- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Internationaal filmfestival van Berlijn - Berlinale
Internationaal filmfestival van Berlijn - Berlinale
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Berlinale 2025: De winnaars - Filmkrant
Zaterdagavond 22 februari werden op de 75e Berlinale de prijzen uitgereikt. Het ogenschijnlijk bescheiden drama Drømmer van Dag Johan Haugerud, na Sex en Kjaerlighet het slotstuk van een drieluik over liefde en relaties in de 21e eeuw, won de Gouden Beer.
Winnaars hoofdcompetitie
Gouden Beer: Drømmer (Dreams), Dag Johan Haugerud
Zilveren Beer, grote juryprijs: O último azul (The Blue Trail), Gabriel Mascaro
Zilveren Beer, juryprijs: El mensaje (The Message), Iván Fund
Zilveren Beer, beste regie: Huo Meng voor Sheng xi zhi di (Living the Land)
Zilveren Beer, beste hoofdrol: Rose Byrne in If I Had Legs I’d Kick You, Mary Bronstein
Zilveren Beer, beste bijrol: Andrew Scott in Blue Moon, Richard Linklater
Zilveren Beer, beste scenario: Radu Jude voor Kontinental ‘25
Zilveren Beer, uitzonderlijke artistieke bijdrage: alle crew van La tour de glace, Lucile Hadžihalilović
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Carlo Chatrian is misschien wel de meest eigenzinnige artistieke directeur die de Berlinale ooit gekend heeft. Ik ben blij dat ik hem heb mogen leren kennen. Hij is een bevlogen filmliefhebber en was van alle markten thuis. Hij durfde films te programmeren die zijn collega's links lieten liggen. Zijn Encounters-sectie was een geslaagd experiment en iets waar ik ieder jaar naar uitkeek. Ik zal het gaan missen.
Door de pandemiejaren heb ik behoorlijk wat gemist en zag ik slechts 35 langspelers. Daar zitten een aantal van mijn favoriete films tussen uit de 21ste eeuw: Samsara, The Cage Is Looking for a Bird, Here, El Eco, et cetera. Ik ben benieuwd wat jullie van de selectie vinden.