• 11.273 nieuwsartikelen
  • 163.460 films
  • 10.414 series
  • 30.334 seizoenen
  • 617.990 acteurs
  • 193.910 gebruikers
  • 9.025.370 stemmen

Internationaal filmfestival van Berlijn - Berlinale

zoeken in:

kappeuter (crew films)

• 73034 berichten
  • 5813 stemmen

Berlinale 2023, blog 2 - Oekraïne: Sean Penn vs. Poolse arthouse - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Filmkrant doet verslag van de 73e editie van de Berlinale, waar in de eerste dagen twee films over de oorlog in Oekraïne de aandacht trokken. Het Poolse In Ukraine beschouwt van een afstandje en laat het publiek ruimte voor reflectie. Sean Penns (en Aaron Kaufmans) persoonlijke Superpower ramt de boodschap erin: help dit dappere volk! Welke is de betere film?

kappeuter (crew films)

• 73034 berichten
  • 5813 stemmen

Berlinale 2023, blog 4 - Oud, fout of ongezien? - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Aan de zijlijn van de Berlinale dook de Woche der Kritik in de onzekere staat van de Midnight Movie en wees op het radicale potentieel van vergeten en onderbelichte films.

kappeuter (crew films)

• 73034 berichten
  • 5813 stemmen

Berlinale 2023, blog 5 - Nieuwe beelden voor nieuwe kijkers - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Filmkrant doet verslag van de 73e editie van de Berlinale, waar jeugdfilmprogramma Generation zicht biedt op onder meer Oekraïense tieners, bijenhouders en de Nederlandse roadmovie Kiddo.

donnie darko

• 6136 berichten
  • 2667 stemmen

Dit jaar ook weer geweest. Vond het wel een héél matig jaar; niets echt geweldigs gezien; enkel Reality met Sydney Sweeney was de moeite (3.5*)

kappeuter (crew films)

• 73034 berichten
  • 5813 stemmen

Berlinale 2023, blog 7 - Nena van Driel: 'Ik werk graag met makers met een uitgesproken visie' - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Nena van Driel schreef de scenario’s voor drie van de zes Nederlandse films die dit jaar op de Berlinale te zien zijn. “De moeder-dochter-relatie heb ik uitgespeeld.”

Met drie speelfilms en drie korte films in de selectie is Nederland dit jaar goed vertegenwoordigd op de Berlinale. Opvallend genoeg rolden drie van die zes films uit de pen van dezelfde jonge scenarist: Nena van Driel.

kappeuter (crew films)

• 73034 berichten
  • 5813 stemmen

Berlinale 2023, blog 8 - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Twee animatiefilms in de hoofdcompetitie van een A-festival is uitzonderlijk. Bovendien heeft de Berlinale nog meer aansprekende animatie in de selectie. Wordt Berlijn de animatie-aanvoerder van de drie grote Europese festivals?

kappeuter (crew films)

• 73034 berichten
  • 5813 stemmen

Berlinale 2023, blog 9 - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Het is een onverwacht genot om op de 73e Berlinale te zien hoe geweldige regisseurs met zachtaardiger en liever werk kwamen dan we van ze gewend zijn. Het voelt hoopvol en troostend dat ook oude meesters als Philippe Garrel, Hong Sangsoo en James Benning met mildheid naar hun werk kunnen kijken. Wie weet is het een voorbode voor een tijd waarin we meer nadenken over hoe cinema ook een vorm van zorg kan uitdragen.

kappeuter (crew films)

• 73034 berichten
  • 5813 stemmen

Gouden Beer voor Franse documentaire over varende psychiatrische kliniek - nos.nl

NOS schreef:

De Franse documentaire Sur l'Adamant heeft op het internationale filmfestival van Berlijn de Gouden Beer gewonnen voor beste film. De prijs voor beste hoofdrolspeler ging naar de 9-jarige Sofía Otero, voor haar rol in 20.000 Especies de Abejas.

In Sur l'Adamant wordt de kijker meegenomen op een schip dat vaart op de Seine in Parijs en dienst doet als dagopvang voor volwassenen met een psychische stoornis. Er is drie jaar lang gefilmd op het schip.

kappeuter (crew films)

• 73034 berichten
  • 5813 stemmen

Overzicht van alle winnaars:

Berlinale 2023: De winnaars - Filmkrant

Hoofdcompetitie

Gouden Beer: Sur l’Adamant (Nicolas Philibert)

Zilveren Beer, grote juryprijs: Roter Himmel (Christian Petzold)

Zilveren Beer, juryprijs: Mal Viver (João Canijo)

Zilveren Beer, beste regie: Philippe Garrel voor Le Grand Chariot

Zilveren Beer, beste hoofdrol: Sofía Otero in 20.000 Especies de Abejas (Estibaliz Urresola Solaguren)

Zilveren Beer, beste bijrol: Thea Ehre in Bis ans Ende der Nacht (Christoph Hochhäusler)

Zilveren Beer, beste scenario: Angela Schanelec voor Musik

Zilveren Beer, opvallende artistieke bijdrage: Hélène Louvart voor het camerawerk in Disco Boy (Giacomo Abbruzzese)

tbouwh

• 5673 berichten
  • 5028 stemmen

donnie darko schreef:

Dit jaar ook weer geweest. Vond het wel een héél matig jaar; niets echt geweldigs gezien; enkel Reality met Sydney Sweeney was de moeite (3.5*)

Wat heb je allemaal gezien dan?

Had na een drietal dagen nog geen onvoldoende uitgedeeld. Dat lukt me in Rotterdam nooit.

donnie darko

• 6136 berichten
  • 2667 stemmen

tbouwh schreef:

(quote)

Wat heb je allemaal gezien dan?

Had na een drietal dagen nog geen onvoldoende uitgedeeld. Dat lukt me in Rotterdam nooit.

Geen geluk gehad dit jaar met de keuzes denk ik ook deels;

Perpetrator (Panorama) (0.5*)

La Bete dans la Jungle (Panorama) (0.5*)

She came to me (Opening Film) (3*)

Irgendwann Werden Wir Uns Alles Erzählen (Competition) (3.5*)

Reality (Panorama) (3.5*)

After (3*)

Almamula (Generation) (3.5*)

En ik geef normaal niet vaak 0.5* uit, maar deze waren beide echt erbarmelijk.

Wat heb jij gezien?

tbouwh

• 5673 berichten
  • 5028 stemmen

Ah interessant, ik heb geen enkele van deze films gezien maar was er zo te zien ook tijdens een ander deel van het festival, want de openingsfilm kon ik bijvoorbeeld al niet zien.

Ik zal nog een lijstje van hoogtepunten plaatsen, andere stemmen vind je binnenkort in m'n log (of nu al op LB).

tbouwh

• 5673 berichten
  • 5028 stemmen

Hoogtepunten Berlinale 2023

-> Samsara (Lois Patino)

-> Sica (Carla Subirana)

-> White Plastic Sky (Tibor Banoczki + Sarolta Szabo)

-> Sur l'Adamant (Nicolas Philibert)

-> Absence (Wu Lang)

En Duel (Steven Spielberg).

Er waren nog veel meer films de moeite waard (3,5* of 3*). Uiteindelijk konden alleen de nieuwe P. Garrel (competitie), de competitiefilm "Limbo" en "Heroico" (wel weergaloos opgenomen + gemonteerd) op een onvoldoende rekenen.

tbouwh

• 5673 berichten
  • 5028 stemmen

Inmiddels hebben talrijke prominenten een open brief getekend uit protest tegen Chatrians geforceerde echec.

Richardus

• 1829 berichten
  • 935 stemmen

tbouwh schreef:

Inmiddels hebben talrijke prominenten een open brief getekend uit protest tegen Chatrians geforceerde echec.

Goh, waar hebben we zo'n "verversing" meer gezien.... Wat is dit voor ontwikkeling?

tbouwh

• 5673 berichten
  • 5028 stemmen

Inmiddels heeft Chatrian zijn laatste editie achter de rug, en daar valt ook nog wel een en ander over te zeggen. Maar dat bewaar ik in eerste instantie even voor een verslag dat ik nog hoop te typen. Hij wordt in ieder geval vervangen door de dame die het BFI Film Festival de voorbije jaren in goede banen heeft geleid.

kappeuter (crew films)

• 73034 berichten
  • 5813 stemmen

Berlinale 2024: De winnaars - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Gisteravond werden op de 74e Berlinale de prijzen uitgereikt. Mati Diops Dahomey kreeg geheel terecht de Gouden beer uitgereikt.

Voor het tweede jaar op rij gaat de Gouden Beer naar een documentaire. Nadat vorig jaar Nicolas Philiberts Sur l’Adamant de hoofdprijs van de Berlinale won, greep gisteren Mati Diops Dahomey het goud.

Dat was geheel verdiend en toch ook enigszins verrassend. Diops film over de terugkeer van 26 door Frankrijk geroofde kunstschatten naar Benin is uiterst intelligent en met zorg gemaakt, maar vraagt wel iets van de kijker.

Hoofdcompetitie

Gouden Beer: Dahomey, Mati Diop

Zilveren Beer, grote juryprijs: Yeohaengjaui Pilyo (A Traveler‘s Needs), Hong Sang-soo

Zilveren Beer, juryprijs: L’Empire, Bruno Dumont

Zilveren Beer, beste regie: Nelson Carlos De Los Santos Arias voor Pepe

Zilveren Beer, beste hoofdrol: Sebastian Stan in A Different Man, Aaron Schimberg

Zilveren Beer, beste bijrol: Emily Watson in Small Things Like These, Tim Mielants

Zilveren Beer, beste scenario: Matthias Glasner voor Sterben (Dying)

Zilveren Beer, uitzonderlijke artistieke bijdrage: Martin Gschlacht voor de cinematografie van Des Teufels Bad (The Devil’s Bath), Veronika Franz & Severin Fiala

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.