menu

Overig / Algemeen / Weertopic

zoeken in:
Dat topweer duurt gelukkig nog een paar dagen maar helaas, het najaar staat nadrukkelijk op de weerkaarten. Blergh. Dan maar veel films kijken en heel hard hopen dat het niet al te nat en winderig uit gaat pakken, maar die mazzel zal ik denk ik niet hebben.

Het gaat van kwaad tot erger met die weerpluim. Jammer dat ik hier geen sterren uit kan delen, anders had ik 0,5 uitgedeeld voor de jongste pluim.

Het is herfst en we zullen het weten ook.

trebremmit schreef:
Laat ook maar.

Dat zou ik ook zeggen, ja. Goede vragen stellen is ook een kunst.

Pagina niet gevonden | NOS

We hebben de afgelopen weken flop en toppluimen gehad, maar nog geen redelijke pluim. Tot vandaag dan. Op woensdag na heel redelijk nazomerweer. Klein kansje op topweer, dwz zomerweer.

Gewoon geweldig weer de laatste dagen, en de komende dagen ook. Heerlijk. Mag tot eind juni zo blijven. Dan een zomertje-voor-de-liefhebbers, en dan weer dit lekkere weer.
Voor winter hoeven we toch niet meer in Nederland te blijven, dat zoek je maar in Alpen (sneeuw), of Zweden (ijs).

Goedendag.

Tja... Ik geloof niet dat wij van hetzelfde weertype houden. De jongste pluim is trouwens flink afgekoeld, wat toch vrij onverwacht is gezien de voorgaande pluimen. Het ziet er op dit moment naar uit dat de kern van het hogedrukgebied verkeerd komt te liggen. Gevolg daarvan is vervelend bewolkt en koel weer. Jammer maar helaas, zeker met de belabberde start van september in het achterhoofd. De positieve noot is dat de wind zich koest houdt en er niet al teveel regen in de pijplijn zit. Desalniettemin koerst deze september qua weerbeeld op een dikke onvoldoende af.

De zon schijnt en het is 22 graden. Wat wil een mens nog meer half september?

Vandaag is de 'warmste' dag tot dusver en zoals de zaken er momenteel bijliggen kan het weleens de 'warmste' dag van de hele maand zijn. Wat ik wil is dat een wisselend bewolkte dag met maxima net boven de 20C bij lange na niet de beste/warmste dag van september is.

Maar goed. Als jij van dit weer houdt (maandplaatje, niet zozeer vandaag) staat het je zeker vrij daarvan te genieten. Je kunt alleen niet verwachten dat iedereen staat te juichen bij het beleven van een koele septembermaand. Koel ja, kom niet weer aan met het verhaal dat het in jouw jeugd met soortgelijk weer nog koeler was, want dat scheelt hooguit een graadje. Of 2, maar dan moet je tenminste 100 jaar oud zijn.

Voorlopig zijn de verwachtingen dat de temperatuur van september boven het langjarig gemiddelde van de periode 1981 - 2010 gaat uitkomen. Niks koele septembermaand, gewoon een standaard septembermaand. Sterker, als de verwachting uitkomt eindigt september op de 23 plaats qua warmste septembermaanden sinds 1901. Niets verkeerd met deze september. Lekker afwisselend weer, soms een buitje, soms zon, en een zeer acceptabele temperatuur. Dagen beneden de 17 graden heb ik nog niet meegemaakt, en dat was in mijn jeugd wel anders.
Weergegevens De Bilt September 2019 - Weerstatistieken KNMI

Op het moment van schrijven zitten we een dikke graad onder dat gemiddelde. Daarnaast is de pluim fors verslechterd en volgens mij is dat nog niet meegenomen. Om tot een faire vergelijking te komen mag je trouwens rustig 1 of 2 graden van de huidige gemiddelden afhalen, aangezien het weerbeeld (alles valt of staat met de luchtdrukverdeling) verder onveranderd is, maar de temperatuur in vergelijking met 100 jaar terug 2C hoger ligt. Zo zie ik bijvoorbeeld een septembermaand in de jaren 60 16.6 scoren. Dat zou nu 17.6 opleveren: een futiel verschil, tot op de dag van vandaag een topmaand. Ik zie ook een septembermaand uit de jaren 60 die 13.8 (lijkt op deze maand, eigenlijk zou je de drukverdeling er eens bij moeten pakken om dat te onderbouwen) scoort. Dat is nu 14.8: nog zo'n lullig verschil en vandaag de dag nog steeds een kutmaand. En, misschien wel het belangrijkste, al zou het een standaard septembermaand zijn, whatever that maybe in ons grillige klimaat, waarom zou ik dat dan lekker/standaard of weet ik veel wat moeten vinden? Ik kan je vast verklappen, het gegeven dat jij dat toevallig vindt is niet voldoende.

De gemiddelde temperatuur van september over de jaren 1990 - 2018 (laatste 29 jaar) is 14,64 graden.
Ik voorspel dat we daar gewoon boven gaan zitten. Dus een septembermaand die zeker niet tot de koelste van het huidige klimaat behoort.

Ik moet dat na het zien van de jongste pluim nog zien. Al is het inderdaad zo dat het erger kan in september. Maar een 4 is natuurlijk ook een dikke onvoldoende en zal ik zeker niet schromen een weermaand met een 1 te waarderen wanneer ik dat 'nodig' acht.

Tot nog toe krijgt de maand van mij een ruime voldoende. Temperaturen tussen 18 en 24 graden bevallen mij zeer goed. Lekkere frisse nachten, wat mooie ochtendmist, en regen van betekenis.
Zo voorlopig weer genoeg gebabbeld over het weer.

Pluim verder verslechterd tov vanmorgen. Helaas pindakaas, maar het is niet anders. Tot en met zondag best redelijk weer, de gehele werkweek ronduit koud voor de tijd van het jaar. Geen fijn vooruitzicht. Pas in de loop van de derde decade van september kansen op wat warmer weer dan de langjarige norm die tegen die tijd met een slordige 17C ook gewoon koel te noemen is.

Een koele september? Jazeker. Allicht eind september of ergens in oktober nog een indian summertje danwel oudewijvenzomertje, maar bij deze kunnen we wel vaststellen dat de koele en later ronduit koude maanden zich vanaf dit moment aaneenrijgen tot medio maart. Norm of geen norm en 2C opwarming in 100 jaar tijd ten spijt, we zijn en blijven, grotendeels, een koel danwel koud kikkerlandje.

Vandaag dan de laatste redelijke dag uit een serie van een paar aardige dagen. De temeratuur zal net als de afgelopen dagen niet bijster hoog uitkomen maar het weerbeeld is alleraardigst, en dat mag ook wel want zo'n vetpot was en wordt het niet met deze maand. De werkweek verloopt zoals verwacht vrij vervelend met bewolkt en koel weer maar op maandag na is het in ieder geval droog en houdt de wind zich koest. Volgend weekend kans op een paar mooie dagen, wellicht wordt zelfs een zomerse 25C voor de poorten van de hel weggesleept. Lekker, maar dat duurt in deze tijd van het jaar maar kort, want op de zeer lange termijn komt waarschijnlijk een westcirculatie opzetten die wisselvallig en koel weer op gaat leveren. Allicht blijven tegen die tijd de minima vrij hoog waardoor de gemiddelden ondanks alles toch boven de koele norm blijven.

Laat je niet foppen, mensen. Komend weekend op en top nazomer. Temperaturen ver boven de 20 graden.

Graaf Machine schreef:
Laat je niet foppen, mensen. Komend weekend op en top nazomer. Temperaturen ver boven de 20 graden.
tuurlijk .

Geralt of rivia schreef:
(quote)
tuurlijk .

Let maar op. Het wordt in 80% van de gevallen warmer dan verwacht, tegenwoordig. En de verwachting voor, laten we zeggen De Bilt, is: zaterdag 22 graden, zondag 24 graden, maandag 23 graden. En veel zon. Echt een gouden herfst.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Let maar op. Het wordt in 80% van de gevallen warmer dan verwacht, tegenwoordig. En de verwachting voor, laten we zeggen De Bilt, is: zaterdag 22 graden, zondag 24 graden, maandag 23 graden. En veel zon. Echt een gouden herfst.
oke . Ik geloof je ben persoonlijk wel klaar met die warmte na die 40 graden . Maar 27 graden zijn nog wel lekker alleen betwijfel ik of het wel echt zo warm wordt .En nog een dingetje het is nog geen herfst . geralt of rivia .

Geralt of rivia schreef:
(quote)
oke . Ik geloof je ben persoonlijk wel klaar met die warmte na die 40 graden . Maar 27 graden zijn nog wel lekker alleen betwijfel ik of het wel echt zo warm wordt .

27 misschien in het zuiden of zuid oosten van Nederland of het oosten van België. Ik zou al blij zijn met een paar dagen in het weekend dat het een graadje of 23 wordt, met wat zon. Dan kan het wat mij betreft morgen tot en met donderdag wel regenen. Is ook wel nodig.

Nee, die 40 plus was bizar, was ook veel te warm voor mij, maar om een keer mee te maken was het geweldig. Alles wat ik buiten aanraakte was WARM.

Ik ben in Noord en Zuid Amerika geweest.
Ben in het Midden Oosten en in Oost Azië geweest.
Ben in Noord Afrika geweest en in Zuid Europa (Italië, Spanje en Portugal) geweest, maar voor de eerste keer in mijn leven 40 graden, dat was gewoon hier in Hengelo, in mijn achtertuin.

Dat was toch wel geweldig, ondanks de fysieke ongemakken die het me gaf.

Graaf Machine schreef:
(quote)

27 misschien in het zuiden of zuid oosten van Nederland of het oosten van België. Ik zou al blij zijn met een paar dagen in het weekend dat het een graadje of 23 wordt, met wat zon. Dan kan het wat mij betreft morgen tot en met donderdag wel regenen. Is ook wel nodig.

Nee, die 40 plus was bizar, was ook veel te warm voor mij, maar om een keer mee te maken was het geweldig. Alles wat ik buiten aanraakte was WARM.

Ik ben in Noord en Zuid Amerika geweest.
Ben in het Midden Oosten en in Oost Azië geweest.
Ben in Noord Afrika geweest en in Zuid Europa (Italië, Spanje en Portugal) geweest, maar voor de eerste keer in mijn leven 40 graden, dat was gewoon hier in Hengelo, in mijn achtertuin.

Dat was toch wel geweldig, ondanks de fysieke ongemakken die het me gaf.
volgens internet wordt het maat 20 graden met bliksem dus niet echt warm

Geralt of rivia schreef:
(quote)
volgens internet wordt het maat 20 graden met bliksem dus niet echt warm
Internet is zooo 1998.

Graaf Machine schreef:
(quote)
Internet is zooo 1998.
oke geloof je nu wel.thanks voor de info over het weer

Smerig koud weer vandaag.

Splinters schreef:
Smerig koud weer vandaag.
van het weekend is het weer ook niet echt geweldig neem Graaf Machine niet meer zo serious qwa het weer

Geralt of rivia schreef:
(quote)
van het weekend is het weer ook niet echt geweldig neem Graaf Machine niet meer zo serious qwa het weer

De verwachtingen van zowel het Amerikaanse model (GFS) als het Europese model (ECMWF) geven voor het weekend, voor het midden van Nederland (De Bilt, zeg maar) temperaturen van ruim boven de 20 graden. Zondag mogelijk 25 graden. Dat zal dan in het oosten en zuiden van Nederland nog hoger zijn.

Als jij daar voor eind september niet tevreden mee bent, kun je maar beter naar zuid Spanje verkassen.

Vandaag al heel aardig hier. Toch vrij onverwacht maar met een zonnetje icm weinig wind een stempel oke betreffende het weerbeeld. Aankomend weekend zal waarschijnlijk zomers aandoen, zeker iets om naar uit te kijken. Allicht nog een keer naar het strand/buitenbad.

Lange termijn blijft slecht (mijn mening), want er staat wisselvallig en koel weer op het programma. Weinig zin in, maar het is nu eenmaal herfst. De meteorologische herfst welteverstaan, welke doorgaans meer zegt over het weerbeeld dan de astronomische.

Overigens zijn er signalen dat dat vervelende onbestendige weer niet al te lang aanhoudt, maar dat moet nog blijken.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Als jij daar voor eind september niet tevreden mee bent, kun je maar beter naar zuid Spanje verkassen.

Heeft nederland niet (veel) meer te bieden dan alleen een matig klimaat en is emigreren derhalve niet een tikkie overdreven?

Splinters schreef:
(quote)

Heeft nederland niet (veel) meer te bieden dan alleen een matig klimaat en is emigreren derhalve niet een tikkie overdreven?

Tuurlijk heeft Nederland veel meer te bieden. Namelijk een geweldig klimaat, dat zelden uit de bocht vliegt, en van alle markten thuis is. Nergens zijn de luchten zo mooi als tijdens het voorjaar en het najaar in Nederland. Daar zijn schilderijen vol mee gekliederd.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Tuurlijk heeft Nederland veel meer te bieden. Namelijk een geweldig klimaat, dat zelden uit de bocht vliegt, en van alle markten thuis is. Nergens zijn de luchten zo mooi als tijdens het voorjaar en het najaar in Nederland. Daar zijn schilderijen vol mee gekliederd.

Waarom zou je in een andere klimaatzone geen schilderijen vol kunnen kliederen met de wolkenluchten aldaar? Overal zijn wolkenluchten te vinden. Zelf ben ik niet zo'n wolkenfanaat, maar wanneer je dat wel bent doe je jezelf behoorlijk tekort wanneer je enkel naar de nederlandse lucht kijkt. Zeker wanneer je weet dat in nederland een grijs potlood eigenlijk wel volstaat van begin nov t/m eind feb. En met wat meteorologische pech duurt die periode zelfs van oktober t/m maart.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:15 uur

geplaatst: vandaag om 07:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.