- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Toplijsten (centraal topic)
Toplijsten (centraal topic)
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Toevoeging.
Wat ik "handig" vind aan een top lijst is niet welke op 1 staat of op nummer 3 maar of er films tussen staan die blijkbaar door veel mensen hoog wordt aangeschreven. Dit helpt mij enorm in mijn zoektocht naar films die mij wellicht aanspreken en nog wens te zien. Ik kijk hier dan ook met enig regelmaat naar de "tip" lijst.
Voor de rest maakt het toch niet zoveel uit hoe de ranglijst eruit ziet?
Bepaalde films, bijna in elk denkbaar genre, worden gewoon niet gezien door de "massa". Logisch, want de films in die categorie worden onvoldoende onder de aandacht gebracht; media campagnes enz.
Daarnaast hebben bepaalde mensen gewoon totaal geen behoefte aan bijvoorbeeld epos verfilmingen met "diepzinnige" dialogen. Een buurvrouw van mij, bijvoorbeeld, dacht dat ik het over een onderzeeboot had terwijl ik het toch echt serieus had over de popgroep U2.
Zij is enorm fan van Brad Pitt en als je voorts vraagt waarom is het antwoord steevast omdat hij zo'n lekker kontje heeft.
Zo heeft iedereen zijn/haar smaak. Godthanks for that.
starbright boy (moderator films)
-
- 22485 berichten
- 5149 stemmen
Disney is trouwens niet echt goed vertegenwoordigd in de top 250. Alleen The Lion King staat erin.
Ook met Pixar gaat het slecht (alleen Finding Nemo nog en die lijkt ook snel te gaan sneuvelen, stond meen ik ooit bij de eerste 50) en Shrek zit ook al op de schopstoel. Beide hebben stemgrafieken die flink omlaag gaan. Ghibli domineert qua animatie volkomen en dat was ooit anders.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Voorheen had Ghibli vooral niet zoveel in te brengen in de toplijst omdat die films gewoon niet genoeg stemmen hadden. Westerse animatie wordt toch wat ondergewaardeerd op deze site helaas. Maar misschien is het wel animatie in het algemeen dat onderschat wordt.
Martin Van K
-
- 9050 berichten
- 4556 stemmen
ik heb zopas de 100ste stem geplaatst bij It happened one night. Die komt morgen dus ook de top250 binnen.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Die komt dan weer wel terecht de top 250 in. Een van de leukste romantische komedies die ik ken.
Onderhond
-
- 87627 berichten
- 12899 stemmen
En met een beetje geluk is die er ook alweer uit als ik daar kom 
Niet echt interessante films die aandringen bij de Top250 vind ik.
Knisper
-
- 13042 berichten
- 1280 stemmen
In de toplijst zijn wel een aantal interessante trends te zien. Zo staan er slechts 6 films uit 2005 uit de top 100 recent op een top 250-gemiddelde (en aantal stemmen). Met de reeds genoteerde Star Wars: Epispode III en Sin City daarbij, zijn dat slechts acht.
Ik zeg slechts, omdat er uit 2004 maarliefst 18(!) films uit 2004 in de toplijst staan. Bovendien staan er nog 4 films uit 2004 uit de top recent op een top 250-gemiddelde score. Dat betekent dat we waarschijnlijk straks 22 films uit 2004 in de lijst hebben. Een vrij merkwaardig verschil.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
En met een beetje geluk is die er ook alweer uit als ik daar kom 
Ik voorspel alvast dat jij het een van de meest afschuwelijke films uit de top 250 gaat vinden. Maar troost je, hij duurt nog lang geen 3 uur 
Ik zeg slechts, omdat er uit 2004 maarliefst 18(!) films uit 2004 in de toplijst staan. Bovendien staan er nog 4 films uit 2004 uit de top recent op een top 250-gemiddelde score. Dat betekent dat we waarschijnlijk straks 22 films uit 2004 in de lijst hebben. Een vrij merkwaardig verschil.
Ik vind het wel jammer dat 2004 de toplijst zo domineert. Ik zie liever meer afwisseling in jaren.
Last Samoerai
-
- 1 berichten
- 110 stemmen
The Shawshank Redemption geeft mij een goed gevoel, vooral het einde doet mij bevredigend aan, daarom staat hij bij mij op nr. 1
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2153 stemmen
En dat heeft dan een afbeelding van Michael Corleone onder z'n naam staan...
Cubalibre
-
- 3 berichten
- 48 stemmen
Vaak genoeg zag ik de titel van deze film in de Top 250, maar ik heb hem nooit bekeken. Totdat ik hem voor vannavond in de tv gids zag staan. En ik vond het niet speciaal. Een hele mooie film, maar ik snap eigenlijk niet zo goed wat er speciaal aan is. Het verhaal is leuk bedacht, en het einde mag er ook zijn (hoewel die erg langdradig is, en het van mij beter om meerdere plekken eerder kon stoppen). Er is geen goede sfeer aanwezig, en enkele aspecten van de film zijn slecht uitgewerkt. Deze film heeft gewoon dat éne niet, wat hetvoor mij een onvergetelijk stuk cinema zou hebben gemaakt. Andere films hebben dat wel. Nee dit is een film als 14 in een dozijn. En ik ben hem morgen vergeten... 3,5 ster
(@ TN2543: ik denk dat jij de oorzaak te pakken hebt waarom ik , en misschien meer mensen, dit geen goede film vonden. Als Prison Break kijker heb je het gevangenisleven tot in perfectie al voorgeschoteld gekregen, misschien maakt dat deze film niet zo speciaal op gebied van sfeer/einde.)
Ik ben het hier helemaal mee eens. Als je dan naar de top 250 kijkt, staan er heel van 'trendsetters' Bijvoorbeeld The Green Mile, Pulp Fiction en natuurlijk (voor mij absoluut de nummer 1) The Godfather. Ik vind dat Shawshank Redemption en hele mooie film is, maar absoluut niet te vergelijken met de films hierboven. Heb de film een hoog cijfer gegeven (4.5) omdat ik het wel een zeer sterk eind vind, maar ozo langdradig. Des al niet te min een (nogmaals) schitterende film.
salvatore
-
- 1937 berichten
- 3246 stemmen
The Godfather vond ik aardig tegenvallen toen ik hem een jaartje geleden zag. Shawshank Redemption aan de andere hand ken ik al van vroeger, toen ik hem nog op video had getiteld: 'Gevangenis Andy' omdat ik niet wist hoe je de echte titel moest opschrijven. The Shawshank Redemption zovaak bekeken door de jaren heen en nooit verveelde hij me ook maar 1 seconden of vond ik de film minder geniaal. Gevangenis Andy staat bij mij met vlag en wimpel op nummer 1!
Knisper
-
- 13042 berichten
- 1280 stemmen
Bij Shawshank Redemption, The (1994):
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat de ene na de andere gebruiker die 5 sterren geeft toch vindt dat deze film niet op nummer 1 in de top 250 hoort.
Hannibal
-
- 9380 berichten
- 3305 stemmen
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat er bij deze film steeds weer over de top 250 gepraat wordt terwijl er duidelijk op deze pagina staat: "Let op! Discussies over de top 250-notering van deze film horen in het forum, niet bij de film."
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat er bij deze film steeds weer over de top 250 gepraat wordt terwijl er duidelijk op deze pagina staat: "Let op! Discussies over de top 250-notering van deze film horen in het forum, niet bij de film."
klaarblijkelijk leeft die behoefte toch bij de gebruikers.
wellicht wordt het eens tijd om enkele regels te herzien?
Het zijn immers de vele bezoekers die de site bestaansrecht geven.
Knisper
-
- 13042 berichten
- 1280 stemmen
Dat ook, ja. 
Het zijn immers de vele bezoekers die de site bestaansrecht geven.
Er mag wel over gepraat worden, maar dat kan toch in het forum. Bij de film zelf is het de bedoeling dat je over de film praat en daarbij is de positie in de toplijst niet relevant.
Hannibal
-
- 9380 berichten
- 3305 stemmen
Aan die behoefte wordt toch voldaan? Er IS een topic waar je eindeloos over de nummer 1 postitie van deze film mag discussiëren.
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
Aan die behoefte wordt toch voldaan? Er IS een topic waar je eindeloos over de nummer 1 postitie van deze film mag discussiëren.
klopt, de site voorziet ruimschoots in die behoefte.
Ik bedoel het ook niet als commentaar.
Jij en ook ik constateren alleen dat mensen er zich gewoon niet aan houden.
Mensen blijven bij de bewuste film de positie in de lijst bespreken (ergens ook logisch).
Je kunt er dan voor kiezen om het maar gewoon toe te staan, als het klaarblijkelijk toch wel steeds gebeurt.
Is zomaar een gedachtengang, een optie.
Hannibal
-
- 9380 berichten
- 3305 stemmen
Je kunt er dan voor kiezen om het maar gewoon toe te staan, als het klaarblijkelijk toch wel steeds gebeurt.
Je gaat de regels toch niet veranderen omdat het het 'toch niet kunt tegenhouden'. Zou een mooie boel worden als de politie jouw mening deelt. 
Artifact
-
- 229 berichten
- 0 stemmen
Helemaal mee eens. Wat een non-argument zeg ...
Twingoo
-
- 5 berichten
- 0 stemmen
Het blijft natuurlijk persoonlijk. Ik zal proberen te vertellen waarom ik denk dat deze film zo hoog in de top 250 staat. Het verhaal “The Shawshank redemption” zit in eerste instantie erg goed in elkaar. Maar wat mij, en vele anderen, raakt is het geloofwaardige acteerwerk van de acteurs. Het verhaal laat je vooral de basisemoties goed beleven. Vriendschap (tussen Andy en Red), Haat (jegens de directeur), etc.
Wat ik denk is, soms moet je al bepaalde dingen in het leven hebben meegemaakt, en er open voor staan, voordat je het echt begrijpt en het daadwerkelijk wordt overbracht naar jezelf.
Al met al vind ik TSR een goed onderhoudende, geloofwaardig overgebrachte, steengoede film. Voor mij is the Shawshank Redemption nummer 1.
Nog meer bijzonder geloofwaardig acteerwerk; Al Pacino in Godfather 1 en 2 (die ogen, die woede), Sigourney Weaver in Alien, Robert the Niro in het algemeen hoofdzakelijk in de periode ’80 en ’90. Magnolia, Green mile, etcetera etcetera.
Mijn mening, al is het verhaal nog zo ingenieus, al pompen ze er een triljoen dollar in, als het acteerwerk niet geloofwaardig is zal ie voor mij niet werken.
En om je een beeld te geven van de variatie van mijn algemene filmkeuze…ik krijg letterlijk kippevel als “the painless” (vooral het geluid) wordt leeggeschoten in ‘Predator”
Tip! Voor wie hem nog niet gezien heeft; Little miss sunshine. Relatief low budget en vind ik erg grappig en ja daar is ie weer,.....geloofwaardig.
Groeten uit Grun and remember (Sammy Jankis
) it's al about the creditability!
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
Helemaal mee eens. Wat een non-argument zeg ...
wat een nare toonzetting, zo vanuit het niets
PS: Hannibal, de politie doet toch niet anders?
murtcelP
-
- 393 berichten
- 962 stemmen
Je gaat de regels toch niet veranderen omdat het het 'toch niet kunt tegenhouden'. Zou een mooie boel worden als de politie jouw mening deelt. 
Tuurlijk kan dat wel, wetten worden toch ook soms na een aantal jaar gewijzigd als het blijkt het beter kan 
Hannibal
-
- 9380 berichten
- 3305 stemmen
PS: Hannibal, de politie doet toch niet anders?
Jij had het er over om het "dan maar gewoon toe te staan."
Omdat discussies over de positie in de toplijsten vaak uitdraaien op off-topic geklets, (een goed bewijs heb je daar nu van) waar mensen die hier over de film willen lezen, niets aan hebben, verzoeken we iedereen om zulke discussies in het daarvoor bestemde topic te voeren. Als ik zie dat het ene na het andere bericht over de positie van TSR gaat, dan vind ik dat ik in mijn recht sta daar een opmerking over te maken, en mensen er op te wijzen dat er een apart topic is voor dergelijke discussies. Die regel blijft, of het nou helpt of niet, en als mensen zich er niet aan houden, zullen ze daar af en toe op aangesproken worden.
En vanaf nu weer on-topic.
Leland Palmer
-
- 23787 berichten
- 4906 stemmen
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat de ene na de andere gebruiker die 5 sterren geeft toch vindt dat deze film niet op nummer 1 in de top 250 hoort.
Jah, echt wel! Als de ene na de andere gebruiker deze film 5 sterren geeft vind ik het niet zo vreemd dat deze film op nummer 1 staat hoor! Het lijkt mij daarom vrij logisch dat de film op nummer 1 staat.....!
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Het minimum voor de top- en floplijst is verhoogd naar 150 stemmen
Onderhond
-
- 87627 berichten
- 12899 stemmen
Stevige ingreep die 26 films terug een Top 250 positie geeft. Persoonlijk vind ik het een beetje jammer maar wel terecht.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Dat is toch wrang. Witness for the Prosecution stond al weken (zo niet maanden) aan de rand van de top 250. Gisteren bereikte hij eindelijk de 100 stemmen en zojuist stond hij in de lijst. Vervolgens wordt hij er door pure corruptie uit de lijst geknikkerd 
Wel leuk om te zien welke films er nu onderaan de lijst opduiken.
Knisper
-
- 13042 berichten
- 1280 stemmen
Werd inderdaad wel weer eens tijd om dat te doen.