• 15.995 nieuwsartikelen
  • 179.051 films
  • 12.275 series
  • 34.086 seizoenen
  • 649.268 acteurs
  • 199.283 gebruikers
  • 9.390.776 stemmen

De Oscars

zoeken in:

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Het lijkt wel tussen Lincoln en Zero Dark Thirty te gaan, voor The Master zou een nominatie al mooi zijn. PTA is te weinig simpele emotie voor de academy

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Montorsi schreef:

Lijkt me sterk dat ze twee films van Bigelow achter elkaar beste film gaan geven.

De meeste grote kanshebbers zijn al winnaars dit jaar, namelijk Bigelow voor Zero Dark Thirty, Tom Hooper voor Les Miserables en Steven Spielberg voor Lincoln; misschien ook nog Ang Lee voor Life of Pi, maar die zie ik niet winnen. Ben Affleck is de enige speler die nog niets heeft, wat dat betreft en Hooper en Bigelow wonnen hem met hun vorige film, maar dat lijkt dit jaar hun kansen niet te verkleinen. Spielberg heeft naam genoeg om er mee weg te kunnen komen om een derde beeldje te winnen, maar ik vraag me af of Lincoln niet te droog is voor zo'n grote prijs. Aan de andere kant, ik vond Gandhi en The Last Emperor ook te droog en die wonnen de hoofdprijs. Daarbij heb ik Lincoln nog niet gezien.

Het is nog te vroeg om te zien hoe het helemaal gaat lopen, zeker in dit jaar zonder een echte hype rond Oscarachtige films, maar gek genoeg denk ik dat Les Miserables wel eens zou kunnen gaan winnen. Krijgt wisselende recensies, maar past helemaal in het straatje van de Academy, waar musicals zich sowieso al vaak bewezen hebben. De Chicago van dit decennium zogezegd. Al denk ik niet dat Hooper voor regie gaat winnen, maar dat Bigelow, Spielberg en Affleck dat mogen uitvechten. Argo is denk ik na Les Miserables nog de grootste kandidaat voor beste film. Zero Dark Thirty wint veel criticiprijzen, maar het schijnt dan ook een vrij klinische film te zijn, waar de Academy toch vaak voor het wat meer emotionele werk gaat.

The Master is overigens de Tree of Life van dit jaar: een film die de kijkers echt in twee kampen zet, met fanatieke haters en verdedigers. Als zodanig zou hij een aantal belangrijke nominaties kunnen krijgen, maar winst in de hoofdcategorieën is uitgesloten. Joaquin Phoenix was overigens lang de frontrunner voor Beste Mannelijke Hoofdrol, maar wordt nu ineens kansloos geacht, omdat hij kritiek gaf op de Oscarrace. Het hoeft niet erg te zijn, Woody Allen en George C. Scott wonnen ook ondanks duidelijk te kennen hebben gegeven niets met het hele Oscarsysteem te hebben, dus ik hoop dat Phoenix nog een kans maakt, want ik heb hem hoog zitten als acteur (al moet ik The Master nog zien).

rokkenjager

• 2863 berichten
  • 1703 stemmen

Wat bedoel je met te droog?

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Lincoln is frontrunner momenteel..Zero Dark Thirty of Les miserables zijn de andere 2 gegadigden volgens de meeste kenners

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

Joaquin Phoenix is niet eens genomineerd voor SAG en lijkt ondertussen volstrekt kansloos voor oscarwinst, zeker omdat er een duidelijke favoriet is, geen open veld met 3 of 4 kanshebbers (zoals bij supporting)

En ik denk dat Zero Dark Thirty voorlopig toch duidelijk de frontrunner is. Grootste vraag is vooral of er weer een groot meningsverschil is tussen de critici en de filmwereld zelf, zoals bij The Social Network en The King's Speech. Of nemen ze gewoon de mening van de critici over, zoals bij The Artist, toen men ook verwachtte dat ze misschien meer in de richting van Hugo zouden gaan.

Les Misérables... ik weet het niet. 74% op RottenTomatoes is wel erg matig voor een oscarfilm die voor winst wil meedoen, dan zullen er in de Academy ook wel een hoop zitten die er niet wild van worden. Zelfs als critici en Academy het niet eens zijn, dan zitten beide kandidaten meestal in de 90% (of de hoge 80%) en daar komt Les Mis niet in de buurt. De film zal wel veel elementen hebben waarvoor de Academy een zwak plekje heeft, maar ik vermoed dat de film gewoon niet goed genoeg is.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

rokkenjager schreef:

Wat bedoel je met te droog?

Naar wat ik begrijp is het geen film die sterk op emoties steunt, wat een wat droge registratie van een bepaalde punt in Lincolns leven oplevert. Maar ik kan er naast zitten.

SaintOfKillers schreef:

Les Misérables... ik weet het niet. 74% op RottenTomatoes is wel erg matig voor een oscarfilm die voor winst wil meedoen, dan zullen er in de Academy ook wel een hoop zitten die er niet wild van worden. Zelfs als critici en Academy het niet eens zijn, dan zitten beide kandidaten meestal in de 90% (of de hoge 80%) en daar komt Les Mis niet in de buurt. De film zal wel veel elementen hebben waarvoor de Academy een zwak plekje heeft, maar ik vermoed dat de film gewoon niet goed genoeg is.

Crash deed het ook met een relatief lage score op Rotten Tomatoes. Daarbij moet Les Miserables nog officieel in release gaan en zijn er daarom ook nog vrij weinig recensies van de film te vinden. Het gemiddelde kan nog omhoog gaan. 90% zit er niet in denk ik, maar wie weet nog wel in de 80%.

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

Crash won enkel omdat Brokeback toch nog net iets te controversieel was, dat probleem hebben Zero Dark Thirty en/of Lincoln niet.

Op Metacritic is het trouwens nog een stuk slechter.

Ricky Roma

• 302 berichten
  • 26 stemmen

Ik geef Les Misérables nog altijd het voordeel van de twijfel, maar de reviews mogen echt wel niet slechter worden (55/100 op Metacritic is abominabel voor een film die BP wilt winnen).

Ondertussen beginnen ook de acteerprestaties een beetje meer vorm te krijgen. Zo heeft Day-Lewis op dit moment geen competitie meer. Washington heeft weliswaar gelijkaardige reviews, maar krijgt nu gewoon geen aandacht meer. Ook Tommy Lee Jones is een stuk zekerder geworden nu DiCaprio nietmeer in de running is (geen SAG).

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Dicaprio kan nog een factor zijn, de screeners voor Django waren niet op tijd bij de SAG leden, hierdoor konden ze er ook niet echt op stemmen. morgen de golden globes nominaties dat geeft misschien weer een bevestiging, ben het wel eens dat Tommy Lee Jones 'the man to beat' is.

Montorsi

• 9724 berichten
  • 2385 stemmen

The One Ring schreef:

(quote)

De meeste grote kanshebbers zijn al winnaars dit jaar, namelijk Bigelow voor Zero Dark Thirty, Tom Hooper voor Les Miserables en Steven Spielberg voor Lincoln; misschien ook nog Ang Lee voor Life of Pi, maar die zie ik niet winnen. Ben Affleck is de enige speler die nog niets heeft, wat dat betreft en Hooper en Bigelow wonnen hem met hun vorige film, maar dat lijkt dit jaar hun kansen niet te verkleinen. Spielberg heeft naam genoeg om er mee weg te kunnen komen om een derde beeldje te winnen, maar ik vraag me af of Lincoln niet te droog is voor zo'n grote prijs. Aan de andere kant, ik vond Gandhi en The Last Emperor ook te droog en die wonnen de hoofdprijs. Daarbij heb ik Lincoln nog niet gezien.

Het is nog te vroeg om te zien hoe het helemaal gaat lopen, zeker in dit jaar zonder een echte hype rond Oscarachtige films, maar gek genoeg denk ik dat Les Miserables wel eens zou kunnen gaan winnen. Krijgt wisselende recensies, maar past helemaal in het straatje van de Academy, waar musicals zich sowieso al vaak bewezen hebben. De Chicago van dit decennium zogezegd. Al denk ik niet dat Hooper voor regie gaat winnen, maar dat Bigelow, Spielberg en Affleck dat mogen uitvechten. Argo is denk ik na Les Miserables nog de grootste kandidaat voor beste film. Zero Dark Thirty wint veel criticiprijzen, maar het schijnt dan ook een vrij klinische film te zijn, waar de Academy toch vaak voor het wat meer emotionele werk gaat.

The Master is overigens de Tree of Life van dit jaar: een film die de kijkers echt in twee kampen zet, met fanatieke haters en verdedigers. Als zodanig zou hij een aantal belangrijke nominaties kunnen krijgen, maar winst in de hoofdcategorieën is uitgesloten. Joaquin Phoenix was overigens lang de frontrunner voor Beste Mannelijke Hoofdrol, maar wordt nu ineens kansloos geacht, omdat hij kritiek gaf op de Oscarrace. Het hoeft niet erg te zijn, Woody Allen en George C. Scott wonnen ook ondanks duidelijk te kennen hebben gegeven niets met het hele Oscarsysteem te hebben, dus ik hoop dat Phoenix nog een kans maakt, want ik heb hem hoog zitten als acteur (al moet ik The Master nog zien).

Ik heb The Hurt Locker niet gezien, maar was dat niet net zo'n film, klinisch en afstandelijk? Kan me niet voorstellen dat Argo wint, best een leuke film maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat bij de Academy beter vinden dan zo'n musical of Lincoln. Wat Lincoln betreft, ik zou me verbazen als ik dat heel veel aan vind, maar dat is op het eerste gezicht wel zo'n degelijk klassiek werk.

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

Ander probleem voor Django is blijkbaar dat ook de categoriekeuze voor de verschillende rollen nogal dubieus is, is het nu supporting of lead?

Maar er schijnen dit jaar voor meerdere films weer erg creatieve interpretaties te zijn geweest, zouden ze wel eens iets aan mogen doen, studio's moeten niet gaan bepalen wat lead of supporting is.

jarno1975 (moderator series)

• 10973 berichten
  • 2794 stemmen

Hierbij alle nominaties op een rijtje van de Globes.

BEST PICTURE (DRAMA)

■Argo

■Django Unchained

■Life of Pi

■Lincoln

■Zero Dark Thirty

BEST PICTURE (COMEDY/MUSICAL)

■The Best Exotic Marigold Hotel

■Les Miserables

■Moonrise Kingdom

■Salmon Fishing in the Yemen

■Silver Linings Playbook

BEST ACTOR (DRAMA)

■Daniel Day-Lewis, Lincoln

■Richard Gere, Arbitrage

■John Hawkes, The Sessions

■Joaquin Phoenix, The Master

■Denzel Washington, Flight

BEST ACTRESS (DRAMA)

■Jessica Chastain, Zero Dark Thirty

■Marion Cotillard, Rust and Bone

■Helen Mirren, Hitchcock

■Naomi Watts, The Impossible

■Rachel Weisz, The Deep Blue Sea

BEST ACTOR (COMEDY/MUSICAL)

■Jack Black, Bernie

■Bradley Cooper, Silver Linings Playbook

■Hugh Jackman, Les Miserables

■Ewan McGregor, Salman Fishing in the Yemen

■Bill Murray, Hyde Park on Hudson

BEST ACTRESS (COMEDY/MUSICAL)

■Emily Blunt, Salmon Fishing in the Yemen

■Judi Dench, The Best Exotic Marigold Hotel

■Jennifer Lawrence, Silver Linings Playbook

■Maggie Smith, Quartet

■Meryl Streep, Hope Springs

SUPPORTING ACTOR

■Alan Arkin, Argo

■Leonardo DiCaprio, Django Unchained

■Philip Seymour Hoffman, The Master

■Tommy Lee Jones, Lincoln

■Christoph Waltz, Django Unchained

SUPPORTING ACTRESS

■Amy Adams, The Master

■Sally Field, Lincoln

■Anne Hathaway, Les Miserables

■Helen Hunt, The Sessions

■Nicole Kidman, The Paperboy

DIRECTOR

■Ben Affleck, Argo

■Kathryn Bigelow, Zero Dark Thirty

■Ang Lee, Life of Pi

■Steven Spielberg, Lincoln

■Quentin Tarantino, Django Unchained

ANIMATED FILM

■Brave

■Frankenweenie

■Hotel

■Rise of the Guardians

■Wreck-It Ralph

SCREENPLAY

■Mark Boal, Zero Dark Thirty

■Tony Kushner, Lincoln

■David O. Russell, Silver Linings Playbook

■Quentin Tarantino, Django Unchained

■Chris Terrio, Argo

FOREIGN-LANGUAGE FILM

■Amour

■A Royal Affiar

■The Intouchables

■Kon Tiki

■Rust and Bone

ORIGINAL SCORE

■Life of Pi

■Argo

■Anna Karenina

■Cloud Atlas

■Lincoln

ORIGINAL SONG

■"For You" from Act of Valor

■"Not Running Anymore" from Stand Up Guys

■"Safe and Sound" from The Hunger Games

■"Skyfall" from Skyfall

■"Suddenly" from Les Miserables

Cecil B. deMille Award

■Jodie Foster

eRCee

• 13449 berichten
  • 1981 stemmen

Montorsi schreef:

Ik heb The Hurt Locker niet gezien, maar was dat niet net zo'n film, klinisch en afstandelijk?

Vind ik niet nee. Daarbij zal het onderwerp van de nieuwe film van Bigalow voor veel Amerikanen denk ik sowieso niet afstandelijk aanvoelen.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Twee vingers in de neus voor Chastain.

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

ja die globe zal ze wel winnen, Oscar wordt erg spannend tussen haar en Jennifer Lawrence.

ben erg blij met het feit dat Joaquin Phoenix genomineerd is, en zowel Leo DiCaprio als Waltz genomineerd zijn voor DJANGO.

verder zal lincoln wel film en acteur winnen, evenenals bijrol denk ik. maar dan de mannelijke vrouwelijke niet..Wat mij boeit en watmoeilijk te voorspellen is , wint Les miserables of Silver Linings Playbook beste comedy/musical.

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

Geen Hooper bij regie, weer een teken aan de wand.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ricky Roma schreef:

Ondertussen beginnen ook de acteerprestaties een beetje meer vorm te krijgen. Zo heeft Day-Lewis op dit moment geen competitie meer. Washington heeft weliswaar gelijkaardige reviews, maar krijgt nu gewoon geen aandacht meer. Ook Tommy Lee Jones is een stuk zekerder geworden nu DiCaprio nietmeer in de running is (geen SAG).

De grootste zekerheid deze Oscarrace is Anne Hathaway. Volgens mij denkt er niemand meer dat zij niet de Oscar gaat krijgen voor Les Miserables. Zelfs de negatieve recensies prijzen haar rol de hemel in.

De SAG komt vaak wel grotendeels overeen met de Oscars (meestal één verschil per categorie), maar zoals gezegd heeft Django Unchained hier pech met dat de screeners niet op tijd waren om genomineerd te kunnen worden. Beasts of the Southern Wild heeft dan weer de pech dat de acteurs niet tot de gilde behoorden en daarom niet mee mochten doen. Ik zie dat meisje van die film nog wel een nominatie krijgen, ondanks het gebrek aan ook respect bij de Golden Globes.

Laat ik een vroege voorspelling doen. Hoeveel films er genomineerd worden voor beste film weet ik niet, maar het zijn er maximaal 10. Ik noem de tien grootste kanshebbers, op volgorde van hoeveel kans ze hebben op een nominatie (dus als het er uiteindelijk 7 zijn voorspel ik dat het de 7 zijn die ik als eerste noem):

1. Lincoln

2. Zero Dark Thirty

3. Argo

4. Les Miserables

5. Silver Linings Playbook

6. Life of Pi

7. Beasts of the Southern Wild

8. Django Unchained

9. The Master

10. Moonrise Kingdrom

Leuk artikel over hoe dit de spannendste Oscar race in jaren lijkt. Dat dacht ik ook, maar waar de schrijvers van dit artikel denken dat dit zo spannend is omdat het een bijzonder goed jaar was heb ik juist de indruk dat het een zwak jaar is en dat er gewoon geen echt geweldige film is die een diepe impact achterlaat. Toegegeven, van de tien films die ik hierboven noem heb ik er pas drie gezien (Argo, Beasts en Moonrise Kingdom), maar die haalden allemaal 3,5*, wat te karig zou moeten zijn voor de hoofdcompetitie. Ik ben benieuwd wat de andere films bij mij doen, maar alleen van Zero Dark Thirty en The Master zijn mijn verwachtingen echt hoog (Life of Pi is een van mijn favoriete boeken, maar ik heb een onverklaarbaar naar voorgevoel over de film). De rest lijken me eigenlijk allemaal echte 3,5*jes. Op zijn hoogst.

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Ik zou Django omruilen met beasts , ook Amour is in de running voor een nominatie

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

jarno1975 schreef:

BEST ACTRESS (DRAMA)

■Jessica Chastain, Zero Dark Thirty

■Marion Cotillard, Rust and Bone

■Helen Mirren, Hitchcock

■Naomi Watts, The Impossible

■Rachel Weisz, The Deep Blue Sea

WTH. Geen Elle Fanning? .

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Nee, niemand heeft ginger & rosa gezien volgens mij, als je het daarover hebt.

De hfpa nomineert nog meer dan de academy "sterren" zoals Nicole Kidman en meer bekende namen

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Daar had ik het inderdaad over. Ben al een behoorlijke Ella Fanning fan maar daar schijnt ze echt sensationeel te zijn. Wel wat clips gezien en dat was iig al indrukwekkend.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

De kans dat Elle Fanning voor een Oscar genomineerd gaat worden dit jaar is ongeveer 0%.

Meneer Bungel

• 13163 berichten
  • 0 stemmen

Naomi Watts schreef:

Twee vingers in de neus voor Chastain.

Ik dacht dat dat een negatief statement was, maar het is zoiets als voor haar duimen, zie ik via ZDT...?

Jesper187

• 6434 berichten
  • 2462 stemmen

dat het een makkie wordt niet bekend met die uitspraak?

Meneer Bungel

• 13163 berichten
  • 0 stemmen

Nu wel, bedankt!

Malick

• 9145 berichten
  • 640 stemmen

Nog negen films in de running voor de beste buitenlandse Oscar.

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

Ik las ergens dat men vermoedt dat Amour al moest "gered" worden door het executive committee, dat is geen goed teken.

dimi303

• 3423 berichten
  • 3708 stemmen

Kleine gok: Noorwegen, Frankrijk, ROEMENIË ( mijn favoriet, krijg deze film sinds ik hem heb gezien maar niet uit mijn hoofd ),Denemarken en Oostenrijk.

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Frankrijk, Oostenrijk, Denemarken , Roemenië en Chili

DonPeliculón

• 775 berichten
  • 980 stemmen

Ik had Jagten ook wel bij de genomineerden verwacht eigenlijk, gezien de goede recensies.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.