- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
Ebenezer Scrooge
-
- 2150 berichten
- 3092 stemmen
Performance by an actress in a leading role
Meryl Streep in �August: Osage County�
Eindelijk, na al die jaren..
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Belachelijk inderdaad, één van de beste acteermomenten van 2013
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Hoe kan Bullock voor haar rol in Gravity nou genomineerd zijn? Verpest zo'n beetje de hele film.
Dat vind ik nu ook... Maar als je de Amerikaanse fora afschuimt, dan zie je vooral hoe Bullock's rol bejubeld wordt... En hiervoor vrees ik toch dat ze een grote kanshebber is voor beste actrice.
Dievegge
-
- 3172 berichten
- 8195 stemmen
Deze nominaties zijn weer eens het toppunt van wansmaak. Weeral Leonardo Di Caprio, Meryl Streep, Judi Dench enz. "La vie d'Adèle" niet genomineerd. Die jury bestaat uit een stel seniele ouwe zakken. Maar ja, de aandacht zal er niet minder om zijn.
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2286 stemmen
Ook opvallend: niets voor Saving Mr Banks,
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Waarom american hustle wint? Niet omdat hij bij de meeste mensen op 2 zal staan, maar wel op 2,3of 4 en dat zorgt er in dit systeem bij de Oscars voor dat je wint. 12 years is voor vele mensen gewoon te zwaar en laat geen fijn gevoel achter wanneer er gestemd moet worden, maar als er genoeg mensen zijn die de film op 1 hebben dan kan de film nog steeds winnen. Maar sinds het preforential ballot is ingevoerd winnen films zoals american hustle
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
PGA is op zondag, wie dat wint wint waarschijnlijk de Oscar, zeker als het ook SAG wint
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Ik verbaas me hier een beetje over. Kennelijk voor veel mensen onbegrijpelijk, maar Hanks past eigenlijk voor mij in zelfde rijtje als Bullock. Beide prima acteerprestaties maar verre van uitzonderlijk en al helemaal geen oscarnominatie waardig. M.u.v. Hank's laatste 5 minuten in Captain Philips zag ik hem nergens iets noemenswaardig neerzetten. Hoewel totaal verschillende rollen, deed hij me ook beetje denken aan Matt Damon in de Bourne films.
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Bij de critics choice awards was Gravity (best director, best cinematography, best editing, en nog een aantal awards) alvast DE grote winnaar samen met 12 years a slave (best picture, best supporting actress, best adapted screenplay).
Moet er gevreesd worden voor de Oscars? Of welke voorafgaande awards kunnen als soort van voorspeller dienen voor de Oscars?
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
PGA is op zondag, wie dat wint wint waarschijnlijk de Oscar, zeker als het ook SAG wint
Sorry maar, PGA? 
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Producers Guild Awards
Ahja dacht het al, maar was niet zeker 
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Zandkuiken
-
- 1745 berichten
- 1430 stemmen
Ik vind het trouwens wel bizar dat Jagten overal zo de hemel wordt ingeprezen. Toegegeven, ik heb 'm zelf nog niet gezien, maar het lijkt me echt een vre-se-lij-ke film. Zo typisch een prent waarbij iemand valselijk beschuldigd wordt en je als kijker almaar meer gefrustreerd raakt door het onrecht dat hem hierdoor wordt aangedaan. Of moet ik de film dan toch maar eens een kans geven?
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
De film is precies zoals je hem beschrijft, maar wel goed gemaakt
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Te weinig van de genomineerde films gezien om te kunnen bepalen wat daarvan de beste is. Wel vond ik van wat ik heb gezien Gravity beste film.
Voor bijrol actrice hadden ze best Vanessa Hudgens voor the Frozen Ground mogen nomineren.
Bij best lied was het geen wedstrijd geweest als de Nederlandse versie van "Let it go" had meegedaan. 
Helaas the Wind Rises niet gezien, maar van de andere animatie films was Frozen met afstand de beste.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Ik duim natuurlijk weer voor John Williams, laat die maar weer is een Oscar winnen...sinds 1993 is hij namelijk zowat elk jaar genomineerd maar sleep hij geen Oscar binnen.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Ook opvallend: niets voor Saving Mr Banks,
Jawel hoor, voor de score van Thomas Newman.
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Ik vind het trouwens wel bizar dat Jagten overal zo de hemel wordt ingeprezen. Toegegeven, ik heb 'm zelf nog niet gezien, maar het lijkt me echt een vre-se-lij-ke film. Zo typisch een prent waarbij iemand valselijk beschuldigd wordt en je als kijker almaar meer gefrustreerd raakt door het onrecht dat hem hierdoor wordt aangedaan. Of moet ik de film dan toch maar eens een kans geven?
Kans geven.
Vond het een goede film en toch zeker het kijken waard. Als de reden om niet te kijken is dat je gefrustreerd raakt, dan kan je waarschijnlijk een pak films niet meer kijken.
Gewoon doen en gefrustreerd raken 
Lefgozer
-
- 3491 berichten
- 2256 stemmen
Geef em dan maar geen kans. Jouw mening staat al vast blijkbaar (heb em zelf ook nog niet gezien, maar ik ga al mijn films zo blanco mogelijk in). Voor de rest kunnen de Oscars me zoals elk jaar weer gestolen worden.
narva77 (crew films)
-
- 12726 berichten
- 6540 stemmen
Veel 'foreign films' halen de andere nominaties amper. En veel kansen heb je niet als je de boot van Foreign Language al mist...
Leuk voor België trouwens!!
En Nederland wéér eens buiten de boot...
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Voor bijrol actrice hadden ze best Vanessa Hudgens voor the Frozen Ground mogen nomineren.
Is niet eens ingestuurd. Had het ook wel verdiend gevonden maar de film is er sowieso niet naar, verkeerde periode gereleased ook. Nee, dan had ik liever voor Best Actress gezien. Voor volgend jaar is ze iig performancewise voor de beste actrice een frontrunner maar de tijd van release voor Gimme Shelter lijkt mij niet al te gunstig.
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Welk filmfestival, voorafgaand aan de Oscars, wordt gezien als een betrouwbare indictor voor de Oscars? Gewoon uit nieuwsgierigheid eigenlijk 
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Filmfestival, awardshows.. Maar idd, SAG blijkt idd een vrij goede voorspeller. Thanks
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Waarom american hustle wint? Niet omdat hij bij de meeste mensen op 2 zal staan, maar wel op 2,3of 4 en dat zorgt er in dit systeem bij de Oscars voor dat je wint. 12 years is voor vele mensen gewoon te zwaar en laat geen fijn gevoel achter wanneer er gestemd moet worden, maar als er genoeg mensen zijn die de film op 1 hebben dan kan de film nog steeds winnen. Maar sinds het preforential ballot is ingevoerd winnen films zoals american hustle
De impact van 12 Years a Slave in Amerika moet niet onderschat worden. Dat onderwerp ligt daar sowieso enorm gevoelig. Daarnaast wordt Gravity in de filmindustrie enorm gewaardeerd. American Hustle wordt daarentegen misschien gerespecteerd, maar lijkt niemands grote favoriet te zijn. De kans is groot dat de eerste en tweede plaats voornamelijk door 12 Years en Gravity opgenomen gaan worden.
Het is daarnaast waar dat wat lichter materiaal gewonnen heeft de afgelopen drie jaar, maar die films hadden wel een enorme hype en een grote groep uitgesproken fans. American Hustle heeft dat vooralsnog niet. Het lijkt mij gewoon de Silver Linings Playbook van dit jaar te worden: veel nominaties, weinig winst.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Het is daarnaast waar dat wat lichter materiaal gewonnen heeft de afgelopen drie jaar, maar die films hadden wel een enorme hype en een grote groep uitgesproken fans. American Hustle heeft dat vooralsnog niet. Het lijkt mij gewoon de Silver Linings Playbook van dit jaar te worden: veel nominaties, weinig winst.
American Hustle (2013) is populairder / grotere hype ( heeft veel meer geld binnengehaald ) dan 12 Years a Slave (2013) .
American Hustle (2013) :
" Production Budget: $40 million
Domestic Total as of Jan. 17, 2014: $108,681,000 "
- http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=davido2013.htm
12 Years a Slave (2013) :
" Production Budget: $??? million
Domestic Total as of Jan. 17, 2014: $39,492,000 "
- http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=twelveyearsaslave.htm
Gravity (2013) :
" Production Budget: $100 million
Domestic Total as of Jan. 17, 2014: $256,871,000 "
- http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=gravity.htm
The Wolf of Wall Street (2013) :
" Production Budget: $100 million
Domestic Total as of Jan. 17, 2014: $84,798,000 "
- http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=wolfofwallstreet.htm
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Bovendien is Silver Linings Playbook (2012) een totaal andere film dan American Hustle (2013) , veel ' kleiner ' . Persoonlijk vind ik Silver Linings Playbook (2012) een matige film , maar dat terzijde ...
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
De impact van 12 Years a Slave in Amerika moet niet onderschat worden. Dat onderwerp ligt daar sowieso enorm gevoelig. Daarnaast wordt Gravity in de filmindustrie enorm gewaardeerd. American Hustle wordt daarentegen misschien gerespecteerd, maar lijkt niemands grote favoriet te zijn. De kans is groot dat de eerste en tweede plaats voornamelijk door 12 Years en Gravity opgenomen gaan worden.
Ik vraag me af of Gravity wel zo gewaardeerd wordt. Ja, Cuaron en het technische aspect, maar de film als geheel?
Oscarwinnaars voor beste film zonder screenplay nominaties zijn nogal zeldzaam, de laatste 50 jaar is dat maar een keer of 2 gebeurd en dat waren dan nog Titanic en The Sound of Music.
Ik zie het niet gebeuren, volgens mij is de steun voor die film niet breed genoeg en is dat een film met veel hoge maar ook veel lage noteringen, daar waar American Hustle een solide "net onder de top" film is. Waardering voor Gravity zal dan wel blijken via Cuaron.