- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Onderhond
-
- 87687 berichten
- 13053 stemmen
Verrek ja, Van Avermaet is regerend Olympisch kampioen. Als het een Nederlander zou zijn zou ik het ook wel weten, maar gisteren kon ik echt niet bedenken wie in 2016 de OS wegwedstrijd heeft gewonnen.
Dan heb je toch niet goed opgelet tijdens de Tour, je kan er bij Van Avertmaet toch echt niet naastkijken. 
https://images.vrt.be/w1280hx/2020/09/21/a3cbcac3-fc01-11ea-aae0-02b7b76bf47f.jpg
Graaf Machine
-
- 10132 berichten
- 1533 stemmen
Ik heb de Tour inderdaad met een half oog gevolgd, maar op die foto zie ik ook alleen een gouden bril. Daarbij zou ik niet zo direct aan de OS denken. En hippe brillen hebben die wielrenners tegenwoordig allemaal.
Joy4ever
-
- 4654 berichten
- 1876 stemmen
Verrek ja, Van Avermaet is regerend Olympisch kampioen. Als het een Nederlander zou zijn zou ik het ook wel weten, maar gisteren kon ik echt niet bedenken wie in 2016 de OS wegwedstrijd heeft gewonnen. Nu kan ik dat van 2012, 2008 en 2004 etc. ook niet zo uit mijn hoofd oplepelen.
Ik weet alleen dat mijn all time favoriete renner Bettini een keer gewonnen heeft maar ik weet ook niet welke editie.
edit: 2004
starbright boy (moderator films)
-
- 22599 berichten
- 5249 stemmen
Degene die ik me het beste herinner (for all the wrong reasons) is 2012, toen Vinokourov (die ongeveer einde carriere was) nogal duidelijk aan het onderhandelen was met Uran voor de winst.
De olympische spelen hadden lang een achterstand op de bekende wedstrijden. Vroeger starten namelijk alleen amateurs. Pas in 1996 is dat anders geworden. Daarvoor wonnen altijd jonge beloften de medailles die soms wel (Hennie Kuiper) en soms niet (Alexi Grewal) droorbraken. En in die tijd kwam de individuele tijdrit ook pas terug op het programma. Ik vind dat je merkt dat het steeds meer een ding is in het wielrennen en het wordt steeds vaker een hoofddoel van het seizoen voor wielrenners.
Het heeft ook met de tijd in het jaar te maken dat de olympische wegwedstrijd gehouden wordt natuurlijk, dat is soms meteen na de Tour, maar soms ook (Sydney 2000) pas in september. Volgend jaar is de wegwedstrijd gepland voor 24 juli en is de tour daarom vervroegd om een week daarvoor te eindigen.
Dan is er nog de zwaarte van het parcours, dat wisselt, maar vaak willen ze op de olympische spelen ook aan aantrekkelijke wedstrijd lijken ze steeds meer voor een zwaardere wedstrijd te gaan en de favorieten daarvoor overlappen nogal eens met die in de Tour. Ik denk dat Dumoulin bijvoorbeeld volgend jaar de Tour waarschijnlijk ook skipt. In 2016 werd hij met gebroken pols tweede in de tijdrit, waarschijnlijk heeft die pols hem de overwinning gekost. Die liep hij op in de Tour die hij eerst niet zou rijden, maar omdat hij viel in de Giro liet Dumoulin zich toch overhalen. Dat risico zal hij willen vermijden.
-
- 22599 berichten
- 5249 stemmen
En hoe denkt iedereen hierover?
Vier parcoursadviezen voor een aantrekkelijke Tour de France - HET IS KOERS! - hetiskoers.nl
stfuympos
-
- 13369 berichten
- 732 stemmen
Pogacar Evenepoel Bernal yam yam
Onderhond
-
- 87687 berichten
- 13053 stemmen
En hoe denkt iedereen hierover?
Vier parcoursadviezen voor een aantrekkelijke Tour de France - HET IS KOERS! - hetiskoers.nl
Ik begrijp de roep naar meer tijdritkilometers. Met renners als van Aert en Evenepoel die opkomen klinkt het ook wel aanlokkelijk.
Toch begrijp ik ook wel waarom ze afgebouwd hebben. Te lang is de Tour gedomineerd geweest door uitzonderlijke tijdrijders (ik herinner mij de vreselijke periode Indurian) die dan bergop niks anders deden dan aanklampen. Zeker met een lange tijdrit in de eerste week is de hele Tour al gereden. Terug naar die tijd lijkt me niet geweldig (behalve dan als het een Belgische renner zou zijn) 
Graaf Machine
-
- 10132 berichten
- 1533 stemmen
happie
-
- 6261 berichten
- 426 stemmen
Man man.... waar hij zin in heeft. Zeker zin in nog een afscheidsceremonie.
Dan moet hij eerst een tourkaart zien te bemachtigen in een setting waar hij nooit zin in heeft en minder goed presteert.
AGE-411
-
- 10343 berichten
- 751 stemmen
Zilveren Medaille voor Van Aert op het WK tijdrijden.
Opvallend: Op het tussenpunt was hij 0:46 trager dan Ganna. Bij de finish was dat nog maar 0:26. Hij heeft dus 20 seconden goed gemaakt op de winnaar op 16,8 km!
Toch wel spijtig dat Evenepoel er niet was. Hij is de enige die Ganna dit jaar kon kloppen (Tijdrit in de ronde van San Juan)
Joy4ever
-
- 4654 berichten
- 1876 stemmen
Straffe overwinning van Alaphilippe hoor. Van Aert ging tenonder aan zijn eigen succes.
Pecore
-
- 927 berichten
- 1705 stemmen
Wel een beetje jammer dat Roglic niet even mee ging trappen voor Van Aert.
AGE-411
-
- 10343 berichten
- 751 stemmen
Van Aert is de eerste sinds Indurain in 1995 die zowel op het podium staat bij de wegrit als bij de tijdrit.
alexspyforever
-
- 21566 berichten
- 2328 stemmen
De wegrit bij de mannen had wel iets weg van een Tourrit, werd pas een beetje spannend naar het einde toe. Ik vond die van de dames toch interessanter.
Pecore
-
- 927 berichten
- 1705 stemmen
Onwijs spannende laatste etappe in de Binckbank, een waar huzarenstukje van Van der Poel. Laat die klassiekers maar komen.
mjk87 (moderator films)
-
- 14824 berichten
- 4654 stemmen
Er komt een mijlpaal zondag: of Nadal wint Grand Slam #20, of Djokovic is de eerste in de open era die alle Grand Slams minstens twee keer heeft gewonnen.
eRCee
-
- 13453 berichten
- 1982 stemmen
13 keer Roland Garros winnen. In al die jaren maar 2 verliespartijen op het gravel van Parijs. F*cking ongelofelijk.
mjk87 (moderator films)
-
- 14824 berichten
- 4654 stemmen
Kruiswijk en heel Mitchelton-SCOTT uit de Giro:(
FritsiFrits
-
- 10 berichten
- 0 stemmen
Het zou me niks verbazen als Sagan op de rustdag Gent-Wevelgem heeft teruggekeken en daar inspiratie heeft uitgehaald. Ik kan me herinneren dat jaren geleden, misschien zelfs in dezelfde koers, Sagan hetzelfde overkwam als Van Aert, en er toentertijd iets geknapt was bij 'm in de zin van koersplezier. Nu hij Van Aert en Van der Poel zo zag worstelen in de koers, kreeg hij vast de geest van nu ga ik weer koersen (en winnen) zoals vanouds, en zoals alleen Van der Poel dat ook kan. Hele mooie overwinning van Sagan.
-
- 22599 berichten
- 5249 stemmen
En Van der Poel die de Ronde van Vlaanderen wint na een droomsprint met Wout van Aert en Kelderman die bijna iedereen op achterstand rijd en nu wel heel dicht bij het roze staat. Nederland heeft slechtere wielerdagen gehad.
otherfool
-
- 18541 berichten
- 3404 stemmen
Wi(e)lco 'de Bever' Keldermerckx op een zucht van het roze... man, wat is het hem gegund 
Graaf Machine
-
- 10132 berichten
- 1533 stemmen
Keldermannetje krijgt het niet kado. Nog drie dagen te gaan en drie renners binnen de 15 seconden.
stephan-0115
-
- 1359 berichten
- 2302 stemmen
Hoewel het absolute, heroïsche sluitstuk van de Giro ontbreekt en we er in principe een gedrocht voor terug krijgen is er één renner in de top van het klassement die hier heel blij mee is: Kelderman. Met het originele parcours had hij het roze waarschijnlijk kunnen vergeten, nu maakt hij veel meer kans.
Natuurlijk, hij maakt kans op een monumentale inzinking maar eerlijk gezegd ga ik daar niet vanuit. Daar is de klim naar Sestriere te veel een loper voor en zo slecht deed hij het donderdag niet (niet te vergeten, helemaal alleen en zoveel verloor hij niet op de Stelvio). En ik ga er niet van uit dat Hart all-in gaat op de eerste klim naar Sestriere, en eerlijk gezegd ook niet op de 2e klim. En Hindley zal niet mogen aanvallen daar. Daar zijn de tijdsverschillen te klein voor. Ik denk dat het wat de top-3 betreft het op de laatste keer Sestriere aankomt en dat alleen Bilbao eventueel eerder gaat aanvallen. En omdat Sestriere een relatief 'makkelijke' klim is, zal Kelderman de tijdsverschillen wel beperkt houden denk ik. Om het a la Dumoulin af te maken in de tijdrit.
Wat dat betreft is de vergelijkenis met 2017 treffen. Beide vallen op het laatste moment van de ronde stil, maar kunnen bouwen op een sterke tijdrit om toch de Giro te winnen. En allebei in Milaan. Wordt spannend.
eRCee
-
- 13453 berichten
- 1982 stemmen
Toch was de winst van Dumoulin niet alleen overtuigender maar ook veel glansrijker.
stephan-0115
-
- 1359 berichten
- 2302 stemmen
Eens. Vooral door zijn dubbele etappeoverwinning, het redden van het roze na het poepincident, de ruzie met Quintana en Nibali, het kraken en verliezen van het roze op Piancavallo, het zinderende secondespel op weg naar Asiago en het terugpakken van het roze op de laatste dag nadat hij tot dan toe buiten het podium stond. En het was een veel beter deelnemersveld, want laten we wel zijn: er staan amper toppers aan de start dit jaar. Maar toch zal het niet gestolen zijn als Kelderman wint. Noch als Hindley wint, noch als Hart wint, noch als Bilbao op memorabele wijze het roze pakt (heeft ook een goede tijdrit!). Bilbao is zeker nog niet kansloos als de top-3 naar elkaar gaat kijken vandaag.
Maar de Giro van 2017 zal als grote ronde niet snel meer geëvenaard worden. Wat een ronde!
Onderhond
-
- 87687 berichten
- 13053 stemmen
Deze Giro is ook een beetje onthoofd. Het is geweldig om te winnen natuurlijk, maar vraag me af of die overwinning ooit als echt volwaardig zal gezien worden. Met hele ploegen die wegvielen, kopmannen die in het begin al moesten afhaken. Kelderman die ook tegen mannen van de tweede lijn (Almeida was eigenlijk maar een knecht) de grootste moeite had om het roze in z'n greep te krijgen.
Best jammer want de koers zelf was best weer attractief.
AGE-411
-
- 10343 berichten
- 751 stemmen
Enkele maanden geleden was men hier kritisch over de winstkansen van Remco Evenepoel in de giro. Ikzelf vond het ook weinig waarschijnlijk dat hij kon winnen, maar als ik het huidige podium zie, dan denk ik dat winst er misschien wel in zat.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.