n kleine 100 films gemaakt voor 1980. Da's rond de 60% recentere films, toch al verschil met 80%.

In de tiplijst verwacht ik dat aantal nog groter eigenlijk.

Maar wat de top recent betreft heb je waarschijnlijk wel gelijk

W.M.J.M

• 4041 berichten
  • 2902 stemmen

The Godfather is op 1.

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

W.M.J.M schreef:

The Godfather is op 1.

Eindelijk! Ik vind Godfather ook wel een pak beter dan Shawshank, heb eigenlijk nooit goed gesnapt waarom die op 1 stond

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Valt wel op hoe die twee films elkaar omhooghypen. Gemiddelde van beide films blijft steigen, wat toch op z'n minst vreemd is.

W.M.J.M

• 4041 berichten
  • 2902 stemmen

Onderhond schreef:

Valt wel op hoe die twee films elkaar omhooghypen. Gemiddelde van beide films blijft steigen, wat toch op z'n minst vreemd is.

Denk dat er juist realatief zeer veel tegenstemmers bij zijn. Het is toch frappant te noemen dat ze bij allebij relatief veel halve sterren bij zitten...

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Iets wat populair is heeft bij voorbaat al extra tegenstanders; dat zie je bij alles. Maar Onderhond heeft verder wel gelijk dat het opmerkelijk is dat de gemiddeldes van die twee films blijven stijgen. Ik geloof namelijk dat de gemiddeldes van films door de jaren heen lager zijn geworden. Volgens mij waren er toen ik voor het eerst op de site kwam veel meer films met een gemiddelde van 4,00.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16416 stemmen

't Is toch heerlijk om bij een groep te horen? Dus bij de voor- of tegenstanders.

starbright boy (moderator films)

• 22422 berichten
  • 5129 stemmen

The One Ring schreef:

Volgens mij waren er toen ik voor het eerst op de site kwam veel meer films met een gemiddelde van 4,00.

Dat valt nogal mee. Ik heb een even een willekeurige oude top 250 lijst oppgesnort . En daar heeft de nummer 54 als laatste 4 sterren, nu is dat de nummer 50. En volgens mij heeft bij de films uit de top 250 die grens eigenlijk altijd in de buurt van de 50 gezeten.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

't Is toch heerlijk om bij een groep te horen? Dus bij de voor- of tegenstanders.

Niet als de voor- en tegenstanders onredelijk gaan stemmen. Juist bij de populaire films zijn het aantal 5 en 0,5-stemmers extreem.

starbright boy schreef:

Dat valt nogal mee. Ik heb een even een willekeurige oude top 250 lijst oppgesnort . En daar heeft de nummer 54 als laatste 4 sterren, nu is dat de nummer 50. En volgens mij heeft bij de films uit de top 250 die grens eigenlijk altijd in de buurt van de 50 gezeten.

Dan vergiste ik me.

P8rb

• 10773 berichten
  • 1828 stemmen

The One Ring schreef:

Niet als de voor- en tegenstanders onredelijk gaan stemmen. Juist bij de populaire films zijn het aantal 5 en 0,5-stemmers extreem.

Dat compenseert elkaar

Knisper

• 13041 berichten
  • 1279 stemmen

starbright boy schreef:

Het zijn vooral de grote blockbusters met een grote hoeveelheid stemmen waarvan het gemiddelde is gestegen. Films als Gladiator, Braveheart en The Green Mile blijven consequent stijgen; komt denk ik vooral doordat de grote massa's nu deze site weten te vinden. Vind de top 250 er persoonlijk niet veel beter op worden.

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4900 stemmen

Knisper schreef:

(quote)

Het zijn vooral de grote blockbusters met een grote hoeveelheid stemmen waarvan het gemiddelde is gestegen. Films als Gladiator, Braveheart en The Green Mile blijven consequent stijgen; komt denk ik vooral doordat de grote massa's nu deze site weten te vinden. Vind de top 250 er persoonlijk niet veel beter op worden.

Dat ben ik met je eens, vele klassiekers verdwijnen langzaam uit de lijst terwijl veel nieuwe blockbusters hun plaats innemen.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Er komen ook steeds erg veel klassiekers bij via de tiplijst. Zij die klagen over een tekort aan klassiekers moeten de Top 250 nog maar eens goed bekijken. Staat er vol van.

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4900 stemmen

Onderhond schreef:

Er komen ook steeds erg veel klassiekers bij via de tiplijst. Zij die klagen over een tekort aan klassiekers moeten de Top 250 nog maar eens goed bekijken. Staat er vol van.

Er staan inderdaad (nog) veel klassiekers in, maar er hebben al veel plaats moeten ruimen voor nieuwe films....

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16416 stemmen

Bedoel je klassiekers in de brede zin van het woord? De tiplijst is nog steeds interessant, omdat er 'klassiekers' in staan die niet uit het grote Hollywood van de jaren 30, 40 en 50 (al staan die er zelf ook tussen, maar mondjesmaat) komen: Satyajit Ray, Carl. Th. Dreyer, Russen etc. Daar ben ik wel blij mee.

Ik heb de indruk dat de tiplijst vrij evenwichtig is samengesteld, met uitzondering van de Bollywood hysteria die de lijst bovenin een beetje te veel overbevolken. Alhoewel evenwichtig, horror ontbreekt volgens mij grotendeels.

Ik maak me inderdaad ook meer zorgen over de recente lijst die toch wel veel uit de Top 250 gaat verdrijven. Maar mijn gevoel komt blijkbaar niet overeen met de statistieken die SB tevoorschijn heeft getoverd.

kappeuter (crew films)

• 74673 berichten
  • 5984 stemmen

Dvd en tv-releases halen gemiddelden van de meeste recente films weer omlaag.

Ik vind Ray een goeie biopic. 21 Grams vind ik overkill drama, maar ik snap dat het gewaardeerd wordt. 25th Hour moet ik nodig eens herzien.

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4900 stemmen

Films als The Graduate, Blade Runner en Ben-Hur verdwijnen binnen aanzienlijke tijd uit de top 250 en dat vind ik jammer, want hun plaats wordt ingenomen door ''nieuwe'' blockbusters als bijv. Blood Diamond, Bourne Ultimatum en American Gangster. Zo lijkt het dat veel klassiekers op MM hun waarde verliezen terwijl ze toch echt in de lijst horen vind ik.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

En films als Dolls en Innocence verdwijnen ook uit de Top 250 omdat films als Le Samourai en andere hun plekje erg hoog bovenaan innemen.

Klassiekers genoeg. Ik kan het trouwens weten. Heb in een half jaar al niks anders meer gezien bij het afgaan van de Top 250. Zal blij zijn als ik nog eens een film van na 1980 tegenkom.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16416 stemmen

Onderhond schreef:

En films als Dolls en Innocence verdwijnen ook uit de Top 250 omdat films als Le Samourai en andere hun plekje erg hoog bovenaan innemen.

Die hebben er alledrie recht op vind ik, maar ja.

Heb in een half jaar al niks anders meer gezien bij het afgaan van de Top 250. Zal blij zijn als ik nog eens een film van na 1980 tegenkom.

Misschien moet je dan zelf maar weer eens een film uitkiezen dan. Komt er een film van na 1980 in de lijst is het misschien wel net zo erg als La Meglio Gioventu...

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Zal ook wel zo zijn, die Koreaanse Brotherhood film, Donnie Brasco en LA Confidential oid.

Gaat het verder niet om, punt is dat er _echt_ wel genoeg klassiekers in die lijst staan. En meer klassiekers gaat de lijst absoluut niet gevarieerder maken.

kos

• 46708 berichten
  • 8865 stemmen

Het is natuurlijk ook wel een beetje een eigenschap van klassiekers dat ze in van die toplijstjes staan, anders waren het geen klassiekers. .

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16416 stemmen

kos schreef:

Het is natuurlijk ook wel een beetje een eigenschap van klassiekers dat ze in van die toplijstjes staan, anders waren het geen klassiekers. .

Ja, maar toch dat klopt misschien maar gedeeltelijk.

Ten eerste staan sommige films volgens mij ook nog steeds in dit soort lijstjes omdat veel mensen elkaar napapegaaien en dat krijg je altijd weer Jean Renoir, Kurosawa Akira etc in de lijst. Ten tweede kijken mensen steeds deze films, omdat ze in lijstjes staan en zijn onbekende grootheden als Uchida Tomu, Naruse Mikio (om bij het Kurosawa voorbeeld te blijven) volledig afwezig. Die eerste omdat er gewoon domweg geen film van hem te vinden is. Maar mensen die het kennen spreken er lovend over.

Je zou als experiment eens een groep van 100 proefpersonen, die geen namen van regisseurs en sterren en 'status' van de films kennen ben ik benieuwd wat eruit komt.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ben-Hur is het wonder van de top 250. Al zolang ik op deze site kom staat die film tussen de 200 en 250. Soms zelfs tussen de laatste 10. Maar altijd blijft hij erin staan. Meestal rond de positie waar hij nu weer staat. Ben-Hur zal nog wel een tijdje volhouden denk ik.

lucdecoster

• 1644 berichten
  • 6323 stemmen

The One Ring schreef:

(quote)

Ben-Hur is het wonder van de top 250. Al zolang ik op deze site kom staat die film tussen de 200 en 250. Soms zelfs tussen de laatste 10. Maar altijd blijft hij erin staan. Meestal rond de positie waar hij nu weer staat. Ben-Hur zal nog wel een tijdje volhouden denk ik.

Ik hoop ook dat deze film nooit uit de top250 wegvalt, de scene met die paardenrace gedurende zeker 10 minuten is legendarisch. 5 sterren heb ik Ben-hur gegeven.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.