menu

Overig / Algemeen / Het Grote Asterix Topic

zoeken in:
ik vond asterix vroeger erg leuk, maar ik heb net een aantal herlezen en wat zijn ze eigenlijk mager qua plot.

Het scenario is erg slecht geschreven en de overgang van plaatje naar plaatje is vaak ook niet vloeiend. beetje jammer.

Heb vrij veel van de Asterix strips maar mijn waardevolste strip vind ik toch 'Hoe de kleine Obelix in de ketel viel'.

Oude topics boven halen Altijd leuk. Onlangs weer overnieuw begonnen met het lezen van de serie, blijft leuk!

Lad
Asterix en de Belgen blijft mijn favoriet!

Ik denk dat ik ze bijna allemaal al gelezen heb.

Kevin13
De strips lees ik niet zo graag. Ik kijk liever naar de Asterix films.

Remi
De eerste strips vond ik echt geweldig.
Totdat de schrijver overleed en de tekeneaar heeft toen de broer van de schrijver aangenomen als schrijver...
Sindsdien in het naar mijn mening alleen maar bergafwaards gegaan.

Het leuke is, dat ik heel erg van die Romeinse tijd hou, en groot deel van de strippen kloppen ook nog als je kijkt naar de keizers en de verovering van Galie etc.

Remi schreef:
de tekenaar heeft toen de broer van de schrijver aangenomen als schrijver...

Hij heeft vanaf dan toch gewoon de scenario's zelf geschreven?

Remi
Nee, naar mijn weten heeft de broer van de schrijver het verder geschreven. Maar het kan ook zijn dat ik het fout heb, hoor.

Nadat Rene Goscinny in 1977 overleed nam Albert Uderzo de rol van scenario schrijver over. Dus niet zijn broer, maar de fantastische tekenaar van alle Asterix albums zelf. Na de dood van Goscinny kwam er nog 1 album uit, Asterix en de Belgen, van zijn hand die al grotendeels geschreven was (door het overlijden van Goscinny heeft Uderzo vanaf pagina 30? d8 ik het verhaal afgemaakt).

Uderzo is een tekenaar waar er weinig van zijn. De sfeervolle tekeningen zijn voor mij net zo belangrijk als de humoristische scenario's van Goscinny. De chemie tussen deze twee heren spat van de pagina's af. Hoewel het al bijzonder is om een klik van dit niveau met een iemand te hebben mag de chemie tussen Goscinny en Morris ook niet onvermeld blijven: Lucky Luke.

Maar goed, we hebben het over Asterix. Asterix is samen met Lucky Luke, Kuifje en Suske & Wiske een klassieke Europese strip. Ik ben altijd van mening geweest dat Uderzo niet verder had moeten gaan met Asterix, want scenario's schrijven is niet zijn sterkste punt. Zoiets valt natuurlijk makkelijk op als je Goscinny moet opvolgen. Ik vind dus ook dat de verhalen geschreven door Uderzo geen opnieuwlees-waarde hebben terwijl de oudere strips klassiekers zijn die ik vaker kan lezen. Wat Uderzo had moeten doen is een getalenteerde scenarist zoeken zodat hij die prachtige tekeningen kon blijven maken die gedragen werden door verhalen over onze Gallische vrienden die het verdienen om de naam Asterix te dragen.

Ik dacht altijd jammer, men had ermee moeten kappen na Asterix en de Belgen, maar Lucky Luke heeft mij bewezen dat het ook anders kan: Laurent Gerra en Achde hebben tot nu toe 3 Lucky Luke albums gemaakt, en ze kunnen dus nog alle kanten op, maar tot nu toe vind ik het helemaal niet verkeerd waar ze mee bezig zijn. Ik vind ze de perfecte opvolgers van Morris en Goscinny.

Uderzo is niet meer de jongste natuurlijk en hij schijnt zijn opvolgers al klaar te hebben gestoomd voor als hij er niet meer is. Wie weet krijgen we dan weer onvergetelijke Asterix-verhalen!

ps: leuk zo een topic! Van elke klassieke serie een topic maken zou wel interessant zijn.

Gizzmann schreef:
(quote)

Lees eerst Mister O, Maaikes Dagboek, Batman: Year One, Watchmen, Ghost World, Bone, Sin City, Creature Tech, Donjon, CHRZ, Toen ik nog Baas van de Wereld was, Kustbewoners, Rosco de Rode, Gilles de Geus, In the Shadow of No Towers, Why Are You Doing This? , Monsieur Johan en Akira maar eens en kijk dan of Suske & Wiske echt zo'n zo'n topstrip is zoals mensen zeggen.

Ik vind niet dat je alles met elkaar kunt en moet vergelijken. Ik houdt van strips, manga en comics. Met strips bedoel ik beeldverhalen uit Europa (voornamelijk Belgie, Frankrijk en in mindere mate Nederland), manga komt natuurlijk uit Japan en met comics bedoel ik de Amerikaanse variant. Het zijn allemaal beeldverhalen maar allen met een eigen geschiedenis, legenden, technieken enzovoorts.

Mijn favorieten zijn de Amerikaanse comics en daarnaast lees ik tegenwoordig ook meer manga dan strips. Ik vind dus wel dat je deze drie varianten met elkaar kunt vergelijken. Ik vind comics interessanter, volwassener dan de rest. De tekeningen gaan verder, er wordt meer geëxperimenteerd, de verhalen gaan diep, ook de superhelden verhalen zijn vaak indrukwekkend. Maar goed, mijn punt is dat je bijvoorbeeld comics wel interessanter kunt vinden dan strips, dus dat je de ene variant kunt vergelijken met de andere. Maar je kunt niet een serie uit de ene variant met een serie uit de andere variant vergelijken...Ben ik nog te volgen?

Als je het over films heb kun je bijvoorbeeld zeggen dat je komedies beter vindt dan horror, maar je kunt niet zeggen dat dumb & dumber beter is dan the excorist (tuurlijk kun je dat wel zeggen, maar het zijn totaal verschillende films).

Een S&W kun je niet vergelijken met Sin City. Wat zijn dan de voorwaarden die je tegen over elkaar opzet? Het sprookjesachtige versus de bloederige wreedheid? Afijn, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:44 uur

geplaatst: vandaag om 13:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.