- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Signoret & Montand
Signoret & Montand
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Het zomer programma over dit acteurs-koppel in EYE zit er bijna op. Wellicht dat ik woensdag nog naar Police Python 357 ga, maar vond het tijd om de ballans maar eens op te maken; en te zien wat anderen er van vonden natuurlijk.
Ik ben bij 14 voorstellingen aanwezig geweest tot nu toe en had 5 andere films uit het programma al eerder gezien, waarmee ik toch het grootste deel wel gezien heb.
- De mooiste film uit de selectie was ongetwijfeld het indringende "la Guerre est Finie" van Resnais. Daarna denk ik dat vooral "Cesar et Rosalie" me goed bij gaat blijven.
- Ook fijn om twee indringende films van Costa-Gavras te hebben meegepikt. Vooral interessant om de gebeurtenissen uit "L'aveu" later in het echt terug te zien in de Chris Marker docu "Le fond de l'air est Rouge"; waarin ik voor het eerst ook beelden zag van een Allende speech en me vooral opviel wat een enorm charismatische man die Fidel Castro toch is
- Ik zag ook twee Melville films waar ik al heel lang heel veel van verwachtte, en ze waren ook zeker mooi, maar die maakte toch veel minder indruk dan ik had gedacht...
- De leukste ontdekking was "Le Sauvage". Een gewoon leuke avontuurlijke komedie die volgens mij zeer goed bekeken is door de makers van "Romancing the Stone". Ik zag toevallig dit weekend Deneuve opnieuw gestrand op een eiland met een robinson-crusoe figuur in Ferreri's "Liza", zou ook een goede double-bill kunnen zijn!
- Grootste tegenvaller was de soap-film in twee delen van Claude Berri. Gelukkig af en toe nog wel mooi gefilmd e.d., maar best wel een enorme draak eigenlijk...
Verder viel me op dat Montand eigenlijk wel een heel interessante acteur is; dat had ik vóór dit programma echt nooit gedacht. Zowel door zijn ge-encageerde keuzes waar hij heel serieuze karakters neer zet, alswel hoe hij in bijvoorbeeld "Le Sauvage" en "Cesar et Rosalie" ook lolligere types toch heel overtuigend gestalte geeft.
Ook waren de meeste voorstellingen wel redelijk bezocht en was daar het aantal "grijze hoofden" vooral opvallend hoog. Soms wel jammer dat het vooral het soort mensen zijn die dan speciaal voor Signoret (soms ook Montand) komen, zonder dat ze echt een idee lijken te hebben naar wat voor film ze gaan (de selecte van films was zeker niet voor één type publiek wat mij betreft) en dan hoor je zo links en rechts om je heen soms van die hard gefluisterde opmerkingen door de zaal gaan als, zoals bijvoorbeeld bij "l'armee des ombres", "aah, daar is ze!" als Signoret voor het eerst in beeld komt... heeft toch ook wel iets grappigs 
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
( én in het kader van het Yves Montand programma (maar dat terzijde, want daar heeft toch niemand intresse voor)
Niet een ietwat overdreven reactie, Beavis? Er zijn zat mensen die naar dat uitgebreide retrospectief van Signoret & Montand in Amsterdam zouden willen gaan maar vanwege verschillende (financiële / reistijd) redenen dat gewoon niet kunnen.
Simone Signoret:
Chère inconnue (***)
L'armée des Ombres (****)
Binnenkort draaien we dan wel Casque d'or.
Yves Montand:
Manon des Sources ( - )
Jean de Florette ( - )
César et Rosalie (****)
Kelly's Heroes ( - )
Le Salaire de la Peur (***½)
Stelt helemaal niets voor in vergelijking met jou en anderen daarom speciaal voor jou kun je hier een artikel vinden over het opnieuw kennismaken met Simone Signoret. 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
( én in het kader van het Yves Montand programma (maar dat terzijde, want daar heeft toch niemand intresse voor)
Ik ga even naar de opticien, want waar schrijft beavis dat ? - ik zie het niet.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Ik ga even naar de opticien, want waar schrijft beavis dat ? - ik zie het niet.
Film >> Toplijsten en favorieten >> Vietnam 
Een quote ergens vandaan plukken en op een andere plek weer planten is Verhoeven's trademark