• 15.963 nieuwsartikelen
  • 179.002 films
  • 12.272 series
  • 34.077 seizoenen
  • 649.163 acteurs
  • 199.257 gebruikers
  • 9.389.147 stemmen

Het grote gamestopic

zoeken in:

Rujar

• 2871 berichten
  • 3816 stemmen

inderdaad gewoon een console natuurlijk het beste! Geen gezeur met installeren inmiddels ook spellen online te spelen. Oké grafisch misschien allemaal wat minder maar ik heb inmiddels de beelden van de PS3 en de XboX360 gezien, maar dat ziet er punt gaaf uit.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben zowat met PC-games opgegroeid en heb van kleinsaf het ontstaan en de evolutie meegemaakt van bv First Person Shooters (nog steeds mijn lievelingsgenre) dus bij mij komen er veel nostalgische redenen bij kijken waarom mijn voorkeur uitgaat naar de PC.

Het is ook veel persoonlijker. Xbox, Playstation, Gamecubes zijn zo puur voor de games gemaakt en zijn zo 'algemeen'. (Ook die controllers zijn zo afstandelijk) Ik kan het moeilijk uitleggen, maar ik krijg nog altijd een kick als ik zie dat je met een huiscomputer zo'n prachtige en coole games kan spelen. Een PC wordt voor zoveel dingen gebruikt. (internet, office, foto's, DVD's...) Het is iets van jou dat je zo kan persoonlijken, en daarop kan je dan nog eens je favoriete games op installeren ook...

Maar dit zijn natuurlijk nog altijd geen echte argumenten en eerder sentimentele redenen, dus laat ik maar even wat technische voordelen opsommen:

-Zeker en vast de grafische pracht. Nooit kan een console dit niveau halen (ze mogen nog aan PS12 zitten) met de vele haarfijne details. (Technisch is het gewoon niet mogelijk om mee te kunnen met de PC) Het is een veel intensere en leukere ervaring als het een lust voor het oog is. (je merkt direct verschil als je bv Call of Duty op een Playstation2 speelt, en ik weet niet of Far Cry bestaat voor andere consoles, maar dit kan zeker ook nooit hetzelfde zijn qua beeldgenot)

-De Besturing. Niet alleen is een toetsenbord en muis persoonlijker, het biedt zoveel meer knopjes dan welke controller ook. Ook snelheid en speling zorgen voor een aangenamere gameplay. (Met welke controller kan je immers zo vlug en gemakkelijk alle hoeken van de omgeving bekijken?)

-De Functies. Andere consoles kunnen reeds ook al DVD's afspelen enzo, maar ze zijn nog veraf van de haast ontelbare mogelijkheden van PC.

Natuurlijk zijn er ook wat vervelende minpunten waarvan de voornaamste installatieproblemen kunnen zijn en het feit dat het een verdomd dure zaak is telkens te moeten upgraden wanneer de games te zwaar worden. (Wat steeds sneller gebeurd tegenwoordig) Maar persoonlijk wegen ze nog steeds niet op tegen de flinke pluspunten vind ik. (zowel de gevoelsmatige als de techniche bekeken)

sn@ke

• 2077 berichten
  • 888 stemmen

djelle schreef:

Maar dit zijn natuurlijk nog altijd geen echte argumenten en eerder sentimentele redenen, dus laat ik maar even wat technische voordelen opsommen:

- (Technisch is het gewoon niet mogelijk om mee te kunnen met de PC)

larie , binnen zoveel jaar worden consoles alsmaar krachtiger en beter ....

-De Besturing. Niet alleen is een toetsenbord en muis persoonlijker, het biedt zoveel meer knopjes dan welke controller ook. Ook snelheid en speling zorgen voor een aangenamere gameplay. (Met welke controller kan je immers zo vlug en gemakkelijk alle hoeken van de omgeving bekijken?)

- besturing toetsenbord is veel brakker dan een controller , met een controller heb je juist meer snelheid en soepelheid .... dat weet iedereen

-De Functies. Andere consoles kunnen reeds ook al DVD's afspelen enzo, maar ze zijn nog veraf van de haast ontelbare mogelijkheden van PC.

- consoles zijn enkel bedoeld om te gamen en verbeteren aslmaar , daarom ook dat de kans groot is dat de pc op gamegebied zal boorbijgeraasd worden door consoles

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3285 stemmen

larie , binnen zoveel jaar worden consoles alsmaar krachtiger en beter ....

En de PC ook. Feit is dat de PC altijd sneller en krachtiger zal zijn dan welke console dan ook simpelweg omdat de techniek veel sneller gaat. Koop je een PC dan is die een week later al weer verouderd. Koop een console en je kan er minstens 4 jaar mee vooruit zonder dat er een (veel) sterkere console op de markt komt.

- besturing toetsenbord is veel brakker dan een controller , met een controller heb je juist meer snelheid en soepelheid .... dat weet iedereen

Ligt eraan. FPS zijn met een controller veel moeilijker te spelen dan met de muis + toetsenbord. Met een muis kan je veel sneller draaien dan met de controller van een console. Daarom komen er op de PC ook veel meer FPS uit dan op alle consoles bij elkaar. Ook RTS en TBS spellen zijn op een PC veel gemakkelijker te spelen, ik vraag me af of ze zelfs bestaan voor een console.

Vechtspellen en platformspellen zijn met een controller dan weer veel beter te spelen.

- consoles zijn enkel bedoeld om te gamen en verbeteren aslmaar , daarom ook dat de kans groot is dat de pc op gamegebied zal boorbijgeraasd worden door consoles

Dat zal niet snel gebeuren. De PC blijft nog steeds het beste medium om voor te programmeren en alle innovaties op dat gebied zal je dan ook sneller op een PC terugzien. Doom en Quake waren niet voor niets PC spellen.

pjotr

• 2672 berichten
  • 2781 stemmen

BoordAppel schreef:

Dat zal niet snel gebeuren. De PC blijft nog steeds het beste medium om voor te programmeren en alle innovaties op dat gebied zal je dan ook sneller op een PC terugzien.

Dan heb je het vooral over het krachtpatsen, voor innovatie in spelconcept en gameplay moet je echt wel bij de heren van Sega en Nintendo zijn...

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Voila, boordappel heeft al de uitleg voor mij gedaan.

Toch even opmerken dat vecht of platformspellen niet beter te spelen zijn met controllers, het is gewoon een kwestie van gewoonte. bij FP shooters daarintegen, is het gewoon niet mogelijk even snel te draaien met een controller als met een muis. De muis is gewoon vele malen soepeler in 3D omgevingen. Ook voor andere gamegenres(zoals inderdaad RTS of TBS) die perfect spelen op een PC zijn voor andere consoles veel minder toegangklijk.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

Toch even opmerken dat vecht of platformspellen niet beter te spelen zijn met controllers

Uhm, ooit al eens een 360 met de pijltjes gepresteerd ? 1 on 1's zijn eigenlijk enkel met een controller te spelen. Niet voor niks vind je amper wat terug op de PC, in dit genre.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

pjotr schreef:

Dan heb je het vooral over het krachtpatsen, voor innovatie in spelconcept en gameplay moet je echt wel bij de heren van Sega en Nintendo zijn...

Qua gameplay zeker niet, zie onze uitleg. Wat bedoel je met innovatie in spelconcept?

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Uhm, ooit al eens een 360 met de pijltjes gepresteerd ? 1 on 1's zijn eigenlijk enkel met een controller te spelen. Niet voor niks vind je amper wat terug op de PC, in dit genre.

Okee, sommige bewegingen zijn wat moeilijker aan te leren in dit genre met PC. Maar als je de toetsen wat aanpast aan jou vingers is het wel doenbaar hoor. Maar ik geef toe, handiger met controllers.

Maar niettemin geen probleem: als je per sé vechtspellen ofzo wil spelen op PC, sluit je er gewoon een controller op aan. Weer een pluspunt van PC. Ik zie nog geen mogelijkheden om een keyboard en muis aan te sluiten op Playstation2 of Xbox om even soepel FPshooters te kunnen spelen.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

Maar als je de toetsen wat aanpast aan jou vingers is het wel doenbaar hoor.

Jij die het altijd over feiten hebt . Nee dat is niet doenbaar. vooral de rolling motions die je met de pijltjes (of welke andere toets ook) moet maken zijn nagenoeg niet houdbaar. Niet voor niks hebben de controllers voor 1on1's steeds zo'n afgeronde d-pad. Ik heb een tijd zelf (uit noodzaak) met klavier gespeeld, na een half uur zijn je vingers zowat kapot. Misschien dat het lukt bij de recentere fighters, maar in een KoF, Last Blade of Street Figher faal je gewoon met een keyboard. Daarnaast zijn er eigenlijk bijna geen degelijke 1on1's voor de PC.

En anderen zullen het wel beter weten, maar ik geloof dat je op een Xbox wel gewoon met keyboard en muis kan spelen, al zal dat wss alleen met speciale keyboards gaan.

De enige reden waarom ik momenteel PC verkies is omdat er zoiets bestaat als emulation en retrogaming. Heb nooit veel lol gehad aan PC games, wel aan consolegames.

mikoz

• 11297 berichten
  • 867 stemmen

Bij mij is het omgekeerd ik doe niks meer op mn PS-2 maar speel alleen nog af en toe wat op de PC

stan

• 4649 berichten
  • 1288 stemmen

PC en XBOX blijven het bij mij

Ik vraag me alleen af welke nou beter wordt: XBOX 360, PS 3 of Nintendo Revelution

Ze zeggen de PS 3 maar er is nog niks bekend van de Nintendo Revelution en ja XBOX blijft het beste (oude serie dan)

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3285 stemmen

Dat heeft ook weer met genre te maken. Binnen het FPS genre zal je eerder op de PC innovaties qua gameplay zien (Battlefield), zo ook bij strategy spellen (Black & White). Een spel als Katamari zal je dan weer niet snel op een PC zien verschijnen denk ik .

Nee dat is niet doenbaar. vooral de rolling motions die je met de pijltjes (of welke andere toets ook) moet maken zijn nagenoeg niet houdbaar.

Ik krijg het nog wel voor elkaar maar echt fijn werkt het niet. Het probleem met veel toetsenborden is ook dat ze niet meer dan 3 toetsen tegelijk aankunnen en bij vechtspellen moet je nogal eens wat meer tegelijk kunnen intoetsen. Bij FPS maakt zoiets met de muis dus niet uit. Vechtspellen zijn natuurlijk ook het leukste om tegen iemand anders te spelen en dat gaat bij een console veel beter dan bij een PC. Een FPS tegen elkaar spelen is ook wel leuk alleen die kleine kutschermpjes zijn klote, dus speel ik dat liever online op een pc met fatsoenlijke besturing.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

En anderen zullen het wel beter weten, maar ik geloof dat je op een Xbox wel gewoon met keyboard en muis kan spelen, al zal dat wss alleen met speciale keyboards gaan.

Dat zou me verbazen en aangenaam verrassen. Al heb je dan nog steeds niet de grafische kwaliteit van PC's...

De enige reden waarom ik momenteel PC verkies is omdat er zoiets bestaat als emulation en retrogaming. Heb nooit veel lol gehad aan PC games, wel aan consolegames.
Bij mij is het omgekeerd. Ik denk dat het veel te maken heeft ook met welk soort games je het liefst speelt. Als je graag spellen speelt zoals Worms en een grote FPS fan bent (waarin de graphics een grote rol spelen) zal je eerder de PC verkiezen. Als FPshooters je niet zoveel zeggen, en als je liever platform of vechtgames speelt (zoals jij vermoed ik) en als de graphics niet zo'n heel grote rol spelen, dan is het logisch dat je consolegames verkiest denk ik...

pjotr

• 2672 berichten
  • 2781 stemmen

djelle schreef:

(quote)
Qua gameplay zeker niet, zie onze uitleg. Wat bedoel je met innovatie in spelconcept?

Dat ik me op de pc geen spel kan herinneren wat op een originele manier afwijkt van de games die er al bestaan.

Op de consoles hebben we gelukkig al te kampen gehad met spellen als Pikmin, Shenmue, Jet Grind Radio, Samba De Amigo, Gitarooman, Space Channel 5, Electroplankton, Legend of Zelda (The Four Swords), Boktai....en zo kan ik nog wel effe doorgaan...

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3285 stemmen

Dat ik me op de pc geen spel kan herinneren wat op een originele manier afwijkt van de games die er al bestaan.

Deus Ex, Black & White, MMORPG's, Undying, Wolfenstein 3D, Descent.

Bovendien is de PC ook nog eens veel leuker omdat zoveel spellen tegenwoodig met de nodige tools komen om je eigen mods en maps te maken. Zal ook nog wel even duren voordat de console markt daar op inspeelt.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

pjotr schreef:

Bwoa, ik denk dat het op dat gebied zowat hetzelfde is. Denk maar aan Duke Nukem3D, Worms, GTA, Max Payne, Commandos, Myst, The Sims, Rollercoaster, Half Life (1&2), Hooligan etc...

(Zie ook de voorbeelden van Boordappel)

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

BoordAppel schreef:

Bovendien is de PC ook nog eens veel leuker omdat zoveel spellen tegenwoodig met de nodige tools komen om je eigen mods en maps te maken. Zal ook nog wel even duren voordat de console markt daar op inspeelt.

Is ook een goed punt. (Weer een pluspunt van PC )

pjotr

• 2672 berichten
  • 2781 stemmen

Sorry hoor maar de games die jullie noemen zie ik nou niet als vernieuwend of verrassend (wat shooters, role playing, point 'n click etc.).

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3285 stemmen

Wolf was de (nou ja een van de) eerste 3d Shooters dus dat lijkt me wel redelijk revolutionair te noemen. Undying en vooral Deus Ex benaderen het FPS genre op een andere manier dan de meeste shooters. Deus Ex is ook meer een First Person RPG. Descent had 360 graden bewegingsvrijheid in een claustrofobische spelwereld, iets wat ik nooit meer tegen ben gekomen in games. Black & White is ook een uniek spel, niet helemaal geslaagd maar nevertheless uniek in zijn opzet.

Wereldschokkend is het allemaal niet (op Wolf na dan) maar genoeg om verrassend genoemd te worden of een andere kijk te geven op een bepaald genre.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

pjotr schreef:

Sorry hoor maar de games die jullie noemen zie ik nou niet als vernieuwend of verrassend (wat shooters, role playing, point 'n click etc.).

Je mag het zo niet bekijken he, als je het zo wil stellen kan ik jou opgenoemde spelletjes ook in enkele genres categoriseren. Het gaat erover dat ze vernieuwing bieden. Shenmue bv, is inderdaad een verfrissende mix van mysterie, spanning en actie. Een innovatie voor dit soort games net zoals Half Life ,bv ,destijds een prachtige vernieuwende mix van avontuur, mysterie, speurwerk, strategie, logica (wapens lagen niet zomaar meer overal op de grond) en knallende actie bood in een goed ontworpen verhaallijn voor het FPS-genre...

Ook Max Payne bracht een revolutionaire dimensie (met de bullet-time, slowmotioneffecten enz...) aan de 3th person shooters en heeft een van de meest intens uitgewerkte storytellingen ooit.

Ook de eerste GTA was een zeer leuk en uniek concept dan zeker en vast innovatief te noemen is. Vernieuwing en verrassing genoeg hoor Pjotr!

pjotr

• 2672 berichten
  • 2781 stemmen

Maar die spellen voegen toch niet echt iets nieuws toe?...ze combineren wat bestaande elementen uit andere spellen.

Bij Shenmue is dat natuurlijk ook zo maar de cartridge van Boktai bevat bijvoorbeeld een licht-sensor waarmee je de gameplay kan beïnvloeden, in The Four Swords wordt er een extra dimensie aan het spel toegevoegd doordat je nu ook de beschikking hebt over een priveschermpje (GBA) terwijl de algemene info op het televisiescherm te zien is.

GTA is trouwens ook een console-game.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3285 stemmen

Heb je het nu tegen mij, djelle of allebei?

pjotr

• 2672 berichten
  • 2781 stemmen

Ehm... meer tegen djelle eigenlijk...

Maareh...wat Descent (al ken ik de game zelf niet) en Black & White geef ik je trouwens wel gelijk...dat zijn dan wel games met een nieuwe impuls.

Maar ik blijf erbij: op consoles wordt er veel meer uitgeprobeerd wat spelconcept betreft.

Rujar

• 2871 berichten
  • 3816 stemmen

Ultimated Game System is eigenlijk zoals de film Existenz. Een 3-D wereld die niet meer van de echte wereld is te onderscheiden!

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3285 stemmen

Maar ik blijf erbij: op consoles wordt er veel meer uitgeprobeerd wat spelconcept betreft.

Daar geef ik je wel gelijk in maar het is echt niet zo dat de PC developers stil zitten.

De dingen die je noemt zijn trouwens wel vrijwel onmogelijk, nutteloos en/of totaal niet rendabel voor een PC.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

pjotr schreef:

Maar die spellen voegen toch niet echt iets nieuws toe?...ze combineren wat bestaande elementen uit andere spellen.

Is dat zo? Uit welk ander spel haal je dan de bulletime of slowmotion effecten die in Max Payne ook een (stijlvolle) draai geven aan de gameplay?

En als je geheel nieuwe spelconcepten wil, ook voorbeelden genoeg. Welk spel is eerder afgekomen met een concept waarin je letterlijk auto's kon carjackken, mensen ophalen en allerlei criminele opdrachten kon volbrengen zoals in GTA? (de eerste GTA was oorspronkelijk een PC-game, later werd een PS-versie gemaakt)

Als FPShooters je niet zo interesseren zal je dat niet zo weten, maar destijds zorgde Half Life voor een enorme verandering qua opzet en gameplay. Het was een geheel vernieuwende ervaring en het was haast een nieuw genre.

Ook Worms was een fris concept dat nergens eerder gedaan geweest was en veel nieuwigheid toevoegde.

Decent en Black en White zie je zelf ook in... en zo zijn er nog tal van voorbeelden.

Probeersels qua spelconcept genoeg, het is absurd om te denken dat de één meer vernieuwing zou bijdragen dan de andere want ontwikkelaars zijn bijna met niks anders bezig omdat het zo essentieel is voor de moordende concurrentie in dat wereldje...

pjotr

• 2672 berichten
  • 2781 stemmen

djelle schreef:

(quote)
Is dat zo? Uit welk ander spel haal je dan de bulletime of slowmotion effecten die in Max Payne ook een (stijlvolle) draai geven aan de gameplay?

Tja, dat is natuurlijk ook gewoon maar van de broertjes Wachowski gekopiëerd. Een film ipv een game maar van hetzelfde laken een pak.

En als je geheel nieuwe spelconcepten wil, ook voorbeelden genoeg. Welk spel is eerder afgekomen met een concept waarin je letterlijk auto's kon carjackken, mensen ophalen en allerlei criminele opdrachten kon volbrengen zoals in GTA? (de eerste GTA was oorspronkelijk een PC-game, later werd een PS-versie gemaakt)

Ja, in den beginne toen de gameconsoles nog in hun kinderschoenen stonden...

Tegenwoordig verschijnen ze trouwens een half jaar eerder op de PS2.

Als FPShooters je niet zo interesseren zal je dat niet zo weten, maar destijds zorgde Half Life voor een enorme verandering qua opzet en gameplay. Het was een geheel vernieuwende ervaring en het was haast een nieuw genre.

Daar heb je gelijk in maar vervolgens is er niet veel creatiefs meer veranderd. Alle nieuwe ontwikkelingen hebben meer met de grotere rekenkracht van de pc te maken dan dat er echt op zoek wordt gegaan naar inspirerende nieuwe mogelijkheden..

Probeersels qua spelconcept genoeg, het is absurd om te denken dat de één meer vernieuwing zou bijdragen dan de andere want ontwikkelaars zijn bijna met niks anders bezig omdat het zo essentieel is voor de moordende concurrentie in dat wereldje...

Volgens mij is de concurentie momenteel nergens zo groot als in de console-wereld...

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

pjotr schreef:

Tja, dat is natuurlijk ook gewoon maar van de broertjes Wachowski gekopiëerd. Een film ipv een game maar van hetzelfde laken een pak.

Correctie: Er werd al aan Max Payne gewerkt lang voor er sprake was van Matrix-films. De Paynemoves hebben niks te maken met Matrix-effecten, het is gebaseerd op tal van film noirs en geinspireerd op (en het is vooral een dikke ode aan) John Woo - films. Je kan het natuurlijk ook platweg jatten noemen, maar je moet er maar opkomen om dit in een game te verwerken. Het is en blijft een verfrissende speelervaring.

Ja, in den beginne toen de gameconsoles nog in hun kinderschoenen stonden... Tegenwoordig verschijnen ze trouwens een half jaar eerder op de PS2.
Dat ligt eraan. Bijna alle FPshooters zijn nog steeds oorspronkelijk PC-games. Zo zijn er nog wel wat genres die vooral PC-gericht zijn. Andere genres verschijnen soms eerder op consoles, maar dat heeft weinig te maken met het feit dat consolegameontwikkelaars al dan niet meer inventief zijn. Het gaat dan -net zoals bij PC-games- meestal over genres die meer voor die platformen gemaakt zijn. (zoals vechtspellen) Voor de rest is het ook veelal een bewuste keuze omdat die markt gewoon veel interessanter is op commercieel gebied. Consoles zijn nu eenmaal populairder (zeker als je alle verschillende soorten consoles samentelt) en met de toenemende piraterij is het er ook niet interessanter op geworden om PC games te ontwikkelen. Maar de creatieve intensie van PC-game-ontwikkelaars is er zeker!

Daar heb je gelijk in maar vervolgens is er niet veel creatiefs meer veranderd. Alle nieuwe ontwikkelingen hebben meer met de grotere rekenkracht van de pc te maken dan dat er echt op zoek wordt gegaan naar inspirerende nieuwe mogelijkheden..
Je zou eens moeten zien wat voor nieuws je allemaal kan doen en aanschouwen in Half Life2. Deels heeft het meestal met de rekenkracht te maken inderdaad, maar dat neemt niet weg dat het geen inspirerende nieuwe mogelijkheden zijn. Far Cry was ook tamelijk verfrissend, veraf van HL2 maar toch... Ooit gehoord van No One Lives Forever? Erg origineel concept en heeft zelfs niet zozeer met de rekenkracht te maken. Daarnaast zijn er voorbeelden te over uit andere genres ook die volledig nieuwe concepten bieden...

Volgens mij is de concurentie momenteel nergens zo groot als in de console-wereld...
Ik doelde meer op de toenemende concurrentie tussen de Consoles en PC als game-platform.

sn@ke

• 2077 berichten
  • 888 stemmen

Bezig met de multiplayer van soft II , toevallig geen andere mm - leden die het daar bond maken ?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.