- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het Grote Asterix Topic
Het Grote Asterix Topic
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Deze week is de nieuwe strip Het Geheime Wapen verschenen. Waar hij over gaat weet ik nog niet, maar hij ligt al klaar om vanavond gelezen te worden.
Het Geheime Wapen is opgedragen aan Bruno Uderzo en Walt Disney en is nummer 34 in de rij van stripuitgaves over Asterix en het kleine Gallische dorpje dat moedig weerstand bleef bieden tegen de Romeinse overwinnaars.
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen
Ooh, een nieuwe. Wist ik niet. Maar hoezo opgedragen aan Walt Disney? Daar wil ik wel meer over weten.
Ik hoef hem iig niet te hebben, want ik heb nog erg veel oude albums die ik nog moet lezen. Erg stom eigelijk aangezien mijn vader ze bijna allemaal in het bezit heeft. Hij heeft alle oude maar ik weet zelf niet zo goed welke er nou eigelijk tot de latere behoren. Ik weet dat hij de beproeving van Obelix, het pretpakket en dus dit nieuwe album niet heeft.
Asterix vind ik trouwens een strip die zijn status echt verdiend. Suske & Wiske en Kuifje zijn naar mijn mening verschrikkelijk overgewaardeerd.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Ik mag Suske en Wiske en Kuifje niet. Vind ze gewoon niet leuk.
Asterix krijgt in dit deel te maken met buitenaardse wezens.
"Dit album is een eerbetoon aan de grote Wydelistaner...sorry, de grote Walter Disney die, beroemd en geniaal druïde als hij was, mij en andere vakbroeders de gelegenheid heeft gegeven om in de ketel met toverdrankt te vallen, waarvan alleen hij het grote geheim kende."
Albert Uderzo
Wydelistaner is een begrip uit de strip.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen

Uderzo, kappen nou! Je kan geen verhalen schrijven!
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Een van mijn schoonbroers is een 'Asterix-fanaat' en heeft hem al in zijn bezit. Hij vindt hem 'niet slecht' en 'speciaal'. Zondag ga ik het verhaal even lezen en hopelijk is het goed, want zo'n grote wending in het genre is op zijn zachtst gezegd ongebruikelijk. 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik vind de strips ook geweldig en heb ze allemaal, behalve deze nieuwste. Die zal ik in de loop van de herfstvakantie wel een keer halen. Ik vind de strips na Giscinny's dood wel een stuk minder geworden. De fantasie wordt vaak iets te ver doorgedreven (een visschurk, vliegende koeien, een goddelijke dolfijn
). Maar voor Goscinny's dood was er niks op de serie aan te merken. Mijn favoriet is overigens Het 1ste legioen.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Ik vind de eerste toch wel de beste. Sowieso is de humor echt geweldig, ik lag gewoon elke keer weer in een deuk toen ik het las. Ookal is de tekenkunst wat minder dan tegenwoordig. Maar inderdaad; ruimtewezens in een Asterix, het wordt wel erg modern. Het gaat hier om 500 v. Christus (ofzo)!
Ik ga hem vanavond verder lezen, jullie horen morgen wel wat ik er van vond. 
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Nee inderdaad, daarom had Uderzo er gewoon mee op moeten houden (en Morris trouwens ook met Lucky Luke). Gelukkig zijn ze bij Kuifje er wel mooi mee opgehouden na Herge's dood.
± 50 v. Chr. 
Yekezzez
-
- 2512 berichten
- 1126 stemmen
ruimtewezens in een Asterix, het wordt wel erg modern.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Er zijn zelfs mensen die beweren dat de Inca's (of Maya's of Azteken, in ieder geval indianen) en Egyptenaren contact hadden met buitenaardse wezens
.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Ja, maar boze tongen beweren ook dat Asterix nooit echt heeft geleefd 
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Maar dat is dan weer geroddel dat nergens op gebaseerd is. 
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
...Nee inderdaad, daarom had Uderzo er gewoon mee op moeten houden (en Morris trouwens ook met Lucky Luke).
Na de dood van Goscinny is er geen goed Asterix verhaal meer geschreven.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Hebben alle Asterix-fans dit boek al gelezen?:

Zo niet, dan beslist doen. 
aegron
-
- 4030 berichten
- 1265 stemmen
Er is ook een soort van tribute album, waarin allerlei andere striptekenaars een verhaal (of deel van een verhaal, dat weet ik niet meer) tekenen. Die is ook erg leuk.
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Suske & Wiske en Kuifje zijn naar mijn mening verschrikkelijk overgewaardeerd.
Overgewaardeerd...
Natuurlijk zijn deze strips niet overgewaardeerd. Dit zijn heerlijke stripboeken. Ik kan het nog steeds niet laten om steeds weer de nieuwe S&W te kopen. Toegeven dat ze vroeger beter waren.
Die nieuwe van Astérix ga ik ook zeker kopen want die boeken zijn ook ongelofelijk goed!
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Rare jongens, die marsmannetjes? 
Of zouden zij Toutatis heten?
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Ik vond het stripboek echt verschrikkelijk saai. Het duurde echt oneindig, telkens als je dacht verlost te zijn ging het weer door met nóg meer saaie verwijzingen en dan heb ik nog niet gesproken over de naamveranderingen.
De vorige strips waren leuk, die door Uderzo alleen waren gemaakt, maar deze is echt k*t.
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Jammer, ik had al gehoord dat het verhaal zeer zwak was.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Een standpunt van een stripjournalist: Het trekt op geen zak.
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
(afbeelding)
Die heb ik gelezen ja. Inderdaad wel leuk, maar toch iets te oppervlakkig IMO. Ik had tijdens het lezen in ieder geval niet vaak zo'n "goh, ja!"-gevoel, als je begrijpt wat ik bedoel
.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
(afbeelding)
Ja, ik heb deze ook. Dit bewijst vooral dat Asterix meestal nog best historisch correct was. Helaas heeft, zoals ik eerder al aangaf, Uderzo het weten te verpesten. Hij probeert ons in De Beproeving van Obelix bijvoorbeeld wijs te maken dat Atlantis nog bestaat en da ze er vliegende koeien hebben en dat soort dingen. De enige leuke Asterix na Goscinny's dood is De Roos en het Zwaard, maar dat is ook niet de beste, al is het maar omdat er een draak in voor komt 
En Angrod, je wilt niet weten hoe ik reageerde toen ze die naamsveranderingen invoerden

Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Inderdaad, het is gewoon een schandaal!
Voor je het weet heet Panoramix ook geen Panoramix meer. Of Idefix of welke ix dan ook!!!!
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen
Overgewaardeerd...
Natuurlijk zijn deze strips niet overgewaardeerd. Dit zijn heerlijke stripboeken. Ik kan het nog steeds niet laten om steeds weer de nieuwe S&W te kopen. Toegeven dat ze vroeger beter waren.
Die nieuwe van Astérix ga ik ook zeker kopen want die boeken zijn ook ongelofelijk goed!
Lees eerst Mister O, Maaikes Dagboek, Batman: Year One, Watchmen, Ghost World, Bone, Sin City, Creature Tech, Donjon, CHRZ, Toen ik nog Baas van de Wereld was, Kustbewoners, Rosco de Rode, Gilles de Geus, In the Shadow of No Towers, Why Are You Doing This? , Monsieur Johan en Akira maar eens en kijk dan of Suske & Wiske echt zo'n zo'n topstrip is zoals mensen zeggen.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Idefix heet dan weer Dogmatix in het Engels
. Mijn Frans is bedroevend maar hebben die namen in Asterix boeken geen betekenis? Niet zo raar dat ze dan vertaald worden (deden ze altijd al bij de Romeinse figuren in de strip) maar om dat nu te doen is wel een beetje raar, nu iedereen al die figuren al onder andere namen kent.
Suske & Wiske had er trouwens ook allang mee op moeten houden. Vandersteen is de meest beweeglijke dode op deze planeet denk ik.
Mister O, Donjon, Gilles de Geus, Monsieur Johan
Erg leuke strips allemaal inderdaad, die andere ken ik niet .
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
kijk dan of Suske & Wiske echt zo'n zo'n topstrip is zoals mensen zeggen.
Buiten het beiden strips zijn mag je volgens mij niet te ver vergelijken. Nederland en Vlaanderen hebben een heel andere, op zich staande stripcultuur dan de rest van de wereld. Voor de Nederlanden is Suske en Wiske inderdaad een topstrip, maar zonder te vergelijken met iets anders.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik vind het sowieso al belachelijk als je bijvoorbeeld Sin City met Suske & Wiske gaat vergelijken
Dat is hetzelfde als dat je een film als Monty Python and the Holy Grail met Das Boot vergelijkt.
Ik heb de nieuwe Aterix nu ook gelezen. Hoe heeft het ooit zover kunnen komen? Dat het slecht zou worden verwachte ik al toen ik hoorde dat er ruimtewezens in zouden zitten, maar zo bedroevend? Je zou haast uit schaamte al je Asterixen in de container gooien (doe ik niet). Het verhaal is een ramp. De ruimtewezens zelf passen qua tekeningen niet tussen de Asterixfiguren. Er zit zowat geen leuke grap in. Als de vijand eenmaal verslagen is, gaat het verhaal doodleuk verder terwijl het al afgelopen had moeten zijn. Obelix zegt zo'n beetje in elk tekstballonetje iets over everzwijnen. De aanwezigheid van de Romeinen komt echt over alsof ze erin moesten; niet omdat ze er in pasten. De dorpelingen zijn naar de achtergrond verplaatst. Asterix is ongewoon onvriendelijk en agressief (terwijl om voor mij onverklaarbare reden Toon Toen de dorpelingen vriendelijk noemt en zelfs een plaatje nadat hij naar de keel gevlogen is weer lacht). Als Toon zich voorstelt is Obelix er niet bij; maar de eerste keer als Obelix Toon weer ziet kent hij zijn naam. Het moment dat de gevolgen worden laten zien van toverdrank op Toon Toen is het absolute dieptepunt in de Asterix-geschiedenis. Slechter kan zowat niet. Laten we dit misbaksel snel vergeten en weer de oude gaan lezen! Ik denk dat Uderzo er goed aan doet te stoppen. Dan maar geen Asterixen meer; dit is het niet waard.
0,5* 
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Ik heb de nieuwe Aterix nu ook gelezen. Hoe heeft het ooit zover kunnen komen? Dat het slecht zou worden verwachte ik al toen ik hoorde dat er ruimtewezens in zouden zitten, maar zo bedroevend? Je zou haast uit schaamte al je Asterixen in de container gooien (doe ik niet). Het verhaal is een ramp. De ruimtewezens zelf passen qua tekeningen niet tussen de Asterixfiguren. Er zit zowat geen leuke grap in. Als de vijand eenmaal verslagen is, gaat het verhaal doodleuk verder terwijl het al afgelopen had moeten zijn. Obelix zegt zo'n beetje in elk tekstballonetje iets over everzwijnen. De aanwezigheid van de Romeinen komt echt over alsof ze erin moesten; niet omdat ze er in pasten. De dorpelingen zijn naar de achtergrond verplaatst. Asterix is ongewoon onvriendelijk en agressief (terwijl om voor mij onverklaarbare reden Toon Toen de dorpelingen vriendelijk noemt en zelfs een plaatje nadat hij naar de keel gevlogen is weer lacht). Als Toon zich voorstelt is Obelix er niet bij; maar de eerste keer als Obelix Toon weer ziet kent hij zijn naam. Het moment dat de gevolgen worden laten zien van toverdrank op Toon Toen is het absolute dieptepunt in de Asterix-geschiedenis. Slechter kan zowat niet. Laten we dit misbaksel snel vergeten en weer de oude gaan lezen! Ik denk dat Uderzo er goed aan doet te stoppen. Dan maar geen Asterixen meer; dit is het niet waard.
0,5* 
Je hebt alles (en meer) verwoord wat ik bedoelde.
stan
-
- 4649 berichten
- 1288 stemmen
Ik heb me nooit zo erg verdiept in Asterix en Obelix
Ik vond het altijd wel leuk om te lezen als ik niks te doen had, altijd wel komisch (de films natuurlijk ook
) Ik heb denk zo ongeveer 5 strips gelezen
Niet egt veel zeker want hoeveel boeken zijn er ongeveer?