• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.946 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.980 gebruikers
  • 9.370.617 stemmen

Tiger Awards Competitie (IFFR)

zoeken in:

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Nee, ik kijk niet naar het gehele Filmfestival. Voor dit topic zijn we nu alleen geïnteresseerd in competities rondom debutanten en regisseurs met hun tweede film. Pusan en Sundance vind ik zelf te beperkt. Alleen maar Amerikaanse of Aziatische Cinema. Is dat zo, Straka? Het zegt mij vrijwel niets.

Zoiets als de Semaine de la Critique (Cannes) moeten we ook zeker meenemen in ons besluit. Hoewel daar slechts zeven titels in het programma zitten. Maar ieder jaar duiken daar genoeg talenten op.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

De keuze was in zoverre niet willekeurig dat ik er op elk continent eentje wilde noemen en een beetje wilde wegblijven bij de grote drie, vier. Ik denk dat je (@Verhoeven) daarmee zelf al bij aangeeft dat je vooronderstelling (1e post) óf niet waar is (misschien gevoelsmatig) óf niet meetbaar is. Ik denk namelijk dat er geen enkele festival voor wat dat betreft uitspringt of onderdoet voor een ander: Cannes niet, Rotterdam niet, Toronto niet en Moskou niet (om er nog maar weer een paar te noemen). Dus wat mij betreft slaan we daarom dat deel vande vraag over.

Eens. Weinig aan toe te voegen.

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

Malick schreef:

Is dat zo, Straka? Het zegt mij vrijwel niets.

Ja, want dat is een bijprogramma en niet de eigenlijke competitie van San Sebastian. De eigenlijke competitie is voor de Golden Shell. Maar begrijp ik nu goed dat je ook de relevantie van bijprogrammas wil afzetten tegen de Tiger Award?

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Wist ik helemaal niet. Semaine de la Critique is trouwens een op zichzelf staande schaduwfestival van Cannes. Dat zou eventueel mogen. Maar laten we het allemaal niet teveel opblazen en laten voor wat het is. Hoe ziet jouw wensenlijstjes eruit?

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Het heeft even geduurd maar dit zijn de titels waarvoor ik zou gaan. Wat goed is voor een complete IFFR-editie. Gelukkig zijn hier best veel van op DVD te vinden. Of heb ik zelf op DVD.

1995:

- Travolta et Moi (Patricia Mazuy-Reggiani)

- Youchai (Jianjun He)

1996:

- Nadie Hablará de Nosotras Cuando Hayamos Muerto (Agustín Díaz Yanes)

- Small faces (Gillies MacKinnon)

- Angel Baby (Michael Rymer)

- Erzi (Yuan Zhang)

1997:

- The Day a Pig Fell into the Well (Hong Sang-soo)

- Moe no Suzaku (Naomi Kawase)

- Robinson in Space (Patrick Keiller)

- Šeptej (David Ondricek)

- Frozen (Wang Xiaoshuai)

1998:

- Giro di Lune Tra Terra e Mare (Giuseppe M. Gaudino)

- Frost (Fred Kelemen)

- Marthas Garten (Peter Liechti)

- ¿Quién Diablos Es Juliette? (Carlos Marcovich)

- Marie Baie des Anges (Manuel Pradal)

1999:

- Arak El-Balah (Radwan El-Kashef)

- Ha Woo Deung (Kim Si-on)

2000:

- 6ixtynin9 (Pen-Ek Ratanaruang)

2001:

- Sora no Ana (Kazuyoshi Kumakiri)

- My Brother Tom (Dom Rotheroe)

- In den Tag Hinein (Maria Speth)

- Verboden te Zuchten (Alex Stockman)

2002:

- Lavoura Arcaica (Luiz Fernando Carvalho)

- În Fiecare zi Dumnezeu ne Saruta pe Gura (Sinisa Dragin)

- This Is Not a Love Song (Bille Eltringham)

- Bomnaleun Ganda ( Jin-ho Hur)

- Goyangileul Butaghae (Jae-eun Jeong)

2003:

- Nói Albínói (Dagur Kári)

- Extraño (Santiago Loza)

2004:

- Fyra Nyanser av Brunt (Tomas Alfredson)

- Bu Jian (Lee Kang-sheng)

- Ballo a Tre Passi (Salvatore Mereu)

2005:

- Onde (Francesco Fei)

2006:

– Land of the Blind(Robert Edwards)

– Un Jour d'Été (Franck Guérin)

2007:

- Baixio das Bestas (Claudio Assis)

- Ju-Yon-Sai (Hirosue Hiromasa)

- La Marea (Diego Martinez Vignatti)

2008:

- Istoria 52 (Alexis Alexiou)

2009:

- Bu Neng Mei You Ni (Leon Dai)

- Sois Sage (Juliette Garcias)

2010:

- Let Each One Go Where He May (Ben Russell)

- Guang Ban (Heng Yang)

2011:

- Gromozeka (Vladimir Kott)

- Musanilgi (Park Jung-bum)

2012:

- Svartur á Leik (Óskar Thór Axelsson)

- Babamin Sesi (Orhan Eskikoy + Zeynel Dogan)

2013:

- Gözetleme Kulesi (Pelin Esmer)

- Eles Voltam (Marcelo Lordello)

- Silent Ones (Ricky Rijneke)

2014:

– Niets.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Robinson in Space, ja die zou ik er ook op zetten.

Gelukkig ben ik al zo oud, dat ik de helft van jouw wensenlijst dan al weer bijna gezien heb.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Zullen we ze samen bestellen? (1 & 2)

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Om even af te trappen met een aantal ' willekeurige' festivals: Welke namen leverden Pusan, Sundance en San Sebastian op de afgelopen 10 jaar?

Ik ben de film gaan bekijken die dit jaar in San Sebastian won, en voor mij was dat zeker een ontdekking: Magical Girl (2014), heel goed bevallen. Voor regisseur Carlos Vermut was dit zijn tweede langspeelfilm (voor zijn eerste vond hij geen financiering en bracht het zelf uit via internet). De opbouw van de film is anders dan gebruikelijk, de regisseur vergelijkt de vorm met moderne Zuid-Koreaanse films als Oldboy, Mother en The Host. Aanrader voor wie van films met zulk raamwerk houdt, en het heeft me in ieder geval nieuwsgierig gemaakt naar die films want ik ken ze alle drie niet, al kom ik die titels wel vaker tegen.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Het IFFR komt eraan dus tijd voor een nieuw jaar!

Tiger Competitie 2012:

- Black's Game (Óskar Thór Axelsson)

- Voice of My Father (Orhan Eskikoy en Zeynel Dogan)

- Egg and Stone (Ji Huang)

- Romance Joe (Kwang-kuk Lee)

- L (Babis Makridis)

- Neighbouring Sounds (Kleber Mendonça Filho)

- Return to Burma (Midi Z)

- Klip (Maja Milos)

- Sudoeste (Eduardo Nunes)

- Tokyo Playboy Club (Yôsuke Okuda)

- A Fish (Hong-min Park)

- It Looks Pretty From a Distance (Anka Sasnal en Wilhelm Sasnal)

- Living (Vasili Sigarev)

- In April the Following Year, There Was a Fire (Wichanon Somumjarn)

- De Jueves a Domingo (Dominga Sotomayor Castillo)

Tiger Awards 2012:

Klip (Maja Milos)

De Jueves a Domingo (Dominga Sotomayor Castillo)

Egg and Stone (Ji Huang)

Regisseur in Focus:

- Peter von Bagh

Zag er uiteindelijk zeven en heb Klip nog op DVD liggen. Het jaar dat ik op de valreep eerder naar huis moest waardoor ik een aantal ingeplande Tijgers moest laten voor wat het was. Zo weet ik dus niet of ik iets gemist heb omdat Egg and Stone ik niet zag of twee andere Oost-Europese films. Moeilijk in te schatten. De beste films uit de competitie kwamen weer eens uit Latijns-Amerika. Vooral van Sudoeste was ik toendertijd echt van onder de indruk. Is die ondertussen al uit op DVD?

Van Peter von Bagh zag ik alleen zijn debuut en wat van zijn korte films en daar heb ik me kosteloos mee vermaakt. Met de man zelf ook. Helaas nu niet meer onder ons. Zag wel nog Eight Deadly Shots en A Time of Roses uit zijn gekozen titels.

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Een jaar waarin ik veel Tigers zag voor mijn doen. Zes stuks. En het eerste jaar dat ik in Rotterdam woonde en geen rekening hield met het OV in mijn programma.

Ik zag de volgende Tigers:

- Living (Vasili Sigarev)

Daarvan waren de twee Latijns-Amerikaanse films uitstekend, de Thaise ook mooi. De film uit Burma was best een interessant debuut, maar dat maakte Midi Z niet waar met zijn tweede film. De film uit Rusland zag er heel ervaren uit en had mooie scenes, maar had ook grote scriptproblemen. En de Poolse film was vooral erg onevenwichtig.

Van de rest moet ik Neighbouring Sounds zeker nog gaan zien. Dat is de film uit deze competitie die de meeste faam verworven heeft een zeer succesvolle festivalrun kreeg.

Van Bagh heb ik geskipt, Eighty Deadly Shots wel gezien. Uit het Brazilaanse programma weer veel te weinig (één erg matige film slechts). Wel twee heel boeiende oude films uit de randen van het programma gaan zien waar ik nog steeds blij mee ben dat ik dat deed: Traité de Bave et d'Eternité (1951) en Ahlam el Madina (1984). Verdere hoogtepunten waren het Koreaanse Stateless Things dat ik erna nog eens zag tijdens Previously Unreleased in Eye en weer vond ik 'm prachtig. En The Loneliest Planet van Julia Loktev.

In totaal 43 films gezien en dat was een record toen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

2012 was het jaar dat ik maar 10 titels zag op het IFFR, het minste ooit in 20 jaar dat ik -buiten de 5 VK-dagen- het festival bezocht. Andere prioriteiten blijkbaar, maar ook het jaar dat de entreeprijzen enorm stegen.

Ik zag van de Tigers alleen de Thai, waarvan naast de titel vooral de laatste vijf minuten de moeite waren. Later nog De Juevos a Domingo ingehaald. Heb als ik de titels zie niet veel gemist aan de Tigers, muv Sudoeste wellicht. Ik hoor over die andere titels nooit meer iemand. De jaren erop waren volgens mij vele malen sterker.

Van Von Bagh alleen Time of Roses uit het retro meegepikt. Was dit het jaar van de Braziliaanse genre cinema "Mouth of Garbage"? Daar had ik A Margem en Orgia ou o Homem Que Deu Cria zeker wel van willen zien, maar dat paste dus niet op die paar dagen dat ik ging.

Volgens mij vond ik Hugo dat jaar het hoogtepunt, de eerste 3D film die ik ooit op het IFFR zag. edit: de beste film van dat jaar was La Leggenda di Kaspar Hauser.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Pas in 2011/2012 besloot ik mijn filmkijkgedrag op te schroeven en te delen met anderen op MM. De Tigers die ik zag ik 2012 waren Klip en Black's Game.

Ik heb beide films hoog gewaardeerd. Tegenwoordig ben ik iets kritischer op de Scandinavische thriller...de film is dan ook minder "blijven hangen"....edoch...

Klip gaf me echt het idee dat een talent op originele wijze een toestand in een land, een toestand van een generatie had verbeeld.

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

- L (Babis Makridis)

Bovenstaande gezien, niet allemaal tijdens het festival. Klip heb ik nog op dvd en wil ik zeker graag zien

De Jueves was denk ik het best, maar Sudoeste ook heel bijzonder

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

Tijdens het festival zag ik:

- Black's Game (Óskar Thór Axelsson)

- Romance Joe (Kwang-kuk Lee)

- L (Babis Makridis)

- Klip (Maja Milos)

- Tokyo Playboy Club (Yôsuke Okuda)

- A Fish (Hong-min Park)

Na het festival zag ik nog:

Over het algemeen geen slechte titels. Romance Joe was mijn favoriet, in de geest van Hong Sang Soo, afgelopen editie was zijn opvolger in Rotterdam te zien.

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Net als MR in 2012 heel weinig gezien, slechts twee dagen geweest geloof ik. Van de Tijgers zag ik ook alleen het Griekse L. Wilde toen wel nog heel graag naar Sudoeste proberen te gaan. Neighbouring Sounds, die andere Braziliaan, moet ook nog eens worden ingehaald. Verder ga ik Romance Joe nog weleens opzetten. En als ik ze (weer eens) tegenkom ook In April the Following Year, There Was a Fire, De Jueves a Domingo en Living.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

(afbeelding)

IFFR Tiger Award voor Iraanse komedie Radio Dreams | Film | de Volkskrant

Niet langer drie Tiger-winnaars, zoals op de vorige edities van het in oorsprong non-competitieve Rotterdamse festival, maar één grote winnaar.

Radio Dreams (2016)

Montorsi

• 9715 berichten
  • 2374 stemmen

ah, ik vroeg me al af waarom er maar één winnaar was... ook veel logischer, was altijd zo enorm Hollands.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Montorsi schreef:

ah, ik vroeg me al af waarom er maar één winnaar was... ook veel logischer, was altijd zo enorm Hollands.

Nou ja....het zijn er toch 2! ...maar de ene casht harder dan de ander...en die ander....had mooi geluid...

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

La última tierra niet gezien, maar Oscuro animal heeft ook een fenomenaal sounddesign. Sowieso een ijzersterke film. Verder alleen Motel Mist van de Tigers gezien.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Tijgercompetitie 2013:

- 36 (Nawapol Thamrongrattanarit)

- Silent Ones (Ricky Rijneke)

- Longing for the Rain (Yang Lina)

- Dummy Jim (Matt Hulse)

- They'll Come Back (Marcelo Lordello)

- Watchtower (Pelin Esmer)

- Halley (Sebastián Hofmann)

- It Felt Like Love (Eliza Hittman)

- Fat Shaker (Mohammad Shirvani)

- My Dog Killer (Mira Fornay)

- Noche (Leonardo Brzezicki)

- Penumbra (Eduardo Villanueva)

- Sao Karaoke (Visra Vichit Vadakan)

- Soldate Jeannette (Daniel Hoesl)

- Su Re (Giovanni Columbu)

- De Wederopstanding van een Klootzak (Guido van Driel)

Tiger Awards 2013:

Fat Shaker (Mohammad Shirvani)

My Dog Killer (Mira Fornay)

Soldate Jeannette (Daniel Hoesl)

Regisseur in Focus:

- Dominik Graf

- Kira Muratova

Zestien titels! Is er een jaar geweest met zoveel titels? Mooi aantal. Zag er twaalf van waarvan slechts eentje niet de moeite waard was. Zou graag Su Re nog eens willen inhalen. Ergens op DVD uitgegeven? In ieder geval een topjaar! Op een enkele regisseur na - opvallend veel regisseuses trouwens - hebben ze ook allemaal nieuwe films gemaakt. Kort en lang.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

2013 zit in mijn hoofd als het beste IFFR waar ik ooit was, hoewel ik geloof ik weleens een hoger sterrengemiddelde heb gehad. Veel erg verrassende films, veel ontroering (meerdere keren met tranen in mijn ogen zitten kijken), veel dat ook erg goed is blijven hangen en bovendien met Muratova een geweldig retrospectief (ik zag er zes en een ervan is een vaste waarde in mijn persoonlijke top 50 geworden). Het jaar ook van Post Tenebras Lux, die in mijn top 10 staat. En van het Argentijnse drietal, drie debuten met wat overlap in thematiek die alledrie fantastisch waren. Graag tweede lange films van dit drietal!

En dan zag ik slechts twee van de Tigers. Op het festival het fraaie 36, erna een van die Argentijnen waarvan ik nog altijd blij ben dat ik die in kon halen op een ander festival: Noche, waarschijnlijk mijn favoriete Tigercompetitiefilm ooit.

In totaal 41 films gezien. Twee minder dan een jaar eerder.

Verdere goede herinneringen: de laatavondvoorstelling van GFP Bunny, perfect getimed, net als Spring Breakers, mijn afsluiter. Ik was toen al een tijdje begonnen met genre-achtige films als afsluiter te programeren, dat beviel me in 2011 namelijk erg goed. Inmiddels heeft Verhoeven zich bij die traditie aangesloten.

Ik zag voor het eerst een film van de onsterfelijk lijkende De Oliviera, bleek uiteindelijk zijn laatste lange film, met Jeanne Moreau erin, ook al overleden inmiddels.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Slechts twee? Silent Ones van Ricky Rijneke is in ieder geval op DVD in Nederland uitgebracht. Welke zou je nog willen inhalen als dat zou kunnen?

Over genrefilms als afsluitfilms gesproken. Had jij in 2011 ook End of Animal (Sung-hee Jo) als laatste film van het IFFR? Misschien dat het daar al stiekem begon.

Alastor

• 2634 berichten
  • 3018 stemmen

Van de achtenzestig tijgers die vergeven zijn in Rotterdam heb ik er elf gezien:

01 - 4,0* - 4 (2004)

02 - 4,0* - La Última Tierra (2016)

03 - 4,0* - Old Joy (2006)

04 - 3,5* - Suzhou he (2000)

05 - 3,5* - Finisterrae (2010)

06 - 3,0* - 25 Watts (2001)

07 - 2,5* - Following (1998)

08 - 2,5* - Tussenland (2002)

09 - 2,5* - Flower in the Pocket (2007)

10 - 2,0* - Knoflíkári (1997)

11 - 1,5* - Unterwegs (2004)

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Zag ik er in totaal 129. En jullie?

Overigens het derde jaar op rij dat ik de uiteindelijke winnaar niet heb gezien.

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

84

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

92 stuks. Ontdekte er nog een stuk of tien die ik nog niet gecheckt had,

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

111, precies 1/3 is dat. Al twijfel ik over het beginjaar dat in deze iCM-lijst is gekozen...

Moet zeggen dat met het terugbrengen van de competitie in omvang en in aantal prijzen ik m helemaal uit het oog aan t verliezen ben.

Verde heb ik niet het idee dat de films die de award pakken beter zijn dan degene die dat niet doen, bovendien is de kwaliteit wisselend, maar dat is-ie in het gewone aanbod ook, dus is het allemaal willekeurig, maar gelukkig genoeg leuke dingen. Bij de betere winnaars: 4, Soldate Jeanette en Finisterrae die ik dit jaar via Unleashed gelukkig kon inhalen. Tikt de 4.5* aan, maar wat wil je ook als je Junitor of Lunacy als muziek gebruikt in je film En Frost natuurlijk als competitiefilm die niet won...

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.