menu

Film / Festivals en evenementen / Internationaal filmfestival van Berlijn - Berlinale

zoeken in:
avatar van Verhoeven
10 Must-See Films at the 2018 Berlin International Film Festival | IndieWire

De gebruikelijke 'verdachten' echter deze keer worden ook Måns Månsson en nieuwkomer Ricky D'Ambrose genoemd. Die laatste krijg ik weer eens niet ingepland.

avatar van Verhoeven
Donderdag 15 februari:
Donderdag 15 februari:
01. Missing Johnny (11.30 – 13.20 | CinemaxX 8 ) (Markt)
02. A Bluebird in My Heart (14.10 – 15.40 | CinemaxX 11) / Zagros (14.00 – 15.35 | Parliament Studio) (Markt)
03. Never Steady Never Still (15.45 – 17.45 | CinemaxX 11) (Markt)
04. Ramen Shop (19.15 – 20.50 | CinemaxX 1) (Markt) / Hot Ashes (18.15 – 20.10 | CinemaxX 13) (Markt)
05. River’s Edge (21.30 – 23.30 | CinemaxX 4) / Tower. A Bright Day (20.30 – 22.25 | CinemaxX 6) (Markt)

Vrijdag 16 februari:
01. Styx (10.15 – 11.55 | CineStar 3) (Pers)
02. Lemonade (12.45 – 14.20 | CinemaxX 15) (Markt)
03. 11 x 14 (15.00 – 16.25 | Akademie der Künste)
04. Jibril (17.45 – 19.15 | CineStar 3)
05. Yardie (20.15 – 22.05 | CineStar 3)
06. Horizonti (22.30 – 00.20 | CinemaxX 7)

Zaterdag 17 februari:
01. An Elephant Sitting Still (11.00 – 15.00 | CineStar 8 )
02. Die Tomorrow (16.00 – 17.20 | CinemaxX 6) (Pers)
03. The Pillar of Salt (17.45 – 19.00 | CinemaxX 1) (Markt)
04. Old Love (19.15 – 20.55 | CinemaxX 6) (Pers)
05. Invasion (21.30 – 23.30 | CineStar IMAX)

Zondag 18 februari:
01. Cardinals (11.45 – 13.15 | CinemaxX 1) (Markt)
02. Ex Shaman (14.30 – 15.55 | CineStar 7)
03. La Prière (16.00 – 17.55 | Berlinale Palast)
04. Figlia Mia (19.00 – 20.45 | Berlinale Palast)
05. The Real Estate (22.00 – 23.35 | Berlinale Palast)

Maandag 19 februari:
01. U - July 22 (09.00 – 10.35 | Berlinale Palast) (Markt)
02. Infinite Football (10.45 – 11.55 | CinemaxX 13) (Markt)
03. Genesis (12.00 – 14.05 | CinemaxX 7)
04. The Tree (16.30 – 18.20 | CinemaxX 6) (Pers)
05. Posesif (19.15- 21.05 | CinemaxX 14) (Markt)
06. Life According to Agfa (21.30 – 23.25 | CinemaxX 8 )

Dinsdag 20 februari:
01. Cléo & Paul (09.25 – 10.30 | CinemaxX 18 ) (Markt)
02. The Silence of Others (10.45 | 12.25 | CinemaxX 8 ) (Markt) / Los Débiles (11.45 – 12.55 | CinemaxX 6) (Pers)
03. Unicorn (13.15 – 15.25 | CinemaxX 3)
04. Retablo (16.00 – 17.45 | CinemaxX 3)
05. Girls Always Happy (20.15 – 22.20 | CineStar 3)
06. When the Trees Fall (22.30 – 00.05 | CinemaxX 7)

Woensdag 21 februari:
01. Con el Viento (09.30 – 11.25 | CinemaxX 6) (Pers)
02. Victory Day (13.45 – 15.25 | CineStar 8 )
03. Denmark (16.30 – 17.05 | CinemaxX 1)
04. Whatever Happens Next (19.00 | 20.45 | CinemaxX 3) (Pers)
05. Mariphasa (21.30 | 23.05 | CinemaxX 4)

Donderdag 22 februari:
01. Madeline’s Madeline (10.00 – 11.40 | CinemaxX 10 | Markt)
02. Dovlatov (11.45 – 14.00 | CinemaxX 10 | Markt)
03. La Omisión (14.30 – 16.05 | CinemaxX 2 | Markt)
04. Xiao Mei (16.15 – 17.55 | CinemaxX 2 | Markt)
05. Museo (18.30 – 20.45 | Berlinale Palast)
06. Trinta Lumes (22.30 – 23.55 | CinemaxX 7)

Ben benieuwd wat ik uiteindelijk ga zien!

avatar van Mochizuki Rokuro
Verhoeven schreef:
kan ik niet zien omdat die net in de laatste twee dagen van het filmfestival vertoond wordt. Beetje flauw.
Dat is toch altijd met competitiefilms, er is er een die als laatste komt en dat is volgens mij altijd pas de tweede dag voor t einde? Of is t net jammer dat t deze is? Zeker met zo'n mega grote competitie als dit jaar in Berlijn moet je wel enorm verdelen. Hoeveel van die 24 staan er uiteindelijk in dit idioot-omvangrijke programma van je?

avatar van Verhoeven
Er draaien 24 films in de competitie daarvan zijn er 19 officieel en zes niet officieel. Ga zes films uit de competitie zien maar dat hadden er ook twaalf kunnen zijn. Veel intrigerende titels maar ongelukkige tijden en dagen.

Ondertussen ben ik erachter gekomen dat de Indonesische regisseur Edwin een nieuwe film heeft. Waarom die niet op het afgelopen IFFR draaide is me een raadsel. Echter die draait één keer op de markt dus daar heb ik even mijn programma voor opengebroken. En ik kreeg nog deze (obscure) tip. Kortom nog even sleutelen.


avatar van Verhoeven
The members of the 2018 International Jury, Tom Tykwer (President), Cécile de France, Chema Prado, Adele Romanski, Ryūichi Sakamoto and Stephanie Zacharek award the following prizes: *KLIK*

Uiteindelijk toch nog twee films van gezien. Wou Museo ook nog zien maar daar kwam ik weer eens niet binnen. Hopelijk wordt die nog opgepikt. Las Herederas is aangekocht door distributeur Contact Film. Ben benieuwd wie nu Touch Me Not gaat oppikken. Tweede Roemeen in zes jaar tijd en de derde vrouw in tien jaar tijd die de Gouden Beer krijgt. Niet verkeerd.
https://pbs.twimg.com/media/DWuccjNWkAEWI9w.jpg

avatar van Verhoeven
Hoogtepunten:
01. Die Tomorrow (Nawapol Thamrongrattanarit) + Unicórnio (Eduardo Nunes)
Qua vorm elkaars gelijken. De één had een aspect ratio van 3.66:1 en de ander 1:1. Dus verticaal en horizontaal zag ik een 'spleetje'. Beiden regisseurs overigens geen talenten meer maar meesters. Petje af!

02. La Prière (Cédric Kahn)
Beste film uit de hoofdcompetitie. (Zag er wel slechts vijf. )

03. Con el Viento (Meritxell Colell)
Beste slotscène sinds Beau Travail. Kippenvel!

04. Mariphasa (Sandro Aguilar)
Donker, donkerer en donkerst. Grandrieux is er niets bij.

05. Da Xiang Xi Di Er Zuo / An Elephant Sitting Still (Hu Bo)
De enige film die me tijdens de Berlinale tot huilen bracht. Belangrijke film voor China.

06. Qiang Ni Kai Ke / Missing Johnny (Xi Huang)
Je ziet het helaas veels te weinig maar dit is een zeldzaam rijke 'mood piece' uit Taiwan. Mocht Hou Hsiao-hsien ooit besluiten om te stoppen dan hoeven we niet lang te treuren want debutant Xi Huang kan dat gat wel eens gaan opvullen. Talent!

07. Never Steady, Never Still (Kathleen Hepburn)
Moeder worstelt met parkinson en zoon met zijn zichzelf. Dat kan een vervelende, sentimentele film worden maar juist het tegenovergestelde gebeurde. Met zelfs poëtische overpeinzingen op de voice-over. Prachtig!

08. Cardinals (Grayson Moore en Aidan Shipley)
Een debuut waar je zo min mogelijk over moeten weten.

09. Allons Enfants (Stéphane Demoustier)
Poëtische kinderfilm voor jong en oud. Kan wel eens heel groot succes worden in de filmhuizen.

10. La Omisión (Sebastián Schjaer)
De editor van Matías Piñeiro komt met zijn eigen film. Heeft even tijd nodig om zich te bewijzen maar eenmaal overtuigd een ijzersterke karakterstudie. Waarin heel terloops kleine details van andermans leven worden blootgelegd. Hoofdrolspeelster is een talent.

11. Horizonti (Tinatin Kajrishvili)
Ergens tussen Bergman en Zvyagintsev in. Maar dan op zijn Georgisch.

12. Utøya 22. juli (Erik Poppe)
Indringende film!

Uiteindelijk 40 langspelers gezien waarvan er 8 op de markt. De eerste paar dagen was ik zo eigenwijs om op mijn eigen tijdstip kaarten te halen. Waardoor ik steeds geen of één kaartje kreeg. Maar na drie dagen zat ik in de ochtend trouw aan het ontbijt zodat ik om 08.30 al mijn kaarten binnen had voor de dag erna. Dat maakte de Berlinale in vergelijking met andere filmfestivals ronduit slopend. Ouderwets ticketsysteem.

Uiteindelijk alles wel gezien wat ik wou zien. Hoewel ik nog genoeg titels moet inhalen. Zoals de Gouden Beer die opvallend weinig mensen gezien hadden. Het bijprogramma Panorama had de meeste zooi en het Forum de meest uitdagende films. Vooral qua vorm helemaal mijn kopje thee. De slechtste film van de Berlinale was een HBF-productie genaamd La Cama. Overigens door het IFFR geweigerd maar omarmt door de Berlinale ...

Mocht je ooit in Berlijn een filmpje willen pakken check dan de IMAX-zaal van de Cinestar! Ik had nog nooit zoiets meegemaakt. Kon er zelfs geen overzichtsfoto van maken want de zaal was gewoon te hoog en te breed. En met leren (doorzak)stoelen. Veels te decadent natuurlijk.

Valt voor de rest wel nog meer te zeggen - de Berlinale Palast is bijvoorbeeld met zijn laserprojectie fantastisch echter qua zitplekken waardeloos - maar laten we vooral hopen dat een aantal titels van bovenstaande lijstje nog ergens te zien zullen zijn de komende maanden / jaren in de Benelux. En niet verdwijnen in de hoofden van de liefhebbers.

Mocht ik trouwens ooit moeten kiezen tussen IFFR of Berlinale dan kies ik volmondig voor het IFFR. Betere programmering, beter ticketsysteem (publiek én industrie) en locaties die te overzien zijn. Nu ben ik eigenlijk het Potsdamer Platz niet afgekomen terwijl er nog zat bioscopen meededen.

avatar van Verhoeven
Carlo Chatrian and Mariette Rissenbeek appointed as new directors of the Berlinale:
Carlo Chatrian, born in Turin in 1971, is a film journalist and has directed the Locarno Film Festival since 2013, where he has proved that he can successfully curate and lead an art house audience festival. He stands for an artistically ambitious mix of programming and for a focus on discovering new talents. He and the new executive director, Mariette Rissenbeek, will head the Berlinale starting in 2020. Mariette Rissenbeek (born in Posterholt, The Netherlands in 1956) has long headed German Films, the information and advising centre for the international distribution of German films, as managing director. Her successful career in the film industry makes her the ideal choice for this position: She has many years of experience in working with all the important film festivals around the world and has an extensive network of national and international contacts in the film industry.
Goed nieuws voor de Berlinale!

avatar van Verhoeven
Retrospective 2019 – “Self-determined. Perspectives of women filmmakers”:
The Retrospective of the 69th Berlin International Film Festival takes as its subject women filmmakers between 1968 and 1999. The programme encompasses 26 narrative and documentary features from the former East and West Germany, as well as German films after re-unification in 1990. In addition, the Retrospective will show some 20 shorter films on their own, or as lead-ins to the features. What the filmmakers and their protagonists have in common is an interest in exploring their own environment, and the search for their own cinematic idiom.
Die vroege Schanelec wil ik wel proberen te gaan zien. Tevens komt ze volgend jaar met een nieuwe film met niemand minder dan Franz Rogowski in de hoofdrol.

avatar van Verhoeven
In een Portugees artikel staat dat er een gerucht gaat dat de Berlinale de 50e verjaardag van Malick's carrière zou gaan vieren, en dat hij ook Radegund wellicht meeneemt naar het filmfestival.

*KLIK*

Tevens een Duitse co-productie. Het zou zomaar kunnen!

avatar van Verhoeven
First Half of the Programme for Panorama 2019 Complete:
Section head Paz Lázaro and co-curator and programme manager Michael Stütz are delighted to announce the first 22 titles of the 2019 Panorama programme. 17 feature and five documentary films, representing a total of 21 production countries, have already been invited to screen at the festival. 14 of the films will be celebrating world premieres in Panorama. Nine of the selected works are first films, including directorial debuts from actors Jonah Hill and Alexander Gorchilin.
Met nieuw werk van Marcelo Gomes, Yaron Shani, Bas Devos, Alejandro Landes, Kim Longinotto, Joanna Hogg en Jayro Bustamante. Dat Panorama blijft een ratjetoe.

The first nine films have been selected for the Competition and the Berlinale Special:

Alongside the previously announced opening film, The Kindness of Strangers by Lone Scherfig, six productions and co-productions from Austria, Canada, France, Germany, Greece, the Netherlands, Serbia, and Turkey have been invited to take part in the Competition. So far three productions have been invited to participate in the Berlinale Special. As part of the Official Programme, it screens recent works by contemporary filmmakers, as well as documentaries and works with extraordinary formats.
Met o.a. nieuw werk van Fatih Akin, François Ozon, Angela Schanelec, Emin Alper en Denis Côté.

avatar van Verhoeven
Competition and Berlinale Special sections have been finalised:
In the Competition, 17 of a total of 23 selected films will be vying for the Golden Bear and Silver Bears. All in all, 25 different countries were involved in the making of the productions and co-productions (see the country list at the end of the press release for a detailed overview). 20 of the films will be celebrating their world premiere at the festival.

Of the 17 entries to the competition, seven films were realised by female directors while ten were made under the direction of male filmmakers.
Nieuwe Nadav Lapid, Zhang Yimou, Ritesh Batra, Wang Xiaoshuai, Wang Quan'an en Claudio Giovannesi toegevoegd. Van wat ik hoorde zouden er meer dan 10 Chinezen verspreid over meerderde secties in Berlijn in première gaan. Drie ervan al in de hoofdcompetitie en de nieuwe Lou Ye in de Panorama-sectie!

avatar van Verhoeven
Donderdag 07 februari:
01. The Mute (14.50 – 16.35 | CinemaxX 15) (Markt)
02. Happy New Year, Colin Burstead (17.00 – 18.40 | CinemaxX 05) (Markt)
03. Britt-Marie Was Here (19.00 – 20.45 | CinemaxX 08) (Markt)
04. Flatland (21.00 – 23.00 | CinemaxX 07 / 05 / 04)

Vrijdag 08 februari:
01. Systemsprenger (09.00 – 11.05 | Berlinale Palast) (Markt)
02. Un Giorno All'improvviso (11.35 – 13.10 | CinemaxX 19) (Markt)
03. Santiago, Italia (13.15 – 14.40 | CinemaxX 19) (Markt)
04. Erde (15.00 – 17.00 | CineStar 08)
05. Anthropocene: The Human Epoch (17.15 – 18.50 | CineStar 01) (Markt)
06. Querência (19.30 – 21.05 | CineStar IMAX)
07. And Your Bird Can Sing (21.15 – 23.10 | CineStar 08)

Zaterdag 09 februari:
01. A Russian Youth (09.30 – 10.50 | CinemaxX 06) (Markt)
02. Light of My Life (12.00 – 14.05 | CinemaxX 07)
03. The Factory (15.15 – 17.10 | CinemaxX 14) (Markt)
04. The Chambermaid (18.00 – 19.50 | CinemaxX 13) (Markt)
05. Fourteen (22.00 – 23.40 | CinemaxX 04)

Zondag 10 februari:
01. Belonging (09.00 – 10.20 | CinemaxX 15) (Markt)
02. Fern von Uns (11.15 – 12.35 | CinemaxX 06) (Markt)
03. The Body Remembers When the World Broke Open (14.45 – 16.35 | CinemaxX 13) (Markt)
04. Kribus - Krabus - Domine + Das Glück meiner Schwester (17.00 – 19.00 | CinemaxX 08)
05. Dafne (20.00 – 21.40 | CinemaxX 07)
06. Estou Me Guardando Para Quando O Carnaval Chegar (22.30 – 00.05 | CineStar 07)

Maandag 11 februari:
01. Öndög (09.15 – 11.00 | CinemaxX 09) (Markt)
02. Von wegen ‚Schicksal‘ (12.00 – 14.05 | CinemaxX 08)
03. Celle Que Vous Croyez (15.15 – 17.05 | CinemaxX 04) (Markt)
04. Breathless Animals (19.30 – 20.45 | CinemaxX 04)
05. A Tale of Three Sisters (22.00 – 23.55 | Berlinale Palast)

Dinsdag 12 februari:
01. The Shadow Play (09.30 – 11.40 | CinemaxX 07)
02. Une Colonie (13.15 – 15.05 | CinemaxX 03)
03. Ich War Zuhause, Aber (16.00 – 17.50 | Berlinale Palast)
04. La Paranza dei Bambini (19.00 – 20.55 | Berlinale Palast)
05. Gli ultimi a Vederli Vivere (22.00 – 23.25 | CineStar 08)

Woensdag 13 februari:
01. The Souvenir (09.30 – 11.30 | CinemaxX 07)
02. Rojo (13.10 – 15.05 | CinemaxX 14) (Markt)
03. Goldie (16.00 – 17.35 | CinemaxX 03)
04. From Tomorrow on, I Will (19.15 – 20.20 | CineStar 08)
05. Jagko (21.45 – 23.40 | CinemaxX 08)

Donderdag 14 februari:
01. So Long, My Son (09.00 – 12.10 | Berlinale Palast) (Markt)
02. Répertoire des Villes Disparues (13.45 – 15.25 | CinemaxX 04) (Markt)
03. The Crossing (17.00 – 18.45 | CinemaxX 01)
04. Mababangong Bangungot (19.00 – 20.40 | CineStar IMAX)
05. Monos (22.30 – 00.20 | CinemaxX 07)

Vrijdag 15 februari:
01. Idol (11.00 – 13.25 | CinemaxX 07)
02. One Second (14.45 – 16.35 | CinemaxX 07 / 09) (Pers)
03. What She Said: The Art of Pauline Kael (17.00 – 18.40 | CineStar 07)
04. Rebels of the Neon God (19.30 – 21.25 | CineStar IMAX)
05. Lapü (22.00 – 23.20 | CineStar 08)

Zaterdag 16 februari:
01. Daniel Fait Fac (10.00 – 11.05 | CinemaxX 03)
02. Hellhole (12.30 – 14.05 | CinemaxX 07)
03. Vanishing Days (16.30 – 18.10 | CineStar 08)
04. Western Arabs (20.00 – 21.25 | CineStar 07)
05. Fukuoka (21.30 - 23.05 | CineStar 08)

Dit jaar ga ik me vooral focussen op het Forum! Voor de rest een paar titels uit de competitie, panorama, generation en enkele oudere films uit het retrospectief en de klassieker-sectie. En op de markt ga ik de nieuwe Wheatley, Bykov en Naishtat inhalen. Verder kijk ik uit naar o.a. een tiental Chinezen, Schanelec², dit bijzondere Russische debuut, Hogg, Devos, Gomes, et cetera. Ben benieuwd wat ik uiteindelijk ga zien.

Helaas kon ik Bungalow van Ulrich Köhler niet inplannen en deze speciale coming-of-age film uit de generation. Dat Duitse nasynchronisatie blijft een kriem.

avatar van McSavah
Dat programma van vrijdag 08 februari...

avatar van Verhoeven
Grapje. Ga de documentaire van Moretti overslaan want dan haal ik mijn slaapgenoot op.

avatar van Verhoeven
Meerdere Chinese films teruggetrokken:
A statement posted Monday on the film’s official Weibo account said the film by Zhang Yimou, “One Second,” had been pulled for “technical reasons,” a term often used in China as a euphemism for government censorship. Festival organizers confirmed the withdrawal, stating that the film had been pulled from the competition “due to technical difficulties encountered during postproduction.”
En dat terwijl Xiaoshuai juist een zeer kritische film heeft gemaakt ...

avatar van Mochizuki Rokuro
Kreeg onderstaande 'definitieve tussenstand' van de Berlinale competitie op basis van oordelen van de critici van Verhoeven doorgestuurd. Duidelijk te zien dat Berlijn worstelt met de artistieke kwaliteit. Geen idee wie gaat winnen op basis van dit lijstje. Emin Alper wellicht, want de winnaar is meestal meer consensus en een Jury-prijs de meer hoge en lage scores (Angela Schanelec in dit geval). Maar vorig jaar won ook niet een gemiddeld scorende film...
https://farm8.staticflickr.com/7923/47054698822_dc1b67be48_b.jpg

avatar van Koekebakker
Mochizuki Rokuro schreef:
Kreeg onderstaande 'definitieve tussenstand' van de Berlinale competitie op basis van oordelen van de critici van Verhoeven doorgestuurd. Duidelijk te zien dat Berlijn worstelt met de artistieke kwaliteit. Geen idee wie gaat winnen op basis van dit lijstje. Emin Alper wellicht, want de winnaar is meestal meer consensus en een Jury-prijs de meer hoge en lage scores (Angela Schanelec in dit geval). Maar vorig jaar won ook niet een gemiddeld scorende film...

Ja, mee eens dat Berlijn (overigens al jaren) worstelt met de artistieke kwaliteit. Al vind ik er de laatste edities minder oninteressante films tussen zitten dan pakweg 4 jaar en langer geleden.

Soms zit er een onmiskenbaar meesterwerk tussen, dat zo in de prijzen had kunnen vallen in Venetie of Cannes (On Body and Soul, A Separation, Turin Horse, Boyhood), maar dit jaar was dat niet het geval. Wel zaten er een aantal gedurfde, onconventionele films tussen, die de meningen verdelen (Synonyms, Goldene Hundschuh en vooral Ich War zu Hause, aber). En een flinke rij best aardige films, waar nog wel iets op aan te merken was, of die mooi, maar te weinig bijzonder zijn.

Vrijwel iedereen was het wel eens over de hoge kwaliteit van So Long, My Son. Dat vind ik de topfavoriet voor de Gouden Beer. Met Synonyms als grootste outsider, met daarachter de wat brave, weinig vernieuwende, maar wel prima films Petrunya en Tale of 3 Sisters.

Ik heb overigens 4 competitiefilms niet gezien: Kindness of Strangers en Elisa & Marcel (die allebei vrijwel unaniem erg slecht vielen) en Mr. Jones en Boden unter den Fussen. Voor die laatste vind ik dat erg jammer, die had ik graag gezien.

avatar van Koekebakker
En niet voor het eerst draaiden de meest opwindende films niet in het hoofdprogramma, maar in 1 van de bijprogramma's. Dit jaar sprongen er twee films bovenuit voor mij, omdat ze exceptioneel zijn in hun vorm, en ook nog eens inhoudelijk interessant en geslaagd: Monos en The Souvenir. Allebei draaiden ze in Panorama.

Maar ook allebei hadden ze vorige week op Sundance hun wereldpremiere. Dat zal vast en zeker de reden waarom ze niet in de hoofdcompetitie waren opgenomen. Die combinatie lijkt (onder deze directeur) alleen voor de allergrootste namen weggelegd. In ieder geval gold dat voor Linklaters Before Midnight en Boyhood.

Een ander hoogtepuntje voor mij was de Nederlandse(!) debuut(!)jeugd(!)film Mijn Bijzonder Rare Week met Tess. Dat was de film waar ik het hardst om heb gelachen en tegen het einde een traantje achter mn ogen voelde prikken. Ik baal alleen dat ik die in het begin al heb gezien zonder publiek, ik had m erg graag gezien in een publieksvoorstelling, zoals een collega van me die vertelde dat de aanwezige 500 Duitse 12-jarigen volledig uit hun dank gingen tijdens de film.

avatar van McSavah
A Tale of Three Sisters is aardig maar weinig bijzonders. Gaat zeker niet winnen.

avatar van Mochizuki Rokuro
McSavah schreef:
weinig bijzonders.
Dus een beetje zoals Tuya's Marriage, The Milk of Sorrow, Child's Pose en Black Coals Thin Ice zeg maar

Ik zie nu dat ook die Macedonische film redelijk scoort. Als er enige politiek inzit en met de recente nieuwe naamgeving van het land en het gedoe daaromheen zou dat ook maar weer een reden kunnen zijn om een prijs weg te geven. Maar in China speelt zeker ook genoeg, nu ook hier op het festival met inzendingen en vrijheden. Allemaal redenen die meetellen lijkt me.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een van de volgens Koekebakker "onconventionele films die de meningen verdeelden" wint de Gouden Beer: Synonymes (2019)

De nieuwe Ozon wint grote juryprijs. Beide zilveren beren voor acteren gaan naar So Long My Son. Verder ook System Crasher (Alfred Bauer preis), Ich War Zu Hause, Aber (Regie), La Paranza dei Bambini/Piranhas (script) en Out Stealing Horses (artistieke bijdrage voor cinematografie) in de prijzen.

Iemand nog nieuws over aankopen of ben ik iets te vroeg met die vraag?

avatar van Verhoeven
Op basis van 48 langspelers en één short maakte ik de volgende lijst. Het was een uitputtingsslag!

HOOGTEPUNTEN:

01. Von wegen ‚Schicksal‘ (Helga Reidemeister)
Heeft John Cassavetes ooit een (therapeutische) documentaire gemaakt? En Terrence Malick verzorgde daarbij vervolgens de muziek? Zoiets dus. Draaide in het retrospectief over Duitse regisseuses van voor 2000. Heel indringend, oprecht en van heel dichtbij gefilmd portret van een gebroken gezin waar een moeder er helemaal alleen voorstaat. Wil meer zien van Reidemeister.

02. And Your Bird Can Sing (Shô Miyake)
Slice-of-life meets coming-of-age. Beetje slenteren door de straten van Hokkaido, ouwehoeren over het leven, overdag een beetje werken, in de avond wat dansen en drinken, verliefd worden, et cetera. Heerlijk debuut uit Japan.

03. Une Colonie (Geneviève Dulude-De Celles)
Een meisje van een jaar of vijftien kruipt langzaam uit haar schulpje. En dat wordt op een dusdanig kleine, ingehouden, terloopse manier verteld dat ik er geregeld kippenvel van had. Prachtfilm.

04. Lapü (César Alejandro Jaimes, Juan Pablo Polanco)
Antropologische documentaire meets metafysische speelfilm. Debuut uit Columbia.

05. Light of My Life (Casey Affleck)
06. Querência (Helvécio Marins Jr.)
Heeft iets weg van The Rider maar is anders van toon.

07. The Souvenir (Joanna Hogg)
08. The Body Remembers When the World Broke Open (Kathleen Hepburn)
Bestaat er momenteel een betere regisseuse uit Canada dan Kathleen Hepburn? Vorig jaar zag ik op de markt Never Steady, Never Still over een moeder dat worstelt met parkinson en haar zoon met zijn zichzelf. Nu staat een dochter centraal staan die onverwacht zwanger is. Hoe te helpen? Wat te doen?

09. Hellhole (Bas Devos)
10. Répertoire des Villes Disparues (Denis Côté)
Misschien wel de beste (= evenwichtigste) film uit de hoofdcompetitie en uit Côté zijn carrière.

11. So Long, My Son (Xiaoshuai Wang)
Dit had gewoon de Gouden Beer moeten winnen ook al is die niet vlekkeloos.

12. Belonging (Burak Çevik)
Vorig jaar draaide zijn Lynchiaanse debuut in het Forum van de Berlinale en een jaar later komt die met een 'fictief' filmdagboek terug. Regisseur Burak Çevik is pas een jaar of 26 maar tijdens het kijken van Belonging heb je het gevoel dat je naar een film zit te kijken van een oude rot uit het vak. Hele zelfverzekerde, poëtische film.

13. La Camarista (Lila Avilés)
14. Dafne (Federico Bondi)
Draaide in het Panorama en dacht dat het een sentimentele Italiaanse draak zou zijn maar bleek precies het tegenovergestelde te zijn. Won de Fipresci en wat mij betreft de perfecte film voor distributeur Cinemien.

15. Daniel Fait Face (Marine Atlan)
16. Fourteen (Dan Sallitt)
Zijn vorige film staat op IFFR Unleashed. Binnenkort maar even inhalen.

17. Western Arabs (Omar Shargawi)
In 2008 ging ik voor het eerst naar het IFFR en zag ik per toeval Go with Peace Jamil als laatste film van het filmfestival. Maakte toen een diepe indruk. Nu zoveel jaren later zie ik Western Arabs waar Shargawi terugkijkt op zijn carrier en zijn leven. Breekbare documentaire over vader en zoon.


Het IFFR is volgend jaar van 22 januari tot en met 02 februari en de Berlinale viert volgend jaar zijn 70ste verjaardag van 20 februari tot 01 maart. Ben benieuwd wat Carlo Chatrian nog meer met het filmfestival gaat doen.

Dit kocht distributeur September Film zoal aan.

avatar van Verhoeven
geplaatst:
Voor de mensen die nog plannen hebben om dit jaar naar Berlijn te gaan. Zorg dan dat je een film gaat zien in de Cinestar op het Potsdamer Platz. De IMAX-zaal is iets wat je maar eens in je leven zult ervaren. De bioscoop verdwijnt voor het einde van het jaar - een van de weinige bioscopen in Berlijn waar je nog gewoon films kunt zien in de originele taal - er komt waarschijnlijk een appartementencomplex voor terug.
https://www.cinestar.de/media/cache/web_m/media/kinobilder/august-2016/sonyberlin-aussen.jpg

Ook een flinke aderlating voor de Berlinale. Was tijdens het filmfestival een belangrijke bioscoop voor ze, die in het hart voor het filmfestival lag met acht grote zalen. Behoort wat mij betreft tot de drie beste bioscopen waar ik ooit een film hebben mogen zien.

avatar van tbouwh
geplaatst:
Wat een waardeloze zet. Ik heb er een keer een film gezien.

avatar van gauke
geplaatst:
JAMMER!!!!!!!!;

Gast
geplaatst: vandaag om 12:50 uur

geplaatst: vandaag om 12:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.