menu

Overig / Algemeen / R.I.P.

zoeken in:
Naar het prachtige 'Lavalantula' aan het kijken en zie ik op IMDb dat actrice Marion Ramsey twee dagen geleden is overleden. Ook wel een beetje bekend van de 'Police Academy'-reeks.

R.I.P. Marion Ramsey en Michael Apted

starbright boy (moderator)
Ben er nooit geweest. maar Oerol is heel bijzonder. Aan gekke organisatorische talenten als Mulder hebben we in Nederland veel te danken. Kan in een rijtje met bijvoorbeeld Paul Acket (North Sea Jazz festival), Huub Bals (IFFR) en Jos Stelling (Nederlands Film Festival). Ook allemaal door het lef van één persoon begonnen.

Oerol, fantastisch. Ben er 7 keer geweest, begin deze eeuw. Elke keer een dag of vijf festival, en aansluitend nog een dag of vijf op een rustig eiland bijkomen (nog voor de vakantiejeugd komt).

In de ochtend kaartjes halen en ontbijten op Westerkeijn.
's Middags en 's avonds over het eiland op de fiets naar de locatie van een voorstelling, waarvan je nooit precies weet wat het is. De locatie ken je soms wel, maar de voorstellingen waren altijd weer verrassend. Soms ook verrassend slecht overigens.
Vaak regenjas en warme kleding mee, want juni op Terschelling is geen Spaanse costa.
's Avonds laat in het donker over kronkelige paadjes door het bos of duin terugfietsen.
Lekker uitwaaien op het strand, om de kater weg te krijgen.
Het droogvallende wad, de overvolle campings.
Zwemmen in het meertje van Hee.
De nachten dat het wel warm was, en dan tot 3 uur met een fles wijn en een zak wiet in een duinpan liggen.

Wat een tijden.

Joop: Bedankt !!

Film Pegasus (moderator)
Jessica Campbell is overleden. Ze kreeg enkele nominaties voor haar rol in Election (1999). Ze speelde daarna nog enkele films en series, maar al een tijd niet meer actief in de filmwereld. Ze werd 38 jaar.

https://media1.s-nbcnews.com/i/newscms/2021_02/3441854/210113-jessica-campbell-election-ew-230p_5751d321cd55fb8bcb2945835f4386d2.jpg

In Memoriam Steve Carver (75) Amerikaanse filmregisseur-producer

Steve Carver - IMDb

Rip Carver

Legendarische moordenaar Phil Spector (81) overleden.

Rip spector

Een geniale gek. Maar geniaal was hij. Alleen maar naar dit soort dingen luisteren zegt al genoeg:

Maar ook iemand die vroeg opgebrand was en steeds gekker en gewelddadiger gedrag begon te vertonen (ondeer meer The Ramones en Leonard Cohen konden nog wat verhalen daarover vertellen). Tot er gebeurde wat al een paar decennia in de lucht hing.....

Als je een moordenaar bent die muzikaal is, dan blijkt het dat je nog fans kunt krijgen ook.
Heb geen enkel respect voor mensen die andermans leven nemen omdat ze... wat voor reden dan ook.

Laf, om een ander het leven te ontnemen, zoals Spector deed bij een vrouw. Ja, als man een vrouw vermoorden is nog net iets laffer dan gewoon moorden.
Maar het blijkt dat er toch een bepaalt slag mensen zijn die er omheen fietsen, en alleen de muziekhistorie van Spector willen zien.

Voor mij geen enkel respect voor een laffe moordenaar, en ook geen enkel respect voor mensen die een laffe moordenaar willen eren vanwege zijn muzikale erfenis.
Laat die erfenis maar aan de nabestaanden van de vermoorde vrouw, en anders de gootsteen erin met die muzikale erfenis.

Kan, mag.

Maar dan moeten we wel consequent zijn. De schilderijen van Caravaggio uit musea halen bijvoorbeeld. Geen films meer kijken van Roman Polanski. The Who luisteren is ook bedenkelijk, want Keith Moons drankgebruik kostte toen hij dronken rondreed het leven van een van zijn vrienden. Over The Sex Pistols hebben we het niet meer. Er zitten acteurs in The Wire en Sons of Anarchy die moorden hebben gepleegd. En dat is wat ik nu uit mijn hoofd weet, maar er zijn er heel, heel veel meer. Ik vind dat een verschil zit tussen de kunstenaar en zijn kunst. Jij hebt dat misschien minder,

Spector was een vreselijke man, heel zijn leven al, maar maakte prachtige dingen. Hij had al veel eerder moeten worden opgesloten want zeker vanaf de jaren '70 overheerste zijn gekte en geweld. Hij was een tijdbom en dat zou eindigen bij een moord was al jaren duidelijk. Maar wat hij in de jaren '60 deed was geniaal en zeer invloedrijk.

starbright boy schreef:
Kan, mag.

Maar dan moeten we wel consequent zijn. De schilderijen van Caravaggio uit musea halen bijvoorbeeld.

Geen idee wat Caravaggio geflikt heeft, maar als hij ook een laffe moordenaar zou zijn geweest dan zou ik op zijn sterfdag geen ode aan hem gebracht hebbenn. Dat klopt.
Wat later gebeurt is later. Maar op de dag dat zo iemand overlijdt kijk ik goed uit wat ik herdenk.

Er zijn gradaties in prestaties. Moord hoort tot de hoogste categorie.

Caravaggio was obsessief, tamelijk gestoord, heel gewelddadig en heeft minimaal één man vermoord.

Die man is ruim 400 jaar dood, lees ik net. Heb je zijn sterfdag nog gevierd, of probeer je gewoon de aandacht af te leiden van waar het om ging?

Ik verduidelijk iets waarvan je aangaf dat je het niet wist. Je conclusies zijn verder aan jou. Ik ben het met je oneens.

Graaf Machine schreef:
Die man is ruim 400 jaar dood, lees ik net. Heb je zijn sterfdag nog gevierd, of probeer je gewoon de aandacht af te leiden van waar het om ging?
barokke schilderkunst

Graaf Machine schreef:
...een laffe moordenaar willen eren vanwege zijn muzikale erfenis.

Eren is een groot woord; genieten van muziek of een film hoeft niet noodzakelijk eren te zijn.
Ik hou heel erg van de muziek van Noir Désir, en zag een kleine 2 jaar terug nog Bertrand Cantat in Brussel. Het besef van wat er gebeurd is, houd me, nadat de straf is uitgezeten, niet tegen om te gaan luisteren. Het is ook gewoon zijn beroep.
Vergelijk het met een bakker: mag hij na z'n straf weer aan het werk, en zou je er een brood kopen ? Anders moet hij sowieso de rest van z'n leven op kosten van de staat verder, en betalen wij voor hem....

Hier R.I.P. typen is toch een soort van eren.
En meneer had tot zijn dood zijn straf nog niet uitgezeten dus dat is ook niet echt van toepassing.
Om het nog ingewikkelder te maken, is iemand die iemand vermoord heeft, voor mij persoonlijk niet per definitie een slecht mens, waarbij het ongepast is om die een vredige rust te wensen. Maar nu ga ik een schemergebied in voor relevantie voor dit topic.....

narva77 (crew)
Boenga schreef:
(quote)

Eren is een groot woord; genieten van muziek of een film hoeft niet noodzakelijk eren te zijn.
Ik hou heel erg van de muziek van Noir Désir, en zag een kleine 2 jaar terug nog Bertrand Cantat in Brussel. Het besef van wat er gebeurd is, houd me, nadat de straf is uitgezeten, niet tegen om te gaan luisteren. Het is ook gewoon zijn beroep.
Vergelijk het met een bakker: mag hij na z'n straf weer aan het werk, en zou je er een brood kopen ? Anders moet hij sowieso de rest van z'n leven op kosten van de staat verder, en betalen wij voor hem....
Ik luister ook nog steeds Noir Désir, al blijf ik moeite hebben met wat Bertrand Cantat met Marie Trintignant heeft gedaan. Lastige kwestie inderdaad.

De enige moordenaar die ik kan bedenken die ik zou eren is Lead Belly (blues/folk artiest, eerste helft 20e eeuw). Heeft een familielid vermoord en meerdere keren mensen verwond.
Kunst overstijgt de persoon vind ik eigenlijk. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iemand geen straf verdiend als hij iets verkeerd heeft gedaan.

Door deze hele discussie is men het overlijden van Jean-Paul Bacri uit het oog verloren. 69 is best jong Bij deze toch een rouwbetuiging, aangezien Bacri zeker nooit iemand vermoord heeft, altijd lief tegen zijn moeder was en in zijn vrije tijd zelfs voor zieke kindjes ging voorlezen.

Behoudens vergissing geen meldingen van het overlijden in Nederlandstalige media, hoewel Bacri toch een zekere bekendheid genoot als acteur / scenarist in de films van Angès Jaoui en Alain Resnais.

(Een vrije vertaling van) een mooi citaat van de man, zoals vandaag gepost op de Facebook van Cinématheque française:

"Ik deed dit werk omdat ik me niet elke dag wilde scheren. Ik heb geen auto, ik heb geen huis. Ik hou van vrijheid."

kappeuter (crew)
R.I.P. Jean-Paul Bacri

Een bekende Franse acteur. Als je hem niet kent van naam herken je zijn gezicht waarschijnlijk wel.
Un Air de Famille (1996) vond ik erg sterk.
Aan Agnès Jaoui's Comme une Image (2004) en Le Goût des Autres (2000) heb ik goede herinneringen.
Avant l'Aube (2011) was ook goed.

Memorable quote bij Le Goût des Autres (2000)
stefan dias schreef:
Echt zo'n filmwaar je geen ruk van verwacht en dan BAM. En honderd procent Frans: lullige cafés, slecht geklede mensen en maar tateren en tateren in dat provinciale nest Rouen. Ijzersterke dialogen en personages waar je steeds meer van gaat houden naar gelang de film vordert.
Van zulke films word ik nu extreem goed gezind, zie.

Heel goed en aangenaam acteur (en een eenvoudige man) die ik pas laat heb leren waarderen. Ook zijn hoofdrollen in de Toledano&Nakache komedie Le Sens de la Fête (2017) - MovieMeter.nl en La Baule-les-Pins (1990) - MovieMeter.nl zijn de moeite waard. R.I.P., veel te vroeg.

Voor beide films is de alternatieve titel C'est La Vie, net als zijn dood. Vreemd.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:45 uur

geplaatst: vandaag om 02:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.