menu

Film / Festivals en evenementen / Film Fest Gent

zoeken in:
misterwhite schreef:
(quote)

Ik ga hem doen. Het kwam het beste uit met werk, vorige selecties zagen er al tof uit, zal de eerste keer zijn dat ik deze ga doen. Ben benieuwd, maar verwacht sowieso al dat The Lighthouse er tussen zal zitten.

Hoe was het?

Zelf ooit eenmaal gedaan (in 2016). Zeer aangename ervaring. Telkens met dezelfde mensen weer de filmzaal in. Lekkere lunch 's middags. Zou graag nog eens gaan, maar in de jaren nadien kwam er telkens iets tussen.

In 2016 de volgende films gezien (hoge scores): Forushande (2016) - 4*, Paterson (2016) - 4*, Home (2016) - 4*, Bacalaureat (2016) - 3.5*, Jackie (2016) - 4*

Finisterra schreef:
(quote)

Hoe was het?

Zelf ooit eenmaal gedaan (in 2016). Zeer aangename ervaring. Telkens met dezelfde mensen weer de filmzaal in. Lekkere lunch 's middags. Zou graag nog eens gaan, maar in de jaren nadien kwam er telkens iets tussen.

In 2016 de volgende films gezien (hoge scores): Forushande (2016) - 4*, Paterson (2016) - 4*, Home (2016) - 4*, Bacalaureat (2016) - 3.5*, Jackie (2016) - 4*

Ik vond het een erg fijne filmdag met een aantal verrassende keuzes. Dit jaar was het: Martin Eden (4*) - Les Miserables (3.5*) - The Lighthouse (5*) - Monos (4*) en J'ai perdu mon corpse (3.5*).
Het was zijn prijs echt waard om een soort best of van filmfest Gent te krijgen zonder te moeten rekening houden met uren en andere locaties. Erg relaxed! Ook mega tof van de parkeerkaart en de maaltijd in de vip lounge met open bar.

Ook leuke babbels kunnen hebben met Dave Mestdagh zelf. Toffe vent met sterke visie op cinema. Dus zeker waard om nog eens te doen. Wij gaan volgend jaar sowieso terug!

Ik zie hier nu net dat ik mijn programma hier nog niet gepost heb/had. Zal ik dan doen met mijn top van het filmfestival, nog negen te gaan. ?

Festivalverslag deel 2 over de spanning tussen traditie en moderniteit in Spanje.

Met Julia Íst, Meseta, Zaniki

Wat was er zo ontzettend slecht aan Ana y los Lobos, tbouwh? Begenadigd schrijver die je bent, schrik ik toch van je karige scores voor de Spaanse classics. Al kan ik me bij ¿Quién Puede Matar a un Niño? wel iets voorstellen.

@Tim Chaplin was te gast en deed voor de screening uit de doeken wat tijdens het kijken ook al snel bleek: de personages zijn symbolisch en staan voor verschillende kerninstituties/stromingen (plus uiteraard de figuur van Franco). Dat uitgangspunt bleef mij uiteindelijk te eenduidig, ook omdat iedere dramatische spanning voor mij verder ontbrak en de acteurs (Chaplin heeft misschien een charisma dat anderen wel zien maar ik hier slechts beperkt) niet overtuigden. Tel daarbij op dat ik eerder die middag Malick had gezien en ik was de film - die mijn oprechte interesse wel degelijk had getrokken - snel weer vergeten. Ik noem mezelf geen fan van Bunuel maar die doet zoiets toch beter.
Wellicht tip je iets anders van deze regisseur? Cria Cuervos staat al op de lijst.

Cria Cuervos nog niet gezien Mijn Saura expertise bestrijkt sowieso enkel de vage doch prettige flarden van Peppermint Frappé, La Caza en Stress-es tres-tres die mijn herinnering drijven. Buiten wat holle adjectieven kan ik daar weinig over kwijt. Chaplin speelt misschien nergens de pannen van het dak, maar haar fotografisch gezicht staat als een huis. En was dat niet wat de Europese kunstfilm voornamelijk bezielde?

starbright boy (moderator)
Zo, na twee jaar onderbreking weer eens een keertje Gent gedaan. En gelijk weer veel, heel veel. En dat was lekker, omdat ik toe was aan vakantie en lekker in een filmbubbel kruipen was echt uitstekend getimed dit keer. Als voorafje de Gouden Palm Gisaengchung (2019) (4.0*) gezien buiten het festival om en daarna een heleboel films op het festival. Ik kom in Gent altijd op meer en diepere onvoldoendes uit dat in Rotterdam. Dat komt door twee dingen: In Gent vallen risico's vaker verkeerd uit en ik zie er door het beperkter programma meer films die me wat minder liggen. Gent heeft op de aandacht voor filmmuziek na veel minder een eigen stem, maar het is wel een mooie gelegenheid om te snuffelen aan wat er op de grote festivals (en dan met name Cannes) in verschillende programma's draaide.

Wat deze editie voor had op de twee vorige was vooral een veel beter landprogramma. Wat ik uit het Spaanse programma, inclusief de klassiekers (dit keer geen met alleen Franse ondertiteling) zag was beduidend sterker van samenstelling dat het Japanse en Britse programma dat ik eerder meemaakte. Tussen de klassiekers zaten originele keuzes en ik kon Villaronga een beetje inhalen. Had ik in Rotterdam jaren terug te weinig van gezien.

Ook opvallend. De drie Belgische films die ik zag eindigen of helemaal bovenaan of helemaal onderaan. De kleine film van Bas Devos (waarvan ik nog niks zag) was echt prachtig en de gedachte kwam in me op dat als ik regisseur was geworden (en daar talent voor zou hebben) ik graag zoiets had willen maken. Het debuut Cleo deed daarentegen echt alles fout wat je fout kan doen en waar ik King of the Belgians nog echt leuk vond, het vervolg was niet te harden.

Het hele lijstje en wellicht nog wat reviews de komende tijd (ben veel van plan, maar heb afgeleerd beloftes te doen):

1. Ghost Tropic (2019) 4.5*
2. Pa Negre (2010) 4.0*
3. A Hidden Life (2019)
4. Öndög (2019)
5. The Souvenir (2019)
6. O Que Arde (2019)
7. Little Joe (2019)
8. The Lighthouse (2019)
9. Petra (2018)
10. Nan Fang Che Zhan De Ju Hui (2019)
11. Viridiana (1961)
12. Martin Eden (2019)
13. Das Freiwillige Jahr (2019)
14. Light of My Life (2019)
15. Litigante (2019)
16. Entre Dos Aguas (2018)
17. Where's My Roy Cohn? (2019) 3.5*
18. Fin de Siglo (2019)
19. El Rey de La Habana (2015)
20. El Diputado (1978)
21. Il Traditore (2019)
22. Els Dies Que Vindran (2019)
23. The Dead Don't Die (2019)
24. Sa Nu Ucizi (2018)
25. Liberté (2019) 3.0*
26. Hvítur, Hvítur Dagur (2019)
27. Echo (2019)
28. Incerta Glòria (2017)
29. Les Perseides (2019)
30. Judy (2019)
31. Ceniza Negra (2019)
32. Matador (1986)
33. Let There Be Light (2019) 2.5*
34. The Unknown Saint (2019)
35. Ana y los Lobos (1973)
36. Divino Amor (2019)
37. Beats (2019)
38. Canción sin Nombre (2019)
39. Hölmö Nuori Sydän (2018) 2.0*
40. Honeyland (2019)
41. Liu Yu Tian (2019) 1.5*
42. Instinct (2019)
43. Der Boden unter den Füßen (2019)
44. Mr. Jones (2019)
45. The Barefoot Emperor (2019) 1.0*
46. Cleo (2019) 0.5*

Eindlijst Film Fest Gent 2019 (tot. 40 titels)

****1/2
A Hidden Life
Light of my Life
Öndög

Martin Eden
Ghost Tropic
A White, White Day
Fire will Come
Entre dos Aguas
Atlantique
The Souvenir

***1/2

Blanco en Blanco
Land of Ashes
The Lighthouse
Meseta

Julia Íst
Els Dies Que Vindran
Echo
Leap of Faith: William Friedkin on the Exorcist

**1/2

Les Perseides
Piranhas
What She Said: The Art of Pauline Kael
The Wild Goose Lake
Thou Shalt not Kill
Little Joe
Zaniki

**
A Girl Missing
Beats
Who Can Kill a Child?
While at War
Honeyland

*1/2

La Llorona
Ana y los Lobos
Motherless Brooklyn
Bait

*
Mr. Jones
Douze Mille
Vivarium

1/2

Cleo
Liberté
Jojo Rabbit

Benieuwd naar jullie motivatie over Cleo, met allebei een beoordeling van 0.5*
Moet zeggen dat ik hem zelf wel ok vond.

Verder best wel teleurgesteld met wat ik heb gezien dit jaar, gebeurt me niet zo vaak, ben bijna altijd positief na Gent. Eigenlijk maar een paar films die me gaan bijblijven en verder vooral veel dingen die me zijn tegengevallen.

Sterk - Les Misérables (2019), Beats (2019)

Goed - Monos (2019), The Day after I'm Gone (2019), Ghost Tropic (2019)

OK - Hölmö Nuori Sydän (2018), Les Perseides (2019), Little Joe (2019), Our Godfather (2019), Muidhond (2019), Cleo (2019)

Matig - Mientras Dure la Guerra (2019), Luce (2019)

Zwak - Light of My Life (2019), The Art of Self-Defense (2019), Never Grow Old (2019), Der Boden unter den Füßen (2019), Share (2019)

Malick
Hoogtepunten van Gent op basis van 44 langspelers.

01. A Hidden Life (Terrence Malick)
Over een aantal eeuwen hebben ze het nog steeds over deze film.

02. O Que Arde (Oliver Laxe)
Audiovisueel meesterwerk waarin de film én titel multi-interpretabel is.

03. Ghost Tropic (Bas Devos)
Bas Devos is misschien wel het grootste talent wat er vandaag de dag in België rondloopt. Mogen we als Nederlanders best jaloers op zijn.

04. A White, White Day (Hlynur Palmason)
Fenomenale eerste akte van een film. Het leven gereduceerd tot tijdseenheden.

05. The Day after I'm Gone (Nimrod Eldar)
Ik hou van personages die binnenvetters zijn - ze worstelen met alles en iedereen. Fraai debuut.

06. Els Dies Que Vindran (Carlos Marques-Marcet)
Hoe ik deze op het afgelopen IFFR heb gemist is een groot raadsel. Heeft overigens de potentie tot een groot succes in de filmhuizen.

07. The Lighthouse (Robert Eggers)
De misthoorn verdient een Oscar!

08. Echo (Rúnar Rúnarsson)
In het jaar dat de nieuwe film van Andersson een deceptie is laat Rúnarsson zien hoe het wel kan. Van vilein naar vertederend. Het greep me uiteindelijk.

09. Litigante (Franco Lolli)
Nadat de vader en zoon centraal stond in zijn debuut staat hier de moeder en dochter centraal. Hoe te communiceren? Hoe los te laten? Hoe te vergeven?

10. Les Perseides (Alberto Dexeus en Ànnia Gabarró)
Een coming-of-age film die lastiger in elkaar zit dan je op het eerste gezicht ziet.

11. Meseta (Juan Palacios)
12. Ceniza Negra (Sofia Quiros)
13. Das Freiwillige Jahr (Ulrich Köhler en Henner Winckler)

Cleo staat voor mij persoonlijk voor alles wat ik niet zoek in een scenario. Alles zo expliciet uitgeschreven dat het regelmatig lachwekkend wordt - ongetwijfeld tegen de bedoeling van de makers. Vind het gewoonweg diep triest dat een productie als deze erdoor komt en zelfs een scenarioprijs (!) wint terwijl andere filmmakers bot vangen bij het VAF. Godzijdank woog Ghost Tropic daar nog enigszins tegenop, die was echt prachtig.

Malick
geplaatst:
Waarom de Duitse cinema vandaag diverser en uitdagender is dan ooit:
Voor zijn 47ste programma richt Film Fest Gent dit jaar zijn blik op wat er, cinematografisch gezien, reilt en zeilt in buurland Duitsland. Programmadirecteur Wim De Witte en programmator Michiel Philippaerts schetsen waarom de hedendaagse cinema bij onze buren razend interessant is. "Het staat vast dat de diversiteit in de Duitse cinema nog nooit zo groot geweest is."

geplaatst:
Grootste deel van het Duitse retrospectieve parcours: klik

Het publieksprogramma staat online.
Kan iemand al met zekerheid zeggen of er dit jaar geplaceerd wordt gewerkt of gewoon nog steeds met vrije plaatsen (met telkens één (?) ertussen), en wie het eerst komt, wie het eerst maalt voor goede steks? Laat het weten:)

Ik kreeg vandaag een mailtje om een programmagids opgestuurd te krijgen. Ik kijk er al naar uit!

Heel veel zin in, nadat zowat alle andere festivals dit jaar niet zijn doorgegaan. Een deel films al snel vastgelegd, want alles zal wel snel(ler) uitverkocht zijn. Nomadland (2020) bijvoorbeeld waren in no time alle plekjes al weg helaas.

SimonSav schreef:
Heel veel zin in, nadat zowat alle andere festivals dit jaar niet zijn doorgegaan. Een deel films al snel vastgelegd, want alles zal wel snel(ler) uitverkocht zijn. Nomadland (2020) bijvoorbeeld waren in no time alle plekjes al weg helaas.

Die heb ik kunnen bemachtigen.

Dat impliceert dan een mooie recensie hier!

Rijtje reeds gezien uit de programmering van 2020, doe er eventueel uw voordeel mee:

Chungking Express ***1/2
Desterro ***
Éden ***1/2
Fall, The (short) **
For Sama ****
Giraffe ***1/2
In the Mood for Love ***1/2
Kajillionaire ***1/2
Kom Hier Dat Ik U Kus ***
Koyaanisqatsi ****
Les Enfants D'Isadora ****
Max Richter's Sleep ***1/2
Never Rarely Sometimes Always ***
Once Were Brothers: Robbie Robertson and the Band **1/2
Peninsula (Train to Busan II) **
Saint Maud *
Solyaris ****1/2
Vitalina Varela ****
When Forever Dies ***

Vooruitblik 2020, met vijf festivaltips [klik].

Ik ga zaterdag weer voor de focus filmdag en daarna nog wat keuzes online maken.
Ben benieuwd wat ze dit jaar gaan voorschotelen in de selectie, vorig jaar zeer aangenaam verrast.

Ik verwacht sowieso Nomadland en First Cow.

En om de balans traditioneel op te maken nog een eindlijstje (29 titels, waarvan 2 On Demand):

Malmkrog *****
Wendy ****
Druk ****
Irradies ****
State Funeral ****
Exil *** 1/2
Servants *** 1/2
Nomadland ***1/2
First Cow ***1/2
There is no Evil ***1/2
Undine ***
Surge ***
Mandibules ***
Gagarine ***
You will die at twenty **1/2
Ich war zuhause, aber.. **1/2
Il mio corpo **1/2
Slalom **1/2
Incitement **1/2
Asia **
The Woman who ran **
Stories from the Chestnut Woods **
L'Ennemi **
Ammonite *1/2
Walden *1/2
Last and First Men *1/2
Space Dogs *
O Beautiful Night *
All the Pretty Little Horses *

Gast
geplaatst: vandaag om 00:22 uur

geplaatst: vandaag om 00:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.