• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.926 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.977 gebruikers
  • 9.370.453 stemmen

MM Filosofie

zoeken in:

Goto

• 1736 berichten
  • 0 stemmen

Enkel omdat je niet over god of "het leven" nadenkt betekent nog niet dat je nooit nadenkt in het algemeen. Daarbij is het natuurlijk ook vreemd als je er nog over nadenkt als je allang een conclusie hebt getrokken. Ik bedoel als je eenmaal weet dat 2 + 2, 4 is dan hoef je dat niet langer in twijfel te trekken.

Quaero

• 357 berichten
  • 818 stemmen

Klopt, helemaal mee eens.

Alleen denken veel mensen er helemaal niet over na, maar leven ze wel verder volgens bepaalde conclusies. En dat vind ik dus naïef. Als ik mijn hele leven leef met de overtuiging dat 2+2 5 is, zonder dat ik er nooit echt over nagedacht heb, ben ik stom bezig. Nu heeft dit geen grote consequenties, en ik snap ook wel dat de kans dat je absoluut zeker kan zijn van een zin van het bestaan of het al dan niet bestaan van God klein is, maar je snapt wat ik bedoel. Denk er in ieder geval eventjes over na.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Ik vind dat je toch minimaal 1 keer in dit leven een keer op zoek mag gaan naar God. Het is de grote vraag die we allemaal zeker willen weten.Vaak gaan mensen op zoek als ze er niet goed voor staan.

Vaak is het dan ook moeilijker om te zoeken omdat je dan al niet sterk in je schoenen staat. Dus neem is een keer de tijd en ga vooraf op zoek, omdat je dan sterk bent! En verwacht het onverwachte, wordt niet te snel ongeduldig.

"Nee" heb je, "ja" kan je krijgen.

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

Kort door de bocht: het is in feite meer een kwestie van Zalig zijn de onwetenden van geest.

Goto schreef:

Heb god zelf ook altijd als een sinterklaas voor volwassenen gezien. Wie zoet is krijgt lekkers, tja. Maar ieder moet natuurlijk verder denken en doen waar hij of zij zin in heeft. Al zie ik de één niet als superieur tov de ander.

Alles kan, maar vooralsnog heb ik geen bewijs gezien dat God niet bestaat. Godsdienst en wetenschap kunnen, wat mij betreft, prima door één poort. De huidige wetenschap is, als ik mij niet vergis, van mening dan alles begon toen er ineens drie oeratomen ontstonden. En van daar uit kwam de rest. Dat ontstaan vanuit het niets is een statement die er bij mij niet ingaat. Want als dat kan, waarom kan alles dan ook niet met een god zijn begonnen? God 'ontstond' en vandaar uit kwam de rest.

Het probleem met mensen is dat men het altijd moeilijker maakt dan dat het nodig is. Hierbij ga je weer terug naar de vraag wat is het nut over nadenken van de zin van het leven. Waarom is dat überhaupt nodig? 2+2=4 maar 2+2=5 is ook goed mogelijk.

Discussies als deze zijn net zoals de welbekende vraag die eeuwen geleden al werd gesteld: Hoeveel engelen kunnen er dansen op de punt van een naald?

Quaero

• 357 berichten
  • 818 stemmen

Ik ben het helemaal eens met Erwinner. Descartes zei ook al dat je overal minstens een keer aan moet twijfelen; ook aan het niet-bestaan van God dus, voor je als atheïst verdergaat. Dat is een beetje wat ik bedoel: veel mensen zijn agnost, maar leven als atheïst.

De bewijslast bij 'ongelovigen' neerleggen vind ik wat flauw. Bertrand Russel zei ooit: als jij gelooft dat er een onzichtbare theepot door het heelal vliegt, moet jij dat bewijzen.

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

Quaero schreef:

Ik ben het helemaal eens met Erwinner. Descartes zei ook al dat je overal minstens een keer aan moet twijfelen; ook aan het niet-bestaan van God dus, voor je als atheïst verdergaat. Dat is een beetje wat ik bedoel: veel mensen zijn agnost, maar leven als atheïst.

Zeker waar.
Quaero schreef:

De bewijslast bij 'ongelovigen' neerleggen vind ik wat flauw. Bertrand Russel zei ooit: als jij gelooft dat er een onzichtbare theepot door het heelal vliegt, moet jij dat bewijzen.

Wat versta je dan onder bewijslast? Dus hoe zou een 'gelovige' het kunnen bewijzen aan een 'ongelovige'? Want zelfs als je het voor je eigen neus staat, dan nog wordt het in twijfel getrokken. Eigenlijk vergelijkbaar met discussies, waarnemingen etc... over ufo's en aliens.

Hoe je het ook went of keert, het blijft een geloof. En het woord geloof heeft niets met 'feiten' of wetenschap te maken.

Quaero

• 357 berichten
  • 818 stemmen

Klopt, klopt. Maar als ik zeg dat jij moet geloven wat ik geloof omdat mijn God het niet leuk vindt dat jij niet in hem gelooft, moet ik toch wel met iets beters aankomen dan: bewijs maar dat mijn God niet bestaat.

Voor mij heeft geloof alles te maken met waarheid, en dus met feiten. God bestaat of hij bestaat niet, met geloven maak je iets niet waar. Dat ik geloof in God, betekent dat ik geloof in het bestaan van die God, niet in een of ander vaag idee.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Ik denk niet dat het de bedoeling is om het te bewijzen aan een ongelovige. Wel kun je je ervaringen delen met een ongelovige, wat die er dan vervolgens mee doet is zijn zaak.

Als je het zeker weet, dan is het voor jou geen geloof meer, maar eerder een zekerheid. De term geloven verandert dan in "zeker weten".

Goto

• 1736 berichten
  • 0 stemmen

Legan schreef:

Alles kan, maar vooralsnog heb ik geen bewijs gezien dat God niet bestaat.

En ik heb geen bewijs gezien dat hij wel bestaat. Volgens mij moet het "bewijs" indeze dan toch van de gelovige komen. Anders kan je alles verzinnen met het statement dat je het tegendeel nog niet bewezen heb gezien.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Ik geloof dat ik het helemaal eens ben met Quaero.

Ik ben er zeker van.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Goto schreef:

(quote)

En ik heb geen bewijs gezien dat hij wel bestaat. Volgens mij moet het "bewijs" indeze dan toch van de gelovige komen. Anders kan je alles verzinnen met het statement dat je het tegendeel nog niet bewezen heb gezien.

Heb je ooit wel is gezocht dan?

Quaero

• 357 berichten
  • 818 stemmen

ge·loof (het; geloven)

1 vertrouwen in de waarheid van iets

2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord

3 godsdienst

Zeker weten doe je het nooit, uiteraard. Ben het ook wel met Erwinner hoor. Maar het ging mij meer om de uitspraak dat er geen bewijs is voor het niet-bestaan van God. Dat vind ik flauw, ben het met Goto eens.

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

Erwinner schreef:

Ik denk niet dat het de bedoeling is om het te bewijzen aan een ongelovige. Wel kun je je ervaringen delen met een ongelovige, wat die er dan vervolgens mee doet is zijn zaak.

Als je het zeker weet, dan is het voor jou geen geloof meer, maar eerder een zekerheid. De term geloven verandert dan in "zeker weten".

Een prima antwoord op beide andere posts. Hoewel je natuurlijk ook mensen kan dwingen. Schijnt goed gelukt te zijn in Zuid-Amerika, Afrika en Azië .

combi

• 20609 berichten
  • 0 stemmen

ik geloof in de moviemeter, boekmeter, musicmeter en gamesmeter, nu alleen nog tvmeter en seriemeter en mijn zegen hebben ze.

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

Quaero schreef:

ge·loof (het; geloven)

1 vertrouwen in de waarheid van iets

2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord

3 godsdienst

Zeker weten doe je het nooit, uiteraard. Maar het ging mij meer om de uitspraak dat er geen bewijs is voor het niet-bestaan van God. Dat vind ik flauw, ben het met Goto eens.

Niet helemaal mee eens. Iemand gelooft en jij trekt dat in twijfel? Dan ligt de bewijslast toch echt bij jou.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

combi schreef:

ik geloof in de moviemeter, boekmeter, musicmeter en gamesmeter, nu alleen nog tvmeter en seriemeter en mijn zegen hebben ze.

Heerlijk zo'n ongelovige grap ertussen!

Quaero

• 357 berichten
  • 818 stemmen

Niet helemaal mee eens. Iemand gelooft en jij trekt dat in twijfel? Dan ligt de bewijslast toch echt bij jou.

Dan wel. Zolang hij het maar voor zich houdt. Als hij tegen mij zegt dat ik ook moet gaan geloven, ligt de bewijslast bij hem.

combi

• 20609 berichten
  • 0 stemmen

Erwinner schreef:

(quote)

Heerlijk zo'n ongelovige grap ertussen!

is niet ongelovig en geen grap, jordy is mijn god en mijn filosofie, mits hij me bedient met bovenstaande.

combi

• 20609 berichten
  • 0 stemmen

Geloof in jezelf dan geloof je genoeg dat is mijn maatschappelijke geloof.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Misschien wordt Jordy wel bedient door God.

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

combi schreef:

(quote)
is niet ongelovig en geen grap, jordy is mijn god en mijn filosofie, mits hij me bedient met bovenstaande.
En zo niet? Stap je dan over naar een ander geloof?

combi

• 20609 berichten
  • 0 stemmen

nee hoor, ik weet wat ik er aan HEM heb, kan ik niet zeggen over de andere goden.

Quaero

• 357 berichten
  • 818 stemmen

Heeft Jordy ook vanuit het niets de aarde gemaakt? En is er door de zondeval scheiding tussen Jordy en ons gekomen?

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Nee, maar ik ben ervan overtuigd dat er in ons allen een God schuilt.

Quaero

• 357 berichten
  • 818 stemmen

We gaan wel behoorlijk off-topic zo. Nieuw topic: de Jordy-cultus?

Maaruhm, waarom denk je dat? Bewijs!

combi

• 20609 berichten
  • 0 stemmen

Quaero schreef:

Heeft Jordy ook vanuit het niets de aarde gemaakt?

nee wel moviemeter, musicmeter,boekmeter en gamesmeter, en ik betwijfel dat er uberhaupt iemand is geweest die de aarde heeft gemaakt, alhoewel dan beschouw ik de zon nog als meeste als god

En is er door de zondeval scheiding tussen Jordy en ons gekomen?
weet niet wat zondeval is,maar jordy(was maar een voorbeeld) heeft tenminste iets gecreeerd war ik me petje voor af neem. daar kan voor mij elke verzonnen god(aangezien veel mensen aan twijfelt en zich nog niet laat zien) een puntje aan zuigen.

combi

• 20609 berichten
  • 0 stemmen

Erwinner schreef:

Nee, maar ik ben ervan overtuigd dat er in ons allen een God schuilt.

kijk dat zijn wijze woorden waar ik het helemaal eens mee ben, als je er maar ingelooft geloof ik.

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

combi schreef:

(quote)

nee wel moviemeter, musicmeter,boekmeter en gamesmeter, en ik betwijfel dat er uberhaupt iemand is geweest die de aarde heeft gemaakt, alhoewel dan beschouw ik de zon nog als meeste als god

(quote)
weet niet wat zondeval is,maar jordy(was maar een voorbeeld) heeft tenminste iets gecreeerd war ik me petje voor af neem. daar kan voor mij elke verzonnen god(aangezien veel mensen aan twijfelt en zich nog niet laat zien) een puntje aan zuigen.
Misschien zijn alle metersites ook niet door Jordy gemaakt. Ik bedoel maar, bewijs het!

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3279 stemmen

Het geloof laat zich natuurlijk niet bewijzen. Mocht dat wel het geval zijn dan is het geen geloof meer maar een waarheid.

combi

• 20609 berichten
  • 0 stemmen

Legan schreef:

(quote)
Misschien zijn alle metersites ook niet door Jordy gemaakt. Ik bedoel maar, bewijs het!

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.