• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.383 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.597 acteurs
  • 199.105 gebruikers
  • 9.378.051 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

starbright boy (moderator films)

• 22412 berichten
  • 5077 stemmen

gauke schreef:

Andere indicatie :

De laatste wereldkampioen was in 1985 en Olympisch kampioen in het rampjaar 1972.

Weer onzin: De laatste Nederlandse wereldkampioen was in 2017 toen Dumoulin de tijdrit won. En Olympisch kampioen in 1972 is totaal onvergelijkbaar omdat in die tijd daar nog geen beroepsrenners aan deel mochten nemen, dat was een amateurwedstrijd en bevatte dus niet de absolute wereldtop. Pas vanaf 1996 werd dat beroeps.

Echt de argumenten hier. Mijn hemel.

Splinters

• 2627 berichten
  • 1391 stemmen

starbright boy schreef:

In de laatste jaren hebben twee Nederlanders op het podium gestaan door tweede en derde te worden, in 2018 en 2019, dat is toch behoorlijk dichtbij. En nog dit jaar reed er een Nederlander een week in het geel.

Dat zijn wel gelijk alle podiumplaatsen die zijn bezet door nederlanders de laatste 30 jaar. Maar ok, ze zijn behaald. De nederlander die de afgelopen tour een week in het geel reed heeft trouwens nooit een serieuze kans gemaakt op de eindzege, dat weet jij ook wel.

Bovendien is de Tour een van de vele wedstrijden (de belangrijkste) , maar alleen mensen die niet veel om wielrennen geven lezen daar de status van het wielrennen in een land aan af. En ook landen die nog een stuk groter zijn als wielerland als Belgie en Frankrijk hebben al heel lang de Tour niet gewonnen. De afgelopen 10 tours gingen sowieso maar naar vier verschillende landen (UK, Italie, Colombia, Slovenie)

En alleen Dumoulin noemen en vergeten dat er ook wedstrijden zijn als de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix die minstens zoveel status hebben als de Giro en ook vrij recent door Nederlanders zijn gewonnen (in 2020 en 2014) duidt weer op iemand die echt geen flauw benul heeft van wielrennen.

Het klopt dat ik liever zelf sport dan dat ik naar sportende mensen kijk. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik niet kan inschatten welke aandacht of importantie een ronde krijgt/heeft? Sterker nog, misschien kan ik titels om deze reden beter op waarde schatten dan mensen die fanatiek het wielrennen volgen op tv.

Zoals gezegd fiets ik liever zelf dan dat ik kijk naar fietsende mensen. Ik lees daarentegen wel kranten en kijk nogal eens naar talkshows. Ik ken parijs-roubaix en de ronde van vlaanderen, maar ik lees en hoor daar nauwelijks over in de media. Dat is bij de giro en de tour wel anders, helemaal toen dumoulin in het roze reed. Voor de goede orde: het betreft nieuws dat ik niet speciaal zoek. Hoe verklaar je dat verschil als ze minstens zoveel status hebben?

gauke

• 9852 berichten
  • 13069 stemmen

starbright boy schreef:

(quote)

Weer onzin: De laatste Nederlandse wereldkampioen was in 2017 toen Dumoulin de tijdrit won. En Olympisch kampioen in 1972 is totaal onvergelijkbaar omdat in die tijd daar nog geen beroepsrenners aan deel mochten nemen, dat was een amateurwedstrijd en bevatte dus niet de absolute wereldtop. Pas vanaf 1996 werd dat beroeps.

Echt de argumenten hier. Mijn hemel.

Niet echt gemakkelijk voor je, zo te lezen, om een andere mening te horen. Maar dat zie je vaker bij mensen die overtuigd zijn van hun grote gelijk.

In de eerste plaats was Dumoulin voor mij één van de twee uitzonderingen. In de tweede plaats schreef ik over de wegwedstrijd.

Voor Dumoulin hoop ik dat het tijdrijden later geen deceptie wordt, want hij neemt een risico na er zo lang uit te zijn geweest.

• 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Splinters schreef:

(quote)

Dat zijn wel gelijk alle podiumplaatsen die zijn bezet door nederlanders de laatste 30 jaar. Maar ok, ze zijn behaald. De nederlander die de afgelopen tour een week in het geel reed heeft trouwens nooit een serieuze kans gemaakt op de eindzege, dat weet jij ook wel.

Tuurlijk weet ik dat en het was ook een beetje plagerig, maar jij had het over de trui pakken en niet over de eindzege. En dat dat de enige twee zijn de laatste 30 jaar klopt. Daarom vind ik gaukes oorspronkelijke statement ook zo onzinnig, omdat het over nu gaat. We zijn zeker niet altijd een van de betere landen geweest. Maar zitten nu juist in de nadagen van een bijzonder goede generatie. De Nederlandse resultaten waren in grote delen van de jaren 90 en jaren 00 een heel stuk minder. De periode dat Nederland ook echt goed scoorde was voor 1990 en in die tijd waren er veel minder landen waarin op hoog niveau gewielrend werd, En ook op termijn moet het nog maar blijken, zeker in grote rondes, daar heb ik vrij kort geleden nog over gepost hier Er is best een flinke kans dat we over vijf jaar in een veel mindere tijd zullen zitten.

Het klopt dat ik liever zelf sport dan dat ik naar sportende mensen kijk. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik niet kan inschatten welke aandacht of importantie een ronde krijgt/heeft? Sterker nog, misschien kan ik titels om deze reden beter op waarde schatten dan mensen die fanatiek het wielrennen volgen op tv.

Zoals gezegd fiets ik liever zelf dan dat ik kijk naar fietsende mensen. Ik lees daarentegen wel kranten en kijk nogal eens naar talkshows. Ik ken parijs-roubaix en de ronde van vlaanderen, maar ik lees en hoor daar nauwelijks over in de media. Dat is bij de giro en de tour wel anders, helemaal toen dumoulin in het roze reed. Voor de goede orde: het betreft nieuws dat ik niet speciaal zoek. Hoe verklaar je dat verschil als ze minstens zoveel status hebben?

Het enige wat ik daarover kan bedenken is dat de Giro drie weken duurt en de andere twee wedstrijden een dag. Zeker Parijs Roubaix is echt bekender dan de Giro en is in veel landen naast de Tour de enige wedstrijd die live op TV is. En tot in de jaren '90 was de Giro niet eens live in Nederland op TV en Nederlanders reden daar relatief weinig, Parijs-Roubaix was de eerste wedstrijd die live te zien was, nog voor de Tour. Het is in elk geval heel krom om winst daar en in Vlaanderen niet te zien als grote overwinningen, Dan beperk je de hele wielerkalender tot twee wedstrijden.

• 22412 berichten
  • 5077 stemmen

gauke schreef:

Niet echt gemakkelijk voor je, zo te lezen, om een andere mening te horen. Maar dat zie je vaker bij mensen die overtuigd zijn van hun grote gelijk.

In de eerste plaats was Dumoulin voor mij één van de twee uitzonderingen. In de tweede plaats schreef ik over de wegwedstrijd.

Voor Dumoulin hoop ik dat het tijdrijden later geen deceptie wordt, want hij neemt een risico na er zo lang uit te zijn geweest.

Er stond niet bij dat je het over de wegwedstrijd had. Je schreef wereldkampioen, En de meeste mensen (waaronder ik en Dumoulin zelf) verwachten niet dat Dumoulin de tijdrit wint. Hij is dit jaar hooguit outsider voor een medaille.

Onderhond

• 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Splinters schreef:

Ik lees daarentegen wel kranten en kijk nogal eens naar talkshows. Ik ken parijs-roubaix en de ronde van vlaanderen, maar ik lees en hoor daar nauwelijks over in de media.

Ehmmmm.

Best jammer dat ik niet veel van deze wegrit gezien heb, enkel de laatste 5km, en dan nog zonder geluid. Toen viel wel op dat Mollema net voor de sprint Pogacar kwam insluiten ... zat eigenlijk al te denken of het een Jumbo kameraad was die van Aert wat hand en spandiensten kwam verlenen dat Pogacar in te sluiten, maar niet dus.

Ondertussen wel al een samenvatting gezien en toch een erg knappe prestatie weer, als je ziet hoe hij standhoudt op een klim die eigenlijk te zwaar is voor hem en daarna nog een hoop gaten dichtknalt. Zonder ploegmaats zat er volgens mij ook niet meer in dan die tweede plaats.

Splinters

• 2627 berichten
  • 1391 stemmen

(quote)

Niet op reageren. Aan de hand van de berichten die ik van die jongen heb gelezen is hij eerder anti-sport. Lees maar terug hoe die tekeer ging toen olympische sporters voorrang gingen krijgen in de vaccinatie, ging hij even zeggen dat die mensen allemaal een uit de hand gelopen hobby beoefenden. Wil vooral moraalridder komen spelen maar veel kaas lijkt hij niet te hebben gegeven van sport in het algemeen.

Nee, dat zeg ik, niet gauke. Overigens bevestigen veel sporters zelf in de luxe positie te verkeren dat hun hobby hun werk is geworden.

Verder hadden de os nooit gehouden mogen worden. Zorpersoneel, leraren, agenten, enz, enz, enz. En wat doen wij? Wij geven vaccinatievoorrang aan sporters. Reden: commercieel belang. Ik zou mezelf niet in de spiegel aan kunnen kijken.

Onderhond

• 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Splinters schreef:

Reden: commercieel belang. Ik zou mezelf niet in de spiegel aan kunnen kijken.

Uiteraard een belangrijke reden, maar daarnaast is sport ook een ideaal middel om "mensen in hun kot te houden".

Een leraar begeestert hooguit een klasje, een topwielrenner honderduizenden.

gauke

• 9852 berichten
  • 13069 stemmen

(quote)

Niet op reageren. Aan de hand van de berichten die ik van die jongen heb gelezen is hij eerder anti-sport. Lees maar terug hoe die tekeer ging toen olympische sporters voorrang gingen krijgen in de vaccinatie, ging hij even zeggen dat die mensen allemaal een uit de hand gelopen hobby beoefenden. Wil vooral moraalridder komen spelen maar veel kaas lijkt hij niet te hebben gegeven van sport in het algemeen.

Ik denk dat je in de war bent met iemand anders:

ik heb hier niet iets geschreven over sporters die voorrang kregen bij vaccinatie (ik vind dat zelfs terecht) en verder weet ik misschien meer van sport dan je denkt.

Splinters

• 2627 berichten
  • 1391 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Uiteraard een belangrijke reden, maar daarnaast is sport ook een ideaal middel om "mensen in hun kot te houden".

Een leraar begeestert hooguit een klasje, een topwielrenner honderduizenden.

Anderzijds leidt sport nogal eens tot samenscholingen waarbij mensen werkelijk alles doen behalve in hun kot blijven.

Al begrijp ik wat je zegt.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Sorry voor de verwarring gauke, ik had de verkeerde post gequote. Nu blijf ik wel bij mijn mening dat Splinters zich hier vooral interessant wil maken. Het zijn volgens mij niet de sporters die feestjes hebben zitten te houden en coronaregels flagrant aan hun laars hebben gelapt. En over het helemaal annuleren van de OS wel Japan wilde dat niet doen, ze wilden het zelfs nog vorig jaar laten doorgaan met enkele maanden uitstel. Ze dachten dat ze het virus wel zelf onder controle krijgen zonder vaccinatie. Gevolg hele trage vaccinatie en veel besmettingen. En nu is er een groot deel aan het mopperen dat de Spelen dan toch doorgaan. Sorry maar dat is dan toch wel de fout van Japan dat ze wat laks en eigenzinnig zijn geweest. Ik vind niet dat de sporters die zich daar jaren op hebben voorbereid daar nu de dupe van moeten worden door de naltigheid van het organiserende land.

Onderhond

• 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Splinters schreef:

Anderzijds leidt sport nogal eens tot samenscholingen waarbij mensen werkelijk alles doen behalve in hun kot blijven.

Da's terechte kritiek op het EK voetbal. Niet echt op de OS.

gauke

• 9852 berichten
  • 13069 stemmen

alexspyforever schreef:

Sorry voor de verwarring gauke, ik had de verkeerde post gequote. Nu blijf ik wel bij mijn mening dat Splinters zich hier vooral interessant wil maken. Het zijn volgens mij niet de sporters die feestjes hebben zitten te houden en coronaregels flagrant aan hun laars hebben gelapt. En over het helemaal annuleren van de OS wel Japan wilde dat niet doen, ze wilden het zelfs nog vorig jaar laten doorgaan met enkele maanden uitstel. Ze dachten dat ze het virus wel zelf onder controle krijgen zonder vaccinatie. Gevolg hele trage vaccinatie en veel besmettingen. En nu is er een groot deel aan het mopperen dat de Spelen dan toch doorgaan. Sorry maar dat is dan toch wel de fout van Japan dat ze wat laks en eigenzinnig zijn geweest. Ik vind niet dat de sporters die zich daar jaren op hebben voorbereid daar nu de dupe van moeten worden door de naltigheid van het organiserende land.

Dank je wel

Ik hoop dat het verder meevalt met de sporters die geïnfecteerd zijn/worden.

Wat er op die vlucht gebeurd is........ Of er zat wat in het vliegtuig zelf of niet iedereen was goed getest.

Splinters

• 2627 berichten
  • 1391 stemmen

gauke schreef:

(quote)

Dank je wel

Ik hoop dat het verder meevalt met de sporters die geïnfecteerd zijn/worden.

Wat er op die vlucht gebeurd is........ Of er zat wat in het vliegtuig zelf of niet iedereen was goed getest.

Ze zijn gevaccineerd. Als gevolg daarvan zal het gros geen symptomen vertonen. Een aantal allicht lichte klachten.

Uitsluiting van de os, daar zit voor hen de pijn.

mister blonde

• 12698 berichten
  • 5832 stemmen

Tjeezus fucking christ. Nu weten we het wel zeg. Uit alles blijkt sowieso dat je de ballen verstand van sport hebt. Kun je niet weer gewoon het weer gaan recenseren?

gauke

• 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Splinters schreef:

(quote)

Ze zijn gevaccineerd. Als gevolg daarvan zal het gros geen symptomen vertonen. Een aantal allicht lichte klachten.

Uitsluiting van de os, daar zit voor hen de pijn.

Ik doel op de uitsluiting!

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Da's terechte kritiek op het EK voetbal. Niet echt op de OS.

Jij kent zeker de gigantische judo, waterpolo en kogelstootfeestjes in ons land niet...

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Beste halve finale pot tussen Van Gerwen en Wright zeg. Die laatste gooit echt krankzinnig (113 gemiddeld!) maar van Gerwen komt elke keer weer goed terug. Benieuwd of hij ook nog echt gelijk kan gaan komen.

Splinters

• 2627 berichten
  • 1391 stemmen

mister blonde schreef:

Tjeezus fucking christ. Nu weten we het wel zeg. Uit alles blijkt sowieso dat je de ballen verstand van sport hebt. Kun je niet weer gewoon het weer gaan recenseren?

Kan er inderdaad geen bal van. Heb jij daar last van?

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Ik ben natuurlijk geen Nederlander, maar is het ook niet gewoon zo dat wielrennen niet dé sport bij uitstek is in Nederland? Is het dat overigens ooit wel geweest? Ik denk dan bijvoorbeeld aan de gloriejaren van Zoetemelk, Kuiper en Janssen … (oprechte vraag overigens).

Wielrennen zit België en zelfs dan nog eerder Vlaanderen in het DNA en staat naast of zelfs boven voetbal. Een slechte decennium zonder vedetten zal daar erg weinig aan veranderen. De interesse is er niet alleen voor de grote evenementen in maart en april, maar gewoon voor álles, zelfs op jeugd- en amateurniveau. In Nederland lijkt dit naast voetbal schaatsen te zijn? (Of ben ik nu te cliché bezig? Eveneens een oprechte vraag). Al is ook wielrennen in Nederland een blijver, dat is wel duidelijk, maar niet zo gek als in Vlaanderen of Italië denk ik dan.

Uiteraard bepalen successen én de extra aandacht in de media de populariteit. Soms wordt dit ook extra (kunstmatig) gestimuleerd. Denk maar aan het hockey in België dat sinds een jaar of 5 echt een publieke boost heeft gekregen door de evolutie van de Lions de laatste tien jaar (al is het voor de aandacht in de nationale competitie maar pover gesteld).

Het is ook niet omdat we 15 jaar geleden plots Clijsters / Hénin hadden dat we opeens een tennisnatie zijn of waren. Dat is vandaag de dag wel duidelijk. Met Elise Mertens en Goffin zitten we nu op hetzelfde en normale elan van destijds Appelmans, Monami, Rochus, Malisse en Dewulf.

Wielrennen is ook lang een gesloten West-Europese sport geweest. Nu is dat wat mondialer, maar buiten wat nieuwere landen/enkelingen in én buiten Europa blijft het toch moeilijk om elders een voet aan de grond te krijgen en vooral te houden. Om eerlijk te zijn ben ik niet zo’n fan van dat kunstmatig en vooral commercieel gedoe in de golfstaten, China en Turkije. Aan de andere kant denk ik wel dat het ook nódig is, maar als pure nostalgische wielerfan, neen, niet echt.

eRCee

• 13443 berichten
  • 1978 stemmen

In Nederland is de sport die niet genoemd mag worden duidelijk alleenheerser qua belangstelling en ook televisie-aandacht. Bij mijn weten is dat altijd zo geweest (vanaf halverwege de 20e eeuw dan).

Daarachter is het een redelijk gelijk speelveld tussen een aantal sporten, zoals wielrennen, darts, schaatsen en formule 1. Waarbij schaatsen volgens mij dan nog de minst populaire is van dit viertal, maar kan me vergissen.

Nog weer iets daarachter komt dan de rest (hockey, tennis, honkbal, atletiek, turnen, paardensport, volleybal, judo, zwemmen enz.).

Tenminste, dat is mijn indruk.

Ik denk dat Nederland in de breedte in heel veel sporten meespeelt en dat zorgt wellicht ook een beetje voor versplintering. Het is zeker zo dat wielrennen in Vlaanderen veel en veel groter is dan in Nederland.

• 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Ik denk dat schaatsen nummer 2 is en dan de rest pas komt eigenlijk. Darts is minder groot dan het ooit was en Fomule 1 is groter dan ooit door Max Verstappen. Wielrennen is qua populairiteit stabiel.

Belgie is wielergek zoals geen ander land. Zelfs cyclocross of veldrijden wordt daar heel veel live uitgezonden. Hier is dat vaak hooguit een samenvatting en dan eigenlijk nog vooral als Van Der Poel meedoet. Vuelta is hier live in het weekend, in Belgie elke dag. Semi klassiekers zijn bijna allemaal op TV, in Nederland ongeveer de 10 grootste eendagswedstrijden en dat is het wel, "De koers"zit in Belgie echt in het bloed en ook lagere niveaus leven veel meer dan hier. Belgisch vrouwenwielrennen ligt dan weer flink onder het niveau van Nederland. Ik heb nooit echt begrepen hoe dat komt, want dat is al decennia zo. De druk op wielrenners kan hier best groot zijn, maar ook dat is Vlaanderen nog wel een graatje erger, soms met trieste gevolgen (Frank Vandenbroucke).

Het gewicht van de dameswegwedstrijd ligt erg op de Nederlanders (niet zonder reden, we winnen meer wel dan niet) en ik begin te vrezen dat de voorsprong van de drie kleine namen die nu vooruitliggen wel heel erg groot is. Het zou wel een aderlating zijn als ze dat groepje niet terugpakken. Dat zou geen reclame zijn voor de sport zijn. Ook niet voor fietsen zonder oortjes trouwens.

• 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Goud gaat naar Oostenrijk denk ik. Wie dat had gegokt bij een Brits gokkantoor haalt bizar veel winst binnen. We lijken hier echt een medaille te verliezen. Lelijke wedstrijd ook wel.

IH88

• 9734 berichten
  • 3186 stemmen

Verschrikkelijke wedstrijd inderdaad. Ligt ook aan het parcours. Hadden gewoon veel meer klimmetjes in moeten zitten. Ik snap trouwens helemaal niets van de tactiek van de vier dames. Gister werd nog gezegd dat dit bij uitstek een parcours is voor een lange ontsnapping. Dan zorg je toch dat er iemand meezit. Nu ook totaal geen bezieling of samenwerking. Lijken wel voor verschillende landen uit te komen.

stephan-0115

• 1358 berichten
  • 2205 stemmen

starbright boy schreef:

Goud gaat naar Oostenrijk denk ik. Wie dat had gegokt bij een Brits gokkantoor haalt bizar veel winst binnen. We lijken hier echt een medaille te verliezen. Lelijke wedstrijd ook wel.

Nee dit is heerlijk. Telkens dat je denkt dat het niet slechter kan, blijkt het toch te kunnen. Van Vleuten neemt de Movistar tactiek mee naar NL. Movistar in een oranje jasje. Benieuwd naar de reacties.

stephan-0115

• 1358 berichten
  • 2205 stemmen

Hiermee doe ik Movistar te kort, die zijn tactisch nog beter..

• 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Nou ja, tactiek is al niet meer mogelijk als je drie renners 11 minuten geeft en pas begint met achtervolgen als er nog een kilometer of 70 over is. Dan is alles daarna zinloos, welke tactiek dan ook. Dus daarom is alles nogal saai, als het al veel te laat is om nog iets goed te doen is alles stompzinnige tactiek. Dan had ik liever gehad dat er nog echt wat foute keuzes waren gemaakt als er nog goede mogelijkheden waren geweest. Dat was boeiender geweest. Ook de Italianen en de Amerikanen, normaal de landen achter Nederland hebben er niets van gebakken.

IH88

• 9734 berichten
  • 3186 stemmen

Qua belangstelling is het trouwens voetbal en schaatsen en daarna een hele tijd niets. Formule 1 tel ik niet mee want dat gaat om een persoon, niet de sport. Haal Max weg en de kijkcijfers zullen verdampen. Wielrennen is denk ik dan nog populairder.

Ben trouwens benieuwd hoe populair Formule 1 blijft als Ziggo het volgend jaar niet meer uitzendt. Gaan al die Verstappen fans mee? Of vonden ze de sport alleen leuk omdat het gratis was? Ben benieuwd.

IH88

• 9734 berichten
  • 3186 stemmen

starbright boy schreef:

Nou ja, tactiek is al niet meer mogelijk als je drie renners 11 minuten geeft en pas begint met achtervolgen als er nog een kilometer of 70 over is. Dan is alles daarna zinloos, welke tactiek dan ook. Dus daarom is alles nogal saai, als het al veel te laat is om nog iets goed te doen is alles stompzinnige tactiek. Dan had ik liever gehad dat er nog echt wat foute keuzes waren gemaakt. Dat was boeiender geweest. Ook de Italianen en de Amerikanen, normaal de landen achter Nederland hebben er niets van gebakken.

De Italianen en Amerikanen kijken naar Nederland, dat snap ik wel. Want als zij er alles aan doen om ze terug te halen worden ze de vernieling in gereden door de Nederlandse dames. Maar die vier hebben het echt laten liggen. Geen bezieling, geen samenwerking, geen energie lijkt het wel. Helemaal niets.

eRCee

• 13443 berichten
  • 1978 stemmen

IH88 schreef:

Qua belangstelling is het trouwens voetbal en schaatsen en daarna een hele tijd niets. Formule 1 tel ik niet mee want dat gaat om een persoon, niet de sport. Haal Max weg en de kijkcijfers zullen verdampen. Wielrennen is denk ik dan nog populairder.

Denk dat je die sport dan onderschat. Ken zat mensen die al jaren Formule 1 kijken, in de jaren '90 ook al.

Ik vraag me af of schaatsen echt zo groot is als jullie doen uitschijnen. Zijn daar cijfers van?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.