- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Evolutie vs. creationisme
Evolutie vs. creationisme
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Het ging mij meer om de evolutietheorie die feitelijk nergens op gebaseerd is.
Probeer dan eerst eens iets van Darwin te lezen en begin met de Nederlandstalige versie van Darwin's Biologische Meesterwerken uit 1890. Maar ik denk dat het wel zes of zeven delen zijn.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Probeer dan eerst eens iets van Darwin te lezen en begin met de Nederlandstalige versie van Darwin's Biologische Meesterwerken uit 1890. Maar ik denk dat het wel zes of zeven delen zijn.
Misschien kun je feiten even kort samenvatten? 
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Als je iets over evolutie wilt te weten komen kan ik je het boek "De Zee" van Frank Schätzing aanraden.
Toch wel een complete uitleg over evolutie en het belangrijkst is dat deze schrijver het heel leesbaar op papier heeft gezet, dat is weleens anders bij andere boeken over dit onderwerp.
Ik heb in elk geval heel geboeid gelezen.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Waarom zou iets of iemand eerst iets maken en vervolgens laten evolueren, alsof de wereld een labaratorium is-concept?
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Waarom niet? Stel je voor dat we leven in een wereld die niet evolueert...
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Omdat God traditioneel wordt gezien als een goede God en een goede God zou nooit zo'n wreed en ellendig scheppingsproces gebruiken. Waarom zouden eerst miljoenen wezens voor ons moeten lijden.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Waarom zouden eerst miljoenen wezens voor ons moeten lijden.
Ja dat heb ik ook nooit gesnapt. In die zin kan je je daar inderdaad vragen bij stellen.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Misschien kun je feiten even kort samenvatten? 
Begin hiermee. Duurt een kleine vier minuten. 
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Omdat God traditioneel wordt gezien als een goede God en een goede God zou nooit zo'n wreed en ellendig scheppingsproces gebruiken. Waarom zouden eerst miljoenen wezens voor ons moeten lijden.
Als je je godsdienstles goed geleerd had weet je dat dit gekomen is samen met de erfzonde.
En voor mij persoonlijk staat er voor elk positief iets negatief. De Yin en Yang zeg maar.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Erfzonde
Plato vroeg zich af waarom we zelf schuld hebben uitgevonden en vervolgens zelf eronder gebukt gaan... Wel een aardige gedachte dunkt me.
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Als je je godsdienstles goed geleerd had weet je dat dit gekomen is samen met de erfzonde.
En voor mij persoonlijk staat er voor elk positief iets negatief. De Yin en Yang zeg maar.
Ja, en dat is toch moeilijk te rijmen met evolutie? De mens is er gekomen door een keiharde strijd om het bestaan in plaats van dat het kwaad er gekomen is door de mens.
Er zullen vast allemaal theologen zijn die het mooi kunnen rijmen, maar het is toch niet voor niets dat veel gelovigen er moeite mee hebben.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Ah, dankje. Ik geloof het.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Of laat het ons nog ruim opvatten: ieder mens heeft van nature iets kwaads in zich, is imperfect. Maar staat dat dan werkelijk in proportie tot bijvoorbeeld een meisje van 10 die ligt af te zien als een paard van kanker?? Ik geloof dat er 'iets' is, maar als er een God bestaat is het eigenlijk een wrede dictator die dringend aan banden moet gelegd worden. Er bestaat geen excuus voor het verschrikkelijke leed wat de mensen moeten ondergaan, ook al is niemand zondevrij.
Van Nunen
-
- 791 berichten
- 0 stemmen
Ik hou het het liefste bij wetenschap, godsdienst heeft nog nooit iets nuttigs te melden gehad.
Geloof is goed om de gelovigen rustig te houden..
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Ik besef dat dit soort discussies makkelijk een grens overgaan, maar hou het bij evolutie en creationisme, anders ga ik ingrijpen. Het is niet de bedoeling dat dit een algemene religieuze discussie wordt. Die zijn, net als politieke discussies niet toegestaan op de site.
Back on topic dus.
Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
Ontopic dan maar. Ouwe koe (p. 1), maar ik zag dat er geen bevredigend antwoord op was gegeven:
Dit vind ik typisch zo'n tenenkrommende kant van de wetenschap/filosofie: het zich bezighouden met volkomen nutteloze kwesties. OK, stel dat men er ooit eens achter komt hoe het allemaal is begonnen. Worden we daar dan gelukkiger van met z'n allen, schieten we er als mensheid iets mee óp?
Nee dus, het is iets van "goh, weten we dat ook weer" en al wat joods-christelijk/islamitisch/whatever is zwaait weer hevig geshockeerd met de heilige geschriftjes, dat was het dan.

Ooit aan gedacht dat dankzij de evolutietheorie de mens zich bewust zou kunnen worden van het feit dat het helemaal geen uitverkoren wezen is zoals de religies ons dat voorgeschreven hebben tot nu toe, waardoor een totale mentaliteitsverandering t.o.v. bijvoorbeeld de natuur op zou kunnen treden?
Copernicus, Galilei, Kepler, Newton, Darwin: ik zie geen verschil tussen hen qua invloed op het wereldbeeld der mensen.
Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
Ah, dankje. Ik geloof het.
En bij het eerstvolgende, 'overtuigende' creationistisch filmpje herzie je je mening weer?
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Ik besef dat dit soort discussies makkelijk een grens overgaan, maar hou het bij evolutie en creationisme, anders ga ik ingrijpen. Het is niet de bedoeling dat dit een algemene religieuze discussie wordt. Die zijn, net als politieke discussies niet toegestaan op de site.
Back on topic dus.
Kan je nooit vermijden. Het creatonisme heeft letterlijk alles te maken met godsdienst. Je kan bijna zeggen dat het godsdienst is. 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
De evolutietheorie kan misschien dan wel het ontstaan van de soorten verklaren. maar kan zij hiermee ook het (zelf)bewustzijn verklaren? Dat laatste interesseert mij namelijk veel meer.
En als ik het toch over dat zelfbewustzijn heb, dan is dit misschien om over na te denken;
Het gedicht waarmee de film "Der Himmel über Berlin" mee begint;
Warum bin ich ich und warum nicht du?
Warum bin ich hier und warum nicht dort?
m.a.v. De evolutietheorie kan het ontstaan van de soorten dan wel mooi verklaren, maar het kan niet mijn eigen bestaan verklaren als 'Wibro', hiermee verwijzende naar bovengenoemd gedicht.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
En bij het eerstvolgende, 'overtuigende' creationistisch filmpje herzie je je mening weer?
Nee, was sarcastisch.
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
De evolutietheorie kan misschien dan wel het ontstaan van de soorten verklaren. maar kan zij hiermee ook het (zelf)bewustzijn verklaren? Dat laatste interesseert mij namelijk veel meer.
En als ik het toch over dat zelfbewustzijn heb, dan is dit misschien om over na te denken;
Het gedicht waarmee de film "Der Himmel über Berlin" mee begint;
Warum bin ich ich und warum nicht du?
Warum bin ich hier und warum nicht dort?
m.a.v. De evolutietheorie kan het ontstaan van de soorten dan wel mooi verklaren, maar het kan niet mijn eigen bestaan verklaren als 'Wibro', hiermee verwijzende naar bovengenoemd gedicht.
Dat kan wel. Zelfbewustzijn heeft voordelen. Hoe het precies werkt weet men natuurlijk niet, maar dat wil niet zeggen dat we het nooit zullen weten.
Wij zijn overigens niet de enige dieren die zichzelf in spiegels kunnen herkennen. link
ChristinedeBie
-
- 30 berichten
- 26 stemmen
Ik denk dat dit een onderwerp is waar je over na kunt blijven denken. Zelf ben ik christelijk, maar er zijn natuurlijk altijd dingen die je nooit te weten zult komen. God schiep de aarde in zes dagen, maar in de Bijbel staat ook dat een dag voor ons, honderd jaar is voor God. Dus 6 dagen of 600 jaar? En trouwens, als wij zouden evolueren uit de apen (wat word gezegd). Zou het dan niet 'logisch' zijn als er half mensapen rondliepen, of mensen die 'beter' zijn als dat wij zijn? Maar nee, de evoluties lopen allemaal gelijk. Dus geen dingen die een paar jaar op ons achter of voor lopen.
En ja, ons zelfbewustzijn... Inderdaad iets om over na te denken. Er staat in de Bijbel dat we zijn geschapen naar God's beeld. Niet te verwarren met het beeld dat we bij elkaar zien (bv. man/vrouw) maar meer met het 'geestelijke' beeld. Dus zou ons zelfbewustzijn niet gewoon van God komen?
p.s. Ik moet nu ook denken aan een tekst over de oerknal die ik van een vriendin heb gehoord: "Er was niets, en dat is dan ook nog eens ontploft?"
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
IZelf ben ik christelijk, maar er zijn natuurlijk altijd dingen die je nooit te weten zult komen. God schiep de aarde in zes dagen, maar in de Bijbel staat ook dat een dag voor ons, honderd jaar is voor God. Dus 6 dagen of 600 jaar?
Kijk, ik ben ook gelovig, maar toch niet zo naïef om te geloven dat de wereld in zes dagen (geschapen is).
Als je ziet dat twee derden van de Amerikanen gelooft dat de schepping op zes dagen en minder dan 10.000 jaar terug heeft plaatsgevonden, dan denk ik wel eens: 'denken die mensen nog voor zichzelf'?
En daar tob ik ook al mijn hele leven over (niet letterlijk natuurlijk). Ik kan het gewoonweg niet vatten. 
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
@ChristinedeBie
Je hoeft alleen maar om je heen te kijken om te zien dat er al mensen zijn die anders zijn dan jij. Evolutie werkt trouwens niet naar een doel toe. Iets is loopt niet voor of achter.
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5739 stemmen
Ik vind het niet naïef om te geloven dat de aarde minder dan 10.000 jaar oud is. Ik vind het bewijs dat geologen daarvoor geven niet bijster overtuigend. De door geologen geleverde theorieën veranderen elke dag, dus ik neem het niet serieus. Wie weet is de aarde nog geen 2000 jaar oud. You never know
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Ik vind het niet naïef om te geloven dat de aarde minder dan 10.000 jaar oud is. Ik vind het bewijs dat geologen daarvoor geven niet bijster overtuigend. De door geologen geleverde theorieën veranderen elke dag, dus ik neem het niet serieus. Wie weet is de aarde nog geen 2000 jaar oud. You never know
Radiometrische dateringen hebben uitgewezen dat de Aarde ca. 4,57 miljard jaar geleden is ontstaan en het leven maximaal 1 miljard jaar later. 
Rick18
-
- 232 berichten
- 5295 stemmen
@ChristinedeBie
Je hoeft alleen maar om je heen te kijken om te zien dat er al mensen zijn die anders zijn dan jij. Evolutie werkt trouwens niet naar een doel toe. Iets is loopt niet voor of achter.
Idd bij evolutie gaat het erom dat diegene overleven die het beste in de situatie passen. Dat betekent niet automatisch dat de evolutie zich uit in groter, sterker, slimmer etc. Soms is het juist andersom
Kom op zeg. Je denkt toch niet dat een god al die fossielen en dino botten voor de grap heeft ingegraven 
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Wie weet is de aarde nog geen 2000 jaar oud. You never know
Misschien is de Aarde pas ontstaan toen jij geboren werd.
kos
-
- 46688 berichten
- 8845 stemmen
En trouwens, als wij zouden evolueren uit de apen (wat word gezegd). Zou het dan niet 'logisch' zijn als er half mensapen rondliepen, of mensen die 'beter' zijn als dat wij zijn? Maar nee, de evoluties lopen allemaal gelijk. Dus geen dingen die een paar jaar op ons achter of voor lopen.
.