menu

Overig / Algemeen / Weertopic

zoeken in:
Graaf Machine schreef:
Met een beetje geluk 10 dagen regen hier in Twente. Zo, dat lucht ook op.

Kan de bodem hier heel goed gebruiken. Dan maar een regenjas aan op de fiets.

Als de vegetatie niet langer tegen een overall gezien matig zomerhalfjaar kan dan is het tijd voor andere vegetatie. Een zomer zoals vorig jaar was klimatologisch gezien bijzonder, maar deze is dat zeker niet.

Splinters schreef:
(quote)

Als de vegetatie niet tegen een overall gezien matig zomerhalfjaar kan dan is het tijd voor andere vegetatie.

In Twente zijn er al twee erg droge zomers achter elkaar geweest nu. Wil je de gehele Twentse vegetatie veranderen? Ik praat niet over mijn achtertuintje, hè. Droogte in Oost Nederland

Graaf Machine schreef:
(quote)

In Twente zijn er al twee erg droge zomers achter elkaar geweest nu. Wil je de gehele Twentse vegetatie veranderen? Ik praat niet over mijn achtertuintje, hè. Droogte in Oost Nederland

Dat is dit jaar dan een regionaal probleem. Pech gehad met buien die kennelijk om deze regio heen zijn gedanst.

En ja, buiten dat denk ik dat we in nl moeten kijlen naar beplanting zoals die in noord/midden Frankrijk voorkomt. Scheelt dit soort situaties inde toekomst. Al hebben we (of alleen ik) daar de aankomende periode niets aan.

Splinters schreef:
(quote)

Dat is dit jaar dan een regionaal probleem. Pech gehad .

Ja, pech ja, daarom ben ik ook zo blij als het nu een tijdje flink gaat regenen, dan is het geluk gehad.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Ja, pech ja, daarom ben ik ook zo blij als het nu een tijdje flink gaat regenen, dan is het geluk gehad.

Maar met dit weertype zijn er wat dat aangaat nog steeds geen garanties, omdat het hoofdzakelijk buien betreft. Wat inhoudt dat de ene plek zeiknat zal zijn, en de andere vrij droog. De gemene deler is dat het hoe dan ook herfstachtig weer zal zijn en dat uitgerekend tijdens de hondsdagen. En herfstachtig weer is het al lang genoeg in nederland.

Hier in Drenthe is het ook erg droog, ik ben ook zeker blij met regen.

Splinters schreef:
(quote)

Maar met dit weertype zijn er wat dat aangaat nog steeds geen garanties, omdat het hoofdzakelijk buien betreft. Wat inhoudt dat de ene plek zeiknat zal zijn, en de andere vrij droog. De gemene deler is dat het hoe dan ook herfstachtig weer zal zijn en dat uitgerekend tijdens de hondsdagen. En herfstachtig weer is het al lang genoeg in nederland.

Nee, er zijn geen garanties. Waarom denk je dat ik over "geluk" praat als ik hoop op 10 dagen regen.

En wat herfst betreft: er bestaan vele soorten herfstweer, en onbestendig weer bij een graad of 18 is wat mij betreft fantastisch herfstweer.
Dat dat tijdens de hondsdagen is zal me wat. Die duren van 12 juli tot 20 augustus, en gedurende die periode heb je altijd wel eens wat minder weer.
Uitgerekend tijdens de hondsdagen was het dit jaar ook 40 graden, en hebben we in Twente een hittegolf van 13 dagen gehad.
Het is hier zelfs sinds 18 juli maar 2 dagen niet boven de 24 graden geweest. Prima hondsdagenweer gehad hier, wat mij betreft.

Nu wil ik water.

Er valt meer dan genoeg water in nl. Het watermanagement moet alleen anders (beter) worden ingericht en in de toekomst moet evt worden overgeschakeld op andere gewassen en beplanting.

Maar zo fantastisch was het allemaal niet; qua zomerse dagen en zonuren lopen we door een ongunstige luchtdrukverdeling flink achter op wat we vandaag de dag mogen verwachten. Daar doen een kortdurende hitteopstoot en maandstatistieken die aangeven dat we vaak lichtjes boven de klimatologische norm leven verder weinig aan af.

Herfstweer, als ik ergens een hekel aan heb....

Splinters schreef:
Er valt meer dan genoeg water in nl. Het watermanagement moet alleen anders (beter) worden ingericht

Ja, we moeten water van de laaggelegen Hollandse provincies naar de hogere zandgronden in het oosten laten lopen. Stom dat ik daar niet aan dacht.

By the way: dit is zeker geen zomer als vorig jaar, maar we hebben dan toch zo en passant maar even de warmste junimaand sinds 1901 op de teller staan, plus op maar liefst 8 weerstations in maar liefst 5 provincies een 40-plusser als record. In De Bilt is het vorige temperatuurrecord zo maar even op 3 achtereenvolgende dagen verbroken.
Wat warmtegetal betreft staan we nu op de 13e plaats sinds 1901. De top 10 is nog zeer makkelijk haalbaar (we staan nu op 106,8 voor de top 10 is 113,9 nodig)

Zo matigjes als jij het voorstelt is het allemaal niet. Het lijkt alleen maar matigjes omdat de jongelui van tegenwoordig de zomers van de 60er, 70er en 80er jaren niet hebben meegemaakt. Toen was een dag 25 graden een fantastische zomerdag, nu is het het minimale wat geëist wordt, anders is het "koel" weer.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Ja, we moeten water van de laaggelegen Hollandse provincies naar de hogere zandgronden in het oosten laten lopen. Stom dat ik daar niet aan dacht.

Nee. Eigenlijk wil ik dat iedere tukker hoogstpersoonlijk met de gieter langskomt.

Maar serieus, ik denk dat we in nl ook water vast moeten gaan houden ipv het altijd maar direct af te voeren. En dat kan dmv stuwmeertjes oid ook op zandgronden.

Dat matige zomers vroeger nog matiger waren dan vandaag de dag dat zal best. Heeft klimaatverandering blijkbaar ook positieve kanten.

Overigens zeggen al deze cijfers verder weinig over het weerbeeld maar dat terzijde. Zo is een dag met 25C en een strakblauwe lucht nog steeds een fantastische zomerdag. Wordt het daarentegen 25C, maar is de zon nauwelijks te zien dan is het een heel ander vehaal.

Splinters schreef:
(quote)

Nee. Eigenlijk wil ik dat iedere tukker hoogstpersoonlijk met de gieter langskomt.

Maar serieus, ik denk dat we in nl ook water vast moeten gaan houden ipv het altijd maar direct af te voeren.

Doen we al

Splinters schreef:
Er valt meer dan genoeg water in nl. Het watermanagement moet alleen anders (beter) worden ingericht en in de toekomst moet evt worden overgeschakeld op andere gewassen en beplanting.

Elk gewas is water nodig, of je moet cactussen willen verbouwen?

trebremmit schreef:
(quote)

Elk gewas is water nodig, of je moet cactussen willen verbouwen?

Ook een cactus heeft water nodig. En als het klimaat nog wat verder opwarmt en er nog wat meer water verdampt dan nu dan zijn er nog steeds meer opties voorhanden dan het verbouwen van cactussen.

@ graafmachine

Staat allemaal in de kinderschoenen, verreweg het meeste water wordt direct afgevoerd en daarmee feitelijk weggepleurd. We moeten gewoon meer doen met de plens die jaarlijks valt in nl.

Het kristalbad is trouwens wel een goed begin.

Welke gewassen wil jij gaan verbouwen dan, en die ook nog eens geld opleveren?

trebremmit schreef:
Welke gewassen wil jij gaan verbouwen dan, en die ook nog eens geld opleveren?

Welke niet?

Of verkeer je nog steeds in de veronderstelling dat het nooit regent in nl?

Laat ook maar.

Splinters schreef:
(quote)

Ook een cactus heeft water nodig. En als het klimaat nog wat verder opwarmt en er nog wat meer water verdampt dan nu dan zijn er nog steeds meer opties voorhanden dan het verbouwen van cactussen.

@ graafmachine

Staat allemaal in de kinderschoenen, verreweg het meeste water wordt direct afgevoerd en daarmee feitelijk weggepleurd. We moeten gewoon meer doen met de plens die jaarlijks valt in nl.

Het kristalbad is trouwens wel een goed begin.
Dit is maar één voorbeeld. Waar het om gaat is dat er daadwerkelijk iets gedaan wordt, terwijl jij niet verder komt dan roeptoeteren dat er iets gedaan moet worden, en vervolgens je mond houdt, omdat je verder ook van toeten noch blazen weet over wat er al gedaan wordt, wat er noodzakelijk gedaan moet worden, wat er technisch en financieel haalbaar is, wat er zinvol en zinloos is etc.
Beetje kletsen op een forum is niet gelijk aan inzicht en verstand.

Graaf Machine schreef:
(quote)
Dit is maar één voorbeeld. Waar het om gaat is dat er daadwerkelijk iets gedaan wordt, terwijl jij niet verder komt dan roeptoeteren dat er iets gedaan moet worden, en vervolgens je mond houdt, omdat je verder ook van toeten noch blazen weet over wat er al gedaan wordt, wat er noodzakelijk gedaan moet worden, wat er technisch en financieel haalbaar is, wat er zinvol en zinloos is etc.
Beetje kletsen op een forum is niet gelijk aan inzicht en verstand.

Samenvattend komt het er dus op neer dat al het water dat nl binnenkomt niet direct wordt afgevoerd, is op dat gebied verder niets meer mogelijk omdat alles al op de ideale manier opgeslagen en afgevoerd wordt en wij dus zijn uitgeleerd, is landbouw enkel en alleen mogelijk in het huidige nederlandse zeeklimaat, en staat de regio twente binnenkort synoniem voor andalusie.

Weten we dat ook weer.

Yeah !!! Gaat helemaal los nu. Bliksems en Donders en bakken met water. Hopelijk zet het door.

Heerlijk !!

Tot nu toe wonder boven wonder alle neerslag ellende ontsprongen; geen druppel opgevangen tijdens sporten. Al mag het natuurlijk zsm opknappen, want verder is er momenteel geen bal te beleven. Maar gelukkig lijkt er wat dat laatste aangaat licht aan het einde van de horizon, want het lijkt na een verzopen weekend in ieder geval droger te worden.

Ondertussen is het op deze "herfstdag" al weer 23 graden geworden in Twente. Vroeger was dat genoeg om naar het buitenbad te gaan, tegenwoordig stook ik de kachel roodgloeiend en zit ik bibberend met de hete chocolademelk voor de buis, te wachten op de gruwelijke mededelingen van het KNMI.

23C volop zon en weinig wind zijn nog steeds voldoende voor het buitenbad. Je probeert een punt te scoren dat je niet hebt, want hoewel het tegenwoordig onder gelijke omstandigheden zo'n 2C warmer in nl is dan 100 jaar geleden geeft bij dergelijk kleine verschillen het weerbeeld de doorslag en niet de temperatuur. En zeg nou zelf, wat heb je nou in het buitenbad te zoeken bij 23C, maar weinig zon, aardig wat wind, en verder wisselvallig weer? Doe er een graadje af, verander het weerbeeld en je kunt bakken in de zon.

Van de week trouwens jinek gezien. Lag eerlijk gezegd in een deuk om de minister die het had over skippyballen in de sloot en hoe inventief (goedkoop) dat wel niet was. Moest daarbij aan jouw comment denken over alle technisch/financiele (on)mogelijkheden en hoe alles zgn al uitgezocht was.

Het is waar dat kletsen op een forum makkelijk is, maar wanneer skippyballen de langjarige technisch/financieel haalbare oplossing zijn, dan mag de achterhoek zichzelf goed achter de oren krabben. De conclusie dat de focus naast waterafvoer op wateropvang moet komen te liggen lijkt mij gewoon een terechte. En mocht eea in de toekomst toch niet afdoende zijn, waarom zou er dan geen waterleiding kunnen gelegd richting de zandgronden? Er lopen nota bene allerlei gasleidingen onder hele zeeën door, dus een eventule waterleiding richting de achterhoek mag geen probleem zijn. En nee, ik ga niet naar de tekentafel, regel het kostenplaatje niet en ga de leiding ook niet persoonlijk leggen. Ik vraag mezelf enkel iets af op een filmforum.

Splinters schreef:
23C volop zon en weinig wind zijn nog steeds voldoende voor het buitenbad. Je probeert een punt te scoren dat je niet hebt,

Ik probeer helemaal niets te scoren, gek. Ik geef aan dat de term "herfstweer" nergens op slaat. Het is gewoon onbestendig zomerweer.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Ik probeer helemaal niets te scoren, gek. Ik geef aan dat de term "herfstweer" nergens op slaat. Het is gewoon onbestendig zomerweer.

Waarom laat je je dan zo bombastisch uit?

Verder prima hoe jij het ervaart. Ik vind het herfstachtig.

Splinters schreef:

Waarom laat je je dan zo bombastisch uit?

"10 dagen pokkeweer in het verschiet."

Om dit soort gezeur van repliek te dienen.

Graaf Machine schreef:
(quote)

"10 dagen pokkeweer in het verschiet."

Om dit soort gezeur van repliek te dienen.

Maar met mijn mening mbt het huidige weer ben ik jou toch niet tot last? Of doe je dat op de markt ook wanneer iemand terloops meldt dat ie iets prut vindt en jij het er niet mee eens bent?

Splinters schreef:
(quote)

Maar met mijn mening mbt het huidige weer ben ik jou toch niet tot last? Of doe je dat op de markt ook wanneer iemand terloops meldt dat ie iets prut vindt en jij het er niet mee eens bent?

We zitten hier niet op de markt, Splinter, we zitten hier in het weertopic van Moviemeter, en daar reageer ik op weergerelateerde berichten. Niet de aandacht afleiden aub.

Graaf Machine schreef:
(quote)

We zitten hier niet op de markt, Splinter, we zitten hier in het weertopic van Moviemeter, en daar reageer ik op weergerelateerde berichten. Niet de aandacht afleiden aub.

Nou, vooruit. Ga jij met 'onbestendig zomerweer' graag naar een buitenbad of misbruik die 2C extra onder gelijke omstandigheden een beetje met het oog op je eigen betoog mbt het warmtegetal?

Al vind ik de markt bij uitstek een plaats waar mensen opmerkingen maken als wat een pokkeweer maar dat terzijde.

Splinters schreef:

Nou, vooruit. Ga jij met 'onbestendig zomerweer' graag naar een buitenbad of misbruik die 2C extra onder gelijke omstandigheden een beetje met het oog op je eigen betoog mbt het warmtegetal?

Heb met wel minder weer in het buitenbad gezwommen, maar dat was illegaal, een ietsiepietsie aangeschoten en midden in de nacht. De alcohol hield je wel warm.

Maar daar ben ik nu toch te oud voor.

Had ik al gezegd dat er topweer in de kaarten staat? Nou, bij deze dus.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:52 uur

geplaatst: vandaag om 16:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.