- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Tiger Awards Competitie (IFFR)
Tiger Awards Competitie (IFFR)
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen

Op de één of andere manier kun je op de site van het IFFR alleen terecht voor de winnaars. Maar omdat ik sinds jaar en dag geïnteresseerd ben in al die Tiger Competities open ik dit topic.
Tiger Competitie 1995:
- Travolta et Moi (Patricia Mazuy-Reggiani) (IMDB)
- L'incruste (Emilie Deleuze) IMDB
- Frères: La Roulette Rouge (Olivier Dahan)
- Personal Pain (Evan Unruh) (IMDB)
- Golgotha (Mikhail Pandoursky)
- Skin Deep (Midi Onodera) (IMDB)
- Ich Gelobe (Wolfgang Murnberger)
- World and Time Enough (Eric Mueller)
- Rampo (Kazuyoshi Okuyama)
- The Incredibly True Adventure of Two Girls in Love (Maria Maggenti)
- Fuyu no Kappa (Shiori Kazama)
- Il Bahr Biyidhak Leeh (Mohammad Kamel El-Kalyubi) (IMDB)
- Sahil al Jihat (Maher Kaddo) (IMDB)
- Marie-Louise ou La Permission (Manuel Flèche)
- Thalassa, Thalassa (Bogdan Dumitrescu)
- De Schaduwlopers (Peter Dop)
- L' Amico Immaginario (Nico D'Alessandria) (IMDB)
- Youchai (He Jianjun)
Tiger Awards 1995:
Fuyu no Kappa (Kazama Shiori)
Youchai (He Jianjun)
Thalassa, Thalassa (Bogdan Dumitrescu)
Achttien titels en geen enkele daarvan gezien. Het merendeel zegt me totaal niets en vraag me af of dat terecht is. Welke daarvan zijn eigenlijk op DVD te vinden? Volgens mij alleen Youchai (He Jianjun).
Bron: ''Sinds festivaldirecteur Emile Fallaux in 1995 de Tiger Awards Competitie in het leven riep groeide de competitie snel uit tot het hart van het festival en tot gerespecteerd platform voor beginnende filmmakers.''
Bron: “De Tiger Awards Competitie vormt het hart van het festival.''
In hoeverre is het 'hart' - Rutger Wolfson spreekt daar vrijwel ieder jaar over - ook een kloppend hart? Hoeveel grote regisseurs / auteurs zijn er uit de Tiger Competitie komen bovendrijven? En zijn die paar dan niet gewoon toevalstreffers bij zoveel debutanten? Dit topic is bedoeld om discussie op te wekken en kritisch te kijken of de Tiger Competitie ook daadwerkelijk jong talent oplevert (in vergelijking met andere 'grote' Filmfestivals).
Filmrecensent en gastprogrammeur Olaf Möller ziet Rotterdam de Berlinale nog weleens voorbijstreven waar het de kwaliteit van films betreft, vooral omdat Berlijn op dat punt steken laat vallen. Möller: "Berlijn is waarschijnlijk belangrijker op marktniveau, maar de smaak van Kosslickers United (verwijzend naar Berlinale-directeur Kosslick, kw) is domweg afgrijselijk."
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Erg fijn topic Verhoeven! Ook ik vind de Tiger competitie interessant; hoewel de selectie niet altijd even interessant is geweest en ik het geloof ik ook nog nooit over de winnaars eens ben geweest
En Internationaal worden/werden er inderdaad wel eens vraagtekens gezet bij de relevantie van deze competitie, omdat er zelden film tussen de winnaars zitten die goede kritieken krijgen en/of door andere festivals opgepikt worden. Rotterdam heeft zich altijd geprofileerd in jonge, onafhankelijke en experimentele niches waarmee het wél naam heeft gemaakt als festival waar je ontdekkingen doet (ze heeft Azie bijvoorbeeld heel erg op de kaart gezet vóór dat dit hip werd bij de grotere festivals), maar op de competitie is eigenlijk alleen altijd maar kritiek volgens mij...
De laatste paar jaar werd ik toch wel enthousiast van de competitie en afgelopen editie kwamen zelfs enkele van de beste films van het festival uit die selectie!!
1995 dan:
(wellicht helpt het - als je toch zo'n post vol met linkjes maakt - om ook MM linkjes (voor zover die er zijn) bij de films te maken; zou fijn zijn
)
Ik zag alleen The Incredibly True Adventure of Two Girls in Love (1995) en gaf die nét geen voldoende dus kan inhoudelijk voor dit jaar ook weinig toevoegen helaas (denk wel dat hier een DVD van is, maar heb het niet uitgezocht, ook niet direct een aanrader dus)
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
(wellicht helpt het - als je toch zo'n post vol met linkjes maakt - om ook MM linkjes (voor zover die er zijn) bij de films te maken; zou fijn zijn
Alles wat geen linkje heeft naar het IFFR en IMDB staat op MM. Wel zo makkelijk voor de toevoegers. 
Tiger Competitie 1995:
- Marie Antoinette Is Niet Dood (Irma Achten)
- Memory of the Unknown (Nathalie Alonso Casale)
- Dogs: The Rise and Fall of an All-Girl Bookie Joint (Eve Annenberg)
- Au Petit Marguery (Laurent Bénégui)
- Hola, ¿Estás Sola? (Icíar Bollaín)
- Pugili (Lino Capolicchio) (IMDB)
- Nadie Hablará de Nosotras Cuando Hayamos Muerto (Agustín Díaz Yanes)
- Nagisa no Shindobaddo (Hashiguchi Ryosuke)
- Cuestión de Fe (Marcos Loayza)
- Small faces (Gillies MacKinnon)
- Angel Baby (Michael Rymer)
- Terra Estrangeira (Walter Salles en Daniela Thomas)
- Das Glück Meiner Schwester (Angela Schanelec)
- Ji mo fang xin ju le bu (Chih-yen Yee) (IMDB)
- Erzi (Yuan Zhang)
Tiger Awards 1996:
Erzi (Zhang Yuan)
Nagisa no Shindobaddo (Hasiguchi Ryosuke)
Small Faces (Gillies MacKinnon)
Icíar Bollaín, Walter Salles, Agustín Díaz Yanes, Angela Schanelec en Gillies MacKinnon lijken me op het eerste gezicht de regisseurs die het 'gemaakt' hebben. Zijn vandaag de dag nog actief en hebben één of meer films in Cannes of Venetië in première gegaan.
Bij het merendeel van de stemmen vallen steeds gebruikers Reinbo en Mochizuki Rokuro op. Misschien dat die nog wat kwijt kunnen over de eerste Tiger competities?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Je houdt wel vol met je festival-lijstjes-topics
. Ik zit nog teveel in mijn eigen lijstjes, maar ben blij dat deze doorgekomen zijn. Het was laat vannacht zie ik, want dat laatste lijstje is natuurlijk van 1996...
Het eerste jaar dat ik naar het hele festival ging. Zag meteen een hoop uit de Tiger competitie. Heb die de eerste jaren zeer trouw gevolgd en toch zeker voor de helft meegepikt. Daarna had ik het gevoel dat het minder werd. Goede debuten kwamen toch al gauw met een premiere in Pusan, Toronto of een bijprogramma in Cannes. Voor Rotterdam wordt de vijver minder. Al was het afgelopen jaar wel weer erg sterk had ik het idee (te weinig kunnen zien helaas).
In 1995 zag ik alleen Youchai (en Schaduwlopers en Incredible Adventures... later in de bios). Uit 1996 zag ik:
- Memory of the Unknown (Nathalie Alonso Casale)
- Dogs: The Rise and Fall of an All-Girl Bookie Joint (Eve Annenberg)
- Au Petit Marguery (Laurent Bénégui)
- Hola, ¿Estás Sola? (Icíar Bollaín)
- Nadie Hablará de Nosotras Cuando Hayamos Muerto (Agustín Díaz Yanes)
- Nagisa no Shindobaddo (Hashiguchi Ryosuke)
- Angel Baby (Michael Rymer)
Wat ik me verder vooral herinner is het eerste festival (de rust), dat de films nog draaiden in Calypso en Lumière, er was nog simultaan vertaling beschikbaar bij de film en de jury gezellig in de zaal zat (zie mijn bericht bij Nadie Hablara...). Bij Dogs zat ik voor Hans Beerekamp herinner ik me. Small Faces, Terra Estrangeira en Erzi zag ik later in de bioscoop.
Dat ik nu uitgerekend Ji mo fang xin ju le bu gemist heb, heb ik heel lang spijt van gehad.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Ook voor 1996 tot nu toe pas één titel uit de tiger competitie gezien: Angel Baby (2,5* helaas)
Memory of the Unknown staat sinds ongeveer die tijd (mijn eerste festival was 1998) wel hóóg op de verlanglijst om te zien... weer zo'n Nederlandse film die zelfs in Nederland niet wordt uitgebracht (Miriam Kruishoop bijvoorbeeld nog)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Die Alonso Casale had prachtige teaser-regels in de IFFR-krant, maar dat kwam helemaal niet uit de verf. Echt een domper. Al was ik toen ook minder gewend dan nu - ik was toen wel met "ervaren" IFFR-kijkers en er was niemand enthousiast. Net als MK (die een Tiger-jaar later zat volgens mij) helemaal verder in de vergetelheid geraakt.
Icíar Bollaín, Walter Salles, Agustín Díaz Yanes, Angela Schanelec en Gillies MacKinnon lijken me op het eerste gezicht de regisseurs die het 'gemaakt' hebben. Zijn vandaag de dag nog actief en hebben één of meer films in Cannes of Venetië in première gegaan.
Mooi dat jij dat ook nazoekt. Ik doe dat ook nog altijd voor bepaalde namen, maar Schanelec en Díaz Yanes zijn nooit op mijn lijsten terecht gekomen. Dus ik ben wel verrast. Díaz Yanes' debuut nodigde nu ook bepaald niet uit tot meer. Die Schanelec zou ik eens moeten opzoeken, zegt me namelijk helemaal niets.
Als je de lijsten gaat afwerken zal je ook tegenkomen dat Freak Weather van Mary Kuryla twee jaar achtereen voorkomt. Het eerste jaar was toen een WP die niet doorging, vanwege 'film was gewoonweg nog niet af'. De film is toen het jaar erop ingehaald. Dus hij hoort niet in het eerste jaar, maar het tweede .
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Tiger Competitie 1997:
- Les Démons de Jésus (Bernie Bonvoisin)
- Chung Tsai (Chang Tso-chi)
- Die Totale Therapie (Christian Frosch)
- Daijiga Umule Pajinnal / The Day a Pig Fell into the Well (Hong Sang-soo)
- Poslednie kanikuli / Last Holiday (Amir Karakulov) (IMDB)
- Moe no Suzaku (Naomi Kawase)
- Robinson in Space (Patrick Keiller)
- La Venere di Willendorf (Elisabetta Lodoli) (IMDB)
- Šeptej / Whisper (David Ondricek)
- The Delta (Ira Sachs)
- Müde Weggefährten (Zoran Solomun) (IMDB)
- Chronicle of a Disappearance (Elia Suleiman)
- Under the Bridge (Charles Weinstein) (IMDB)
- Jidu Hanleng / Frozen (Wang Xiaoshuai)
- Mi Mou Aptou / Touch Me Not (Dimitrios Yatzouzakis) (IMDB)
Tiger Awards 1997:
The Day a Pig Fell into the Well (Hung Sang-Soo)
Last Holiday (Amir Karakulov)
Robinson in Space (Patrick Keiller)
Hier druppelen duidelijk al wat grotere 'auteurs' door. Nog veel in te halen als dat nog mogelijk is ...
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Een van de opmerkelijke namen hier is die van Christian Frosch. Dat is een van de namen die op dat IFFR bij mijn filmhuisgroep buzz veroorzaakte. Enkele jaren erna k.af.ka Fragment helaas gemist, maar daarna eigenlijk nooit meer wat van hem vernomen.
Wang Xiaoshuai had met zijn debuut al een tournee door Nederland gekregen (samen met het debuut van He Jianjun) - dat werd gepresenteerd als het begin van de "6e Generatie". China was toen heel erg 'hot' in cinema-land, vanwege die nieuwe generatie. Opvolger Frozen is een sterke beklemmende film, die ook wel sterk politiek gekleurd werd.
Kawase´s debuut en The Delta had ik beide gemist, maar gelukkig later kunnen inhalen. Het debuut van Chang had ik wel willen zien. Zijn latere films altijd zoveel mogelijk meegepikt. Geen superhoogvlieger binnen Taiwan, maar wel die kenmerkende, verzengende Taiwanese sfeer in zijn films.
Van de winnaars is Patrick Keiller hier de uitbijter. Geen veelfilmer gebleken en de winnaar heeft hier op MoMe een armzalig gemiddelde. Hong Sang-soo is toch wel een van de grote namen (nu toch regelmatig in (bij)competities in Cannes etc) die IFFR heeft opgeleverd.
In 1997 had ik net een nieuwe baan, dus toen maar twee lange weekend op IFFR verbleven, en dit was volgens mij het jaar met een zeer goed Hong Kong programma. Dus relatief weinig gezien en veel ingehaald.
Gezien
- Die Totale Therapie (Christian Frosch)
- Daijiga Umule Pajinnal / The Day a Pig Fell into the Well (Hong Sang-soo)
Ingehaald
- Moe no Suzaku (Naomi Kawase)
- The Delta (Ira Sachs)
- Jidu Hanleng / Frozen (Wang Xiaoshuai)
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Van de winnaars is Patrick Keiller hier de uitbijter. Geen veelfilmer gebleken en de winnaar heeft hier op MoMe een armzalig gemiddelde.
Dit zegt niet heel veel. Toch?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Geen idee, ik zag gisteren een film met weinig stemmen die ook dat gemiddelde had (Homme au Bain) en ik '2x zo goed' vond (3.5* gegeven)
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Tiger Competitie 1998:
- Kitchen Party (Gary Burns)
- Giro di Lune Tra Terra e Mare / Round the Moons Between Earth and Sea (Giuseppe M. Gaudino)
- Frost (Fred Kelemen)
- Dance of the Wind (Rajan Khosa)
- Vive Elle (Miriam Kruishoop)
- Ai Xuoi Van Ly / The Long Journey (Hoang Le)
- Marthas Garten (Peter Liechti)
- ¿Quién Diablos Es Juliette? / Who the Hell Is Juliette? (Carlos Marcovich)
- Mrtvej Brouk / Dead Beetle (Pavel Marek)
- Motel Seoninjang / Motel Cactus (Ki-Yong Park)
- First Love, Last Rites (Jesse Peretz)
- Marie Baie des Anges / Marie from the Bay of Angels (Manuel Pradal)
- Die Siebtelbauern (Stefan Ruzowitzky)
- Knoflíkári / Buttoners (Petr Zelenka)
Tiger Awards 1998:
- Giro di Lune Tra Terra e Mare / Round the Moons Between Earth and Sea (Giuseppe M. Gaudino)
- Knoflíkári / Buttoners (Petr Zelenka)
Regisseurs in Focus:
- Ernie Gehr (Avant-Garde | Shorts)
- Rokuro Mochizuki
- Aleksandr Sokurov
Slechts alleen Knoflíkári / Buttoners (Petr Zelenka) gezien. En die vond ik niet heel goed. Een aantal titels staan al jaren op mijn Te-Zien-Lijstje maar de kans dat ik die ooit nog ga zien zal wel heel klein zijn. Oh, en van regisseur Rokuro Mochizuki heb ik nog steeds niets gezien. 
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
Ik heb er twee gezien: Knoflikari (erg leuk) en Marie Baie des Anges (fascinerend maar imperfect, wist niet dat dat een ex-tiger was). Uit eerdere jaren gezien: Nagisa no Shindobaddo (zou ik willen herzien), Small Faces (wel aardig), Moe no Suzaku (sterk),
Nog liggen: Youchai
Grappig, gisteren zat ik me nog af te vragen wanneer je met het topic verder zou gaan. Misschien wel een aardig voorprettopic. Tegen de tijd dat het IFFR bijna begint 2014 posten.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Those where the days. Frost overgeslagen en gelukkig later kunnen inhalen. In dat jaar wonnen er drie Tigers uit Europa. Dat was toen wel opvallend, die Gaudino film was trouwens ook niet heel goed ontvangen of beschreven.
Gezien op IFFR:
- Ai Xuoi Van Ly / The Long Journey (Hoang Le)
- ¿Quién Diablos Es Juliette? / Who the Hell Is Juliette? (Carlos Marcovich)
- Mrtvej Brouk / Dead Beetle (Pavel Marek)
- Motel Seoninjang / Motel Cactus (Ki-Yong Park)
- Knoflíkári / Buttoners (Petr Zelenka) -> Zelenka is een held! Deze film was 'in mijn kringetje' de buzz op het festival trouwens.
Gezien, maar later (allemaal in de bios trouwens)
- Frost (Fred Kelemen)
- Vive Elle (Miriam Kruishoop)
- Marie Baie des Anges / Marie from the Bay of Angels (Manuel Pradal)
Zou ik ooit nog willen inhalen:
- First Love, Last Rites (Jesse Peretz)
En het retro van Mochizuki kan ik kort over zijn: Dat was heerlijk, Gedo (1998) staat me bij Hakaryu die zwerft door de lotusvelden, ze zijn sindsdien nooit meer hetzelfde. Opmerkelijk: Van Sokurov toen niets gezien
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Regisseurs in Focus:
- Ernie Gehr (Avant-Garde | Shorts)
- Rokuro Mochizuki
- Aleksandr Sokurov
Wat een line-up 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Van Sokurov was er trouwens geen retro, zoals meestal met FiF, maar een heel beperkt docu-programma als ik het me goed herinner.
edit: klopt: Confessions, Humble Life, een Elegy en een componisten docu
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Grappig, gisteren zat ik me nog af te vragen wanneer je met het topic verder zou gaan. Misschien wel een aardig voorprettopic. Tegen de tijd dat het IFFR bijna begint 2014 posten.
Zal er eens wat vaart in brengen. 
Tiger Competitie 1999:
- Plus Qu'Hier Moins Que Demain / More Than Yesterday (Laurent Achard)
- Slidin' - Alles Bunt und Wunderbar (Barbara Albert, Michael A. Grimm en Reinhard Jud)
- Bye-Bye Souirty (Daoud Aoulad-Syad)
- Barrio (Fernando León de Aranoa)
- Zheleznaya Pyata Oligarkhii / The Iron Heel of Oligarchy (Aleksandr Bashirov)
- In Heaven (Michael Bindlechner)
- Jezus Is een Palestijn (Lodewijk Crijns)
- Arak El-Balah / La Sueur des Palmiers (Radwan El-Kashef)
- Ha Woo Deung / Fly Low (Kim Si-on)
- Freak Weather (Mary Kuryla)
- Terra Nova (Paul Middleditch)
- Following (Christopher Nolan)
- Zyklus von Kleinigkeiten / Cycle of Trifles (Ana Torfs) (IMDB)
- Victor... Pendant Qu'il Est Trop Tard (Sandrine Veysset)
Tiger Awards 1999:
Following (Christopher Nolan)
Zheleznaya Pyata Oligarkhii / The Iron Heel of Oligarchy (Aleksandr Bashirov)
Plus Qu'Hier Moins Que Demain / More Than Yesterday (Laurent Achard)
Regisseurs in Focus:
- Catherine Breillat
- Daniele Ciprì & Franco Maresco
- Abolfazl Jalili
Alleen Following (Christopher Nolan) gezien en die vond ik niet al te best.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Die andere twee Tigers
Bashirov heeft helaas geen film meer gemaakt. Dat zou ook voor de volgende Russische Tiger gelden helaas. Weer drie Europeanen, net als het jaar ervoor. Achard heeft het niveau van dit debuut helaas ook niet meer gehaald.
Gezien:
- Plus Qu'Hier Moins Que Demain / More Than Yesterday (Laurent Achard) 
- Barrio (Fernando León de Aranoa) -> later
- Zheleznaya Pyata Oligarkhii / The Iron Heel of Oligarchy (Aleksandr Bashirov) 
- In Heaven (Michael Bindlechner) -> later
- Jezus Is een Palestijn (Lodewijk Crijns) -> later
- Ha Woo Deung / Fly Low (Kim Si-on) -> schitterend!
- Following (Christopher Nolan) -> later
- Victor... Pendant Qu'il Est Trop Tard (Sandrine Veysset) -> niet zo goed als debuut
- Freak Weather (Mary Kuryla) was trouwens niet, die zal je in 2000 weer tegenkomen. Hij was simpelweg niet af en blijkbaar zo belangrijk voor Simon Field dat ze de première een jaar heeft aangehouden. Hopeloze film trouwens.
FiF: Breillat was echt een persoonlijk project van Field. Hij stond in tranen voor Pathé 1. Jalili heeft echt fraaie dingen gemaakt. Zou zelf graag eens iets van Cipri/Maresco zien. Heb in Frankrijk nog een DVD van hun bekendste werk Totò Che Visse Due Volte (1998) in handen gehad voor weinig, maar helaas alleen Franse subs.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
op mijn 1e jaar IFFR ging ik slechts 1 dag en zag ik vier films, maar daaronder wel
Victor... Pendant Qu'il Est Trop Tard
Van de andere Tijgers heb ik alleen later nog Jezus Is een Palestijn gezien... beiden geen essentiële films, maar toch wel leuk om gezien te hebben... meer kan ik er niet echt over melden
Totò Che Visse Due Volte is al heel lang uit op DVD met Engelse subs bij RaroVideo in Italië...
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
We zijn nog steeds wat jaren verwijderd van mijn IFFR-tijd. Ik zag twee Tigers uit dit jaar. Beiden op TV. Following (die ik goed vond, al vraag ik me af of ik dat nu nog zou vinden) en Victor... Pendant Quíl Trop Tard (die ik ook behoorlijk goed vond, al is hij wel diep weggezakt in mijn geheugen).
Van Crijns wel ooit heel geintigeerd gekeken naar Lap Rouge (zijn eindexamenfilm, net te kort voor MM). Ik kwam er zappend bij terecht en heb lang zitten twijfelen of het een docu was of een speelfilm.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Totò Che Visse Due Volte is al heel lang uit op DVD met Engelse subs bij RaroVideo in Italië...
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Tiger Competitie 2000:
- I Could Read the Sky (Nichola Bruce)
- Banqueroute (Antoine Desrosières)
- Homa ke Nero / Earth and Water (Panos Karkanevatos)
- Suzhou He / Suzhou River (Lou Ye)
- Timeless Melody (Hiroshi Okuhara)
- Bye Bye Blue Bird (Katrin Ottarsdóttir)
- Ruang Talok 69 / 6ixtynin9 (Pen-Ek Ratanaruang)
- Otomo (Frieder Schlaich)
- Eating Air (Jasmine Ng Kin Kia en Kelvin Tong)
- Les Diseurs de Vérité (Karim Traïdia)
- Mundo Grùa / Crane World (Pablo Trapero)
- Heller als der Mond / Brighter Than the Moon (Virgil Widrich)
- Donten Seikatsu / Hazy Life (Nobuhiro Yamashita)
Tiger Awards 2000:
Bye Bye Blue Bird (Katrin Ottarsdóttir)
Mundo Grùa / Crane World (Pablo Trapero)
Suzhou He / Suzhou River (Lou Ye)
Regisseurs in Focus:
- Serik Aprimov
- Júlio Bressane
- Oshii Mamoru
- Kinji Fukasaku
Mundo Grùa én Suzhou He gezien. Allebei niet verkeerd. Heb verder Bye Bye Blue Bird en 6ixtynin9 op DVD liggen en wil al heel lang iets zien van de Kazackstaanste auteur Serik Aprimov.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
2000 was een top jaar. Zo was er het programma 'No Cherry Blossoms' met een enorme hoeveelheid Japanse films., waaronder 2x Kurosawa Kiyoshi die veel indruk maakte. Maar ook het FUkasaku retro. Die naam was nog helemaal onbekend. Was een persoonlijke favoriet van Simon Field. Maar ook van de Tigers heb ik dat jaar veel gekeken. Bye Bye Blue Bird wel een van de meest nietszeggende films van dat jaar (en die won
)
Gezien:
- Homa ke Nero / Earth and Water (Panos Karkanevatos)
- Suzhou He / Suzhou River (Lou Ye) 
- Timeless Melody (Hiroshi Okuhara) 
- Ruang Talok 69 / 6ixtynin9 (Pen-Ek Ratanaruang) 
- Eating Air (Jasmine Ng Kin Kia en Kelvin Tong)
- Donten Seikatsu / Hazy Life (Nobuhiro Yamashita)
later gezien:
- Bye Bye Blue Bird (Katrin Ottarsdóttir)
- Les Diseurs de Vérité (Karim Traïdia)
- Mundo Grùa / Crane World (Pablo Trapero)
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
We zitten nog vier jaar voor mijn eerste IFFR.
Ik heb geloof ik ooit (een stuk van) Bye Bye Bluebird gezien. Niet eens op gestemd, maar het komt me erg bekend voor allemaal. Zal wel ooit op TV zijn blijven hangen. In tegenstelling tot de andere twee winnaars hebben we van de regisseusse weinig meer vernomen in elk geval. Volgens IMDB maakte ze nog een drietal documentaires over drie bewoners van de Faroer eilanden. Wist trouwens niet dat Pen-Ek Ratanaruang ook met een Tigernominatie begonnen was (nou ja, het was zijn tweede film).
In mijn herinnering werd die film van Traida destijds volledig de grond in geschreven en verspeelde hij alle goodwill van De Poolse Bruid met die film.
Zelf niet verder gekomen nog dan wellicht de bekendst geworden film uit het rijtje: Suzhou He. Erg mooi.
Mondo Grua ligt nog klaar. En van Okuhara heb ik latere mooie A Blue Automobile wel gezien.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Tiger Competitie 2001:
- Mabudachi / Bad Company (Tomoyuki Furumaya)
- Sora no Ana / Hole in the Sky (Kazuyoshi Kumakiri)
- On Appelle ça... le Printemps (Hervé Le Roux)
- Îles Flottantes (Nanouk Leopold)
- Sexo por Compasión / Compassionate Sex (Laura Mañá)
- Domésticas / Maids (Fernando Meirelles en Nando Olival)
- Bangkok Dangerous (Oxide Pang Chun en Danny Pang)
- Bimil / Secret Tears (Ki-hyeong Park)
- 25 Watts (Juan Pablo Rebella en Pablo Stoll)
- My Brother Tom (Dom Rotheroe)
- Planet Alex (Uli M. Schüppel) (IMDB)
- Zou Dao Di / All the Way (Runjiu Shi)
- In den Tag Hinein (Maria Speth)
- Verboden te Zuchten (Alex Stockman)
- Ternitz, Tennessee (Mirjam Unger)
Tiger Awards 2001:
25 Watts (Juan Pablo Rebella en Pablo Stoll)
Mabudachi / Bad Company (Tomoyuki Furumaya)
In den Tag Hinein (Maria Speth)
Regisseurs in Focus:
- Roy Andersson
- Kamal Hassan (acteur uit India)
- Anne-Marie Miéville
Îles Flottantes is een vingeroefening in vergelijking met later werk van Nanouk Leopold. Sexo por Compasión vooral vervelend en oubollig. Maar heeft Laura Mañá sowiezo iets gemaakt wat de moeite waard is? Bangkok Dangerous was aardig maar ook niet meer dan dat. Welke moet ik eigenlijk gezien hebben van de gebroeders Pang? Vond Gin Gwai / The Eye toendertijd erg fijn. En 25 Watts was een fris maar wat onevenwichtig debuut. Whiskey vond ik een paar jaar later stukken beter.
Zou nog graag Sora no Ana, Domésticas, In den Tag Hinein en Verboden te Zuchten willen zien.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Îles Flottantes heb ik nog steeds niet gezien!
misschien volgend jaar toch ook maar Nederland op mijn lijstje zetten 
In den Tag Hinein vond ik echt een hele fijne tijger, mooi voorbeeld van de Duitse onafhankelijke cinema (valt dit onder de Berliner Schule? vast wel)
verder bangkok dangerous, bimil en 25 watts gezien. Allemaal niet verkeerd, maar ook niet essentieel... wellicht typerend voor een gemiddeld debuut dus 
Roy Andersson was dat jaar voor mij ook een erg fijne ontdekking!
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Gezien:
- Mabudachi / Bad Company[/i] (Tomoyuki Furumaya) -> gave film
- Sora no Ana / Hole in the Sky (Kazuyoshi Kumakiri) -> mooi, maar nét niet
- Îles Flottantes (Nanouk Leopold) -> later gezien
- Sexo por Compasión / Compassionate Sex (Laura Mañá) -> later, aardig, niet bijzonder
- Domésticas / Maids (Fernando Meirelles en Nando Olival) -> later, werd een grote naam
- Bangkok Dangerous (Oxide Pang Chun en Danny Pang) -> zie mijn andere opmerking
- Bimil / Secret Tears (Ki-hyeong Park) -> Beste Tiger van dat jaar, Korea was toen "je-van-het"
- 25 Watts (Juan Pablo Rebella en Pablo Stoll) -> Wat Verhoeven zegt
- Zou Dao Di / All the Way (Runjiu Shi) -> waardeloos
- In den Tag Hinein (Maria Speth) -> niet de moeite, maar dat kwam vooral door de buzz die het festival zelf maakte. Ook uitzonderlijk dat het festival de regisseur niet uitnodigde met haar tweede film (die dan ook geheel vergeten lijkt).
Bangkok Dangerous was aardig maar ook niet meer dan dat. Welke moet ik eigenlijk gezien hebben van de gebroeders Pang?
Regisseurs in Focus:
- Roy Andersson
- Kamal Hassan (acteur uit India)
- Anne-Marie Miéville
Roy Andersson was natuurlijk een sensatie. Songs from the Second Floor in een stampvol Pathé 1 (en het publiek ging ervoor!) was leuk. En Giliap kunnen zien, niet direct zijn makkelijkste werk om te pakken te krijgen.
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
Gezien:
- Îles Flottantes (Nanouk Leopold)
- Domésticas / Maids (Fernando Meirelles en Nando Olival)
- 25 Watts (Juan Pablo Rebella en Pablo Stoll)
- In den Tag Hinein (Maria Speth)
- Verboden te Zuchten (Alex Stockman)
Iles Flottantes viel echt totaal verkeerd destijds. Heb nog steeds niks van Leopold gezien daarna (al ligt het wel weer klaar). In Den Tag Hinein vond ik mooi en de andere drie, vooral 25 watts waren ook de moeite waard,
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Hmm, bedenk me net dat de Tiger Competitie volgend jaar 20 jaar bestaat. Wellicht krijgen we dan net als het Hubert Bals Fonds ook een selectie van het beste en obscuurste titels? Zo ja, welke twintig zouden jullie dan kiezen? In de tussentijd gooi ik er weer een jaar in.
Tiger Competitie 2002:
- Pasir berbisik / Whispering Sands (Nan Triveni Achnas) (IMDB)
- Plus Haut / Higher Still (Nicolas Brevière)
- Lavoura Arcaica / To the Left of the Father (Luiz Fernando Carvalho)
- În Fiecare zi Dumnezeu ne Saruta pe Gura / Everyday God Kisses Us on the Mouth (Sinisa Dragin)
- This Is Not a Love Song (Bille Eltringham)
- Nogo (Gerhard Ertl en Sabine Hiebler)
- Bomnaleun Ganda / One Fine Spring Day ( Jin-ho Hur)
- Tussenland (Eugenie Jansen)
- Goyangileul Butaghae / Take Care of My Cat (Jae-eun Jeong)
- Here to Where (Glen Luchford) (IMDB)
- A Chronicle of Corpses (Andrew Repasky McElhinney)
- Jiyan (Jano Rosebiani)
- Divoké Vcely / The Wild Bees (Bohdan Sláma)
- Ljubljana (Igor Šterk)
- Mein Bruder der Vampir / Getting My Brother Laid (Sven Taddicken)
- Mi Yu Shi Qi Xiao Shi / Weekend Plot (Zhang Ming)
Tiger Awards 2002:
Everyday God Kisses Us on the Mouth (Sinisa Dragin)
Tussenland (Eugenie Jansen)
The Wild Bees (Bohdan Sláma)
Regisseurs in Focus:
- Stan Brakhage
- Goran Marković
- Zacharias Kunuk
Het lijkt me nogal een 'tussendoor jaar' waarin een aantal regisseurs debuteren en vervolgens geen enkele film van de grond meer krijgen. Of het gewoon voor gezien houden. De enige die ik zag was Tussenland en dat was een erg sterk debuut. Die Braziliaan staat al heel lang op het lijstje en This Is Not a Love Song wil ik ook nog zeker zien. En een vroege Roemeen voordat alles begon.
De meest 'bekende' regisseur(s) van deze jaargang is toch wel de Tsjech Bohdan Sláma en de Nederlandse Eugenie Jansen. Regisseurs in Focus --> Stan Brakhage --> 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Op zich zou je het een tussendoor jaar kunnen noemen, maar dit was wel zo'n beetje de 'eerste' Roemeen die een prijs pakte, dus zou IFFR zich kunnen gaan profileren als het festival waar het begon (in plaats van het festival waar Christopher Nolan begon - best voorbeeld is denk ik Hong Sang-soo maar dat terzijde).
Verder is die Braziliaan inderdaad één van de beste Tiger-films ooit gebleken. Zoals ik daar recent al schreef, jammer dat-ie een beetje uit beeld is. Verder een beetje mixed feelings over deze competitie. Twee Koreanen, beide niet opzienbarend. Hur Jin-ho's voorganger "Christmas in August" was echt veel beter, maar die wilde IFFR dat jaar niet draaien, omdat ze hem te sentimenteel vonden. Deze film was vele malen sentimenteler. Gewoon een misser toen.
Van Brakhage aardig wat gezien. Brakhage korte filmpjes doken ook als verrassing op voor lange hoofdfilms. Dát leverde pas onrustige zalen op. Goran Markovich was een leuke maar degelijke Balkan-filmer. Ik geloof niet dat er naast het IFFR ooit iets van hem bekend geworden is. Die naam ben ik namelijk verder nooit meer tegengekomen.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Lavoura Arcaica en a Chronicle of Corpses gezien
Take Care of My Cat staat al vele jaren in de kast...
Heb me dat jaar duidelijk niet in de competitie verdiept, want op het festival zag ik alleen Chronicle, vooral op basis van de horror/fantasy elementen... en het was nog een tegenvaller ook.