- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
Ik moet er niet aan denken, ik zat tot kwart voor één 's nachts naar Rimini te kijken en had toen vooral zin om naar bed te gaan.
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
Mail jij Gent met de vraag of ze films van 114 min. niet meer om 22.45 laten beginnen?
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Momenteel heb ik de volgende films uit het komende IFFR programma al kunnen zien:
4,5 - Autobiography of a Princess
7,5 - Mange ta soupe
8 - Moana
7,5 - Scar
8 - The Kali of Emergency
7,5 - The Lady from Constantinople
7,5 - Trenque Lauquen (gent)
7,5 - Will-o’-the-Wisp
7,5 - Fairytale (gent)
7,5 - No Dogs or Italians Allowed (leiden)
8 - Pacifiction (gent)
6,5 - Ride Your Wave
8,5 - Night Is Short, Walk on Girl
8 - Mind Game
Onder de nieuwe films is die van Serra denk ik de 'must see' van dit groepje, zelfs voor degene waarbij Serra tot nu toe niet echt beviel, is dit wel een aanrader. Hoewel zeker niet standaard of mainstream, is het verhaal en de setting bijna conventioneel. De meanderende improvisatie stijl blijft wel overeind, maar past ook heel goed bij de raadselachtige sfeer van politieke intriges. De nieuwe Sokurov is heel eigenzinnig, en heel erg Sokurov, maar maakte voor mij de belofte niet echt waar. Zeker omdat je nooit weet of dit de laatste is die we van em zullen krijgen, en gezien de potentiele thema's, vond ik de film / de uitwerking van die thema's nogal vlak.
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
Ik kan Pacifiction ook warm aanbevelen, en dat uit de mond van een gebruiker die de regisseur in kwestie ook wel eens een halfje heeft gegeven. Oprecht een filmische koortsdroom met een hoofdrolspeler die moeiteloos tweeënhalf uur in character blijft en het thema 'macht' en 'machtsmisbruik' aan zijn broek heeft kleven.
Mijn lijstje van reeds geziene titels:
Blind Willow, Sleeping Woman (Pierre Földes) (LL) **
Boy from Heaven (Cairo Conspiracy) (Tarik Saleh) (LL) ** ½
Fairytale (Skazka) (Aleksandr Sokurov) (H) 1/2
No Bears (Jafar Panahi) (LL) **
Pacifiction (Albert Serra) (H) ****1/2
Saint Omer (Alice Diop) (LL) ****
The Eternal Daughter (Joanna Hogg) **1/2
The Whale (Darren Aronofsky) (LL) **1/2
Un petit frere (Léonor Serraille) (LL) ***
War Pony (Gina Gammell + Riley Keough) (LL) ****
When The Waves Are Gone (Lav Diaz (H) **
Playing Men (Matjaž Ivanišin) (K) ***
Montorsi
-
- 9620 berichten
- 2272 stemmen
Iemand al een blokkenschema kunnen vinden op de website? De draaimomenten zijn per film wel al ingevoerd maar zo heb ik geen enkel overzicht.
edit 11:06: inmiddels ook een dagschema online.
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Iemand al een blokkenschema kunnen vinden op de website? De draaimomenten zijn per film wel al ingevoerd maar zo heb ik geen enkel overzicht.
edit 11:06: inmiddels ook een dagschema online.
Het lijkt dit jaar sowieso niet de best georganiseerde editie. Nu al niet. De site werkt voor geen meter. Films aan favorieten toevoegen of in de agenda zetten werkt niet. En na zes winkels en tientallen volkskranten die geleverd waren zonder bijlage heb ik ook dat maar opgegeven.
Mr Thee
-
- 1562 berichten
- 1108 stemmen
Aanvullend op voorgaande:
De login op iphone app verloopt ook matig. Favs laden niet op slecht. Inloggen gaat traag en ongemakkelijk.
On demand van alles mogelijk. Dat dan weer wel. Kijkt de hele wereld mee? Kunnen we dat ook bij andere festivals? Tips? Cannes Berlijn London San Seb TIFF?
Terug naar IFFR. Minder kassa’s lees ik in de krant/ bijlage. Last minutes: wordt helemaal niks meer over geschreven in de bijlage…of zie ik het over het hoofd?
Montorsi
-
- 9620 berichten
- 2272 stemmen
Het lijkt dit jaar sowieso niet de best georganiseerde editie. Nu al niet. De site werkt voor geen meter. Films aan favorieten toevoegen of in de agenda zetten werkt niet. En na zes winkels en tientallen volkskranten die geleverd waren zonder bijlage heb ik ook dat maar opgegeven.
De site en de app zijn inderdaad ruk. Ik was ook al allerlei gemarkeerde favorieten kwijt maar ik dacht dat het aan mezelf lag en ik vergeten was het hartje aan te klikken, maar dit lezende zal dat wel niet het geval zijn geweest.
Terug naar IFFR. Minder kassa’s lees ik in de krant/ bijlage. Last minutes: wordt helemaal niks meer over geschreven in de bijlage…of zie ik het over het hoofd?
Inderdaad niks over te vinden, dus dat zal wel afgeschaft zijn.
Wel een 5 en 10-rittenkaart nu voor respectievelijk €50,- en €90,-. Ik weet niet of dat er al was, de vorige 3 edities alleen e.e.a. online gezien namelijk.
v.w.b. on-demand vind ik het heel moeilijk te vinden wat er nu beschikbaar is. Iemand enig idee waar je dat kunt vinden?
edit: nevermind, er is nu een tabblad on demand toegevoegd. Gisteren voor het laatst gekeken en toen was daar nog niks over te vinden.
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
Ik kan zeggen dat het reserveren voor pers gisteren ook zeer moeizaam ging. Na twee uur was ik klaar, maar meerdere tickets in één keer bestellen lukte bijvoorbeeld niet, want dan werd ik automatisch uitgelogd. Van de (waarschijnlijk kapot gemailde) helpdesk kreeg ik pas na drie uur antwoord. Ik hoop dat ze de boel op orde hebben voor vanavond, anders wordt het weer chaos.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Respect dat jullie je tot dat soort ellende kunnen zetten, ik knap daar zo hard op af.
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
MRDammann
-
- 657 berichten
- 3250 stemmen
Als Tiger Member kwam ik er gister echt heel snel doorheen. Was binnen 10 minuten aan de beurt en kon zonder problemen kaartjes kopen. Dat is wel eens anders geweest, maar dat de site en vooral de app bagger zijn is een feit.
Richardus
-
- 1800 berichten
- 912 stemmen
Mien god; 5rittenkaart, bedrag is wel geincasseerd maar hun site wilde niet herladen na betaling, heb ik geen code of wat dan ook. Dat na al die jaren dat platform niet alleen prut is, maar nóg prutter wordt. Ongelooflijk voor zo'n evenement. Op mail tiger@iffr wordt toch wel gereageerd hoop ik? Hopelijk voor m'n beoogde films uitverkocht zijn...grrrr.
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Kaartjes zijn binnen hier als Tiger member supreme. Met wat kleine issues maar het ging beter dan gevreesd, En ik heb met het IFFR al veel gedoe met kaartjes meegemaakt. Met name mid jaren '00. Toen het in een jaar zo'n puinhoop was dat ze het volgende jaar de internetverkoop helemaal hadden afgeschaft.
GAFA_1984
-
- 32 berichten
- 0 stemmen
Terug naar IFFR. Minder kassa’s lees ik in de krant/ bijlage. Last minutes: wordt helemaal niks meer over geschreven in de bijlage…of zie ik het over het hoofd?
Check IFFR 2023 Programma | IFFR pagina 5
Wel erg weggemoffeld maar kennelijk dus 50% korting vanaf een half uur voor aanvang.
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Voor wie het weten wil:
Woensdag 25 januari
20:45 Munch PA1 22:44
Donderdag 26 januari
9:30 Arnold is a Model Student (tiger member supreme voorstelling) KI1 11:02
13:00 Pamfir PA3 14:52
16:15 Die Herrgottsgrenadiere LV3 17:43
19:15 Another Spring LV3 20:50
21:30 Shimoni KI1 23:33
Vrijdag 27 januari
10:15 La Hembrita PA6 12:11
12:30 Godland PA4 14:59
16:00 Lu Over The Wall CI6 17:57
18:15 Alien Food PA2 20:29
21:30 In My Mothers Skin CI6 23:34
Zaterdag 28 januari
13:00 Wir Sind Dann Wohl Die Angehögigen 15:24 LV1
15:45 Cain and Abel 17:42 LV5
19:00 Slowly Nowhere 20:40 CI5
22:00 Moana With Sound 0:04 LV6
Zondag 29 januari
10:30 War Pony 12:51 PA1
13:00 Un Petit Frere 15:22 PA7
17:00 La Palisada 19:06 PA1
19:30 Nostalgia 21:53 PA7
22:15 Tigru 23:40 PA3
Maandag 30 januari
9:30 Night Walk 11:01 CI6
11:45 Come Pecore In Mezzo Ai Lupi 13:51 PA2
14:15 Mediterrean Fever 16:29 PA5
19:15 Pacification 22:25 CI1
Dinsdag 31 januari
11:00 Copenhagen Does Not Exist 13:04 PA4
13:45 Before The Buzzards Arrive 15:30 PA6
17:00 Thiird 18:45 PA7
20:00 Silent Ghosts 22:45 PA6
Woensdag 1 februari
10:15 My Little Nighttime Secret 11:51 PA6
13:45 Füür Brännt 15:06 KI4
16:15 Shorts Programma 3 17:22 KI4
18:30 Power 20:30 PA7
21:00 Amiko 22:50 SGZ
Donderdag 2 februari
09:30 Mind Game 11:35 KI1
13:45 Okiku and the World 15:41 PA6
16:15 Safe Place 17:44 KI4
19:45 Aftersun 21:39 DJZ
Vrijdag 3 februari
09:15 Notas Sobre Un Verano 10:44 DJZ
13:00 Skazka 14:24 CI6
15:45 Lonely Castle in the Sky 17:24 KI1
18:15 Like & Share 20:33 CI5
21:30 Jeune Cinema 23:19 CI5
Zaterdag 4 februari
10:00 Amar Akbar Anthony 13:01 CI7
14:30 Munnel 16:15 PA5
17:00 La Otra Forma 18:46 LV2
20:30 Showing Up 22:24 PA1
Ook geinteresseerd in schemaatjes. En zeg gerust hallo als je me ziet rondhangen de komende anderhalve week.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Dit is mijn programma. Zo te zien hebben we morgen en aanstaande zaterdag iets samen
Do 26
Pamfir
When the Waves Are Gone
Vr 27
Indivision
Deadly Love Poem
Dalva
Za 28
A primeira idade
Medusa Deluxe
Slowly Nowhere
Ma 30
Moha
The Eighth Day of the Week
Clementina
Blind Willow, Sleeping Woman
Di 1
Karparaa
I Want to Live
Vildanden
Wo 1
I morti rimangono con la bocca aperta
Safe Place
Visszatérés – Retrace (digital director's cut)
Silent Ghosts
Vr 3
Natura
Tiger Shorts 6
Maybe Tomorrow
De noche los gatos son pardos
Za 4
LOLA
Não Sou Nada – The Nothingness Club
Wir sind dann wohl die Angehörigen
Before the Buzzards Arrive
MRDammann
-
- 657 berichten
- 3250 stemmen
Mijn bescheiden programma:
28 januari:
11:30 One Win
15:15 War Pony
20:15 Goodbye Stranger
29 januari
13:15 Inu-Oh
17:45 Luka
31 januari
19:15 The Boys
1 februari
20:15 Lonely Castle in the Mirror
2 februari
19:45 Aftersun
3 februari
19:30 No Bears
4 februari
18:15 Eo
20:30 Showing Up
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
Ik heb er weer zin in in principe iedere dag, misschien één dag online. De opening sla ik vanavond wel over.
skinny_tie
-
- 1228 berichten
- 3648 stemmen
Mijn +1 was zeer te spreken over Munch, ik vond het wat tegenvallen maar zeker niet slecht. Openingsspeech was obligaat.
Morgen naar Arnold is a Model Student/Pamfir/Die Herrgotsgrenadiere/Romance at Lung Shan Temple/Midnight Special!
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Ik had voor een groot deel hetzelfde als Skinny_tie.
Munch was gisteren vooral onevenwichtig. Veel interessante ideeën (Munch in een deel van de film naar het heden verplaatsen bijvoorbeeld0, maar lang niet alles werkt en de film stopt te veel van wat het wil zeggen in de dialogen. Arnold is Model Student begint als quirky komedie maar veranderet gaandeweg in een vrij boze politieke film en als geheel behoorlijk goed. Pamfir is een Oekraiense film die bijna niets met de huidige oorlog te maken heeft en gaat vooral over corruptie en is ook vrij goed. Die Herrgottsgrenadiere is de eerste Zwitserse geluidsfilm en komt uit 1932 en leuke curiositeit. De film is ook een stuk beter dan de eerste Nederlandse geluidsfilm (Willem van Oranje is dat). De beste tot nu toe vond ik Another Spring. Een documentaire met een opvallende drone-achtige soundtrack en grotendeels opgebouwd uit vertraagde beelden uit die tijd (ik vermoed veel amateurbeelden). De film gaat over de laatste Europese pokkenepidemie in het Joegoslavie van 1972. Het Keniaanse Shimoni was dan weer een absolute draak. Ik hoop dat dat de slechtste film is dit ik dit festival zie.
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Wisselvalligheid troef vandaag.
La hembrita was een relevante en goede, genuanceerde film uit de Dominicaanse Republiek. Daarna Godland, wat wellicht de film van het jaar is. Lu Over The Wall was een aardige animatiefilm maar nodigt niet echt uit om veel van de regisseur die dit jaar een retrospectief heeft te gaan zien. De laatste twee films, Alien Food en In My Mothers Skin zijn beide afraders.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Godland wilde ik ook gaan kijken eerdaags. Fijn dat die zo goed bevalt, dat belooft wat
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
IFFR 2023: Robbie Müller Award-winnaar Hélène Louvart - Filmkrant
Cinematograaf Hélène Louvart heeft een indrukwekkende staat van dienst en is een van de meest hardwerkende professionals uit de filmwereld. Ze is de vierde ontvanger van de Robbie Müller Award. “Het belangrijkste is dat ik werk aan films waar ik achter sta.”
De Franse cameravrouw Hélène Louvart (1964) ontvangt dit jaar de Ribbie Müller Award. Op het IFFR krijgt ze de prijs, geeft ze een Talk en wordt het door haar gedraaide Un petit frère (2022) vertoond. De tweede speelfilm van Léonor Serraille gaat over een gezin uit Ivoorkust dat aan het einde van de jaren tachtig emigreert naar Frankrijk.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
ik vond een kleine flyer met een vimeo password... kort filmpje uit de Tiger competitie, voor degene die er niet bij kunnen zijn
Phalène (2023) directed by Sarah-Anaïs Desbenoit • Reviews, film + cast • Letterboxd
password: bleufluo
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
Die Phalène is zeker de moeite waard, dus neem het ervan.
Het Nederlandse filmhuispubliek mag zich verheugen op de releases van Godland en Aftersun, want dat zijn twee meesterwerken.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Aftersun vanmiddag gekeken, erg goed inderdaad! en Phalène is ook fijn