• 17.189 nieuwsartikelen
  • 182.011 films
  • 12.557 series
  • 34.722 seizoenen
  • 655.109 acteurs
  • 200.356 gebruikers
  • 9.458.584 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

AGE-411

• 10343 berichten
  • 751 stemmen

Graaf Machine schreef:

Ik heb eigenlijk gewoon het hele juli-zomervakantie-tourgevoel gemist. De Tour was verder inderdaad net zo saai als meestal. Dan verheug je je er van te voren op, en meer dan negen van de tien keer eindigt het teleurstellend.

Nou ja, volgend jaar beter dan maar.

Ik volgde op jeugdige leeftijd altijd de tour.

Vanaf 2011 tot 2016 was dat ook geen probleem: ik werkte van 4u30 tot 12u30. Dan kon ik altijd een uurtje slapen en dan de koers volgen.

Vanaf de zomer in 2017 kon ik dat niet meer. Promotie gemaakt en op het werk aanwezig van 9u30 tot 17u30. Ik moest altijd uitgesteld kijken.

Maar aangezien ik mijn verlof altijd begin-midden september neem kan ik terug als vanouds een hele middag in de zetel hangen. Door de corona-toestand gaan we ook niet op vakantie.

Onderhond schreef:

Toch vind ik het de laatste paar ritten wat storend dat er tijdens interessante momenten teveel gesprongen wordt naar fragmentjes van eerdere koersen, interviews aan de start, live interviews op de motor. Ik begrijp dat het lange afleveringen zijn om te vullen, maar doe dat dan tijdens de wat saaiere momenten en hou je altijd klaar om af te breken.

Die fragmentjes uit de oude doos zijn inderdaad storend. Dat men eens één of twee bijzondere fragmenten toont uit het verleden, tot daar aan toe. Maar in sommige ritten kregen we tot 10 keer een stukje ui het archief.

Misschien heeft dat te maken met het lage aantal interviews aan de start, die voor mij wel een meerwaarde hebben. Door corona zijn de renners en ploegleiders niet echt aanspreekbaar waardoor het hooguit over 1 a 2 interviews per dag gaat.

Renaat op de motor kan soms wel iets interessant vertellen - zoals deze namiddag bij Voeckler. Maar soms gaan ze gewoon even naar Renaat op de motor om te vragen waar hij zit, en wat voor weer het daar is.

Positief aan deze tour is dat om bijna elke etappe fel gestreden is. Niet veel van die ritten van 200km waar 5 man weg rijdt bij de start, en mooi gegrepen worden op 10km van de streep.

Da's dan vooral de verdienste van de ploeg van Sagan.

Onderhond

• 87687 berichten
  • 13053 stemmen

AGE-411 schreef:

Die fragmentjes uit de oude doos zijn inderdaad storend. Dat men eens één of twee bijzondere fragmenten toont uit het verleden, tot daar aan toe. Maar in sommige ritten kregen we tot 10 keer een stukje ui het archief.

Misschien heeft dat te maken met het lage aantal interviews aan de start, die voor mij wel een meerwaarde hebben. Door corona zijn de renners en ploegleiders niet echt aanspreekbaar waardoor het hooguit over 1 a 2 interviews per dag gaat.

Renaat op de motor kan soms wel iets interessant vertellen - zoals deze namiddag bij Voeckler. Maar soms gaan ze gewoon even naar Renaat op de motor om te vragen waar hij zit, en wat voor weer het daar is.

Gezien de steeds langer wordende uitzendingen (en vaak strakke controle vanuit het peleton) begrijp ik die nood aan vulling ook wel. Op zich is het ook niet storend wanneer de koers lam ligt, maar op het moment dat er wat gebeurt moet je gewoon meteen kunnen kappen en inpikken.

stephan-0115

• 1359 berichten
  • 2302 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)
Waarom zou één van die ploegen, behalve UAE, moeite doen om Roglic uit het geel te rijden ten faveure van Pogocar? Pogocar is al een tijdje de man die Roglic had kunnen kloppen, en die heeft het geprobeerd.

Omdat Jumbo-Visma het sterkste collectief heeft. Individueel kraak je Jumbo-Visma niet, met een collectieve coup wellicht wel. Als Roglic uit het klassement ligt, kun je Pogacar vol bestoken. Die kun je wellicht wel individueel kraken doordat hij geen ploegmaats heeft om het voor hem op te lossen. Als Pogacar continu moet reageren en anticiperen is de kans een stuk groter dat hij kraakt. Vandaar.

Maar goed, draai het ook eens om. Astana heeft 2 mooie ritzeges (Lutsenko en M.Á. López) en het podium, maar ploegen als Bahrain, Movistar hebben helemaal niets en praktisch ook niets geprobeerd.

stephan-0115

• 1359 berichten
  • 2302 stemmen

En dan toch..... Pogacar, WAT EEN HELD. Geweldig. Verdiende winnaar.

Serpicos

• 1155 berichten
  • 4321 stemmen

Graaf Machine schreef:

Ik heb eigenlijk gewoon het hele juli-zomervakantie-tourgevoel gemist. De Tour was verder inderdaad net zo saai als meestal. Dan verheug je je er van te voren op, en meer dan negen van de tien keer eindigt het teleurstellend.

Als deze mooie tour je niet heeft warmgemaakt, zal je nog lang kunnen wachten. Wat een emotie, dag in dag uit.

Graaf Machine

• 10132 berichten
  • 1533 stemmen

Graaf Machine schreef:

Haha, gelukkig word ik gelogenstraft. Een grandioze legendarische Tourdag vandaag. Zo moet het, zo wil ik het zien. Fantastisch gedaan. Pogacar gaat de Tour winnen op een leeftijd van 21 jaar en 365 dagen oud.

AGE-411

• 10343 berichten
  • 751 stemmen

WTF did we just watched?

Graaf Machine

• 10132 berichten
  • 1533 stemmen

Serpicos schreef:

(quote)

Als deze mooie tour je niet heeft warmgemaakt,

Tot vandaag vond ik het niet zo'n mooie Tour.

mjk87 (moderator films)

• 14824 berichten
  • 4654 stemmen

Mag ik nog stellen dat ik het niet helemaal geloof dat iemand zo veel sneller rijdt?

mjk87 (moderator films)

• 14824 berichten
  • 4654 stemmen

En deze geweldige quote van Finkers nog even:

Sport.

De Sloveense wielrenner Primoz Roglic is gepasseerd in het klassement maar behoudt de gele leiderstrui.

Weliswaar heeft hij 2 minuten verloren, maar hij behoudt de gele leiderstrui.

Er is met hem gepraat, men heeft geprobeerd hem ervan te overtuigen dat het niet eerlijk is.

Maar Roglic behoudt de gele leiderstrui.

alexspyforever

• 21566 berichten
  • 2328 stemmen

De Belgische sportjournalisten waren het over eens, als Roglic de tour wint is dat voor het grooste deel te danken aan zijn ploeg. Men zei niet Roglic maar Jumbo Visma wint de Tour.

Het leuke aan een klimtijdrit is dat het een strijd man tegen man is en het niet meer uitmaakt hoe sterk de ploeg rondom je is.

Geel, wit en bolletjestrui en volgens mij staat ie ook nog redelijk goed in het puntenklassement en dat heeft hij voor het grootste deel alleen geklaard. Wat een fenomeen!

Graaf Machine

• 10132 berichten
  • 1533 stemmen

mjk87 schreef:

Mag ik nog stellen dat ik het niet helemaal geloof dat iemand zo veel sneller rijdt?

Dat mag, maar die dingen gebeuren toch.

1992: Indurain wint een tijdrit van 65 kilometer in 1uur en 19 minuten. De nummer twee wordt op 3 minuten gereden.

1989: Lemond wint de beroemde tijdrit in Parijs binnen de 27 minuten. Thierry Marie raakt in dat krappe halfuurtje al 33 seconden kwijt en Fignon eindigt als 3e op 58 seconden.

Die verschillen zijn toch redelijk vergelijkbaar, en deze twee kende ik nog, zullen wel meer staaltjes zijn.

GoodOldJack

• 1339 berichten
  • 4658 stemmen

Geef hem toch gewoon het voordeel van de twijfel, een kerel van 21 wint net, op toch onverwachte en durf ik zeggen zelfs heroïsche manier, die zou geen enkele dopingbeschuldiging moeten kunnen lezen, alleen al maar voor het geval dat hij clean rijdt (wat ik wel geloof). Kan je het je voorstellen dat je clean rijdt je drie weken afziet, de tour (aka de meest gevolgde wielerwedstrijd ter wereld) wint en je dan constant moet antwoorden op twijfels, insinuaties, ... . Die op weinig gebaseerd zijn, allerminst op bewijs in ieder geval.

Enfin los daarvan, wat een ontknoping, wat een spanning, onwaarschijnlijk.

AGE-411

• 10343 berichten
  • 751 stemmen

https://pbs.twimg.com/media/EiSl_gsWsAAW8a3?format=jpg&name=medium

Klimtijden op de Planche Des Belles Filles.

Alle renners boven Dumoulin wisselden van fiets. Met andere woorden: Slechte keuze om met een tijdritfiets naar boven te rijden.

Mooie klim ook van Van Aert.

stephan-0115

• 1359 berichten
  • 2302 stemmen

Laten we voorop stellen: Roglic had zijn dag niet. Maar die heeft ook onnodig veel tijd verloren met de wissel van fiets. Sowieso was de wissel van Pogacar sneller, maar of je jezelf nou bergop op gang moet trekken of op het vlakke - dat scheelt ook nog wel een slok op een borrel. Roglic verliest er zijn Tour niet - maar het heeft hem ook zeker niet geholpen.

En daarnaast de twijfels over Pogacar snap ik niet zo. Zo geweldig was Roglic de hele Tour nou ook weer niet (en hij is in de 3e week nooit geweldig) en Pogacar was de hele Tour goed en heeft 1x pech gehad in de waaierrit naar Lavaur.

En daarnaast waanzinnig ook dat Pogacar als 20-jarige bij zijn debuut in een grote ronde 3 etappes (in 3 verschillende weken) wint en 3e wordt in het eindklassement en als 21-jarige bij zijn debuut in de Tour 3 etappes (in 3 verschillende weken) en het eindklassement wint.

AGE-411

• 10343 berichten
  • 751 stemmen

Ik zei het vorige week nog: Waar wacht Roglic op om tijd te pakken nu hij goed is? Veel te defensief gereden.

otherfool

• 18541 berichten
  • 3404 stemmen

Wat een heerlijke ontknoping. Ik was net op tijd thuis om het Mirakel van de Plank nog mee te maken. Vooraf geloofde ik er totaal niet in. Pogastick, wat een held idd

eRCee

• 13453 berichten
  • 1982 stemmen

stephan-0115 schreef:

Maar die heeft ook onnodig veel tijd verloren met de wissel van fiets. Sowieso was de wissel van Pogacar sneller, maar of je jezelf nou bergop op gang moet trekken of op het vlakke - dat scheelt ook nog wel een slok op een borrel.

Als je op het vlakke wisselt dan verlies je veel meer snelheid. Beiden wisselden bergop, maar Pogacar wat vroeger dan Roglic.

Maar goed, als Pogacar op het glooiende deel al net zo snel is als Dumoulin en vervolgens ook nog veruit de snelste klimtijd rijdt, dan wordt het een moeilijk verhaal.

Pecore

• 927 berichten
  • 1705 stemmen

Drie truien en drie etappes. Zelden een meer verdiende touroverwinning gezien. Fantastisch!

alexspyforever

• 21566 berichten
  • 2328 stemmen

AGE-411 schreef:

(afbeelding)

Klimtijden op de Planche Des Belles Filles.

Alle renners boven Dumoulin wisselden van fiets. Met andere woorden: Slechte keuze om met een tijdritfiets naar boven te rijden.

Mooie klim ook van Van Aert.

Carapaz spaarde zich op het vlakke om uit te kunnen pakken op de klim en is vervolgens 1:12 trager dan Pogacar die wel de hele etappe voluit ging. Ok dan was Carapaz kennelijk ook niet echt in vorm of betaalde toch een beetje de tol van al die aanvalslust van voorgaande dagen?

stephan-0115

• 1359 berichten
  • 2302 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Als je op het vlakke wisselt dan verlies je veel meer snelheid. Beiden wisselden bergop, maar Pogacar wat vroeger dan Roglic.

Maar goed, als Pogacar op het glooiende deel al net zo snel is als Dumoulin en vervolgens ook nog veruit de snelste klimtijd rijdt, dan wordt het een moeilijk verhaal.

Niet mee eens. Op het vlakke kun je jezelf makkelijker op gang trekken en die snelheid meenemen de col op (aan het begin althans). Als je halverwege de col wisselt kan dat al helemaal niet.

Maar met het 2e deel van je reactie eens. Pogacar zou sowieso winnen..

Ataloona

• 734 berichten
  • 4316 stemmen

Nou nee. Op het vlakke rijden ze na een tijdje al snel zo'n 47-50 km/u. Als je op het vlakke wisselt rijdt je niet even vanuit stilstand richting die snelheden toe. Dan verlies je behoorlijk veel snelheid. Bergop daarentegen bereik je vanuit stilstand wel weer redelijk snel de gebruikelijke 12-15 km/u (al lever je daarmee natuurlijk een flinke krachtsinspanning, maar dat is inherent aan een fietswissel); de snelheid bergop ligt immers toch al een stuk lager. Je verliest per saldo dus meer tijd door te wisselen op het vlakke, dan bergop. De reden om later op de col nog te wisselen laat zich wel raden; dan neem je aan de voet van de klim nog de topsnelheid van het vlakke mee zodat je met enige momentum aan de klim begint. Qua timing was de wissel van Pogacar perfect. Die van Roglic minder, maar die wissel liep evengoed niet helemaal soepeltjes.

Over de ontknoping zelf; prachtig. Pogacar was de hele tour een smaakmaker, heeft er hard voor gestreden, en heeft zeker het offensief niet geschuwd. Dan komt de overwinning hem gewoonweg enorm toe. Met het defensieve rijden van J-V heb/had ik minder. Daar straalde een zekere hoogmoed vanaf dat het allemaal in de tijdrit toch wel makkelijk in hun voordeel zou worden beslist. Nou, niet dus. Of misschien kan ik beter zeggen dat ik minder met het rijden van Roglic heb, want J-V heeft natuurlijk wel degelijk continu hun mannetjes opgerookt en daarmee de koers hard gemaakt. Roglic viel alleen zelden aan als het moment daar was. Maar goed, als Roglic beter had gekund dan had hij dat misschien wél gedaan. Dat Pechvogel Porte na al die vervelende jaren nog eens het podium haalt in de Tour is daarnaast nog een fijn gegeven. Het zij hem gegund.

AGE-411

• 10343 berichten
  • 751 stemmen

Volgende edities mogen er wel meer (klim)tijdritten zijn.

Aantal tijdritkilometers de voorbije jaren:

2020 36,2

2019 27,2 (+27,6 ploegentijdrit)

2018 31 (+36,5 ploegentijdrit)

2017 37,3

2016 54,5

2015 13,7 (+28 ploegentijdrit)

2014 54

2013 65 (+25 ploegentijdrit)

2012 101

2011 42,5 (+23 ploegentijdrit)

2010 60,9

2009 55,2 (+38 ploegentijdrit)

2008 82

2007 117

2006 116

2005 74,5 (+67,5 ploegentijdrit)

2004 76,6 (waarvan 1 klimtijdrit) (+ 65 ploegentijdrit)

2003 103 (+ 69 ploegentijdrit)

2002 109 (+67,5 ploegentijdrit)

2001 101 (+ 67 ploegentijdrit)

2000 75 (+ 70 ploegentijdrit)

IH88

• 9789 berichten
  • 3198 stemmen

AGE-411 schreef:

Volgende edities mogen er wel meer (klim)tijdritten zijn.

Aantal tijdritkilometers de voorbije jaren:

2020 36,2

2019 27,2 (+27,6 ploegentijdrit)

2018 31 (+36,5 ploegentijdrit)

2017 37,3

2016 54,5

2015 13,7 (+28 ploegentijdrit)

2014 54

2013 65 (+25 ploegentijdrit)

2012 101

2011 42,5 (+23 ploegentijdrit)

2010 60,9

2009 55,2 (+38 ploegentijdrit)

2008 82

2007 117

2006 116

2005 74,5 (+67,5 ploegentijdrit)

2004 76,6 (waarvan 1 klimtijdrit) (+ 65 ploegentijdrit)

2003 103 (+ 69 ploegentijdrit)

2002 109 (+67,5 ploegentijdrit)

2001 101 (+ 67 ploegentijdrit)

2000 75 (+ 70 ploegentijdrit)

Helemaal mee eens (vooral de ploegentijdrit mis ik), maar volgens mij wil de tourorganisatie dat niet. Ze hadden een aantal Franse kanshebbers een paar jaar geleden (Pinot, Bardet, Barguil etc.), maar die konden geen van allen tijdrijden. Daarom hebben ze de tijdritkilometers afgebouwd. Als er weer tijdritkilometers zijn dan zijn de Fransen natuurlijk helemaal kansloos tegen Dumoulin, Rogilc, Pogacar etc.

starbright boy (moderator films)

• 22599 berichten
  • 5249 stemmen

Ik voel me ouder worden. Niet alleen omdat het gisteren zo spannend was. Ik zal me die rit het meest herinneren van alle ritten in de afgelopen 10 jaar denk ik. Maar ook omdat ik meteen denk aan Fignon-Lemond, niet van horen zeggen, maar omdat ik dat ook nog heb gekeken. Maar vooral omdat ik Pogacar hoor praten over zijn helden als kind(!) en hij het dan over de broertjes Schleck, Contador en de nadagen van Armstrong heeft. Dat voelt voor mij als niet lang geleden, maar de winnaar van de Tour 2020 was toen een klein mannetje van 10 op een racefiets.

Pogacar ken ik twee jaar nu. Hij won twee jaar geleden de Tour de L'avenir en vorig jaar reed hij al fantastisch in de Vuelta. Door die Vuelta had ik 'm vooraf op mijn favorietenlijstje, wel na Bernal en Roglic, maar voor alle anderen. Ik ben blij dat hij gewonnen heeft. Ik vond het leuk vond om een andere ploeg als Sky te zien domineren,maar Jumbo-Visma sloot de koers nog meer af en ze reden wel heel defensief. Ik hou te veel van wielrennen (en zeker grote rondes) om me niet te vermaken en heb leuke momenten gezien, maar tot en met vrijdag was de tour echt wel een van de saaiere. Gelukkig dat dat nu eens niet werkte. Geef mij Pogacar dan maar.

Overigens wint Jumbo Visma volgend jaar wel de Tour:

Winnaars Tour de L'avenir:

2017: Egan Bernal

2018: Tadej Pogačar

2019: Tobias Foss

En die Foss rijdt sinds dit jaar voor Jumbo-Visma. En start in de Giro over twee weken. Anderhalf jaar ouder dan Pogacar, dat wel.

AGE-411

• 10343 berichten
  • 751 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Helemaal mee eens (vooral de ploegentijdrit mis ik), maar volgens mij wil de tourorganisatie dat niet. Ze hadden een aantal Franse kanshebbers een paar jaar geleden (Pinot, Bardet, Barguil etc.), maar die konden geen van allen tijdrijden. Daarom hebben ze de tijdritkilometers afgebouwd. Als er weer tijdritkilometers zijn dan zijn de Fransen natuurlijk helemaal kansloos tegen Dumoulin, Rogilc, Pogacar etc.

Maar zou de organisatie intussen niet inzien dat de huidige generatie Fransen de tour nooit zal winnen? Ik denk dat deze tour - toch wel een van de mooiste die ik ooit gezien heb - net een pleidooi is om het roer om te gooien.

Ze hoeven niet weer 16 jaar te wachten om een klimtijdrit te organiseren.

• 22599 berichten
  • 5249 stemmen

Ben altijd erg voor klimtijdritten (en heb er hier ook jaren om gevraagd) en gisteren werd weer bevestigd waarom. Ik wil ook graag de proloog terug. En sowieso veel meer tijdrit, maar ik denk echt dat dat pas gebeurd als of zelfs de Fransen niet meer geloven in Bardet en Pinot of als er een Fransman opstaat die de tour juist op tijdritten kan winnen.

Ik ben voor een proloog, een tijdrit van een kilometer of 50 en afwisselend een klimtijdrit en ploegentijdrit. En soms een ploegentijdritproloog,

AGE-411

• 10343 berichten
  • 751 stemmen

Ik weet niet hoe er in Nederland naar de ploeg Jumbo-Visma gekeken wordt?

In de Vlaamse media worden een aantal beslissingen van de ploegleiding op de korrel genomen. En da's niet sinds gisteren. Ik hoor José De Cauwer 2 weken geleden al zeggen dat de ploegleiding bij Jumbo-Visma onbekwaam is.

Voor wie José De Cauwer enkel kent als commentator voor Sporza: Hij was de ploegleider van ADR, een procontinentale ploeg die in 1989 een wildcard kreeg voor de tour. De ploeg zat constant in geldnood en van tevoren zou niemand z'n geld ingezet hebben op Greg LeMond. Vorig jaar zei Johan Musseeuw nog dat De Cauwer een van de meeste geniale ploegleiders is die hij gekend heeft. De manier waarop hij elke dag met een nieuw plan kwam en de renners kon motiveren was ongekend.

Pecore

• 927 berichten
  • 1705 stemmen

Beetje uit de lucht gegrepen kritiek. Als Roglic zijn normale tijdritbenen heeft wint hij gewoon de tour, en dat vrij gemakkelijk. De taktiek is saai en kleurloos, misschien zelfs lomp, maar is in principe gewoon de winnende. Als Roglic met een minuut voorsprong op de nummer twee de laatste tijdrit ingaat, heb je het goed gedaan.

• 22599 berichten
  • 5249 stemmen

Ik ben het daar toch niet helemaal mee eens. Het was nog veel meer dat Pogacar goed was dan dat Roglic slecht was namelijk. Pogacar is een zeer groot talent die zeker na Corona niet al zijn mogelijkheden had laten zien, maar al wel heel wat. Het is een renner die vorig jaar in de Vuelta al een dijk van een derde week reed. Hij versloeg Roglic dit jaar ook al bij de Sloveense tijdritkampioenschappen. Met 9 seconden over een kleine 16 kilometer. Doe dat maal twee en je hebt al 18 seconden en 39 seconden ben je op die mooie meisjes-berg in een tijdrit zo kwijt.

57 seconden is gewoon eigenlijk altijd een serieus risico. Tenzij je dat op pakweg Romain Bardet hebt.

Ik was zeker niet de wondervoorspeller die verwacht had dat wat er gisteren gebeurde en ik lul grotendeels achteraf wat makkelijk is. Maar ik vond het wel serieus heel raar dat ze Pogacar na die waaieretappe lieten rijden en hij 40 seconden kon pakken. Ik zou nog steeds weleens willen weten of Roglic toen ook gewoon niet zo goed zat of dat dat een tactische uitglijder van formaat was. Als dat laatste zo is, dan is de waaieretappe nog meer een sleutelmoment omdat ze daardoor Pogacar zijn geen onderschatten.

Feit is dat met de gekozen strategie je ook veel moeilijker verschil kunt maken met iemand die het Jumbo Visma tempo wel echt kan volgen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.