• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.966 gebruikers
  • 9.370.192 stemmen

Lievelingsboeken/ -schrijvers

zoeken in:

Ravenstein

• 1524 berichten
  • 518 stemmen

Ben wel een fan van de boeken van Clive Cussler.

Heerlijke avonturenboeken die wat doen denken aan een mengeling van James Bond en Indiana Jones.

Er zijn 2 films gebaseerd op z'n boeken, namelijk Raise The Titanic en Sahara.

Die boeken heb ik nog niet gelezen en enkel de verfilming van Raise... heb ik gezien.

Jordan was geen goede keuze om Dirk Pitt te vertolken, maar is dan toch nog iets beter gekozen dan die MacCoughnehiedinges (of zoiets).

Verder lees ik onder andere ook graag Dan Simmons, Dean Koontz en de graaf Saint-Germainverhalen van Chelsea Quinn Yarbro. Van Koontz is vooral Intensity (De Sadist in 't nederlands) een echte aanrader.

Voor humoristische reisverhalen moet je bij Bill Bryson zijn: erg grappig, vooral van Neither Here Nor There heb ik erg genoten. Dat boek heb ik ondertussen al een keer of 4 gelezen.

Ravenstein

• 1524 berichten
  • 518 stemmen

Pas Sahara uitgelezen.

Een erg goed boek! Benieuwd hoe de film zal zijn...

mikoz

• 11297 berichten
  • 867 stemmen

Ik lees echt amper boeken maar het boek dat ik nu lees spreek bij wel aan , American Psycho , Ooit ook een keer MEG gelezen van Steve Alten , aangenaam boekie.

Leno

• 5921 berichten
  • 4399 stemmen

Ooit ook een keer MEG gelezen van Steve Alten , aangenaam boekie.

Wil ik ook al een tijdje lezen. Jan de Bont is met een verfilming bezig overigens.

Ravenstein

• 1524 berichten
  • 518 stemmen

MEG heb ik ooit ook eens gelezen. Benieuwd naar de film...

Deze zou midden 2007 uitkomen.

Art

• 13507 berichten
  • 3658 stemmen

Ik heb het boek ook ooit eens gelezen! Jan de Bont heeft bewezen dat ie toch aardige popcornfilms kan maken dus dit zal denk ik weer eentje in die categorie kunnen worden. Dus laat maar komen!

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

The Guardian heeft een enquete gehouden met de vraag 'Welk boek heeft uw leven veranderd?' en de antwoorden opgedeeld in mannen en vrouwen. Dat leverde volgende lijst op:

Mannen Lezen

1. Albert Camus - L’étranger

2. J.D. Salinger - Catcher in the rye

3. Kurt Vonnegut - Slaughterhouse Five

4. Gabriel García Márquez - Cien años de soledad

5. J.R.R. Tolkien - The hobbit

6. Joseph Heller - Catch-22

7. George Orwell - 1984

8. F. Scott Fitzgerald - The great Gatsby

9. Milan Kundera - Het boek van de lach en de vergetelheid

10. Harper Lee - To kill a mockingbird

11. Vladimir Nabokov - Lolita

12. J.R.R. Tolkien - The lord of the rings

13. Fjodor Dostojevski - Misdaad en straf

14. Graham Greene - Brighton Rock

15. Nick Hornby - High fidelity

16. James Joyce - Ulysses

17. Mark Twain - The adventures of Huckleberry Finn

18. Joseph Conrad - Heart of darkness

19. Franz Kafka - Die Verwandlung

20. John Steinbeck - The grapes of wrath

Vrouwen Lezen

1. Charlotte Brontë - Jane Eyre

2. Emily Brontë - Wuthering Heights

3. Margaret Atwood - The handmaid’s tale

4. George Eliot - Middlemarch

5. Jane Austen - Pride and prejudice

6. Toni Morrison - Beloved

7. Doris Lessing - The golden notebook

8. Joseph Heller - Catch-22

9. Marcel Proust - A la recherche du temps perdu

10. Jane Austen - Persuasion

11. Mary Shelley - Frankenstein

12. Jeanette Winterson - Oranges are not the only fruit

13. Gabriel García Márquez - Cien años de soledad

14. George Eliot - The mill on the Floss

15. Louisa May Alcott - Little women

16. Gustave Flaubert - Madame Bovary

17. C. S. Lewis - The lion, the witch and the wardrobe

18. Margaret Mitchell - Gone with the wind

19. Joseph Conrad - Heart of darkness

20. Harper Lee - To kill a mockingbird

Uit de enquete bleek ook dat veel mannen tussen hun 20e en hun 50e vrijwel stoppen met het lezen van fictie.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Freud schreef:

Uit de enquete bleek ook dat veel mannen tussen hun 20e en hun 50e vrijwel stoppen met het lezen van fictie.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Leuk lijstje.

Van de mannenlijst heb ik er zes gelezen, van de vrouwenlijst twee. Toch bijzonder dat het leven van vrouwen veranderd kan worden door The Lion, the witch and the wardrobe.

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Ikzelf negen van de mannen en één van de vrouwen, maar die telt niet want die staat in allebei .

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Wat bedoel je hiermee?

Dionysos

• 852 berichten
  • 0 stemmen

eRCee schreef:

Leuk lijstje.

Toch bijzonder dat het leven van vrouwen veranderd kan worden door The Lion, the witch and the wardrobe.

Om van alle metromannetjes met hun Hobbit nog maar te zwijgen.

aegron

• 4030 berichten
  • 1265 stemmen

Van het mannenlijstje heb ik er 7 gelezen. van het vrouwenlijstje 3 (en 2 waar in aan begonnen ben, maar niet heb uitgelezen).

Grappig hoeveel vrouwelijke schrijvers op het lijstje van de vrouwen staan. 13 van de twintig. En geen een op het mannenlijstje. Blijkbaar is het toch makkelijker om voor eigen publiek te lezen.

Freud schreef:

Wat een losers zijn we ook

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

aegron schreef:

Grappig hoeveel vrouwelijke schrijvers op het lijstje van de vrouwen staan. 13 van de twintig. En geen een op het mannenlijstje.

Harper Lee toch?

aegron

• 4030 berichten
  • 1265 stemmen

kos schreef:

(quote)
Harper Lee toch?

Je hebt gelijk. Maar dan is het toch steeds een erg groot verschil.

Padd0

• 804 berichten
  • 3074 stemmen

Dionysos schreef:

Om van alle metromannetjes met hun Hobbit nog maar te zwijgen.

Idd , hoe leuk ik the Hobbit en LotR ook vond ik zou ze nooit classificeren als levens-veranderende boeken.

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Er zijn een hoop boeken die ik veel beter vind (Kafka, Marquez, Hesse, Kundera, noem maar op) maar juist als levensveranderend boek zou ik toch LotR nemen, omdat dat toch het eerste échte boek is dat ik gelezen heb (nu ja, voorgelezen heb gekregen). Het is niet omdat ik een boek geweldig goed vind dat ik dan ga zeggen dat het mijn leven heeft veranderd.

Hetzelfde voor films trouwens, daar zou 2001 A Space Odyssey om dezelfde reden bovenaan staan, omdat het de eerste 'andere' film was die ik gezien heb (samen met Lost Highway). Dat is ook de reden dat hij op twee blijft staan in mijn top tien trouwens.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Tsja, er zijn sowieso maar weinig boeken die mijn leven hebben veranderd. Dostojewski komt waarschijnlijk nog het meest in de buurt. Het zal volgens mij snel een boek zijn dat je redelijk jong leest, een van de eerste literaire ervaringen.

hinie

• 1336 berichten
  • 0 stemmen

Heb al veel boeken gelezen.

De laatste boeken die ik gelezen heb zijn: De Tweeling van Tessa de Loo ( mooi boek)

Boeken van virginia andrews oa bloemen op zolder.

De ontsnapping en Godin van de Jacht van heleen van royen.

Oude liefde roest niet van Josie Lloyd & Emlyn Rees.

Er komt en vrouw bij de dokter van Kluun!( nog nooit een boek gelezen dat het doodgaan van een persoon zo mooi beschrijft als dit boek dat doet. Hierbij heb ik het niet droog gehouden, prachtboek!)

Ben nu de Da Vinci Code aan het lezen, maar tot nu toe vind ik er niet veel aan.

Rianneke_Dan

• 14194 berichten
  • 2563 stemmen

Ik lees toch wel de boeken van Virginia Andrews!

Die zijn echt mooi naar mijn mening.

Ook ben ik sinds kort met Stephen King en Robin Cook.

De boeken van Harry Potter lees ik ook

Dat is eigenlijk alles, ik lees niet zo veel zit vaker aan de film.

Linn

• 3289 berichten
  • 3798 stemmen

Rianneke_Dan schreef:

Ik lees toch wel de boeken van Virginia Andrews!

Die zijn echt mooi naar mijn mening.

die zijn zeker erg mooi ik heb alle series

Rianneke_Dan

• 14194 berichten
  • 2563 stemmen

ik heb:

Bloemen op zolder (hele reeks)

Melodie ( hele reeks)

Vlucht in de nacht, rest heb ik niet wel gelezen.

Vond ik een hele mooie serie!

Heb al wel meer gelezen, maar dit zijn de boeken die ik heb zelf van haar.

Ik heb nu Celeste nog liggen, ga ik binnekort in beginnen.

Lijkt me ook weer een mooi ontroerend verhaal...

Linn

• 3289 berichten
  • 3798 stemmen

Celeste is zeker mooi!! Ik heb net deel 2 uit.. Veel plezier er mee Rian Het is het meest zielige verhaal van alle series tot nu toe

aegron

• 4030 berichten
  • 1265 stemmen

Na Disgrace (in ongenade) ben ik nu bezig in Wachten op de Barbaren van Coetzee. Ik geloof dat deze schrijver toch wel tot een van mijn favorieten behoort. Gauw de rest van zijn boeken opsnorren .

Padd0

• 804 berichten
  • 3074 stemmen

Zo na 2 maanden (en een stuk of 10 andere boeken) heb ik eindelijk Misdaad en Straf uit.

Het moet wel het pittigste boek zijn dat ik tot op heden heb gelezen maar het was zeker alle moeite die ik erin heb gestoken dubbel en dwars waard.

De hele weg van Raskalnikow is gewoon zo verschrikkelijk goed beschreven zodat zijn strubbelingen je als van jezelf overkomen. Zeker in het begin raakte ik menig keer van de kaart door zijn gewetensproblemen en zijn (vergeefse) uitvluchten ervoor.

Uiteindelijk aan het slot van het boek moest ik zelfs een traantje wegpinken toen je zag hoe zijn weg ten einde kwam.

Binnenkort maar eens een mooie gebonden versie van dit boek aanschaffen want het is echt een pareltje die een ereplaats in mijn boekenkast behoeft.

Op naar mijn volgende Dostojevsky, Gebroeders Karamazov here I come (over een maandje of twee )

gotti

• 14075 berichten
  • 5883 stemmen

Hehe. Kwam een paar jaar terug niet verder dan bladzijde 50, bij de Gebroeders K.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Padd0 schreef:

Op naar mijn volgende Dostojevsky, Gebroeders Karamazov here I come (over een maandje of twee )

Dostojewski is misschien wel mijn favoriete schrijver. Het zijn ideale boeken voor in de zomervakantie: dit jaar staat Boze Geesten bij mij in de planning.

Let bij de Gebroeders Karamazov (of De Broers Karamazov, nieuwe vertaling ) ook op het fantastische verhaal over de Groot-Inquisiteur.

Martin Van K

• 9050 berichten
  • 4553 stemmen

Ik ben net bezig met het laatste deel van "De boeken van de zieners" van Robin Hobb. Ze zijn mij heel goed bevallen: zeker één van de betere fantasy-auteurs van haar tijd!

Linn

• 3289 berichten
  • 3798 stemmen

Stephen King...Mijn absolute nummer 1

lowhusky

• 8230 berichten
  • 0 stemmen

Paul van Loon (jeugdjaren)

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.