- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Studio Sport
Studio Sport
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3911 stemmen
Feiten zeggen genoeg lijkt me.
Bij de vrouwen dan nu drie all rounders op het podium maar dat ligt meer aan het feit dat hun van een bovenatuurlijke klasse zijn en dan de overige sprinters gewoon drama zijn.
En wil je nou echt gaan zeggen all rounden niet lijdt onder je sprintvermogen
?
Vorig jaar reed die geen ek allround en plaatste die zicht niet voor wk sprint. Nu rijdt die ek allround en doet die mee voor podium plaatsen. Ek Allround blijkt dus alleen maar een betere voorbereiding te zijn geweest.
Dus inderdaad feiten zeggen genoeg.
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Vorig jaar reed die geen ek allround en plaatste die zicht niet voor wk sprint. Nu rijdt die ek allround en doet die mee voor podium plaatsen. Ek Allround blijkt dus alleen maar een betere voorbereiding te zijn geweest.
Dus inderdaad feiten zeggen genoeg.
Dat ligt meer aan de vorm van wennemars.
Allrounden helpt je misschien op de 1000m maar op de 500 mis je toch de explosie die nodig is om kampioen te worden.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Dat ligt meer aan de vorm van wennemars.
Allrounden helpt je misschien op de 1000m maar op de 500 mis je toch de explosie die nodig is om kampioen te worden.
Waar baseer je dat op? Er was overigens niets mis met Wennemars' explosiviteit, maar met zijn techniek. Bij Jan Bos miste de explosiviteit.
Momenteel Wüst op tv die zegt dat ze denkt dat sprinten juist goed is voor haar all rounden. Ze zal ook niet alles weten, maar ze heeft er meer verstand van dan wij, of die verslaggevers op tv.
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Momenteel Wüst op tv die zegt dat ze denkt dat sprinten juist goed is voor haar all rounden.
Ik heb het over het tegenovergestelde.
Meer het feit dat het onnodig is voor Wennemars om een 5km en een 10km te gaan rijden op een Allround kampioenschap. Hij is eigenlijk al net niet goed genoeg maar als hij zich in de medailles wil werpen of zelf zijn titel wil prolongeren dan hebben die allround afstanden absoluut geen waarde en verhinderen hem alleen maar voor de sprint.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ze heeft sowieso het EK verloren door haar fascinatie voor de sprint.
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Inderdaad. Wust moet zich gewoon lekker richten op het All Round schaatsen.
Zowieso als er over een tijdje weer echte sprinters komen dan heeft ze al geen kans meer op de sprintafstanden.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Er worden hier wel erg veel ongefundeerde conclusies neergekwakt.
Door Wüsts fascinatie voor de sprint reed Sáblikovà een super-5000 meter?
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Ik heb het over het tegenovergestelde.
Meer het feit dat het onnodig is voor Wennemars om een 5km en een 10km te gaan rijden op een Allround kampioenschap. Hij is eigenlijk al net niet goed genoeg maar als hij zich in de medailles wil werpen of zelf zijn titel wil prolongeren dan hebben die allround afstanden absoluut geen waarde en verhinderen hem alleen maar voor de sprint.
Wennemars werd derde op het NK Allround, en is daar dus goed genoeg voor. En Wennemars rijdt momenteel NIET slecht, hij had één mindere 500 meter, dat sprinters wel vaker overkomt. Totaal ongefundeerd om dat te wijten aan een NK all round van al weer weken geleden.
Heeft Jan Bos soms de Elfstedentoch geschaatst dat hij nu niets presteerd?
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Wennemars werd derde op het NK Allround, en is daar dus goed genoeg voor. En Wennemars rijdt momenteel NIET slecht, hij had één mindere 500 meter, dat sprinters wel vaker overkomt. Totaal ongefundeerd om dat te wijten aan een NK all round van al weer weken geleden.
Heeft Jan Bos soms de Elfstedentoch geschaatst dat hij nu niets presteerd?
3e op het NK allround is dus niet goed genoeg , totaal overbodig dan eindig je niet eens in een top 5 misschien wel een top 10 op een EK of WK.
En tuurlijk rijdt Wennemars niet slecht nu , het is een sprinter maar je ziet wel dat hij minder is dan toen hij de wereldtitel pakte. Kan niet met 100% zeggen dat dat aan zijn Allround gebeuren ligt maar het heeft er veel weg van.
Wust is eigenlijk ook wel een goed voorbeeld. 2e op het Allroundkampioenschap en 2e op het sprintkampioenschap , terwijl ze de klasse heeft om zeker op een van de twee disciplines wereldkampioen te worden( All round 90% ). Leuk dat ze het beide kan maar zonder titels schiet je weinig op.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
3e op het NK allround is dus niet goed genoeg , totaal overbodig dan eindig je niet eens in een top 5 misschien wel een top 10 op een EK of WK.
En tuurlijk rijdt Wennemars niet slecht nu , het is een sprinter maar je ziet wel dat hij minder is dan toen hij de wereldtitel pakte. Kan niet met 100% zeggen dat dat aan zijn Allround gebeuren ligt maar het heeft er veel weg van.
Wust is eigenlijk ook wel een goed voorbeeld. 2e op het Allroundkampioenschap en 2e op het sprintkampioenschap , terwijl ze de klasse heeft om zeker op een van de twee disciplines wereldkampioen te worden( All round 90% ). Leuk dat ze het beide kan maar zonder titels schiet je weinig op.
Die meid is 20.... en al Olympisch kampioene. Ze heeft een EK geschaatst dat enkel door een ongelooflijke prestatie van Sablikova nét niet gewonnen werd, en op de WK sprint presteerde ze buitengewoon en buiten verwachting goed.
Maar de bankzitters weten het wel weer beter.
Die beweren dat als je derde op een NK wordt, dat je daar dan niets te zoeken hebt.
(Nog een verklaring voor Bos, die vorig jaar derde werd, en nu nergens is, of voor het niet plaatsen van Wennemars voor het WK van vorig jaar, of past dat niet in je wilde theorieën?).
Ik zal je een hint geven: het ene jaar is het andere niet, en om een WK sprint te winnen moet je doorgaans vier goede afstanden rijden, en ongeacht of je eens een all round toernooitje hebt gedaan of niet, is dat maar weinig sprinters gegeven.
Respekked
-
- 6287 berichten
- 1238 stemmen
Die reactie van Friesinger, als je daar niet vrolijk van wordt!
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Tuurlijk , ik heb het nu ook alleen maar over Wust en Wennemars hun prestaties dit jaar. Ik weet ook wel dat met name Wust zo goed is dat ze heus beide zou kunnen winnen. Alleen dit jaar was dat niet zo voor haar.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3911 stemmen
Prachtige actie van Davis wat een prachtige schaatser is dat toch
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3911 stemmen
Wat weet iedereen het toch goed hier.
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Prachtige actie van Davis wat een prachtige schaatser is dat toch
Zeker weten.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Pracht finale, mooie rit van Davis 
Art
-
- 13507 berichten
- 3672 stemmen
Was zeker een mooie finale en leuk voor Lee! 
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Mooi toernooi, vooral bij de mannen, en nummer 5 en 6 in het eindklassement is zeker niet slecht. 't Kan niet elk jaar een medaille zijn, maar ik heb het gevoel dat Nijenhuis weer een drempeltje overschreden heeft. (Gelukkig was Wüst er nog!)
Het zal me trouwens niets verbazen als de drie podiumdames straks ook op het podium staan op het WK allround. Misschien wel in dezelfde volgorde. Zou toch wel bizar zijn, eigenlijk.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Ik ben wel blij met de overwinning van Lee, rijdt al jaren mee en ik heb sowieso wel een beetje een zwak voor de Koreaanse sprinters, ik weet niet waarom.
Fantastische actie van Davis trouwens, die shorttrack-tussensprint. Van Davis begin ik ook steeds meer een fan te worden, heel wat leuker dan die irritante Hedrick.
Niet mee eens. Ze verliest omdat ze twee keer kapot gaat op de 3 en 5 km, door te snel te starten, ondanks een straatlengte voorsprong in het klassement. Tactisch dom dus. Wust is duidelijk minder op de lange afstand dan vorig seizoen (toen werd ze Olympisch kampioen 3km), dus de sprint is wel ten koste van de lange afstand gegaan.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Ik ben wel blij met de overwinning van Lee, rijdt al jaren mee en ik heb sowieso wel een beetje een zwak voor de Koreaanse sprinters, ik weet niet waarom.
Fantastische actie van Davis trouwens, die shorttrack-tussensprint. Van Davis begin ik ook steeds meer een fan te worden, heel wat leuker dan die irritante Hedrick.
Niet mee eens. Ze verliest omdat ze twee keer kapot gaat op de 3 en 5 km, door te snel te starten, ondanks een straatlengte voorsprong in het klassement. Tactisch dom dus. Wust is duidelijk minder op de lange afstand dan vorig seizoen (toen werd ze Olympisch kampioen 3km), dus de sprint is wel ten koste van de lange afstand gegaan.
Ik snap die laatste conclusie niet. Als ze twee keer te snel start, ligt dat aan verkeerde race-opbouw, niet aan te veel sprinten.
En ze werd niet 2e omdat háár lange afstanden niet goed genoeg waren. Ze werd 3e op de 3 kilometer, en het gat tussen 1 en 2 op de 5 kilometer was 10! seconden, waar het gat tussen nummer 2 en Wüst maar 4 seconden bedroeg.
Een buitengewoon fenomenale prestatie van Sablikova dus, en geen buitengewoon slechte van Wüst. Je kunt met hetzelfde gemak stellen dat juist de sprinttraining er voor zorgde dat ze veel tijd op de door haar gewonnen 500 meter pakte.
Allemaal speculatie.
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Dat is nou al de 2e keer datje zoiets zegt.
Niks speculatie. Die sprint zorgt er gewoon voor dat ze steeds sneller wil , iets wat goed is op de korte afstand maar op de lange doet het haar geen goed.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Dat is nou al de 2e keer datje zoiets zegt.
Niks speculatie. Die sprint zorgt er gewoon voor dat ze steeds sneller wil ,.
Zal ik het voor de derde keer zeggen?
Een opmerking als "Die sprint zorgt er *gewoon* voor dat ze steeds sneller wil", is pure speculatie.
Vergelijking 5000 meter EK '06 en EK '07
Sablikova: 7.05 6.58
Pechstein: 7.08 7.10
Groenewold: 7.08 7.08
Wüst: 7.11 7.12
Als je nu nog niet wilt inzien dat Wüst niet slecht was, maar Sablikova fenomenaal, dan ben je gewoon eigenwijs.
(Ik zal nog iets herhalen: "Momenteel Wüst op tv die zegt dat ze denkt dat sprinten juist goed is voor haar all rounden. Ze zal ook niet alles weten, maar ze heeft er meer verstand van dan wij, of die verslaggevers op tv."
Maar jij weet het ongetwijfeld beter dan Ireen Wüst zelf...)
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Bewijst toch alleen maar ons gelijk? 7.12 is gewoon niet goed genoeg en ze is dus ook langzamer dan vorig jaar. Daarnaast ontbrak ook nog Friesinger, die vrijwel zeker eerste was geworden. Wust gaat zeker geen wereldkampioen worden.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Bewijst toch alleen maar ons gelijk? 7.12 is gewoon niet goed genoeg en ze is dus ook langzamer dan vorig jaar. Daarnaast ontbrak ook nog Friesinger, die vrijwel zeker eerste was geworden. Wust gaat zeker geen wereldkampioen worden.
Het bewijst dat Wüst geen 5000 meter rijdster is, en vergeleken met anderen (niet alleen deze paar) een vergelijkbare tijd reed als vorig jaar, maar dat Sablikova een super tijd reed.
Meer cijfers op: http://www.skateresults.com/
Dan er op grond van feiten gediscussieerd worden i.p.v. op grond van amateuristische niet onderbouwde lekenspeculatie.
Ireen Wüst werd dit jaar *bijna* europees kampioen door een zeer goede 500 en 1500, het kortere werk dus, en meer trainen op de 5000 zal wellicht helpen, maar niemand garandeert dat de winst die daarop geboekt kan worden niet een groter verlies op de kortere afstanden oplevert. Jullie schijnen dat echter allemaal zo maar te weten. Beter dan Wüst zelf in elk geval.
Ik vraag me af wat voor wonderen jullie allemaal van een 20-jarige verwachten?? Op een fractie na was ze de jongste Europees Kampioene in de historie geworden, en ze verliest nipt van een ander supertalent, en hup: Jan den Hollander staat al weer klaar met zijn bierbuikenkritiek (sorry, maak me daar een beetje kwaad over)
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Het bewijst dat Wüst geen 5000 meter rijdster is, en vergeleken met anderen (niet alleen deze paar) een vergelijkbare tijd reed als vorig jaar, maar dat Sablikova een super tijd reed.
Dan er op grond van feiten gediscussieerd worden i.p.v. op grond van amateuristische niet onderbouwde lekenspeculatie.
De feiten zijn dat Wust begint met 32ers en eindigt in de 37 en dat het wel bewezen is dat dat geen effectieve opbouw is. Als je in de 33 begint eindig je in de 35 en rijdt je iets van 7.10 en ben je kampioen. Ik verwijt dit Wust niet, maar wel Kemkers, die dit na de 3km (waarop ze ook al kapot ging) aan had moeten zien komen. Iets meer training op de lange afstand had dit ook kunnen voorkomen, bijvoorbeeld door te gaan rijden in Moskou (WB 5km).
Natuurlijk is het wel goed dat Wust veel beter is geworden op de korte afstand, maar je kan niet ontkennen dat haar lange afstanden daar onder geleden hebben en volgend jaar zal ze toch een keuze moeten maken tussen sprint en allround. Nu wordt ze dan wel 2e op het WK sprint, mooi resultaat, maar het was ook wel een gedevalueerd toernooi bij de vrouwen.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
De feiten zijn dat Wust begint met 32ers en eindigt in de 37 en dat het wel bewezen is dat dat geen effectieve opbouw is. Als je in de 33 begint eindig je in de 35 en rijdt je iets van 7.10 en ben je kampioen. Ik verwijt dit Wust niet, maar wel Kemkers, die dit na de 3km (waarop ze ook al kapot ging) aan had moeten zien komen. Iets meer training op de lange afstand had dit ook kunnen voorkomen, bijvoorbeeld door te gaan rijden in Moskou (WB 5km).
Natuurlijk is het wel goed dat Wust veel beter is geworden op de korte afstand, maar je kan niet ontkennen dat haar lange afstanden daar onder geleden hebben en volgend jaar zal ze toch een keuze moeten maken tussen sprint en allround. Nu wordt ze dan wel 2e op het WK sprint, mooi resultaat, maar het was ook wel een gedevalueerd toernooi bij de vrouwen.
Je kunt helemaal niet zeggen dat haar lange afstanden geleden hebben op de keuze voor meer trainen op korte afstanden. Daar zou je een paar seizoenen voor nodig hebben. De ontwikkeling van een jonge sporter gaat doorgaans met horten en stoten en het enige dat verwijtbaar is is dat de opbouw van de 5000 niet goed was. (Wat zijn jullie trouwens goed op de hoogte van haar trainingsmethoden/schema's...)
Dat ze kapot ging op de 3000 is niet erg, dat heet 'het uiterste geven', en haar tijd daar was alleszins acceptabel.
Vergis je niet in haar Olympisch goud. Juist dat was een uitschieter op een superdag, haar kracht ligt op de 1000 en de 1500, en ze kan een goede 3000 rijden (was ook 3e op het EK, dus ok), en een redelijke 5000 (want dat was ook gewoon maar 4 seconden achter nummer 2 op het afgelopen EK), maar als daar een weergaloze race van Sabliková tegenover staat, ja, dan wordt je tweede.
Ik kan werkelijk nergens een foute keus in vinden, enkel in de opbouw van die laatste race. Wat zal dat zijn geweest? Overmoed, zenuwen? Ik weet het niet. Jij wel?
Ik zie een twintigjarige Olympisch Kampioene die tweede op een EK allround wordt, en tweede op een WK sprint, en ik lees dat ze de boel verkeerd aanpakt, en dan denk ik iets van stuurlui en een wal.
Volgens mij kan ze, als ze zich blijft ontwikkelen, over enkele jaren zowel een WK sprint als een WK all round winnen, net als Friesinger.
(En gedevalueerd? Ja! Maar wie niet meedoet doet niet mee, en kan ook geen teleurstellend tournooi rijden (Bos), ziek zijn (Timmer), gediskwalificeerd worden (Van Velde) of vallen (Wolf) Tweede is tweede.)
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
het enige dat verwijt baar is is dat de opbouw van de 5000 niet goed was.
Dan zijn we het daar over eens.
Ik wel, gebrek aan ervaring en gebrek aan goede coaching. Zoals ik al zei, ze had beter wel in Moskou de 5km kunnen rijden, want nu was het pas haar tweede 5km van het seizoen. Verder zei Bart Veldkamp (bepaald geen leek) hier iets interessants over: ze is niet in staat haar techniek aan te passen aan het einde van een race (lange afstand), meer slagen maken in de bocht, hogere frequentie rijden als je moe word. Hiermee kun je de schade beperken als je kapot gaat. Dit is wel iets waar je op kunt trainen.
Ach, ze doet het ook erg goed, maar er had gewoon meer in gezeten op het EK, dit verwijt ik Kemkers, niet Wust. Verder is ze goed bezig en een nederlaag is misschien alleen maar goed voor haar ontwikkeling.
Dit vind ik gevaarlijk en te ambitieus. Laat ze eerst maar eens de beste worden op één van beide. Voorlopig is Friesinger nog altijd een maatje te groot en zelfs zij heeft nog nooit in één seizoen alles gewonnen.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
[
Dit vind ik gevaarlijk en te ambitieus. Laat ze eerst maar eens de beste worden op één van beide. Voorlopig is Friesinger nog altijd een maatje te groot en zelfs zij heeft nog nooit in één seizoen alles gewonnen.
Ik dacht nog niet direct aan beide titels in één seizoen, maar volgens mij is ze al verder dan Friesinger op 20-jarige leeftijd.
Ze is wel een vergelijkbaar schaatster, want ook Friesinger heeft altijd de 1000 en 1500 als sterkste afstanden gehad en een goede 3000 daarnaast.
Overigens lijkt het me voor vrouwen makkelijker om op all round én sprint te presteren dan voor mannen, want het is nog weer wat anders om een 3000 meter te schaatsen dan een 10000 meter.
Wat dat betreft is de prestatie van Shani Davis ook héél sterk, want eigenlijk zie ik die straks in Heerenveen als de grootste titelkandidaat voor het WK-all round, en hij zal zich ook nog ontwikkelen, hij is ook nog maar 24 jaar.
(Kramer kan dan wel roepen dat hij nu kan winnen waar hij wil, maar dat had hij beter even voor zich kunnen houden...
)
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Overigens lijkt het me voor vrouwen makkelijker om op all round én sprint te presteren dan voor mannen, want het is nog weer wat anders om een 3000 meter te schaatsen dan een 10000 meter.
Wat dat betreft is de prestatie van Shani Davis ook héél sterk, want eigenlijk zie ik die straks in Heerenveen als de grootste titelkandidaat voor het WK-all round, en hij zal zich ook nog ontwikkelen, hij is ook nog maar 24 jaar.
(Kramer kan dan wel roepen dat hij nu kan winnen waar hij wil, maar dat had hij beter even voor zich kunnen houden...
)
Kramer heeft wel een kans, want op de 10km kan hij veel pakken, maar voor mij is ook Davis favoriet. Het wordt wel spannend dit jaar denk ik. Ook Fabris en misschien Hedrick (wordt weer langzaam beter) hebben een kans.
Ook bij de vrouwen wordt het heel spannend met Klassen, Friesinger, Wust, Sablikova en als outsiders Pechstein en Groenewold.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.