• 15.775 nieuwsartikelen
  • 178.124 films
  • 12.218 series
  • 33.989 seizoenen
  • 647.189 acteurs
  • 199.039 gebruikers
  • 9.373.535 stemmen

De Oscars

zoeken in:

starbright boy (moderator films)

• 22407 berichten
  • 5072 stemmen

SaintOfKillers schreef:

daar waar American Hustle een solide "net onder de top" film is.

Juist daarom wint hij denk ik niet. Iedereen kan de film wel waarderen maar veel te weinig stemmers vinden het de beste van het stel. En daar gaat het om. Ik ga hier met The One Ring mee. 12 Years en Gravity zijn films waar leden van de Academy veel hartstochtelijker voor zullen stemmen. Ik denk zelfs dat het niet ondenkbaar is dat Hustle helemaal niks wint.

mjk87 (moderator films)

• 14516 berichten
  • 4514 stemmen

Ach, het zullen grotendeels dezelfden zijn die ooit The King's Speech boven Black Swan en The Social Network verkozen, ik kijk nergens van op als Hustle gewoon de grote winnaar wordt. Ik gok echter op Gravity dit maal omdat die eens net wat anders is.

Tot nu toe heeft 12 Years van alle genomineerde films mijn hoogste stem, dus dat is een slecht teken, want die wint namelijk bijna nooit Voor 12 Years is het dus te hopen dat ik Her heel goed ga vinden, anders eigenlijk geen enkele kans.

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

starbright boy schreef:

(quote)

Juist daarom wint hij denk ik niet. Iedereen kan de film wel waarderen maar veel te weinig stemmers vinden het de beste van het stel. En daar gaat het om. Ik ga hier met The One Ring mee. 12 Years en Gravity zijn films waar leden van de Academy veel hartstochtelijker voor zullen stemmen. Ik denk zelfs dat het niet ondenkbaar is dat Hustle helemaal niks wint.

Juist daarom wint de film wel. de oscars werken met een stemformulier waarop je alle genomineerden van 1 tot 9 rangschikt, American Hustle is een film die misschien op weinig lijstjes op 1 staat, maar wel op 3 of 4. En er zijn er genoeg die 12 years niet kunne waarderen en op 9 zetten waar anderen die film wel op 1 zetten. Sinds dit systeem is ingevoerd, winnen films die precies zo zijn als American Hustle binnen dit systeem

starbright boy (moderator films)

• 22407 berichten
  • 5072 stemmen

cordiacovens

Dat wist ik niet. Dat verandert de zaak inderdaad. Dan verwacht ik niet dat 12 years wint (veel eerste plekken, maar relatief vaak onderin denk ik). Gravity misschien nog wel en dan stijgen de kansen voor Hustle enorm

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

De producers Guild hanteert hetzelfde systeem en die prijzen worden vandaag uitgedeeld. Als hustle ook die wint, lijkt het over

Kisje

• 970 berichten
  • 1190 stemmen

SaintOfKillers schreef:

(quote)

Ik denk dat we de impact van Gravity niet mogen onderschatten in USA. Ik merk op verschillende fora steeds op dat deze film daar enorm populair is (met dank aan Sandra Bullock).

Ik heb nog niet alle genomineerde films gezien, maar ik vond American Hustle matig. Dan vind ik Gravity beter.

Ik vraag me af of Gravity wel zo gewaardeerd wordt. Ja, Cuaron en het technische aspect, maar de film als geheel?

Oscarwinnaars voor beste film zonder screenplay nominaties zijn nogal zeldzaam, de laatste 50 jaar is dat maar een keer of 2 gebeurd en dat waren dan nog Titanic en The Sound of Music.

Ik zie het niet gebeuren, volgens mij is de steun voor die film niet breed genoeg en is dat een film met veel hoge maar ook veel lage noteringen, daar waar American Hustle een solide "net onder de top" film is. Waardering voor Gravity zal dan wel blijken via Cuaron.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

ghostman schreef:

(quote)

American Hustle (2013) is populairder / grotere hype ( heeft veel meer geld binnengehaald ) dan 12 Years a Slave (2013) .

Oscarbuzz en commercieel succes hebben nauwelijks iets met elkaar te maken. De grootste hits van het jaar worden nog zelden genomineerd en films die relatief weinig opbrengen kunnen grote winnaars worden, met als extreemste voorbeeld The Hurt Locker (deed niets aan de box-office) tegenover Avatar.

starbright boy schreef:

cordiacovens

Dat wist ik niet. Dat verandert de zaak inderdaad. Dan verwacht ik niet dat 12 years wint (veel eerste plekken, maar relatief vaak onderin denk ik). Gravity misschien nog wel en dan stijgen de kansen voor Hustle enorm

Ik weet het zo net nog niet met die lage plekken voor 12 Years a Slave. De waardering voor die film in de VS is bijna unaniem. Volgens mij is dat al lang niet meer zo geweest. Hij lijkt niet de uitblinker te zijn in de meeste andere categorieën, al zal Nyong'o waarschijnlijk bijrol winnen, maar dat is American Hustle nog minder. Misschien is het te zwaar of afstandelijk voor sommigen, maar dat lijkt de film tot nu toe niet echt te schaden.

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Oke, deze race ligt nog wagenwijd open

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

Wow, telt de PGA niet rond de 5000 leden? De kans op een gelijkspel was letterlijk minder dan 1%...

American Hustle valt hiermee naar de 3e plaats denk ik cordiacovens Inderdaad een serieuze shift in de race.

Op naar de DGA en BAFTA's dan maar!

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Een zeer lastig te voorspellen jaar, gravity lijkt me nu de nummer 1 wanneer cuaron ook DGA wint

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

Ja Cuaron voor de DGA is heel waarschijnlijk. 12 Years A Slave zie ik wel domineren bij de BAFTA's, waardoor het echt tussen deze 2 films zal gaan naar de eindsprint.

Maar meestal als 2 films vechten voor het goud (door 'splitting votes'), gaat de derde plaats er meestal mee lopen (American Hustle). Is iets wat ik ook kan zien gebeuren.

1 ding is zeker, en dat is dat ik David O. Russel absoluut niet Beste Regie zie winnen. Die is voor Cuaron of McQueen. Tenzij DGA roet in het eten gooit...

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

synec schreef:

J

Maar meestal als 2 films vechten voor het goud (door 'splitting votes'), gaat de derde plaats er meestal mee lopen (American Hustle). Is iets wat ik ook kan zien gebeuren.

Dit gebeurt bij de Oscars toch zelden tot nooit. Meestal is er of één grote favoriet of zijn er twee front-runners. Dat één van die films niet wint is extreem zeldzaam.

Mijn voorgevoel had gelijk over Gravity en 12 Years als voorlopers. Ik snap Cordiacovens beredenering, maar het zijn toch altijd de films met de meeste buzz en met grote fans die de dienst uitmaken bij de Oscars, niet allom gerespecteerde, maar niet bijzonder geliefde films als American Hustle. Natuurlijk wonnen de afgelopen jaren vooral luchtige crowd-pleasers die meer in lijn liggen met American Hustle, maar die films hadden de buzz sterker dan hun tegenstanders. Daarbij, films als 12 Years a Slave, oftewel over een "belangrijk" sociaal of historisch onderwerp hebben het traditioneel goed gedaan bij de Oscars, hoewel niet meer sinds Crash. Ik weet niet of die nieuwe manier van stemmen uiteindelijk zoveel verschil maakt. Tenzij American Hustle dit jaar toch wint (of wie weet Philomena) wint nog steeds de grote hype. Nu is het interessant dat twee films even grote hype hebben, iets wat de laatste twee jaren miste en het is nu ook sterker dan bij The King's Speech en The Social Network. Vooralsnog gok ik op 12 Years voor beste film en Gravity bij regie.

Kisje

• 970 berichten
  • 1190 stemmen

The One Ring schreef:

(quote)

Dit gebeurt bij de Oscars toch zelden tot nooit. Meestal is er of één grote favoriet of zijn er twee front-runners. Dat één van die films niet wint is extreem zeldzaam.

Mijn voorgevoel had gelijk over Gravity en 12 Years als voorlopers. Ik snap Cordiacovens beredenering, maar het zijn toch altijd de films met de meeste buzz en met grote fans die de dienst uitmaken bij de Oscars, niet allom gerespecteerde, maar niet bijzonder geliefde films als American Hustle. Natuurlijk wonnen de afgelopen jaren vooral luchtige crowd-pleasers die meer in lijn liggen met American Hustle, maar die films hadden de buzz sterker dan hun tegenstanders. Daarbij, films als 12 Years a Slave, oftewel over een "belangrijk" sociaal of historisch onderwerp hebben het traditioneel goed gedaan bij de Oscars, hoewel niet meer sinds Crash. Ik weet niet of die nieuwe manier van stemmen uiteindelijk zoveel verschil maakt. Tenzij American Hustle dit jaar toch wint (of wie weet Philomena) wint nog steeds de grote hype. Nu is het interessant dat twee films even grote hype hebben, iets wat de laatste twee jaren miste en het is nu ook sterker dan bij The King's Speech en The Social Network. Vooralsnog gok ik op 12 Years voor beste film en Gravity bij regie.

Ik denk ook 12 years a slave beste film en Gravity regie. In mijn ogen wordt American Hustle nogal opgeklopt door de media en gaat deze film niet winnen.

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

[quote]The One Ring schreef:

(quote)

Natuurlijk is het zeldzaam, maar het kan, het is ook maar een 3e plaats theorie. Maar als twee films echt gelijke kansen lijken te vertonen en beide favoriet zijn (zoals ik nu Gravity en 12 Years zie), zullen ze stemmen van elkaar toch daardoor automatisch reduceren, wat uiteraard kan leiden tot een winnaar voor de 3e plaats, die het net zal halen van de andere 2. Ik herinner me nog goed in 2003, waar grote favorieten Daniel Day Lewis en Jack Nicholson gedoodverfd één van de 2 winnaar ging zijn, en uiteindelijk won Adrien Brody, ongetwijfeld door een vote splitting. Was nu ook wel een extreem en zeldzaam voorbeeld. Maar de Oscars, hoe voorspelbaar ze ook vaak mogen zijn, hebben wel vaker van dit soort scenario's.

De race kan enkel nu nog gekker worden als David O. Russel bijvoorbeeld de DGA wint (of de BAFA's). Dan heb je pas echt 3 potentiële winnaars.

Voor mij hoop ik persoonlijk dat American Hustle niet wint. Ik vind de film ook erg overschat.

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

Ik heb eerder het vermoeden dat men liever originaliteit beloont dan de smeekbedes om Oscars. Saving Mr. Banks, The Butler en Mandela zijn vrijwel compleet genegeerd terwijl dat typische films zijn die echt worden gemaakt om prijzen binnen te halen. 12 Years A Slave is ook zoiets. Vals sentiment en de eeuwige schaamkaart spelen (oh wat waren we slecht tegen de slaven, met een Oscar geven we ze alsnog iets terug...). Hier in Nederland zijn we klaar met films over WOII, in Amerika zijn ze deze films beu. Lincoln is vorig jaar in de pan gehakt door nota bene Life of Pi en Argo ffs.

Gravity zou daarom een enorme kans moeten hebben maar het script is echt te zwak om als beste film te worden genoemd. American Hustle is goed geschreven, zeer goed geacteerd en erg goed geregisseerd maar is over een paar jaar door iedereen vergeten. Captain Phillips is misschien wel de beste film van het spul maar is volstrekt kansloos dus blijft over mijn dark horse: The Wolf of Wall Street.

Weinig mensen hadden verwacht dat Scorsese genomineerd zou worden, Di Caprio krijgt een nominatie boven een geweldige Tom Hanks (Captain Phillips) en Jonah Hill krijgt zelfs een nominatie voor beste bijrol. Komt nog bij dat (zoals bij elke Scorsese film) het er allemaal bijzonder gelikt uitziet en het een milieu betreft wat veel te weinig op film is vastgelegd. Was Wall Street (1987) misschien wel de laatste goede film over de financiële wereld? Die film heeft het ook niet slecht gedaan bij de Oscars.

Kisje

• 970 berichten
  • 1190 stemmen

[quote]synec schreef:

[quote]The One Ring schreef:

Idem...

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

moviefreak#1 schreef:

Ik heb eerder het vermoeden dat men liever originaliteit beloont dan de smeekbedes om Oscars. Saving Mr. Banks, The Butler en Mandela zijn vrijwel compleet genegeerd terwijl dat typische films zijn die echt worden gemaakt om prijzen binnen te halen. 12 Years A Slave is ook zoiets. Vals sentiment en de eeuwige schaamkaart spelen (oh wat waren we slecht tegen de slaven, met een Oscar geven we ze alsnog iets terug...). Hier in Nederland zijn we klaar met films over WOII, in Amerika zijn ze deze films beu. Lincoln is vorig jaar in de pan gehakt door nota bene Life of Pi en Argo ffs.

Sorry Moviefreak#1, maar ik vind dit een wat rare analyse. Ten eerste zeg je dat films die om Oscars bedelen het niet goed doen en noem je enkele terechte voorbeelden te noemen, om vervolgens 12 Years a Slave in hetzelfde groepje te bundelen, terwijl die juist 9 nominaties binnen heeft gesleept. Ik heb zelf ook wat moeite met 12 Years in die categorie, omdat het een vrij moeilijk aan te ziene film is. Kil, afstandelijk en pijnlijk, met weinig makkelijk sentiment. Dit is geen Schindler's List of zo. Erg realistisch ook. Als 12 Years niet wint is het eerder omdat de juryleden het te moeilijk vonden dan te sentimenteel vermoed ik.

Ten tweede spreek je hier van de schaamkaart. Dat is een argument waar ik eerlijk gezegd een gruwelijke hekel aan heb, omdat het een soort barrière opwerpt waarop films over dit onderwerp per definitie niet gewaardeerd kunnen worden en dat lijkt me niet wenselijk. Hier is het ook gewoon misplaatst, aangezien de film gemaakt werd door een zwarte regisseur en niet door een blanke, dus schaamte lijkt me voor McQueen geen rol hebben gespeeld in zijn keuze deze film te maken.

Ten derde stel je bizar genoeg dat Nederland klaar is met WOII en Amerika met slavernij. Hoe kom je daar in vredesnaam bij. Zo'n beetje iedere grote Nederlandse film over de oorlog wordt een commercieel succes. Daarnaast haalde het door jou eruit gehaalde Lincoln boven verwachting veel geld op in de VS, om nog maar te zwijgen van Django Unchained. Zelfs 12 Years deed het niet onaardig gezien de zwaarte van het onderwerp. Dat Lincoln uiteindelijk slechts 2 Oscars won zegt niet zo veel; 12 nominaties maakte hem niet bepaald ongeliefd en was ook nog eens een politieke praatfilm, wat toch al niet bepaald een populair genre is.

dus blijft over mijn dark horse: The Wolf of Wall Street.

Weinig mensen hadden verwacht dat Scorsese genomineerd zou worden, Di Caprio krijgt een nominatie boven een geweldige Tom Hanks (Captain Phillips) en Jonah Hill krijgt zelfs een nominatie voor beste bijrol. Komt nog bij dat (zoals bij elke Scorsese film) het er allemaal bijzonder gelikt uitziet en het een milieu betreft wat veel te weinig op film is vastgelegd. Was Wall Street (1987) misschien wel de laatste goede film over de financiële wereld? Die film heeft het ook niet slecht gedaan bij de Oscars.

Wall Street kreeg slechts één nominatie, voor Douglas, die dan wel weer verzilvert werd. The Wolf of Wall Street kreeg verrassend veel nominaties, maar geen enkele van de voortekenen wijzen tot nu toe uit op een overwinning en de film is daarnaast erg controversieel in de VS en dat hedonistische spreekt waarschijnlijk ook niet meteen echt in op Oscargevoelens. Het zou een mooie verrassing zijn als die film iets wint, maar waarschijnlijk niet en zeker niet beste film. Dat zou de grootste verrassing in wellicht 25 jaar bij de Oscars zijn.

horizons

• 5688 berichten
  • 2406 stemmen

Tja, maar misschien zijn de "oude bejaarde" mannetjes wel heel erg gecharmeerd van de ondeugende capriolen die Scorcese en DiCaprio op beeld hebben vastgelegd.

Kisje

• 970 berichten
  • 1190 stemmen

horizons schreef:

Tja, maar misschien zijn de "oude bejaarde" mannetjes wel heel erg gecharmeerd van de ondeugende capriolen die Scorcese en DiCaprio op beeld hebben vastgelegd.

Scorsese en DiCaprio uitgejouwd door Academy - HLN.be

horizons

• 5688 berichten
  • 2406 stemmen

Wat vreemd.

Eerst wordt de film genomineerd en daarna pas een screening voor de academy?

Kisje

• 970 berichten
  • 1190 stemmen

horizons schreef:

(quote)

Neenee, dit bericht is van voor de genomineerden bekend zijn geraakt.

Wat vreemd.

Eerst wordt de film genomineerd en daarna pas een screening voor de academy?

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

Hier staat trouwens een interessant verhaal over hoe het uitbreiden van 5 naar (maximum) 10 genomineerden bij beste film ervoor heeft gezorgd dat er bij de 8 grote oscars (film, regie, 4x acteren en 2x screenplay) zowaar veel minder diversiteit lijkt te zijn dan vroeger. Het is te opvallend om toeval te zijn.

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Cuaron wint DGA, gravity best picture?

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

Deze winst verandert niet veel, het bevestigt de onduidelijke verhoudingen, alleen een nederlaag had iets betekend.

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

Er gaat iig. iets gebeuren wat statistisch zeldzaam is. Ofwel wint Gravity (en dat zonder screenplay nominatie, wat dus heel zelden gebeurt) ofwel winnen ze niet (en dat met halve PGA en DGA wat ook niet vaak gebeurt)

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Inderdaad, is sowieso een vreemd jaar

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.