• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.899 films
  • 12.202 series
  • 33.970 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.958 gebruikers
  • 9.369.987 stemmen

Lievelingsboeken/ -schrijvers

zoeken in:

gimli f

• 1454 berichten
  • 0 stemmen

Om het voorlopig even af te sluiten wat betreft mijn leesvoornemens:

[quote]Zachery Glass schreef:

...Houellebecq..."Elementaire deeltjes"

Ah, toevallig, ik kon even niet op de naam van dit boek komen. Natuurlijk wil ik zowel Platform als dit boekje lezen.

"Een boek kopen is een goed excuus om het niet te lezen"

Wat minder boeken kopen, dan maar.

En om het even af te maken:

Kafka staat ERG hoog op mijn lijst voor komende jaren, samen met Dostoyevski dan.

En van Carver heb ik een aardig boekje met korte verhalen. Inderdaad, wat enigszins ongrijpbare verhaaltjes die plezant leesvoer opleveren.

martijn77

• 382 berichten
  • 4410 stemmen

Leuke leestips zijn hier te vinden. Vreemd genoeg ook veel schrijffouten..

Anyway, mijn (amerikaans/engelse) leestips;

George Orwell

Animal Farm

1984

JD Salinger

Catcher in the Rye

Tolkien

The Hobbit

The Lord of The Rings

Douglas Adams

Hitch-hikers Guide tot the Galaxy

Behoorlijk klassiek lijstje

Michael Moore

Stupid White Men

Ook bekend van de docu-film ‘Bowling 4 Columbine’ en de TV-serie ‘The Awful Truth’.

Keiharde akelige realiteit en bijtende satire. Hier en daar zelf wat korreltjes zout toevoegen.

Yann Martel

Life of Pi

Prachtige zingevingsroman. Sorry, dat klinkt als een hap stront. Echter! Minstens zo fantastisch als ‘Sophies World’ van Gaarder. Leest als een treinreis. Godzijdank geen pratende dieren in dit boek.

Robert M Pirsig

Zen en de kunst van het motoronderhoud

Praktische inleiding in de filosofie. Zware kost. Wel degelijk de moeite waard. Verdiept en verhelderd alle filosofie die je wenst te kunnen lezen.

Robert Beck aka Iceberg Slim

Pimp

IceT tot en met EMINEM halen bij deze peetvader van de hiphop de mosterd. Cop yoself some o’ that dope shit.

Jonathan Franzen

The Corrections

Voor de liefhebbers van hedendaagse amerikaanse literatuur. Moderne schets van een scherp en subtiel opgebouwd laatste avondmaal van een met de tijd worstelende middle-class familie in het america suburbia van vandaag. More Prozac, please.

Brett E Ellis

Less than Zero

Glamorama

Als je het mij vraagt is dit dè shit. Schizofreen pseudorealisme.

jay73

• 1184 berichten
  • 1388 stemmen

martijn77 schreef:

Douglas Adams

Hitch-hikers Guide tot the Galaxy

Juist, Martijn!

Robert M Pirsig

Zen en de kunst van het motoronderhoud

Grappig, die heb ik net uit de bieb gehaald.

Zachery Glass

• 575 berichten
  • 584 stemmen

Over een schatkamer gesproken voor liefhebbers van Franzke Kafka

http://www.kafka.org

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Ik raad jullie aan om De Meester en Margarita van de Russische schrijver Michail Boelgakov te lezen. Ik heb dit boek zowel in het Nederlands als in het Russisch gelezen. De Meester en Margarita bestaat uit drie parallelle verhalen. Eén verhaal gaat over het Moskou in de jaren dertig - dus over de stalinistische tijd - waarin Satan verschijnt, vergezeld door Engelen des Doods. Parallel daaraan loopt een verhaal dat speelt in Galilea onder de Romeinse bezetting, dus ten tijde van Jezus Christus. Boelgakov schept als het ware een nieuw evangelie, al spelen de gebeurtenissen zich af rond een persoon die niet noodzakelijkerwijs de zoon van God is. Zijn personages zijn net even anders. Hij voert Pontius Pilatus op, maar legt net even een ander accent. Dat is fascinerend. Het derde verhaal is een liefdesverhaal tussen een schrijver en een vrouw die alles verlaat om maar bij hem te kunnen blijven. Dit verhaal is gelieerd aan dat over de verschijning van Satan en uiteindelijk belandt de schrijver in een gekkenhuis.

Dit is dus echte het beste boek dat ik ooit heb gelezen. Een meesterwerk!

PS: Als jullie dit boek mooi vinden, raad ik jullie aan ook Faust van Johann Wolfgang von Goethe te lezen.

Zachery Glass

• 575 berichten
  • 584 stemmen

Dat boek van Boelgakov staat ook al jaren op mijn "moet deze boeken nog lezen"-lijstje. Alleen, 't komt er niet van! Een luie, luie lezer, dat ben ik!

Tsja, wat hebben de mensen toch met de "Russen"? Dat is een vraag die me bezig zal blijven houden (zelf ben ik ook door de Russische schrijvers "betoverd" - ik wil alles lezen van Gogol, Dostojewski, Toergenjev, Platonov, ...).

Nu nog effectief beginnen lezen, i.p.v. te staren naar de omslagen van die boeken

Heeft er trouwens iemand dat boek gelezen van Frank Westerman ("ingenieurs van de ziel") - en zo ja, was dat de moeite?

chiquita

• 1109 berichten
  • 1683 stemmen

Harry Mulisch doet het goed bij mij. Mijn favoriete boek is dan ook de Ontdekking van de Hemel.

Verder Franz Kafka, W.F. Hermans, Garcia Marquez, Pablo Neruda (Confieso que he vivido).

Ik lees vooral veel filosofie: Sartre, Hume, Plato, Descartes, Nietzsche, Socrates, Freud, Eramus van Rotterdam, Kant, Berkeley, Voltaire etc.

Tom Clancy's Daad van Terreur ook erg interessant.

Zachery Glass

• 575 berichten
  • 584 stemmen

Ik vroeg me af heeft er al iemand het boek "Easy Riders, Raging Bulls" van Peter Biskind gelezen? Het gaat over (trompetter - trompetter - boem - klèng) de filmindustrie in de jaren '70.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Zachery Glass schreef:

Ik vroeg me af heeft er al iemand het boek "Easy Riders, Raging Bulls" van Peter Biskind gelezen? Het gaat over (trompetter - trompetter - boem - klèng) de filmindustrie in de jaren '70.

Ja. Buitengewoon interessant.

Loesa

• 82 berichten
  • 104 stemmen

Ik ga voor J.K. Rowling, Jean Auel, John Jakes en Diana Gabaldon.

JKR: Harry Potter

JA: Serie De Aardkinderen

JJ: North & South en serie Kinderen van de vrijheid DG: Serie Claire Randall (De Reiziger)

Voor de rest: Bijna alle historische romans!!!

empirekees

• 1597 berichten
  • 2401 stemmen

Hou je ook van historische detective?, want dan heb ik wel tips.

Ik vind erg goed de romeinse detective serie Gordianus, van Steven Saylor.

Deze drie heb ik gelezen van de serie

-Romeins Bloed 4,5*(ook leuk om te doen)

-Dood van een slijvendrijver 4*

-Catillina's Wapen 3,5*

Nog een goed nederlands boek is 'Eilandgasten' van Vonne van der Meer.

empirekees

• 1597 berichten
  • 2401 stemmen

O, ik heb weer eens een topic stil gezet!

yosemite44

• 1241 berichten
  • 1314 stemmen

Zachery Glass schreef:

zelf ben ik ook door de Russische schrijvers "betoverd" - ik wil alles lezen van Gogol, Dostojewski, Toergenjev, Platonov, ...).

Van Gogol ken ik eigenlijk alleen de kortverhalen, die zijn erg vermakelijk. Dostojewski's "Gebroeders Karamazov" is een andere aanrader!

Zachery Glass

• 575 berichten
  • 584 stemmen

Jij hebt de "Gebroeders Karamazov" gelezen, yosemite!

Ik ben er drie jaar geleden in begonnen, dat was véél te zwaar voor mij. Slechts twintig bladzijden en ik was totaal knock-out - maar: volgend jaar een nieuwe poging !

Ik ben momenteel "Zoekt mijn aangezicht" van John Updike aan het lezen - (ik denk dat ik op blz. 102 aanbeland ben) én echt het is zeer fascinerend boek - er komt een Jackson Pollock-achtig personage in voor!

Daarna is het tijd om aan het boek der boek te beginnen: "L'éducation Sentimentale" van Gustave Flaubert - ik heb zo'n voorgevoel dat dit een boek is dat de hersenen kan laten zingen

yosemite44

• 1241 berichten
  • 1314 stemmen

Zachery Glass schreef:

Daarna is het tijd om aan het boek der boek te beginnen: "L'éducation Sentimentale" van Gustave Flaubert - ik heb zo'n voorgevoel dat dit een boek is dat de hersenen kan laten zingen

ben ook wel benieuwd! woody allen noemt het in 'manhattan' zijn favoriete boek. nou ja het personage dat hij speelt zegt dat, maar ga er maar van uit dat hij dat zelf zo vindt, aangezien hij ook de humor van de marx broers noemt in die zelfde passage.

Zachery Glass

• 575 berichten
  • 584 stemmen

Nog een verwijzing naar "L'éduction Sentimentale" in de filmwereld. In de film "Metroland" speelt het boek van Flaubert ook een belangrijke rol.

De jonge fotograaf trekt naar Parijs om daar zijn horizon te verruimen. Vervolgens leert hij daar een prachtige française kennen (diegene die de film hebben gezien zullen het beamen), het komt tot een breuk. Kort na die breuk bergt hij de foto's weg van zijn voormalige geliefde. Waarin? In "L'éducation Sentimentale."!

In het boek "Metroland" kwam dit niet voor! Dat boek (van Julian Barnes) is trouwens ook een aanrader van jewelste! Net als het andere werk van Julian Barnes (Barnes heeft trouwens een nog grotere obsessie met Gustave Flaubert!).

Voor mensen die zich afvragen: "Wat zit die Zachery Glass toch af te lullen over Flaubert?" - raad ik het boekje "Flaubert's parrot" van Julian Barnes aan. Daar is het allemaal mee begonnen!

gimli f

• 1454 berichten
  • 0 stemmen

Zachery Glass schreef:

Tsja, wat hebben de mensen toch met de "Russen"?...(zelf ben ik ook door de Russische schrijvers "betoverd" - ik wil alles lezen van Gogol, Dostojewski, Toergenjev, Platonov, ...).

Ben ook betoverd door de Russen, ja.

Nu bezig in Turgenyev's Fathers and Sons...mooi relaas! Prima te doen, bloemrijk maar makkelijk en snel lezend.

Zag het liggen en moest aan Sokurev en zijn film Father and Son denken. Maar het schijnt er niets mee van doen te hebben- volgens imdb althans. Script is niet van Turgenyev en kan geen link vinden tussen boek en film.

Reacties op Amazon over dit boek reppen van een "tamelijk plotloos" en "verstild" verhaal (niet negatief bedoeld trouwens!)...moest nog sterker aan Sokurev denken.

Misschien is dan wel geen verfilming, maar stiekem toch een soort "ode" of eerbetoon aan het boek?

Hierna lees ik trouwens Houellebecq...maar toch Elementaire Deeltjes! Leek me toch leuker dan Platform, bij nader inzien.

EN eergister EINDELIJK American Psycho en Het Parfum op de 2e-hands kop getikt!

Die boeken misstaan niet in mijn boekenkast!

Zal ik dan eindelijk American Psycho lezen en de film bekijken?

(Of liever eerst de film en daarna het boek, als ik de reacties van de laatste weken even bekijk?)

Oh ja, en dat boek van Pirsig...dat zal ik eens opnieuw door gaan nemen...kwam er twee jaar terug niet ver mee. De reis (Dakota, Minnesota- was het niet?) was op zich mooi beschreven, het filosofische ook, maar de vele ergerlijk gedetailleerde beschrijvingen over motor-onderhoud deden mij stoppen.

Zal wel allemaal metaforisch zijn, maar het moet ook gewoon lekker lezen!

Krijgt dit jaar nieuwe kans, ik ben ook de kwaadste niet.

En Updike...zijn Couples staat niet voor niets in mijn kast. Mooie kaft (grafure van Master William Blake himself!)

TIP: Spider van McGrath is toch ECHT een zware leestip!!!

Lezen dus.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Over Russen gesproken, Kent iemand Konstantin Paustovski ?

Meesterlijke autobiografieën.

Zachery Glass

• 575 berichten
  • 584 stemmen

Néén - heer FK. Ik had er nog nooit van gehoord! Maar had ik daar al geen bericht van gelezen van ene heer FK? Aangezien ik Fisherking nogal een interessante mens vind (en daarom zijn tips serieus neem - heb ik die dagboeken op mijn "nog te lezen"-lijst geplaatst.

Wie ik ook recent "ontdekt" heb, is Simon Vestdijk. Heb maar een paar blz. gelezen (ben nog steeds die trage lezer!), maar die kerel rocks! Lijkt me het prototype van de brave burgerman die strijd levert met z'n demonen. En wat een oeuvre! 52 boeken! Die Anton Wachter-cyclus - ziet er mij interessant uit - De koperen tuin! Allemaal indrukwekkend.

Zijn er hier mensen die iets meer weten over Wessel te Gussinklo? Lijkt me ook een interessant auteur!

gimli f

• 1454 berichten
  • 0 stemmen

Voor de echte leesfans die regelmatig internet afstruinen en eens over literatuur willen discussieren, is Boekenforum wel een goede site!

Wij Nederlanders mogen ons buitenlander voelen daar...het is een Vlaamse site!

Eens kijken of er toestroom komt van lezende moviemaatjes.

Kenshin

• 168 berichten
  • 101 stemmen

Wie heeft er toevallig River God (Vallei der koningen) van Wilbur Smith gelezen?

Daantje

• 120 berichten
  • 2130 stemmen

American psycho van Bret Easto Ellis is een van mn favo boeken, in ieder geval wel t beste boek dat ik dit jaar heb gelezen. Verder is Jude the obscure van Thomas Hardy een heel mooi boek.

Andere boeken die ik goed vind:

Wuthering heights- Emily Bronte

The old curiosity shop- Charles Dickens

Beloved- Toni Morrison

Breadgivers- Anzia Yezierska

Bridget Jones's diary en Bridget Jones: The edge of reason- Helen Fielding

Karakter- F. Bordewijk

Alice in wonderland- Lewis Caroll

The fortunate Pilgrim- Mario Puzo (Ik moet echt eens The Godfather lezen!)

yosemite44

• 1241 berichten
  • 1314 stemmen

jay73 schreef:
(quote)
Juist, Martijn!

deze week gelezen, en het kon me niet zo boeien. hier en daar wel wat leuke stukjes vooral het "verklappen" van de gebeurtenissen in een volgende hoofdstk ivm (te veel)spanning vond ik geniaal, maar daar hield het dan ook me op. hier eindigt de serie voor mij denk ik....

Yak

• 4950 berichten
  • 829 stemmen

martijn77 schreef:

Douglas Adams Hitch-hikers Guide tot the Galaxy

Liefhebbers van de Hitchhiker's Guide to the Galaxy moeten voor de aardigheid eens "the answer to life, the universe and everything" tikken in Google. De Google Calculator (gewéldig ding trouwens, Google zet eens temeer de toon) heeft het juiste antwoord.

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Mijn lievelingsboek is "Das BOOT" van de schrijver Lothar-Gunther Buchheim uit 1973. Ik heb thuis 2 versies, de Engelse en de zeer zeldzame Nederlandse versie. Beide heb ik gelezen, en vind het net zo goed in elkaar gezet als de film.

Wat ik heel jammer vind is dat er op MovierMeter niemand zit die dit boek gelezen heeft, het is echt een heel mooi boek die ik aan iedereen aanraad die de film ook prachtig vind.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

U-96 schreef:

Mijn lievelingsboek is "Das BOOT"

No shit...

yosemite44

• 1241 berichten
  • 1314 stemmen

Yak schreef:

(quote)

Liefhebbers van de Hitchhiker's Guide to the Galaxy moeten voor de aardigheid eens "the answer to life, the universe and everything" tikken in Google. De Google Calculator (gewéldig ding trouwens, Google zet eens temeer de toon) heeft het juiste antwoord.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Ik ben nu in het eerste Dark Tower-deel (van Stephen King) bezig, maar ik kom echt NIET door heen...

blijft het zeven boeken lang zo, of moet ik even doorbijten?

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Stephen King is best wel goed. Ik heb 2 keer The Langoliers gelezen. Heel leuk boek!

yerdaddy

• 113 berichten
  • 1444 stemmen

Jordy schreef:

Ik ben nu in het eerste Dark Tower-deel (van Stephen King) bezig, maar ik kom echt NIET door heen...

blijft het zeven boeken lang zo, of moet ik even doorbijten?

Gewoon doorbijten, het eerste deel is inderdaad anders van stijl dan de andere (tot nu toe) drie delen. Hij heeft The Gunslinger in zijn jongere jaren geschreven, maar toen niet gepubliceerd.

Ik neem aan dat je wel eens wat anders van King hebt gelezen? De Dark Tower cyclus is een mooie combinatie van fantasy, western en science-fiction, gecombineerd met de typische (sommigen noemen het popularistisch) schrijfstijl van King.

Aan de andere kant, The Gunslinger is wel het dunste deel van de reeks, en als je daar niet doorkomt...

Kan je anders even vertellen wat je niet leuk vindt aan het verhaal, en waar je ongeveer bent met lezen?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.