• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.965 gebruikers
  • 9.370.139 stemmen

MM Filosofie

zoeken in:

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Het leven heeft zin. Niemand is er tot op heden in geslaagd het tegendeel te bewijzen dus die conclusie kunnen we gerust trekken.

Nee, via dit soort theorien gaan we er niet komen

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Gho, de zin van het leven zit vast niet in het lezen van al die brokken tekst die jullie hier posten . Ik wil dolgraag reageren, maar zo veel tijd heb ik gewoon niet .

Dat ik niet gereageerd heb toen Onderhond zei dat hij dat van die verdwijnende wereld niet volgde, heeft te maken met het feit dat ik er in mijn reactie zelf niet meer uit geraakte. Laten we dat voorlopig dus maar als fout beschouwen .

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Knap van je. Je kon het ook gewoon stilletjes negeren.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Als je op een verloren zondag na je werk ooit eens een theetje wil komen drinken Freud

Redlop

• 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Rujar schreef:

"Filosofen zijn mensen die de hele dag nadenken over de zin van het leven. Ik weet niet wat de zin van het leven is, maar volgens mij in ieder geval niet om daar de hele dag over na te lopen denken."

Theo Maassen

Ook van Theo Maassen:

Niemand weet toch wat de zin van het leven is...niemand!...ja Frank Boeijen schijnt het te weten, maar niemand kan hem verstaan.

Respekked

• 6286 berichten
  • 1228 stemmen

die theo das 'nen goeie!

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Maar gezien z'n beroep zou het leuker geweest zijn moest hij grappig zijn.

Respekked

• 6286 berichten
  • 1228 stemmen

snap de zin ff niet?

Redlop

• 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Ik denk dat Onderhond probeert duidelijk te maken dat hij de grap van Theo Maassen niet leuk vindt.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3279 stemmen

Don't judge a cabaretier by een uitspraak.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Heeft duidelijk nooit Frank Boeijen gehoord

Diee zanger zingt wat ie zegt, mar niemand verstoat 'm

Respekked

• 6286 berichten
  • 1228 stemmen

Redlop schreef:

(quote)

Ook van Theo Maassen:

Niemand weet toch wat de zin van het leven is...niemand!...ja Frank Boeijen schijnt het te weten, maar niemand kan hem verstaan.

net neuk het systeem gekeken, weer briljant overigens, maar het is: Niemand die weet hoe het nu verder moet.. niemand! ja Frank boeijen.. etc.

doet verder niks aan de grap af.

Leno

• 5921 berichten
  • 4399 stemmen

Ben ik de enige die hem prima verstaat? Mislukte grap van Maassen dan ook imo..

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Leno schreef:

Ben ik de enige die hem prima verstaat?

Ja.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Idylische nonsens: wereldvrede en dat soort blahblah.

Ik ben blij dat er nog idealisten bestaan die streven naar dit soort 'nonsens'. Het doet er niet eens toe of het uberhaupt te verwezenlijken is of niet; het besef, het gevoel, de menselijke emotie.... dat telt. Mensen die denken dat de zin van het leven in de eerste plaats bestaat uit streven naar geluk voor zichzelf die hebben er wat mij betreft niets van begrepen. Flauw egoisme. Sukkels zijn het. Ik weet niet precies wat de zin van het leven is trouwens, maar ik denk dat het te maken heeft met opoffering. Goed doen, jezelf totaal wegcijferen voor het geluk van een ander.... De mensen die zich totaal wegcijferen voor een ander dat zijn de parels der mensheid. We leven trouwens in een rare wereld. De idealisten worden uitgelachen... gaat nergens meer over.

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Ik ben blij dat je dit hebt opgeschreven, Ramon. Natuurlijk ga ik daarmee akkoord. Toegeven, ik ben niet zo'n ontzettende parel maar ik probeer te doen wat ik kan. En het besef dat door mijn toedoen 1 op de 10 kinderen die ik help een betere toekomst kan tegemoetgaan geeft mij ontzettend veel voldoening (Ik werk op zondag als vrijwilligster in een bijlesproject voor kansarme kinderen/jongeren. Om ze van straat te houden en om hun slaagkansen te vergroten.).

Gizzmann

• 5617 berichten
  • 2839 stemmen

Het is helemaal niet Egoistisch om te zeggen dat het om het nastreven van je eigen geluk gaat. Ik wil ook wereldvrede, absoluut! Maar daar gaat de wereld niet om. Er is geen enkele aanwijzing dat we daarvoor leven, dat we op de aarde zijn gezet om ervoor te zorgen dat iedereen in vrede kan leven.

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Nee, ik geloof ook niet dat dat het uiteindelijke ultieme doel is maar ik denk wel dat het onmisbaar is om een maatschappij menselijk en leefbaar te noemen. Het gaat hier over het verschil tussen het dierlijke en het menselijke.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Volgens mij staat je leven ten dienste van anderen. Je ouders, partner, kinderen, vrienden, werkgever, werkmakkers, enz... kortom, ten dienste van de maatschappij. Misschien naiëf, maar zo ervaar ik het toch.

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Wat ben jij toch naïef Speedy.

Nee, tot op zekere hoogte heb je gelijk. Je leeft met anderen samen. Het is een beetje een wisselwerking.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3279 stemmen

Mensen die zichzelf wegcijferen voor anderen voelen zich daardoor waarschijnlijk ook beter, dus die zijn net zo goed egoistisch bezig .

RolfWolf

• 1016 berichten
  • 1230 stemmen

Leno schreef:

Ben ik de enige die hem prima verstaat? Mislukte grap van Maassen dan ook imo..

Een van de weinigen waarschijnlijk. Al heb ik wel het idee dat Frank Boeijen inmiddels wat spraakles heeft gevolgd.

Toen hij in de jaren tachtig een hit had met het nummer 'zwart wit' hoorde ik hem bijvoorbeeld zingen: "Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart-wit. Maar in de kleur van je huid." Dat vond ik een bijzonder verwarrende boodschap. Later begreep ik dat hij niet huid zong maar hart.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

BoordAppel schreef:

Mensen die zichzelf wegcijferen voor anderen voelen zich daardoor waarschijnlijk ook beter, dus die zijn net zo goed egoistisch bezig .

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

RolfWolf schreef:

Toen hij in de jaren tachtig een hit had met het nummer 'zwart wit' hoorde ik hem bijvoorbeeld zingen: "Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart-wit. Maar in de kleur van je huid." Dat vond ik een bijzonder verwarrende boodschap. Later begreep ik dat hij niet huid zong maar hart.

LOL

Ik kwam nooit verder dan: "in du kleu fan je muit"....

roger

• 206 berichten
  • 55 stemmen

Net de twee laatste bladzijdes gelezen die hier geschreven zijn over de droom van de vlinder. Schiet me een mooie titel van een boek binnen dat de basis was voor Blade Runner. Een van mijn favoriete films trouwens. De titel van het boek van Philip K. Dick: "do androids dream of electric sheep?".

roger

• 206 berichten
  • 55 stemmen

En nu over Frank Boeijen en zijn spraakprobleem. Ik had altijd gedacht dat in het lied ZwartWit gezongen wordt over "die rune bloed op de achterbank". Rune? Neergestoken door fascisten of zo? Toen dacht ik: nee je verstaat het niet goed, hij bedoelt/zingt "geronnen bloed". Nu heb ik eens de tekst van het liedje opgezocht en er staat dus: "wie wil er nu bloed op de achterbank".

Tjaa.

roger

• 206 berichten
  • 55 stemmen

Weer terug naar de filosofie.

Heeft iemand wel eens die sketch gezien van Monty Python: de voetbalwedstrijd tussen de Griekse en Duitse filosofen.

Alle spelers/filosofen rondlopend in zo'n wit gewaad/kleed en met lange baard. Het hoofd naar beneden gericht, denkend en met een hand over de kin/baard wrijvend. Plotseling krijgt een van hen een briljante ingeving, steekt triomfantelijk zijn vinger in de lucht alsof ie zeggen wil "Eureka, ik heb het", het beeld versnelt en er volgt een fantastische pass met een eveneens briljant doelpunt.

Vervolgens loopt iedereen weer rustig wandelend en diep nadenkend over het voetbalveld totdat de volgende ingeving komt.

kijkert

• 3584 berichten
  • 0 stemmen

BoordAppel schreef:

Egoïsme gelijkstellen aan jezelf goed voelen is natuurlijk ook flauwe, kinderachtige onzin.

Egoïsme bestaat uit het voornamelijk aan je eigen heil denken, en dat staat haaks op jezelf voor anderen wegcijferen, of je je daar nou goed bij voelt of niet.

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Doet me aan een aflevering van Friends denken waarin Joey voor de bijna-onmogelijke taak stond een altruïstische daad te stellen zonder dat hij zichzelf daarbij goed voelde. Want dan was het niet meer altruïstisch maar dus egoïstisch. Ja, hoor. Moeder Theresa en Peter Damiaan behoren tot de grootste egoïsten in de menselijke geschiedenis. Echt.

Je moet wel een onderscheid kunnen maken: het verschil is net dat het 'goed voelen' een bijkomstigheid is van wat zij deden, geen doel op zich.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

BoordAppel schreef:

En daarom moet je het gewoon NIET doen en gewoon op dezelfde wijze doorgaan. Zelfs een scheet laten is puur egoisme (je wilt toch van die druk op je buik af). Er zijn verschillende soorten van egoisme. Dan kun je toch beter gaan voor het type egoisme dat ook andere mensen helpt, behalve enkel en alleen jezelf. Niet?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.