ad
  • 139.601 films
  • 6.585 series
  • 19.924 seizoenen
  • 431.323 acteurs
  • 280.201 gebruikers
  • 8.079.839 stemmen

Cannes

zoeken in:

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

Van mij mag Parasite ook wel winnen, al is het maar zodat ik hem sneller kan zien. Palm winnaars komen altijd sneller naar de filmhuizen hier Anders is het waarschijnlijk nog een jaar wachten. Dat gezegd, zal het voor regisseur Bong zeker niet onverdiend zijn.

Malick

• 9014 berichten
  • 0 stemmen

Eerste keer dat een Koreaan een Gouden Palm wint! Na een aantal mindere films hopelijk weer een voltreffer van Bong. Ben benieuwd of we ooit nog iets horen van Kechiche - kan wel eens einde carrière zijn.

Staande ovatie van drie seconde?

Binoche

• 138 berichten
  • 111 stemmen

Malick schreef:

Staande ovatie van drie seconde?

Het is 01:30, mensen willen naar bed .

Ik denk dat de staande ovatie wel iets langer heeft geduurd. De film is ook niet door iedereen slecht beoordeeld, in het thuisland was de ontvangst nog redelijk. De affaire Bau kan hem wel de das om doen, maar eerst maar eens horen wat daar precies gebeurd is (van haar, met name).

Binoche

• 138 berichten
  • 111 stemmen

Voor wie het nog niet wist: Spike Lee is de juryvoorzitter dit jaar.

Niet mijn keus. Potentaat.

Malick

• 9014 berichten
  • 0 stemmen

Voor de 'champions league' onder de filmfestivals vond ik de hoofdcompetitie vorig jaar met terugwerkende kracht een behoorlijke teleurstelling. In principe was er maar één film die geschiedenis schreef en die de Gouden Palm verdiende - de rest hoorde naar huis gestuurd te worden.

- Atlantique (★★★)

- The Dead Don't Die (★★★)

- Dolor y Gloria (★★)

- Parasite (★★★)

- The Whistlers (★★½)

- It Must Be Heaven (★★★)

- Le Jeune Ahmed (★★★½)

- Little Joe (★★½)

- Les Misérables (★★)

- The Wild Goose Lake (★★½)

- Once Upon a Time... in Hollywood (★★½)

- Portrait de la Jeune Fille en Feu (★½)

- A Hidden Life (★★★★★)

- Sorry We Missed You (★½)

- Il Traditore (★★)

Frankie zou ik graag nog willen zien.

timmienoelie

• 1518 berichten
  • 4265 stemmen

The Wild Goose Lake en The Dead Don't Die waren veel te goed voor Cannes.

Binoche

• 138 berichten
  • 111 stemmen

Ik vond het een redelijke editie. Het jaar ervoor was beter, maar er zaten toch wel een aantal sterke films tussen.

Hier mijn scores ten tijde van (zoek de enige volbloed Nederlander in het grid). Ik sta nog wel achter de meeste scores, al zou ik Almodovar een halfje omhoog gooien, en Bacurau een halfje omlaag. En Dardennes één vol punt eraf.

Malick

• 9014 berichten
  • 0 stemmen

Wanneer was de laatste keer dat Cannes geannuleerd werd?

Macmanus

• 13562 berichten
  • 3416 stemmen

Mip tv is wel al gecanceld...

John Milton

• 14924 berichten
  • 7661 stemmen

Filmfestival van Cannes gaat niet door in mei door coronavirus

And there it is. Or isn't, in this case

Binoche

• 138 berichten
  • 111 stemmen

Volkomen ridicuul om te zeggen: misschien juni/juli. Hoe gaat iedereen dan accommodatie krijgen? Vooral omdat het nog een tijd zal duren voordat ze het definitief bekend kunnen maken. En in die periode zullen een hoop hotels en appartementen al geboekt zijn.

Ik zal er in ieder geval niet bij zijn, want de genoemde periode overlapt voor een deel met mijn vakantie (die hopelijk doorgaat. Kyrgyzië, daar woont niemand, dus kan er ook geen corona zijn). Better luck next year.

kappeuter (crew)

• 59425 berichten
  • 4948 stemmen

Parallelprogramma’s Cannes schrappen 2020-editie - Filmkrant

Filmkrant schreef:

La Quinzaine des Réalisateurs en La Semaine de la Critique, de twee belangrijkste programma’s die parallel aan de competitie van Cannes lopen, vinden dit jaar geen doorgang. De organisaties besloten 2020 helemaal te schrappen nadat de Franse president Emmanuel Macron bekend had gemaakt dat festivals tot in ieder geval halverwege juli verboden blijven.

kappeuter (crew)

• 59425 berichten
  • 4948 stemmen

Een filmpremière in Cannes: dat is beter dan waar dan ook | Het Parool

Het Parool schreef:

Het festival van Cannes gaat door de coronacrisis niet door. Directeur Thierry Frémaux komt toch met een ‘officiële selectie’, want het keurmerk van het belangrijkste filmfestival kan een film een enorme boost geven.

Frémaux broedt nog op de verdere invulling van zijn idee om films het ‘Cannes 2020’-keurmerk te geven. Zo’n stempel kan het (internationale) profiel van een film een enorme boost geven, maar het kan ook betekenen dat een film zichzelf daarmee diskwalificeert voor Venetië of Berlijn – (grote) festivals willen de nieuwe producties van de grootste regisseurs graag voor zichzelf hebben.

Malick

• 9014 berichten
  • 0 stemmen

How Lars von Trier Caused Melancholia to Lose the Palme d’Or to The Tree of Life:

The other scandal was the press conference where Lars von Trier made an anti-Semitic joke. Everyone got on their high horse. My position was to say that I was not engaged as a morality judge, and that Melancholia was magnificent. There were consequences on the record, as he was a serious contender for the [Palme d’Or]. At first, there were only two of us, Jude Law and I, who thought that Terrence Malick’s The Tree of Life could also claim the highest prize. The reason other members joined our cause was because they had lost their favorite.
Ben bij Melancholia toentertijd weggelopen - ergens vlak voor de aftiteling.

eRCee

• 9917 berichten
  • 1678 stemmen

Malick schreef:

Ben bij Melancholia toentertijd weggelopen - ergens vlak voor de aftiteling.

Cool van je.

Wel interessant stukje trouwens. Suggereert deze persoon dat Von Trier dat bewust deed om de palm naar Malick te doen gaan? Lijkt mij erg onwaarschijnlijk.

skinny_tie

• 821 berichten
  • 2554 stemmen

Nee, hij suggereert nergens dat Von Trier dat bewust deed.

eRCee

• 9917 berichten
  • 1678 stemmen

Ha, ik had die link even over het hoofd gezien. Nee uit dat stuk blijkt het inderdaad niet, alleen de titel geeft lichtelijk deze suggestie.

wolfmanrene

• 645 berichten
  • 2617 stemmen

The Cannes 2020 films:

The French Dispatch - Wes Anderson

Éte 85 - François Ozon

True Mothers - Naomi Kawase

Loversrock - Steve McQueen

Mangrove - Steve McQueen

Another Drink - Thomas Vinterberg

Last Words - Jonathan Nossiter

ADN - Maïwenn

Even - Im Sang-soo

El olvido que seremos - Fernando Trueba

In the Dusk - Sharunas Bartas

Des hommes - Lucas Belvaux

Peninsula - Yeon Sang-ho

The Real Thing - Koji Fukada

Passion simple - Danielle Arbid

Good Man - Marie-Castille Mention Schaar

Les choses qu’on dit, les choses qu’on fait - Emmanuel Mouret

Souad - Ayten Amin

John and the Hole - Pascual Sisto

Striding into the Wind - Wei Shujun

Limbo - Ben Sharrock

Here We Are - Nir Bergman

Rouge - Farid Bentoumi

Sweat - Magnus von Horn

Teddy - Ludovic and Zoran Boukherma

February - Kamen Kalev

Ammonite - Francis Lee

Médecin de nuit - Elie Wajeman

Enfant terrible - Oskar Roehler

Nadia, Butterfly - Pascal Plante

Eight and a Half - Ann Hui Sammo Kam-Bo Hung Ringo Lam Patrick Tam Johnnie To Hark Tsui John Woo Woo-Ping Yuen

Falling - Viggo Mortensen

Pleasure - Ninja Thyberg

Slalom - Charlène Favier

Casa de Antiguidades - João Paulo Miranda Maria

Broken Keys - Jimmy Keyrouz

Ibrahim - Samuel Guesmi

The Death of Cinema and My Father Too - Dani Rosenberg

Gagarine - Fanny Liatard, Jérémy Trouilh

16 printemps - Suzanne Lindon

Vaurien - Peter Dourountzis

Garçon chiffon - Nicolas Maury

Si le vent tombe - Nora Martirosyan

On the Way to the Billion - Dieudo Hamadi

The Truffle Hunter - Michael Dweck, Gregory Kershaw

9 jours à Raqqa - Xavier de Lauzanne

Cévennes - Caroline Vignal

French Tech - Bruno Podalydès

Un triomphe - Emmanuel Courcol

Le Discours - Laurent Tirard

L'Origine du monde - Laurent Lafitte

Aya and the Witch - Goro Miyazaki

Flee - Jonas Poher Rasmussen

Josep - Aurel

Soul - Pete Docter, Kemp Powers

Binoche

• 138 berichten
  • 111 stemmen

Die twee Steve McQueen's zijn volgens mij twee afleveringen van een nieuwe serie voor de BBC.

Ik heb het idee dat hij de nieuwe film van Sharunas Bartas vergeten is op te noemen. Hij noemde hem wel aan het eind.

Malick

• 9014 berichten
  • 0 stemmen

Blijkbaar brengen McQueen en Fukada allebei een (mini)serie naar Cannes. In ieder geval benieuwd naar de nieuwe Naomi Kawase, Sharunas Bartas, Nir Bergman, Zoran Boukherma, Kamen Kalev, Pascal Plante en Goro Miyazaki. Speelfilmdebuut van João Paulo Miranda Maria klinkt ook intrigerend.

Overigens nog steeds niets van Jonathan Nossiter, Im Sang-soo en Fernando Trueba gezien. Oh, en dat debuut van Magnus von Horn was hemeltergend. Als ik dat plot zo lees van zijn nieuwste film kan ik daar gelijk een streep doorhalen.

misterwhite

• 4726 berichten
  • 656 stemmen

Ik mis opvalland de nieuwste van Weerasethakul. Die werd door zoveel critici voorspeld voor deze cannes editie.

Misschien dan Venetië?

Malick

• 9014 berichten
  • 0 stemmen

Laten we het hopen.

wolfmanrene

• 645 berichten
  • 2617 stemmen

for the record toch ook nog maar even de 2020-selectie van de Semaine de la Critique:

After Love - Aleem Khan

De l'or pour les Chiens - Anna Cambet

La Nuée - Just Philippot

Sous le ciel d'Alice - Chloé Mazlo

La Terre des Hommes - Nael Marandin

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.