• 15.775 nieuwsartikelen
  • 178.124 films
  • 12.218 series
  • 33.989 seizoenen
  • 647.184 acteurs
  • 199.038 gebruikers
  • 9.373.531 stemmen

De Oscars

zoeken in:

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

Wel ja het is vaak niet wie je wilt dat er wint, maar wie er gaat winnen. Hoe Lubezki niet voor The Tree of Life won, is het grootste raadsel ooit en één van mijn grootse upsets, dat is zeker. En ik bekijk cinematografie ook vaak vanuit een esthetiek oogpunt, maar vaak draait het in Hollywood om het spektakel, belichting en het mijlpaal gehalte (althans de voorbije jaren), waardoor ik de win voor Hugo wel volledig kon begrijpen, en waardoor het voor Gravity een no-brainer is om te winnen.

Dat Nebraska ook genomineerd is (het tegenovergestelde kwa cinematografie van Gravity) bewijst wel dat ze er toch nog oog voor hebben, maar ik denk dat ze gewoon even nu into 3D films zijn.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Dat is waar, zou de winst ook begrijpen, en idd met het oog op de staat van dienst van Lubezki zwaar verdiend maar blijf (tegen beter weten in) dat de mooiste cinematografie zegeviert

Prinz

• 1085 berichten
  • 4221 stemmen

synec schreef:

(quote)

Prime Star (telenet) zendt het elk jaar live uit in glorieuze HD

En Naomi Watts, Gravity voor Beste cinematografie is toch wel een shoe-in hoor

Ze belonen er trouwens wel eindelijk Lubezki mee.. één van de beste die er momenteel in Hollywood rondloopt, dus een slechte win zou het toch niet zijn. Hij moest hem verdorie al 3 keer hebben gewonnen (The New World, Children of Men en Tree of Life)

Voor de mensen die deze betaalzender niet hebben is er dus geen alternatief neem ik aan?

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Film1 is gewoon gratis tijdens de oscars.

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

[quote]Prinz schreef:

(quote)

Voor België vrees is er helaas voor als je geen Prime hebt. Misschien dit jaar een uitzondering aangezien The Broken Circle Breakdown erbij is (in herhaling vermoed ik dan wel, live betwijfel ik).

Je kan zeker wel live streamings proberen, maar dat is niet altijd evident.

Prinz

• 1085 berichten
  • 4221 stemmen

[quote]synec schreef:

(quote)

Zeer zeer spijtig. Bedankt voor je antwoord. Inderdaad beetje triest dat het niet overal gratis te zien is, nu we bovendien eens meedoen voor de knikkers.

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

Vroeger herinner ik me dat het altijd te zien was op Kanaal2, maar daar keek uiteraard toen geen kat naar, te begrijpen dat ze het daarom niet meer uitzenden op de commerciële zenders.

Je kan blijkbaar wel naar Kinepolis Antwerpen trekken. Die organiseren een Oscarnight en zenden het live uit... Natuurlijk blijft het veel leuker als je het thuis kan volgen vanuit je luie zetel.

klik

dimi303

• 3418 berichten
  • 3665 stemmen

Op prime zal het wel te zien zijn in België, dus wie het Rio aanbod van Telenet heeft zal de Oscaruitreiking wel live kunnen zien.

kos

• 46692 berichten
  • 8850 stemmen

Enfin: prediction time.

Beste Film: 12 Years a Slave

Beste Regisseur: Steve McQueen (12 Years a Slave)

Beste Acteur: Matthew McConaughey (Dallas Buyers Club)

Beste Actrice: Cate Blanchett (Blue Jasmine)

Beste Mannelijke Bijrol: Jared Leto (Dallas Buyers Club)

Beste Vrouwelijke Bijrol: Lupita Nyong’o (12 Years a Slave)

Adapted Screenplay: 12 Years a Slave

Original Screenplay: Her (Spike Jonze)

Beste Animatie: Frozen

Beste Cinematografie: Gravity

Beste Documentaire: The Act of Killing

Beste Foreign Film: La Grande Bellezza

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

Dan van mij ook de voorspellingen:

Film : Gravity

Regisseur : Cuáron (Graviry)

Acteur : Di Caprio (The Wolf of Wall Street)

Actrice : Blanchett (Blue Jasmine)

Acteur/bijrol : Leto (Dallas Buyers Club)

Actrice/bijrol : Lawrence (American Hustle)

Screenplay/adaptie : The Wolf of Wall Street

Screenplay/origineel : Her

Alle technische awards : Gravity

Song : Her (staat hier al enkele weken op repeat....)

Animatie : Frozen

Foreign: The Broken Circle Breakdown

mjk87 (moderator films)

• 14516 berichten
  • 4514 stemmen

Alle belangrijke categorieën volledig kunnen zien. Enkel Kostuum, Animatie, Buitenlands en Song niet, vooral doordat er daar altijd wel een film bijzat die nog niet uit is/te vinden is. En voor die Mandela-film voel ik nog niet echt de behoefte, maar dat gaat toch om het liedje.

Best Film: 12 Years A Slave (Mag hem ook wel hebben, enkel Her en Nebraska kwamen in de buurt)

Best Director: Alfonso Cuaron (Gravity, en terecht. Niet de beste film, wel een regiejob van heb ik jou daar)

Actor: Matthew McConaughney (Zonder twijfel, hier houden ze van)

Actress: Amy Adams (De verrassing, al is het maar dat ik het bij Blanchett echt niet zie. Bovendien heeft Adams al genoeg nominaties gehad. Bovendien verzilveren ze toch wel één acteernominatie met AH?)

Supporting Actor: Jared Leto (Geen twijfel)

Supporting Actress: Lupita Nyongo (Beste film krijgt nog wel een acteeroscar natuurlijk. Wel is het pijnlijk dat beide Oscars voor vrouwen zo dun en matig bezet zijn, steeds maar weer)

Original Screenplay: Her (Jawel, gewoon iets licht alternatiefs kiezen)

Adapted Screenplay: 12 Years A Slave (Beste film, dus nog een zware Oscar erbij uiteraard, zie ook Argo)

Foreign Language: La Grande Bellezza (Al mag Jagten hem absoluut ook hebben)

Best Animated: Frozen (Groot kassucces, en Disney, en redelijk geliefd. Maar kan niet helemaal oordelen, want The Wind Rises is nog niet uit)

Best Score: Gravity (Belangrijk onderdeel van de ervaring)

Best Editing: 12 Years a Slave (gaat regelmatig naar Best Film)

Best Cinematography: Gravity (Toont wat 3D kan, bovendien krijgt Lubezki er eens een. Deakins mag hem ook hebben trouwens. Die is vorig jaar al genaaid.)

Best VFX: Gravity (duh!)

Best Sound Editing: Gravity (duh!!)

Best Sound Mixing: Gravity (duh!!!)

Best Production Design: (12 Years a Slave, men kiest toch wel vaak voor degelijk)

Best Costume Design: American Hustle (Die krijgen toch nog wel iets nog?)

Best Makeup: Dallas Buyers Club (zwakke categorie, en ja, Leto was echt een vrouw en Matthew was echt ziek. Bad Granpa mag hem trouwens wel winnen, gewoon, als grap)

Best Song: Happy van Despicable Me 2 (Ja, Pharrell is hot, heeft alle aandacht en gaat dat verzilveren. Aardig liedje in een rotslechte prent die het echt niet verdient, maar ja. Frozen mag hem hebben, goed lied en goed gezongen)

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Inmiddels ook de belangrijkste kandidaten wel gezien denk ik: 7 van de 9 voor beste film. Ik verwacht niet dat Philomena, Captain Phillips en August: Osage County bij de belangrijke categorieën iets wegkapen.

Er is ook dit jaar een verschil tussen wat ik verwacht als ik de analyses zo volg en wat ik hoop. Zo zou ik zelf uit deze vijf acteurs Christian Bale uitkiezen, maar het zal wel Matthew McConaughey worden. Zo ook Amy Adams bij mij favoriet. Juist de twee bijrollen zou ik weer jammer vinden, zeker Bradley Cooper, die ik niet zo sterk vond, Maar daar is het inderdaad vast Leto (bij gebrek aan beter).

H = Hoop / D = Denk

Film - H: Gravity / D: 12 Years a Slave

Regie - H/D: Cuaron

Acteur - H: Bale / D: McConnaughey

Actrice - H: Adams / D: Blanchett

M Bijrol - D: Leto, ik weet niet wat ik hoop. Ik heb Brühl en Abdi niet gezien, maar daar hoor ik ook (bijna) niemand over

V Bijrol: H: Squibb / D: Nyong'O

Script: hier maakt het me niet veel uit, ik kan leven met Her, Blue Jasmine en American Hustle

Script: H: Before Midnight / D: geen idee, maar vast een andere genomineerde dan ik hoop

Foreign: H: Grande Bellezza / D: Jagten

Verder hoop ik bij Production Design van harte dat Her wint, want dat was dé attractie van die film. En de technische zullen toch wel veelal naar Gravity gaan. Vooral voor Lubezki zou dat eindelijk eens verdiend zijn. Die had al vaker moeten winnen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Het vast ergens te vinden bij film trivia op internet (hoewel ik het zo snel niet kon vinden). Is Woody Alleen de regisseur die het vaakst een actrice regisseerde die vervolgens de Oscar (hoofd- of bijrol) won. Dat is vast al eens uitgezocht.

Op imdb lees ik "Five of his movies brought home his actresses Academy Awards: "Annie Hall" for Diane Keaton, "Hannah and Her Sisters" and "Bullets Over Broadway" both for Dianne Wiest, "Mighty Aphrodite" for Mira Sorvino and "Vicky Cristina Barcelona" for Penélope Cruz." En daar kan dus dit jaar een zesde (en zevende, maar die lijkt me eigenlijk niet voor de hand liggen) bijkomen. Maar is dat het meeste?

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Tijd voor mijn definitieve voorspellingen. Dit gaat het eerste jaar zijn dat ik alle genomineerden voor Beste Film gezien heb voor de uitreiking, al ga ik Her pas morgen zien, dus die zal nog niet voorkomen in mijn benamingen van favorieten (ik verwacht er veel van). Van de acteurs heb ik alleen August: Osage Country niet gezien, maar als Streep of Roberts ooit in mijn ogen de beste acteerprestatie van een jaar afleveren verander ik voor een jaar lang mijn avatar in de poster van Grease. En dit lijkt me al helemaal niet de film die dat gaat klaarspelen.

Film.

Gaat winnen: 12 Years a Slave

Moet winnen: The Wolf of Wall Street

Noot: Een vrij sterke line-up vind ik, zeker in vergelijking met vorig jaar. Één misser slechts (Dallas Buyers Club). De rest varieert van geweldig (Wolf en 12 Years) tot net iets bovengemiddeld (Philomena en Gravity). Daar doe ik het voor.

Regie.

Gaat winnen: Alfonso Cuaron voor Gravity

Moet winnen: Martin Scorsese voo The Wolf of Wall Street (al verdient McQueen hem ook wel)

Mannelijke hoofdrol.

Gaat winnen: Matthew McConaughey voor Dallas Buyers Club

Moet winnen: Leonardo DiCaprio voor The Wolf of Wall Street

Noot: De sterkste categorie van het jaar. Eigenlijk zit er altijd wel een mindere keuze in iedere categorie en zeker bij acteerwerk, maar niet hier. Geen enkele overwinning zou zwak aanvoelen. Waarschijnlijk dat dit daarom de meest spannende van de acteercategorieën is.

Vrouwelijke hoofdrol.

Gaat winnen: Cate Blanchett voor Blue Jasmine

Moet winnen: Cate Blanchett voor Blue Jasmine

Noot: Deze categorie bevat de slechtste nominatie van alle Oscars dit jaar: Sandra Bullock voor Gravity. Elke keer als ik ergens lees dat ze de film gemakkelijk draagt, dat ze de toekomst van acteren verandert heeft en zelfs dat niemand anders die rol had kunnen spelen of zulke fysieke toewijding toont voor een filmproject heb ik het gevoel dat iedere actrice in de geschiedenis een steek in de rug gegeven wordt. Waanzin! Het feit dat Bullock überhaupt een carrière heeft vind ik al mysterieus genoeg, laten we er alsjeblieft geen nominaties meer aan geven en al helemaal geen astronomische superlatieven voor gaan gebruiken.

Mannelijke bijrol.

Gaat winnen: Jared Leto voor Dallas Buyers Club

Moet winnen: Barkhad Abdi voor Captain Phillips

Noot: Jared Leto is wat mij betreft de zwakste schakel van deze categorie. Ik had het gevoel dat veel andere acteurs die rol beter konden spelen. Abdi geeft na DiCaprio mijn favoriete, genomineerde acteerprestatie. Sinds de Bafta's hoop ik tegen beter weten in dat Abdi de verrassing van de avond levert met een overwinning.

Vrouwelijke Bijrol.

Gaat winnen: Lupita Nyong'o voor 12 Years a Slave

Moet winnen: Jennifer Lawrence voor American Hustle

Noot: In tegenstelling tot de andere acteercategorieën zit hier geen enorm overweldigende prestatie tussen wat mij betreft. Iedereen is meer dan prima, maar niemand wist me gigantisch mee te slepen. Lawrence en Hawkins komen het dichtst bij.

Animatiefilm.

Gaat winnen: Frozen

Moet winnen: The Wind Rises

Noot: opvallend weinig animatie gezien afgelopen jaar en van de genomineerden alleen deze twee. Misschien vanavond nog Despicable Me 2. The Wind Rises is niet kansloos en ik hoop ook hier weer op een verrassing, want Frozen viel erg tegen.

Niet-Engelstalige film.

Gaat winnen: La Grande Bellezza

Moet winnen: Broken Circle Breakdown

Documentaire.

Gaat winnen: 20 Feet from Stardom

Moet winnen: Euh, niets van gezien

Originele script.

Gaat winnen: Her

Moet winnen: Nebraska (al zou Her zomaar mijn favoriet kunnen worden)

Bewerkte script.

Gaat winnen: 12 Years a Slave

Moet winnen: The Wolf of Wall Street

Cinematografie.

Gaat winnen: Gravity

Moet winnen: Inside Llewyn Davis

Noot: Ik begrijp de hype rond Gravity hier heus wel, maar als het er op aankomt zou ik persoonlijk voor de visuele ervaring eerder Llewyn Davis aanzetten. Maar dit is ook een zeer sterke set nominaties, al zou ik Nebraska voor 12 Years a Slave hebben vervangen.

Score.

Gaat winnen: Gravity.

Moet winnen: Voorlopig blanco. De muziek van Gravity en Philomena is me totaal niet bijgebleven en de andere drie genomineerden niet gezien. Waar is All is Lost?

Liedje.

Gaat winnen: Let It Go (Frozen)

Moet winnen: The Moon Song (Her)

Visuele effecten:

Moet winnen: Gravity

Sets:

Gaat winnen: The Great Gatsby

Moet winnen: The Great Gatsby

Kostuums.

Moet winnen: The Great Gatsby

Montage:

Moet winnen: Dallas Buyers Club

Noot: Volgens mij ben ik de enige in de hele wereld (buiten John Mac McMurphy en Martin Pensa om) die vind dat Dallas Buyers Club dit verdient.

Make-Up en Haar.

Gaat winnen: Jackass Presents: Bad Grandpa

Moet winnen: The Lone Ranger

Noot: Geen respect voor de haarstukjes uit American Hustle?

Geluidsmontage.

Geluidsmixing.

Korte animatiefilm:

Gaat winnen: Get a Horse!

Moet winnen: Get a Horse! (Enige die ik zag, maar wel sterk)

Korte film.

Gaat winnen: The Voorman Problem.

Moet winnen: Niets gezien.

Korte documentaire:

Gaat winnen: Karama Has No Walls

Moet winnen: Volgens mij heb ik nog nooit iets uit deze categorie gezien voor de uitreiking.

Ik zuig vaak in de geluidscategorieën en bij de korte films, maar hopelijk kom ik er dit jaar mee weg. Volgens mij heb ik minder overeenkomsten tussen wat ik wil en wat ik verwacht dat gaat winnen dan gewoonlijk, zeker in de hoofdcategorieën.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

The One Ring schreef:

Tijd voor mijn definitieve voorspellingen. [...]

Sets:

Moet winnen: The Great Gatsby[....]

Ben benieuwd of je morgen na het zien van Her ook nog vindt dat deze moet winnen

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Zat voor ik deze lijst postte nog even te luisteren naar alle genomineerden voor beste liedje (minus Happy, die heb ik al te vaak op de radio gehoord). Wat me opviel is dat er twee versies van Let It Go zijn, een gezongen door Demi Lovato en nog een door Idina Menzel. Dat wist ik wel, maar nu hoorde ik ze voor het eerst pas beiden en ze zijn qua muzikale aanpak enorm verschillend. Ik vraag me af welke ze gebruikt hebben voor de promotie bij de Oscars: de klassiekere van Menzel of de wat modernere van Lovato. Het nummer viel me overigens mee. Helemaal mijn smaak is het niet, maar ik denk dat de presentatie ervan in de film het slechter deed lijken dan het is.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Ben absoluut geen fan van musicals en ook niet zo van Disney, maar let it go zit al weken in mijn hoofd. Denk wel dat er veel support voor dit nummer zal zijn!

Deze versie is overigens misschien wel beter dan die uit de film (niet in het begin, maar het wordt steeds beter

kan dus ook zijn dat ik te veel youtube shit kijk...

JohnWilliams

• 7504 berichten
  • 1006 stemmen

De vorige keer had ik er 13 goed, op naar een nieuw record !

Best Picture = 12 Years a Slave

Best Director = Alfonso Cuarón, "Gravity"

Best leading actor = Leonardo DiCaprio, "The Wolf of Wall Street"

Best leading actress = Cate Blanchett, "Blue Jasmine"

Best supporting actor = Jared Leto, “Dallas Buyers Club”

Best supporting actress = Lupita Nyong’o, “12 Years a Slave”

Best Animated feature film = "Frozen"

Best Cinematography = “Gravity,” Emmanuel Lubezki

Best Costume design = “The Great Gatsby,” Catherine Martin

Best Film Editing = "Captain Phillips,” Christopher Rouse

Best Foreign language film = “The Hunt,” Denmark

Best Makeup and hairstyling = “Dallas Buyers Club,” Adruitha Lee and Robin Mathews

Best Original score = Met pijn in het hart geen John Williams Oscar zal wel naar Gravity gaan...

Best Original song = “Ordinary Love” from “Mandela: Long Walk to Freedom”

Best Production design = “Gravity,” Production Design: Andy Nicholson

Best Sound editing = “Captain Phillips,” Oliver Tarney

Best Sound Mixing = “Gravity,” Skip Lievsay, Niv Adiri, Christopher Benstead and Chris Munro

Best Visual Effects = “Gravity,” Tim Webber, Chris Lawrence, Dave Shirk and Neil Corbould

Best Adapted Screenplay = “The Wolf of Wall Street,” screenplay by Terence Winter

Best Original screenplay = “Her,” written by Spike Jonze

mjk87 (moderator films)

• 14516 berichten
  • 4514 stemmen

beavis schreef:

Deze versie is overigens misschien wel beter dan die uit de film (niet in het begin, maar het wordt steeds beter

(embed)

kan dus ook zijn dat ik te veel youtube shit kijk...

Hmz, ik vind die filmversie beter omdat Menzel veel krachtiger zingt zoals het past bij het moment. Net als de Nederlandse versie, die niet slecht is gezongen maar wel een beetje pit mist. En dan is er nog een derde versie bij de eindgeneriek, al zal die van Menzel wel gebruikt zijn voor de nominatie.

Overigens, ook al van die hair-tutorials tegengekomen hoe je Elsa's of Anna's kapsel kunt maken? Want daar kwam ik na teveel youtuben achter

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

De uiteindelijke awards (op cinematography na) kunnen mij gestolen worden, allemaal materiaal waar ik niet super warm van wordt. Gowns zijn altijd de mealticket van de oscars dus hier mijn voorspellingen:

Amy Adams - Badgley Mischka

Sandra Bullock - Prabal Gurung

Cate Blanchett - Giorgio Armani

Jennifer Lawrence - Christian Dior

Lupita Nyong’o - Ralph Lauren

Meryl Streep - Miuccia Prada

Sally Hawkins - Christian Dior

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Wat iedereen toch in dat liedje uit Her ziet is me een raadsel. Sowieso een kleurloze soundtrack.

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Iemand die Gravity voorspelt voor beste film?

mjk87 (moderator films)

• 14516 berichten
  • 4514 stemmen

eRCee schreef:

Wat iedereen toch in dat liedje uit Her ziet is me een raadsel. Sowieso een kleurloze soundtrack.

Liedje is ook matig, dan hadden ze beter supersymmetry uit de trailer kunnen gebruiken. Rest van de score vind ik dan wel heel lekker, passend en gevoelig en dus met terechte nominatie beloond.

dimi303

• 3418 berichten
  • 3665 stemmen

Beste Film: Nebraska

Beste Regisseur: Alfonso Cuarón ( Gravity )

Beste Acteur: Matthew McConaughey ( Dallas Buyers Club )

Beste Actrice: Judi Dench ( Philomena )

Beste Mannelijke Bijrol: Jared Leto ( Dallas Buyers club )

Beste Vrouwelijke Bijrol: Lupita Nyong'o ( Twelve Years a Slave )

Beste Animatiefilm: Geen gezien

Beste Documentaire: The Act of Killing

Beste Buitenlandse Film: La Grande Belleza

Beste Bewerkte Scenario: Twelve Years a Slave

Beste Origineel Scenario: Nebraska

Beste Cinematografie: Nebraska

Beste Visuele effecten: Gravity

Beste Montage: Dallas Buyers Club

Beste Art Direction: American Hustle

Beste Kostuums: American Hustle

Best Make Up: Dallas Buyers Club

Beste Geluidsmontage: Gravity

Beste Geluidsmixage: Gravity

Beste Muziek: Gravity

Beste Song: Despicable Me 2

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Hoe laat begint de show ook alweer. Dus niet al die red carpet onzin?

stinissen (crew films & series)

• 23442 berichten
  • 76929 stemmen

Macmanus schreef:

Hoe laat begint de show ook alweer. Dus niet al die red carpet onzin?

De Oscars 2014 - Zondag 2 maart live en exclusief op Film1 - Filmblog - Film1.nl

open kanaal

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Mijn voorspelling voor vannacht:

Beste Originele Scenario: Spike Jonze voor 'Her'

Hoe maak je een relatie met je computer tot een prachtig en geloofwaardig drama? Dat is bijna onmogelijk en Jonze doet het met het script voor 'Her'. De hele wereld wordt aangepast op de mogelijkheden die het onderwerp bieden en alles past perfect in elkaar.

Beste Bewerkte Scenario: John Ridley voor '12 Years a Slave'

Gebaseerd op het boek van de hoofdpersoon; dat is natuurlijk een fantastische inslag en het is dan ook werkelijk een prachtig verhaal waarbij geen scène te veel was. Ik ben vooral onder de indruk van de nuance en ruimte die ze creëren voor essentiële bijpersonages zoals de plantagebazen (zoals de rol van Fassbinder). Iets zegt me dat hij ook zomaar naar 'Philomena' zou kunnen gaan, zou ik ook sympathiek vinden.

Visuele Effecten: Tim Webber, Chris Lawrence, David Shirk and Neil Corbould voor 'Gravity'

Die film is natuurlijk een groot visueel effect; een voor de hand liggende winnaar.

Beste Geluidsmontage: Glenn Freemantle voor 'Gravity'

Het vinden van de juiste effecten voor zo'n film is ontzettend lastig en 'Gravity' doet dat waanzinnig goed.

Beste Geluidsmixage: Skip Lievsay, Niv Adiri, Christopher Benstead and Chris Munro voor 'Gravity'

Ik zat nog te twijfelen tussen 'Gravity' en 'The Lone Survivor'. 'Lone Survivor' zit namelijk de hele tijd ontzettend goed in het hoofd van de personages en de klank van de kogels, en hoe deze gemixt zijn is werkelijk wonderbaarlijk. Toch denk ik dat het 'Gravity' wordt omdat het hele claustrofobe hem voornamelijk in de klank van die film zit.

Beste Production Design: Judy Becker Heather Loeffler voor 'American Hustle'

Oef wat is deze moeilijk, ik zou in eerste instantie zeggen dat ze het alle vijf zouden kunnen worden. Gaan ze voor de prachtige nuance en de licht-futuristische inslag van 'Her', worden het de plantages van '12 Years a Slave', wordt het het belachelijke vertoon van 'The Great Gatsby', de jaren '70 van 'American Hustle' of de de enorme lading ruimtetoestellen van 'Gravity? Een simpel onderbuik gevoel zegt me dat het 'American Hustle' wordt. Ik kan het verder niet onderbouwen, zelf zou ik gaan voor 'Her' die ontzettend voor bijzonders in hele kleine dingen heeft zitten.

Beste Liedje: 'The Moon Song' door Karen O and Spike Jonze voor 'Her'

Heel gevoelig, vult de film perfect aan. Alhoewel het afgelopen jaar wel het jaar van Pharrell Williams lijkt te zijn, dus hij zou het ook zomaar kunnen worden met 'Depicable Me'.

Beste Muziek: William Butler and Owen Pallett (En Arcade Fire, toch?) voor 'Her'

Dit baseer ik puur op het feit dat ik zelf helemaal gek ben op die soundtrack. Arcade Fire is een gruwelijke groep bazen en de muziek raakt precies de juiste toon. De emotionele status die er in ligt lijkt me op geen andere manier over te brengen dan precies met deze muziek. Fantastische score!

Beste Make-Up en Haar: Adruitha Lee and Robin Mathews voor 'Dallas Buyers Club'

Het is natuurlijk ook een behoorlijke prestatie om een film vol met terminale AIDS-patienten er overtuigend uit te laten zien.

Beste Buitenlandse Film: The Broken Circle Breakdown

Het is een beetje wikken en wegen in deze categorie; wordt het het simpele uiterlijke vertoon van 'La Grande Belezza'? Ik denk dat ze wat meer inhoud zoeken, dan is 'Jagten' natuurlijk veel te moeilijk (laten we het in Amerika vooral niet over (vermeende) pedofilie hebben, bovendien hebben ze met Woody Allen/Mia Farrow de laatste weken daar al genoeg over gehad). Misschien is een kind wat aan kanker overlijdt een beetje te zwaarmoedig maar ik denk dat ze zeker erkennen dat 'The Broken Circle Breakdown' een fantastische film is.

Beste Montage: Gravity

En ik denk dat ze dat doen omdat er dus "vrij weinig in gemonteerd wordt", wat natuurlijk ook een montage-keuze is. In ieder geval fantastisch gedaan bij deze film.

Beste Korte Documentaire: The Lady in Number 6 - Music Saved My Life

De Academy houdt van slachtoffers, en zeker van slachtoffers die niet in de slachtoffer-rol gaan kruipen. De dame in deze Holocaust-documentaire is fascinerend en inspirerend en dat gaan ze waarschijnlijk belonen.

Beste Lange Documentaire: 20 Feet From Stardom

Fantastische film, combinatie tussen archief-film en een prachtige observatie van het "drama" wat de achtergrond-zangeres is. Enorm van genoten en de film speelt ook prachtig in op het sentiment, gaat hem dus mijn inziens worden.

Beste Kostuums: Michael Wilkinson voor 'American Hustle'

Uiterlijk speelt een belangrijke rol in deze film en ik denk dat dat beloond gaat worden. Er zit mijn inziens sowieso meer drama in het pak en toupetje van Christian Bale dan in de rest van de film dus dit is de enige oscar die ik voor deze film terecht vind.

Beste Cinematografie: Roger Deakins voor 'Prisoners'

Alhoewel 'Gravity' ook een goede kanshebber is, alleen is dat natuurlijk heel veel green-screen en dat vinden ze misschien minder imposant. Deakins werk voor 'Prisoners' is fantastisch, als ik alleen al aan de achtervolging-scene denk...

Beste Vrouwelijke Bijrol: Lupita Nyong'O voor '12 Years a Slave'

Deze dame speelt een prachtige rol met een heerlijk turbulent drama. Daar gaat de Academy wel voor vallen. Van mij had hij ook naar June Squibb gemogen voor 'Nebraska'. Ze speelt precies wat het moet zijn en ik had een bekende actrice dit niet zo zien doen. Fantastische rol.

Beste Mannelijke Bijrol: Jared Leto voor 'The Dallas Buyers Club'

Travestie, homoseksualiteit en AIDS! Ja jongens, dan behoor je tot de groep minderheden waar de oude garde zich schuldig tegenover voelt of waarmee ze willen bewijzen dat ze heel progressief zijn. Van mij mag hij hem ook wel hebben, prachtig personage, zeer overtuigend gespeeld met een mooi drama. Ik was meer van Leto onder de indruk dan van McConaughey (heeft te maken met hoe het geschreven is). Mijn alternatieve keuze is Michael Fassbender voor '12 Years a Slave', een antagonist wiens drama prachtig inzichtelijk wordt gemaakt. Wat aan acteur!

Beste Actrice: Sandra Bullock voor 'Gravity'

De film 'Gravity' is emotioneel enorm van haar afhankelijk en ik denk dat de Academy dat door heeft. Bovendien is het geen pief-pief-pauw-pauw daar bovenin de ruimte maar gaat het om een vrouw met een drama, ze is namelijk ook nog eens haar dochtertje verloren. Van mij had hij eigenlijk naar Judi Dench gemogen voor 'Philomena'. Een zeer opmerkelijke rol in haar carrière die ze uiterst geloofwaardig neer zet met een bijzondere en sympathieke uitstraling.

Beste Acteur: Matthew McConaughey voor 'The Dallas Buyers Club'

Hij moet eigenlijk naar Leonardo DiCaprio gaan die een waar beest is in 'The Wolf of Wallstreet', maar de Academy gaat hem niet geven aan iemand die in de openingssequence cocaïne snuift uit een bilnaad. Chiwetel Ejiofor voor '12 Years a Slave' en Bruce Dern voor 'Nebraska' zouden ook goede kandidaten zijn. Beide spelen hele mooie personages die een hele nieuwe wereld aan emoties ontkoppelen maar ze zijn tot nog toe onbekend waardoor men waarschijnlijk niet weet hoe "bijzonder" deze performances zijn in hun carrière. Dus gaan ze voor McConaughey die hier iets totaal anders speelt, een fysieke verandering is ondergaan en een AIDS-patient speelt (patiënten doen het altijd goed bij de oscars). Ikzelf vind eigenlijk dat zijn personage na de eerste drie kwartier een beetje afvlakt...

Beste Regie: Steve McQueen voor '12 Years a Slave'

Ik denk dat het nek aan nek is tussen 'Gravity' en '12 Years a Slave' maar ik denk dat ze de kwaliteiten van 'Gravity' vooral bekronen met "technische oscars" en qua regie meer zien in '12 Years a Slave', wat ik terecht zou vinden. McQueen is stijl-technisch maar vooral inhoudelijk een van de meest interessante regisseurs van dit moment. Hij zou van mij ook naar Scorsese mogen gaan (maar ja, da's weer te controversieel...)

Beste Film: 12 Years a Slave

Er zijn dit jaar veel erg goede films. 'Philomena' en 'Nebraska' zijn beide hele mooie, sympathieke films, 'Dallas Buyers Club' is lekker rauw, 'Gravity' een audio-visueel spektakel , 'Her' een belangrijk en mooi tijdsdocument en 'The Wolf of Wallstreet' is mijn inziens de beste maar te controversieel. '12 Years a Slave' is een prachtige film over slavernij (zo'n onderwerp waar de Academy veel bij voelt) en zou ook een behoorlijk terechte winnaar zijn.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.