- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- 1 April
1 April
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Ligt het aan m'n browser, of is veronica.nl ondersteboven en in spiegelbeeld? Zijn er nog mensen die andere 1 april grappen op internet hebben gevonden?
Ps. dat ondersteboven gedoe van veronica is bij mij alleen op een pc met explorer te zien.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
op MovieMeter.nl werd gemeld dat ene FisherKing een prijs had gewonnen...
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
we hadden trouwens wel een grote Jennifer Lopez-actie kunnen starten hier vandaag
al was dat wel een erge incrowd-grap geweest
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Op 1 April is het wel tijd voor een droog grapje:
Er lopen twee kikkers op straat, zegt de 1 tegen de ander: hey, daar ligt een euro op straat, waarop de andere kikker bukt om hem op te pakken. De grapjaskikker gaat snel achter de bukkende kikker staan en friemelt zijn kikkergeslachtsdeel in de andere kikker, waarop hij roept: 1 April, kikker in je bil!
sydney
-
- 2223 berichten
- 0 stemmen
Volgens mij is het een grap.
ja?
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Als mensen vrijdag tussen 12.30 en 13.00 uur de straat op gaan en hun mobieltje richten naar het oosten
Vrijdag is het 1 april, dus... 
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Ergens anders heeft iemand een verhaal verzonnen dat hij een boete had gekregen omdat hij reflecterende veters droeg.
Stond binnen kortste keren op alle grote blogs en zelfs op het politieforum. die dachten meteen aan 1 april en helaas heeft hij nu al bekend dat dat het geval is.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
En hoe hij er zich vanaf maakt:
ik dacht dat et in april was
anyway ik moet nu gaan werken
Te gek om los te lopen... 
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Waar komt dat fenomeen eigenlijk vandaan?
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Geschiedenis
Sommige bronnen zeggen dat de bijzondere betekenis van 1 april ontstaan is bij de Franse wijziging naar Gregoriaanse kalender, zoals opgedragen door Koning Charles IX van Frankrijk in 1582. Voor die tijd werd nieuwjaar gevierd van 25 maart tot 1 april.
Met de verandering van het kalendersysteem werd nieuwjaar verplaatst naar 1 januari.
Mensen die dit vergaten of die het nieuwe kalendersysteem weigerden te aanvaarden kregen uitnodigingen voor niet gehouden feestjes, grappige presentjes enzovoort.
In Frankijk heette dit poisson d'avril. In Engelstalige landen wordt het April Fool's Day genoemd, de Duitsers spreken van Narrentag en de Russen hebben het over День Дурака (Dyen' Doeraka, letterlijk vertaald: de dag van de dommerik)
In Nederland wordt het gebruik ook wel toegeschreven aan de dag in 1572 dat Den Briel door de geuzen op de Spaanse bezetter werd veroverd (zie Tachtigjarige oorlog). Bekend gezegde: Op 1 april verloor Alva zijn bril. Het feit dat ook buiten Nederland 1-aprilgrappen worden gemaakt, spreekt deze verklaring tegen.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
1 aprik is ook 'verzenderkesdag'. Dus iemand iets laten halen (verzenden) om iets dat helemaal niet bestaat.
Zoals iemand sturen om aprilzaad, borstelzaad, gedroogde sneeuw, palingpootjes, de vierkante bult, muizengareeltjes, kruiwagenzaad, de vierkante ronde, schouderbandzaad, sikkelzaad, de karnemelkbijl, het plintenladdertje, de vliegenval, de kasseischaar, de steenputvijs (vijs = schroef), de dakschaar, de mortelvork, een kilo knoopsgaten, de verdikschaaf, bultezaad, de plafondschaar, de vuurschaar, de glazen hefboom, de vlooienval, de slijkbijl, de eierzeef, de waterzaag, de solsleutel, kasseiolie, de aardappelzeef, Ardense koffie, gestampte muggentetten, een paardenstap, de stenen zweep, platte-bonenzáad, muggenvet, de windkliever, vijgen zonder zaadjes, een vierkante-gatenboor, ooievaarskuitenvet, de ladder om de aardbeien af te doen, een pierlawat om de schaar te slijpen, de sleutel van het schietplein, de zwengel van het biljart, hoefijzers voor de kat, een halve kilo tisterniet (het is er niet), de ovenschroef, de dichte gaatjespan, drinkbakjes voor de vissen, een halve kilo uitgebeende lever.
Als er nog zijn, ga gerust uw gang. 
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
In Nederland wordt het gebruik ook wel toegeschreven aan de dag in 1572 dat Den Briel door de geuzen op de Spaanse bezetter werd veroverd (zie Tachtigjarige oorlog). Bekend gezegde: Op 1 april verloor Alva zijn bril. Het feit dat ook buiten Nederland 1-aprilgrappen worden gemaakt, spreekt deze verklaring tegen.
Maar daar vieren de briellenaren niet minder feest op!
Yekezzez
-
- 2512 berichten
- 1126 stemmen
Speedy, wat is er mis met een aardappelzeef. Het is gewoon een zeef om de grote van de kleine aardappellen te scheiden.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Speedy: Mijn oude leraar van de basisschool stuurde ooit iemand weg om een duwhaak te halen.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Speedy, wat is er mis met een aardappelzeef. Het is gewoon een zeef om de grote van de kleine aardappellen te scheiden.
Je hebt gelijk. 

speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Uit de krant:
De Poperinghenaar 2 april 1905
Wonderbare vangst.
Een waren liefhebber heeft gisteren eenen extra grooten snoeck gevangen, hij had den medehulp noodig van twee andere liefhebbers om dat wonder beest uit het water te trekken; seffens heeft men een mes gehaald om dien schoonen visch te dooden en open te snijden, men heeft enen ladder noodig gehad van een zwijnslachter om dien zwaren snoeck naar ons lokaal te dragen.
Heden Zaterdag zichtbaar van 3 tot 9 uren 's avonds, bij Medard Bentin, Gasthuisstraat, 16.
De Poperinghenaar 27 maart 1910
Merkweerdigheid - Te Prethun, in het Pas-de-Calais (Frankrijk), heeft een landbouwer, bij middel eener val, eene rat gevangen die 9 kil. 750 weegt. De reusachtige knager zal Vrijdag geheel den dag te zien zijn bij M.J. Dehondt-Delmaere, "Au Café de la Paix", Groote Markt, Poperinghe.
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
Ik heb mijn klitterbandschoenen alvast weer van stal gehaald want het is weer 1 April hoor 
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ja, ik vind Lars von Trier een erg goede regisseur.
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
Johan Nijenhuis is toch de beste ?
sydney
-
- 2223 berichten
- 0 stemmen
Op Nu.nl staat te lezen:
Berlusconi: collega's zijn jaloers op mijn haar
Uitgegeven: 31 maart 2005 22:06
ROME - Veel Europese leiders die kampen met een steeds breder wordende scheiding, zijn jaloers op de haarimplantaten van Silvio Berlusconi, en willen het adres van degeen die ze heeft aangebracht. Dat zei de Italiaanse premier donderdag op de nationale televisiezender RAI.
Berlusconi (68) weigerde namen te noemen, maar zei dat veel van zijn collega's "oprecht geïnteresseerd zijn" in de implantaten. De Italiaanse regeringsleider wees trots op zijn haren. "Eigenlijk zijn ze allemaal van mij", zei hij. "Ze zijn alleen verplaatst van de achterkant naar de voorkant".
Geen geheim
De premier was te gast in een politiek praatprogramma ter gelegenheid van de regionale verkiezingen, die op 3 en 4 april worden gehouden. Berlusconi heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij cosmetische ingrepen heeft ondergaan.
Hij vindt dat de haarimplantaten gerechtvaardigd zijn, omdat hij het land op het internationale toneel vertegenwoordigt.
jaja. Maar misschien geloof je gewoon helemaal niks meer, ook gezien het tijdstip van plaatsen.