menu

Overig / Algemeen / Kunst (algemeen topic)

zoeken in:
Reinbo
Deze werken van Lieve Prins doet me aan Dali denken

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

kijkert
Dustyfan schreef:

Onlangs stuitte ik, via een tip, op de fotografie van Herb Ritts, ik was onmiddellijk verkocht:

Hiervan hangt een vergroting in een fitnesscenter in Enschede. Vind ik fascinierend om te zien:

(afbeelding)

arkadi schreef:
Vind dit toch het mooiste schilderij ooit.

(School van Athene)

Daar heb ik een poster van, inderdaad een zeer, zeer mooi werk. Zelden heb ik zo simpel en treffend een dubbele essentie in een schildering gezien.

Wat kunst betreft hang ik van clichés aan elkaar vrees ik, heb er veel te weinig verstand van en kan bovendien geen namen onthouden. Ik hou erg van Salavdor Dalí, René Margritte, Pablo Picasso, Edvard Munch, Vincent van Gogh, Hendrik Mesdag, Jackson Pollock (in Venetië een expositie van gezien, 'k was er aangenaam door verrast), Maurits Escher, Hieronymus Bosch, Eugène Delacroix, Francis Bacon, Marcel Duchamp, Auguste Rodin etc. Mijn laatste ontdekking is het oeuvre van Charley Toorop, een vrouw naar mijn hart (op het doek dan).
Verder heb ik een blijvend zwak voor alle religieuze kunst uit de Late Middeleeuwen en gehele Renaissance. Ik kan echt met kippevel door dergelijke gallerijen dwalen, heerlijk.

De laatste tijd ben ik in de ban van fotografie, een medium dat ik toch wel erg onderschat heb. Vooral foto's uit en van het Amerika uit de 19e en begin 20ste eeuw zijn zeer indrukwekkend; vaak ook donker en tragisch.

(afbeelding)
A Harvest of Death, 1863, Timothy O'Sullivan.

(afbeelding)
The Vanishing Race, 1904, Edward Curtis.

(afbeelding)
Abraham Lincoln, 1858, T.P. Pearson.

(afbeelding)
Cattle Skull in South Dakota Badlands, 1936, Arthur Rothstein.

(afbeelding)
Worker Hanging on to Two Steel Beams ,Lewis Hine.

(afbeelding)
Power House Mechanic Working on Steam Pump, 1920, Lewis Hine.

Dustyfan schreef:
Herb Ritts

Mooie foto's hoor, maar moet dat nou echt, al dat bloot?

eRCee schreef:
De meest abstracte en daarmee meest zuivere kunstvorm is denk ik toch muziek. De schoonheid daarvan staat volkomen los van het leven.
Daarom mag in de 40-dagen tijd het mooiste muziekstuk dat ooit is gemaakt natuurlijk niet ontbreken. Hemels:
(afbeelding)

Ik zie niet in wat er abstracter is aan de Mattheus Passion dan aan een abstract schilderij.

kijkert
cornelis schreef:
(quote)

Wat is er mis met het vastleggen van de schoonheid van het menselijk lichaam?

Helemaal niets, wat mij betreft. Ook niet in film overigens.

cornelis schreef:
(quote)

LOL

Dustyfan
kijkert schreef:

Wat is er mis met het vastleggen van de schoonheid van het menselijk lichaam?

Grappig. Ik vind namelijk het menselijk lichaam doorgaans erg lelijk, zeker in vergelijking tot de lichamen van veel dieren. De foto's van Herb Ritts vind ik in die zin bijzonder, dat hij er wel in slaagt het menselijk lichaam mooi te fotograferen.

kijkert
Dustyfan schreef:
(quote)

Grappig. Ik vind namelijk het menselijk lichaam doorgaans erg lelijk, zeker in vergelijking tot de lichamen van veel dieren. De foto's van Herb Ritts vind ik in die zin bijzonder, dat hij er wel in slaagt het menselijk lichaam mooi te fotograferen.

Hij gebruikt daar mensen voor die hun lichaam zelf goed onderhouden. Dieren (in het wild) doen dat van nature ook. Ze moeten wel.

De meerderheid van de mensen onderhoudt zijn lichaam niet goed, vreet vet, drinkt, beweegt te weinig etc (en blijft ook veel langer leven dan onder natuurlijke omstandigheden mogelijk zou zijn). Die (ja, ik ook) zijn lelijk.

Deze van Dali vind ik ook mooi:

(afbeelding)
Lighted Giraffes

(afbeelding)
Weaning Furniture

(afbeelding)
The Eye

(afbeelding)
Moment of First Explosion

(afbeelding)
Raphealesque Head Busting

(afbeelding)
Galatea of the Spheres

(afbeelding)
Velasquez Paintings of the Infa

Madecineman (moderator)
Kunst waar ik echt even stil van werd is 17.000 - 11.000 jaar geleden gemaakt en geeft toch een instant herkenning, maakte misschien nog wel meer indruk dan bv. de van Goghs en Picassos die ik gezien heb.
Te vinden in een grot in de pyreneeën, de grotten van Niaux de enige die iig voorlopig nog beperkt toegankelijk zijn voor het publiek.

(afbeelding)

(afbeelding)

Meer plaatjes en info over de grottekeningen in Niaux.

kijkert
Deze zag ik overigens in het Van Gogh museum hangen, en ik vond het wel zo on-Van Goghiaans, hiermee was hij zijn tijd wel 100 jaar vooruit, typerend voor de laat 20ste-eeuwse antirookcampagne:

(afbeelding)

Als ze dit nou eens op pakjes sigaretten zouden afbeelden, in plaats van die duffe tekstjes!

Denk je dat zoeits wel zal gaan helpen dan?

kijkert
gotti schreef:

Voor het Openbaar Kunstbezit wel.

Het ging me er meer om dat ik dit heel erg niet bij de rest van Van Goghs werk vind passen. Daarin laat hij mensen of situaties zien zoals ze zijn, hierin laat hij iets zien dat onzichtbaar is.

gotti schreef:

Als je als roker telkens geconfronteerd wordt met zo'n doodskop zou dat wellicht wel effect hebben. Meer dan die stomme tekstjes in ieder geval. Daar kun je gewoon overheen lezen.

Wouter schreef:
Ik zie niet in wat er abstracter is aan de Mattheus Passion dan aan een abstract schilderij.

Het ging mij om (klassieke) muziek in het algemeen. De Matthaus is dan eigenlijk niet eens een goed voorbeeld door het sterk verhalende karakter.

Maar muziek appeleert mijns inziens nergens aan het gewone leven. Het staat er volkomen los van en heeft niets te bieden dan schoonheid op zich. Abstracte schilderkunst werkt met kleur en compositie en is daardoor nog wat grijpbaarder, wat aardser, dan muziek. Denk ik.

Overigens zullen er vele uitzonderingen zijn. Als je alle kunsten op een rij zou zetten in toenemende mate van abstractie zou muziek echter bij mij als laatst komen.

Foto's van Dionysos hierboven zijn prachtig. Ik ben absoluut geen kenner, maar dit valt wel in mijn straatje.

kijkert
eRCee schreef:
Abstracte schilderkunst werkt met kleur en compositie en is daardoor nog wat grijpbaarder, wat aardser, dan muziek. Denk ik.

??

Muziek werkt me geluid en compositie.

kijkert schreef:
Muziek werkt me geluid en compositie.

Mooie kleuren en composities zie je ook in de werkelijkheid, waardoor abstracte schilderkunst toch min of meer een registratie dan wel nabootsing wordt. Niet voor niets proberen mensen vrijwel altijd wat te 'zien' in een schilderij, hoe abstract ook.

Verder maakt het me niet zoveel uit. Moeilijk uit te leggen.

Reinbo
Muziek werkt met toonhoogtes, ritmes en compositie, kan je niet zien, maar wel horen. Een schilderij kan je weer niet horen, maar wel zien. Erg abstract allemaal.

Reinbo schreef:
Welke kunstwerken (naast film) vind jij mooi?

Fractal Art en graancirkels.

(afbeelding)
Magritte

kos
Wellicht interessant voor de vele 'Japanofielen' hier op MM:

Yoshitomo Nara's werk is te zien in het Museum voor Actuele Kunst in Den Haag ( http://www.gem-online.nl/index2.phtml ) .

Interessante kunstenaar.

(afbeelding)

Alfons Mucha - De dans

Alfons is misschien wel één van de bekendste art-nouveau vertolkers, zijn stijl is zeer herkenbaar en wordt ook regelmatig geïmmiteerd. Mucha heeft vooral het vrouwelijk schoon vereeuwigd op vaak zeer prikkelende wijze; zeker wanneer je bedenkt dat deze werken rond het einde en het begin van respectievelijk de 19e en 20e eeuw werden gebruikt voor o.a. affiches.

(afbeelding)

Sandro Botticelli – La nascita di Venere (De geboorte van Venus)

La nascita di Venere is een streling voor het oog! Ik heb het levensgrote schilderij zien hangen in het Uffizi te Florence. Het schilderij grijpt je, niet voor niks staat er ook een zitplekje opgesteld voor het schilderij, zodat de bezoeker het in alle rust kan bekijken.
We zien de geboorte van de mythologische figuur Venus, zij bedekt haar 'vagijn' met haar lange haar. Echter wordt ook door anderen veronderstelt dat het hier niet gaat om de geboorte van Venus maar over haar aankomst op het eiland Cythera. Venus, uit zeeschuim geboren, is als de belichaming van de volmaakte schoonheid uit de golven van de zee tevoorschijn gekomen. Staande op een schelp wordt zij door de windgoden Zephyros en Aura naar het land geblazen waar de door Zeus verwekte jaargetijde godinnen klaarstaan om haar met bloemen te kleden. Terwijl een windvlaag over het water glijdt, bloemen door de lucht blaast en de haren als een kleed laat wapperen, is de liefdesgodin zelf als een stilstaand beeld naar het voorbeeld van de antieke Venus pudica (de 'zedige Venus') weergegeven.

(afbeelding)

Sandro Botticelli - La Primavera (De Lente)

We bevinden ons in een dicht sinaasappelbosje, waarvan de in elkaar gestrengelde takken en de goudkleurige vruchten het bovenste gedeelte van het schilderij vullen.Tussen de stammen door ontwaart men de lucht - ergens in de verte is een landschap te zien. Net even uit het midden staat een meisjesachtige figuur, met één hand geheven alsof ze een zegenend gebaar maakt. Geheel rechts komt de windgod Zefier het toneel op, terwijl hij de nimf Chloris achtervolgt. Uit haar mond komen bloemen, een teken dat zij in Flora, de godin van de lente, aan het veranderen is (aldus luidt een recente interpretatie van de voorstelling). Vervolgens zien we haar, volledig getransformeerd, terwijl ze bloemen van haar geborduurde kleed uitstrooit over het gras. Links wijst Mercurius met zijn staf naar de wolkjes die tussen de gouden vruchten zweven.

(afbeelding)

Carravagio - Medusa

Veel hoef ik niet te vertellen over Medusa. Medusa was ooit een wonder mooie vrouw, maar nadat zij de toorn van Athene over zich had afgeroepen werd zij veranderd in een afschrikwekkend lelijk monster dat je bij een aanblik van haar gelaat en slangenhaar terstond deed verstenen.

(afbeelding)

Anton Pieck - Nacht

Een aardige prent van Anton Pieck, verder weet ik niets van het werk. Anton Pieck heeft veel geschilderd voor de Efteling, maar hij heeft ook talloze boeken geïllustreerd.

(afbeelding)

René Magritte - L'empire des lumières (Het rijk der lichten)

We hebben al verschillende werken van René Magritte, zijn stijl behoeft geen nadere verklaring. Hij was een typische sur-realistische schilder. Zijn beroemde 'Ceci n'est pas une pipe' en 'Ceci n'est pas une pomme' zijn geniaal, maar ik vind dat zijn werk, L'empire des lumières, zeker niet mag ontbreken! Want hoe bedenk je het om een prachtige hemellucht te schilderen terwijl een aanblik op het huis je zou doen denken dat het middernacht is. De nuances zijn klein, maar het resultaat is magnifiek!

(afbeelding)

René Magritte - La clef des sognes (De sleutel der dromen)

l'acacia (de acacia), la lune (de maan), la neige (de sneeuw), le plafond (het plafond), l'orage (het onweer), le désert (de woestijn).

Wie het verhaal, 'Ein Tisch, ist ein Tisch' van de schrijver Peter Bichsel kent, kan zich wellicht voorstellen hoe René Magritte zich moest voelen toen hij dit werk schilderde. Heel allerdaagse voorwerpen een andere naam geven, gewoon om 'afwisseling' in je leven te bregen. Dat is wat Peter Bichsel een oudere man laat doen in zijn boek. Maar René Magritte schilderde dit schilderij bijna 30 jaar voordat Bichsel zijn boek schreef. Overigens heeft Herman van Veen nog een prachtig lied over deze oude man van Bichsel, getiteld: 'andere namen'.

(afbeelding)

Raffaello Sanzio - Autoritratto (zelfportret)

Een heel mooie jongen kijkt me aan, hij is erg aantrekkelijk en heeft een zekere rust in zijn ogen. Of dit zelfportret van Raffaello Sanzio waarheidsgetrouw is zullen we nooit weten, maar het is een mooi schilderij. Helaas is de overgang van nek naar rug niet zo mooi, hij lijkt een bochel te hebben.

(afbeelding)

Raffaello Sanzio - Galatea

(afbeelding)

Michelangelo Buonaroti - Pieta (piëteit)

De 'Pieta' van Michealangelo... we zien hier Moeder Maria, die haar dode zoon, Jezus, in haar handen houd, net nadat hij van het kruis is gehaald, waar aan hij zo'n vreselijke dood is gestorven. Maria uit hier piëteit/compassie jegens haar zoon en wikkelt hem, gesterkt door haar maternale liefde in een lijkwade; die volgens sommigen nu nog in een kerk in Turijn te bezichtigen zou zijn. De afwerking van de Pieta is fantastisch, vooral de complexiteit van het beeld doet je verbazen, de plooien in de kleden van Maria lijken haast echt te zijn en met toeval zo zijn te gevallen. De kwaliteit is groots, deze foto is geweldig maar wil je dit beeld echt optimaal beleven moet je echt naar Florence!

(afbeelding)

Michelangelo Buonarroti - David

De David, koning van Israël, broeder/geliefde/vriend van Jonathan (sla uw bijbel er maar op na) en moordenaar van de reus Goliath. Michelangelo heeft van David een bijzonder aantrekkelijke jonge man gemaakt! Zijn schoonheid is uitzonderlijk en hoewel de David overal verschijnt waar men het heeft over Florence of Italië en het beeld werkelijk overal terug te vinden als replica, is het toch enkel het origineel dat je echt kan betoveren. De afwerking van het beeld is grandioos! Als je in de Galleria della Academica zit en je kijkt zo naar het beeld, verwacht je op een gegeven moment, dat het beeld zo eens een vette knipoog naar je geeft of zomaar van zijn sokkel afstapt en en er vandoor gaat. De verhoudingen in het beeld zijn perfect, behalve die van zijn hoofd, deze zijn iets te groot in verhouding met de rest van het lichaam. Verder heeft de David ook de meest volmaakte billen van de kunstwereld. Althans dat is mijn mening. Deze foto is net als de Pieta, erg mooi, maar wil je optimaal van het beeld kunnen genieten en echt eens goed je ogen de kost kunnen geven, moet je echt eens naar Florence toe.

(afbeelding)

Yoshida Hiroshi (吉田 博) - Hanno in Saitama prefecture

Een Japans schilderij waar ik verder niks van weet, maar het is wel mooi.

(afbeelding)

Naohisa Inoue (井上直久) - Upward Draft

Mooi sur-realistisch werk, ook al het andere werk van Naohisa Inoue is heel aardig, ik zou zeggen google hem eens.

Natuurlijk kan ik hier nog wel een heel aantal schilderijen en standbeelden toevoegen, want er is zoveel wat ik mooi vind. Bijvoorbeeld de werken van Salvador Dalí en Claude Monet. Maar ik maak dan mijn posting echt te lang.

Leviwosc schreef:

(afbeelding)

René Magritte - La clef des sognes (De sleutel der dromen)

l'acacia (de acacia), la lune (de maan), la neige (de sneeuw), le plafond (het plafond), l'orage (het onweer), le désert (de woestijn).

Wie het verhaal, 'Ein Tisch, ist ein Tisch' van de schrijver Peter Bichsel kent, kan zich wellicht voorstellen hoe René Magritte zich moest voelen toen hij dit werk schilderde. Heel allerdaagse voorwerpen een andere naam geven, gewoon om 'afwisseling' in je leven te bregen. Dat is wat Peter Bichsel een oudere man laat doen in zijn boek. Maar René Magritte schilderde dit schilderij bijna 30 jaar voordat Bichsel zijn boek schreef. Overigens heeft Herman van Veen nog een prachtig lied over deze oude man van Bichsel, getiteld: 'andere namen'.

Dit werk gaat gewoon om het feit dat we dingen namen gegeven hebben, maar als ze in onze dromen verschijnen kunnen het andere dingen kunnen zijn, we hoeven ze niet te interpreteren als een bolhoed, een hamer ofzo.

by_the_way schreef:
(afbeelding)
Magritte

By The Way en Leviwosc, jullie hebben mijn favo kunstenaar genoemd!

En dat werk heet: Het menselijk tekort

Magritte is gewoon buitengewoon goed!

Een paar van mijn favorieten:

(afbeelding)

Pleasure (Nog steeds mijn nummer 1 favoriet)

(afbeelding)

The Pleasure Principle(Portrait of Edward James)(Mijn nummer 2)

(afbeelding)

The Blank Check (Mijn nummer 5)

(afbeelding)

The empire of light (Toegepast in The Exorcist)(Nr. 3)

(afbeelding)

Not to be reproduced (Portrait of Edward James)(Dit schilderij was overigens gebruikt in een scene in Secret window, met Johnny Depp, boekverfilming van SK )(nr. 4)

Reinbo
mooie werkjes.

606
kunst is niet aan mij besteed

Wat doe je dan op een filmsite?

606
Cupido schreef:
Wat doe je dan op een filmsite?

kunst is geen film en ik zie een film niet als kunst
jij wel dan

Gast
geplaatst: vandaag om 00:05 uur

geplaatst: vandaag om 00:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.