- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Documentary Festival Amsterdam - IDFA
International Documentary Festival Amsterdam - IDFA
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Het International Documentary Festival Amsterdam opent dit jaar met de film Sisters in Law van Kim Longinotto en Florence Ayisi. Het festival wordt van 24 november tot 4 december gehouden in diverse bioscopen in Amsterdam.
festivalsite: www.idfa.nl
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Er is ook een programmaonderdeel met propagandafilms uit de Tweede Wereldoorlog. Uit allerlei hoeken. Het ultiem foute Der Ewige Jude is bijvoorbeeld te zien, maar bijvoorbeeld ook korte films die regisseurs als William Wyler, John Ford en Frank Capra maakten in de VS.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Favoriete films van het IDFA publiek
De afgelopen weken heeft het publiek gestemd op haar favoriete IDFA-documentaires. De Top 20, aangevoerd door Darwin's Nightmare, zal aankomend festival vertoond worden.
IDFA viert dit jaar zijn 20-jarig bestaan. Ter gelegenheid daarvan is deze zomer een online verkiezing onder alle (inter)nationale documentaireliefhebbers gehouden. Het publiek mocht een persoonlijke top 5 kiezen uit alle documentaires die de afgelopen 20 jaar gemaakt
zijn en op IDFA te zien zijn geweest.
Top 20 favoriete films van het IDFA publiek.
1. Darwin's Nightmare Hubert Sauper 2004 107'
2. Nömadak Tx Raul de la Fuente 2006 94'
3. O Amor Natural Heddy Honigmann 1996 76'
4. Checkpoint Yoav Shamir 2003 80'
5. Bowling for Columbine Michael Moore 2002 120'
6. Grizzly Man Werner Herzog 2005 103'
7. City of Photos Nishtha Jain 2004 59'
8. We Are Together (Thina simunye) Paul Taylor 2006 83'
9. Balseros Carles Bosch 2002 120'
10. The 3 Rooms of Melancholia Pirjo Honkasalo 2004 106'
11. The Boy Who Plays on the Buddhas of Bamiyan Phil Grabsky 2003 96'
12. Wheels of Fortune Wilko Bello 2001 70'
13. 9 Star Hotel Ido Haar 2006 78'
14. First Kill Coco Schrijber 2001 73'
15. The Monastery - Mr. Vig & the Nun Pernille Rose Gronkjaer 2006 84'
16. Schoffies Marc van Fucht 2006 58'
17. Ghosts of Cité Soleil Asger Leth 2006 86'
18. Cuba , The Value of Utopia Yanara Guayasamin 2006 130'
19. Zigeuners van de Cauberg Patrick Bisschops 2003 50'
20. The Kidnapping of Ingrid Betancourt Victoria Bruce, Karen H 2003 76'
Bekijk op de IDFA site een uitgebreidere lijst
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Tja, schakel je dorp, vrienden etc in, en je komt in de top20 lijkt wel...
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Dat valt toch wel mee? Zoveel Nederlandse documentaires staan er niet in en van de NL films die er in staan kan ik me maar van één niet herinneren daar ooit een zeer lovende recensie van te hebben gelezen.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Ik heb 't voornamelijk over de regio-doc van Bisschops, overduidelijk dat een internet-community (hij is actief in de hardcore scene hier in Limburg, en die is groot) is ingezet.
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Laat dat nu de ene zijn die ik bedoelde. Nooit van gehoord.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Hij ontbreekt ook (net als Schoffies, First Kill en Wheels of Fortune) in een nieuwe stemronde, w.b. Nederlandse documentaires.
Verkiezing beste Nederlandse documentaire na 1945, een shortlist van 20 titels met ook hier popu keuzes als die tegenvallende Cruijff docu...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Nou ja, er zijn wel meerdere prijzen natuurlijk daar. Joris Ivens Award + Zilveren Wolf zijn de grootste en belangrijkste.
stephan73
-
- 6269 berichten
- 14439 stemmen
Ijzersterke promo's voor IDFA 2008!
IDFA 2009 | Commercial | Jesus Camp - YouTube
IDFA 2009 | Commercial | Crazy Love - YouTube
IDFA 2009 | Commercial | Stranded - YouTube
Vooral die voor de film Stranded met Martin Koolhoven is briljant!
MXO
-
- 1449 berichten
- 532 stemmen
Die reclame met Martin Koolhoven is inderdaad prachtig, ik zag hem net op tv langs komen. De reclame voor de film van Jesus Camp is blijkbaar verboden door de Reclame Code Commissie.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3859 stemmen
Ik vond die met die blinde vrouw juist de beste. Hoe heet die docu trouwens iemand enig idee? Die andere twee zijn trouwens ook ijzersterk.
tijmengozer
-
- 124 berichten
- 3273 stemmen
Ik vond die met die blinde vrouw juist de beste. Hoe heet die docu trouwens iemand enig idee? Die andere twee zijn trouwens ook ijzersterk.
Dat wilde ik ook graag weten, dus ik heb het even opgezocht. Het gaat om Crazy Love.
thomzi50
-
- 1991 berichten
- 2527 stemmen
Heeft iemand heel toevallig de film Glenn Helder: C'est La Vie gezien? Geniale man, die Helder!
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
De prijzen zijn inmiddels uitgereikt.
Joris Ivens Award + Movies That Matter Award: Burma VJ - Reporting from a Closed Country
Zilveren Wolf: Boris Ryzhy, morgenavond te zien bij Het Uur van de Wolf.
Publieksprijs: RiP - A Remix Manifesto
Jongerenjury (Doc U): Kassim the Dream
First Appearance Award: Constantin and Elena
IDFA Student Award: Intimidades de Shakespeare y Víctor Hugo
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Niet Normaal: Films over ongewone levens
Dit is écht te freaky voor woorden. Het is dat Amsterdam zo ver ligt en dat ik daar niemand ken waar ik kan overnachten anders had ik deze documentaires graag willen zien!
Zijn hier nog mensen die naar het IDFA gaan?
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Ik ga zelf naar een aantal voorstellingen op 't IDFA.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
voskat78
-
- 510 berichten
- 829 stemmen
Ik ben werkzaam op IDFA als vrijwilliger.
Dus ga elke dag lekker na me dienst wel wat docu's checken.
En wat ik zoal in het program voor dit jaar heb gezien zitter er een hoop intressante en leuke dingen bij.
Heb er iig zin an! 
Het verbaast me trouwens dat er hier maar weinig animo op het forum voor lijkt. Of ik moet me vergissen. 
kos
-
- 46685 berichten
- 8843 stemmen
Neuh, het lijkt me ook zeer boeiend, maar zoals gewoonlijk heb ik er toch nul komma nul tijd voor dus helaas.
Sol-
-
- 216 berichten
- 87 stemmen
Ik ben er ook geweest als vrijwilliger, maar dat doen we denk ik maar niet meer. Op een gegeven was ik zo moe van het drukke werk dat ik geen energie meer had om films te checken. Moest zeggen dat de beloning (of beter gezegd welke beloning) ook maar tegenviel. Kon op een gegeven moment geen populaire voorstellingen meer zien, omdat vrijwilligers verplicht als laatst moesten queuen. Nogal schraal van een festival dat zo goed loopt.
voskat78
-
- 510 berichten
- 829 stemmen
Nu ja doe het al 3 jaar achter elkaar (werken als VW) En elk jaar heb ik geen problemen ,als ik ergens heen wil wat al is uitverkocht. 
Nu werk ik wel bij kassa dus is het peace of cake om en kaartje te checken. Mocht dat niet gaan, gewoon op tijd naar de zaal en je komt er vak als nog in. Heb het dit jaar 2x gedaan en is gewoon gelukt.
Wat betreft de beloning: een t-shirt,catalogus en de vergoeding+ reiskosten is niks mis mee. Dan te bedenken dat je ook gewoon bij press & industry screenings had kunne kijken lijkt het me al met al wel mee te vallen toch?. Bij IFFR is het iig minder.
Sol-
-
- 216 berichten
- 87 stemmen
Die reiskosten en vergoeding is alleen bij kassa. Catalogus heb ik niet gezien. Gewoon op tijd naar de zaal? Niet dus. Press , gasten en staf hadden voorrang bij de queue. Industry screenings zijn aardig, maar als je overdag aan het werken bent heb je er toch geen reet aan. Ok, ik heb er een gezien.
Heb 10 dagen keihard staan werken. Aan het einde was het, 'bedankt. Doei!' Ook geen mailtje na met bedankt voor je inzet. Echt....
Ik heb idd gezien dat IFFR nog minder geeft. Ammenooitniet dat ik me nog een keer zo laat uitbuiten.
voskat78
-
- 510 berichten
- 829 stemmen
Jammer dat je het zo hebt ervaren Sol...
Wat betreft die catalogus in de voorgaande jaren heb ik die ook niet gezien, maar wat blijkt deze is altijd laat bij IDFA en kun je meestal pas op de dag of erna als het festival al van start is gegaan bij de vrijwilligers ruimte gewoon ophalen. Geef toe dat het makkelijker is om al deze spullen vooraf al te hebben, maar blijkbaar is het niet anders.
Ik heb ook merendeel van me diensten overdag gedraaid (vroeg), om daarna naar de film te kunnen. En zoals gezegd kwam ik bij mijn films die al uitverkocht waren altijd wel binnen. En anders ging ik nar P&I.
Ook heb ik na het festival nog netjes een bedank brief van IDFA geregen voor mijn inzet ed. Wel raar dat ze die niet naar jou hebben gestuurd. :S
IFFR werk ik altijd als P&I, maar heb besloten om dit jaar lekker me eigen ding te doen. En nog meer films te kijken, want je ik merkte wel dat ik behoorlijk brak was na bijna 2 weken werken en films kijken.
voskat78
-
- 510 berichten
- 829 stemmen
Best of IDFA on tour zijn dit jaar:
- Last train home
- Colony
- Iron crows
- Six weeks
Te zien vanaf januarie in de plaatselijke filmhuizen.