- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote muziektopic
Het grote muziektopic
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Altijd gezellig met die jongens.

Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1719 stemmen
Dinosaur Jr., (...) Luisterde ik veel in mijn 'emo-alto-tijd' als begin twintiger.
In mijn tijd hoorde Dinosaur Jr gewoon bij de Grunge, vroeger hadden we nog niet van die vage sub-sub groepjes als emo's 
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
@Madecineman: Dinosaur Grunge noemen vind ik een beetje raar, aangezien het echt meer in het groepje Pixies, Sonic Youth, Shellac, Jesus Lizard thuishoort en das toch echt Noiserock, toen ook al als ik me niet vergis.
Emo bestond trouwens wel degelijk, aangezien de beste emo/screamo bands opgericht zijn in de jaren 80. Vroeger had het genre alleen niet de walgelijke reputatie de het nu onterecht heeft.
-
- 7484 berichten
- 1719 stemmen
Nou dat klopt niet helemaal hoor, bands als Dinosaur Jr en Sonic Youth werden in die tijd vaak in een adem genoemd met bands als Mudhoney, Nirvana en Soundgarden bv.
Emo bestond ook niet dat werd gewoon (New) Wave genoemd.
Walkure
-
- 1690 berichten
- 0 stemmen
Mijn favoriete 5 groepen, plus de ' highlight' platen:
1. Smashing Pumpkins (Machina/ The Machines of God, Mellon Collie and the Infinite Sadness)
2. Thin Lizzy (Jail Break, Fighting)
3. Placebo (Sleeping with Ghosts)
4. The Police (Outlandos d'Amour, Regatta de Blanc)
5. Fleetwood Mac (Rumours)
MoFeDu
-
- 2946 berichten
- 0 stemmen
niet eens 'die wahlküre'? Gezien je nickname
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
@MM: Ik was toen lang niet geboren of er pas net, dus ja ik weet het niet. Dat alles onder 1 90's noemertje werd geplaatst wil ik nog wel geloven, ik word ook helemaal gek van al die sub takken.
Wat betreft emo, ik denk dat het onder de Hardcore werd gedumpt? Wave lijkt me in ieder geval niet logisch. Dan heb ik het over bands als Moss Icon, Minor Threat, Fugazi en later dingen als Orchid, Drive Like Jehu en Sunny Day Real Estate. Nu zijn dat duidelijk bands die aan de begindagen van 'old-school" emo hebben gestaan, maar dat bestond natuurlijk niet.
stephan73
-
- 6269 berichten
- 14579 stemmen
Emo bestond ook niet dat werd gewoon (New) Wave genoemd.
Fugazi, Shudder to Think. Beide bands uit het einde van de jaren '80 en inderdaad de grondleggers van Emo. Trouwens samen met Gothic de meest verschrikkelijke naam voor een muziekgenre!
-
- 7484 berichten
- 1719 stemmen
@MM: Ik was toen lang niet geboren of er pas net, dus ja ik weet het niet. Dat alles onder 1 90's noemertje werd geplaatst wil ik nog wel geloven, ik word ook helemaal gek van al die sub takken.
Wat betreft emo, ik denk dat het onder de Hardcore werd gedumpt? Wave lijkt me in ieder geval niet logisch. Dan heb ik het over bands als Moss Icon, Minor Threat, Fugazi en later dingen als Orchid, Drive Like Jehu en Sunny Day Real Estate. Nu zijn dat duidelijk bands die aan de begindagen van 'old-school" emo hebben gestaan, maar dat bestond natuurlijk niet.
Mja, New Wave was gewoon een verzamel naam voor allerlei alternatieve muziek die niet onder de punk, (hard)rock, grunge of metal was te scharen.
Het spectrum liep een beetje van bekende bands als Joy Division, The Cure tot meer obscuur werk als Fugazi, PIL of Sisters of Mercy. In het alternatieve circuit was Iedereen in het zwart New Wave en iedereen met een gescheurde spijkerbroek en cowboylaarzen Rock/Grunge. De '90's heerlijk simpel 
riesma
-
- 3706 berichten
- 3092 stemmen
[ Video Kid Cudi - Maniac (Feat Cage) ]
Nicolage Rico
-
- 20237 berichten
- 2391 stemmen
Hier een gouwe ouwe:
Ik zag dat Orbit hem pas nog plaatste, maar deze versie is ook top. Wat een plaat:
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Man, wat was ik toen vaak in Vera te Groningen, nog steeds het beste pop/rockpodium van Nederland!

Pruim
-
- 1483 berichten
- 723 stemmen
Waarschijnlijk mijn all-time favourite concert was van At the Drive In. Toen nog vrij onbekend, in een niet al te gevuld Vera. Een groep jochies eigenlijk nog, met afrokapsels, maar wat hadden ze een energie, geen vierkante centimeter van het podium dat ongebruikt gelaten werd, de microfoonstandaard ging op de meest acrobatische wijze door de lucht en wat speelden ze de sterren van de hemel. Niet zo heel lang na hun eerste concert in Vera, kwamen ze nog eens langs en volgens mij was het toen (zo goed als) uitverkocht. Later werden ze, zo uit mijn hoofd, de Mars Volta. Zoals Mario Been het zou zeggen: 'wat een geweldige gassies':
merijn82
-
- 1935 berichten
- 463 stemmen
@Nicolage Rico
The Cure is altijd goed om te horen! Ik zit zelf ook weer even in een 80's periode, dus hier ook nog even een mooi plaatje uit dit decennium.
Nicolage Rico
-
- 20237 berichten
- 2391 stemmen
Goede band, merijn, the Smiths. Hier eentje van dezelfde zanger, alleen dan een paar jaartjes later. 
Vooruit, nog eentje.
hellboy.ray
-
- 2056 berichten
- 2100 stemmen
en nog een recent nummer van Morrissey
riesma
-
- 3706 berichten
- 3092 stemmen
Een geweldige akoestische uitvoering van Song for Someone door Glen Hansard van The Frames.
Nicolage Rico
-
- 20237 berichten
- 2391 stemmen
@ riesma: ik neem aan dat je de film "Once" al hebt gezien? Zo niet, aanradertje.
Dit blijft voor mij de mooiste van the Frames (vooral bij 4:07):
riesma
-
- 3706 berichten
- 3092 stemmen
Nee nog niet, ik zet 'm direct in mijn zien-lijst! Thanks voor de tip!
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
The golden 90's
Een van de weinige genres dat nooit meer beter zal worden.
Nicolage Rico
-
- 20237 berichten
- 2391 stemmen
Dat genre is ook nooit goed geweest. 
riesma
-
- 3706 berichten
- 3092 stemmen
Een van de weinige genres dat nooit meer beter zal worden.
Even een greep uit de keuken van de Cunninlynguists:
En Kno van hen, solo:
Cyne (Running Water heb ik al eerder hier geplaatst):
Dat was even een YouTube overkill...
notnotfun
-
- 617 berichten
- 0 stemmen
rapmoney is wack, ik wil een miljoen
.