- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
IH88
-
- 9784 berichten
- 3195 stemmen
Moet je wel kunnen. Beter je eigen tempo dan jezelf opblazen door koste wat het kost mee te willen. Zie Alaphilippe afgelopen zondag. Leverde alleen tijdsverlies op
Eens, maar dan is Bernal toch ook gewoon de terechte winnaar. Ach, we zullen het nooit weten. Ben gewoon blij met Bernal als winnaar.
alexspyforever
-
- 21564 berichten
- 2328 stemmen
Bernal heeft niet super veel aangevallen hoor. Gisteren op 2 km van de top en vandaag.. Prat d'Albis was een reactie op Pinot als ik het me goed herinner. Alaphilippe heeft meer strijdlust getoond, waardoor hij ook in het geel staat. Etappe naar Épernay, La Planche des Belles Filles, etappe naar Saint-Étienne, in de waaierrit zelfs, de tijdrit die hij kleurde..
Als hij de Tour niet wint, en daar mag je vanuit gaan, verdient hij m.i. de superstrijdlust. Absolute smaakmaker van deze Tour.
Dan vind ik dat je ook een case kan maken voor Thomas De Gendt. Die heeft nog veel meer aangevallen koersen opengebroken, gewerkt om Wellens zo lang mogelijk in de bollen te houden, een rit gewonnen na de hele dag in de aanval te rijden etc.
Maar hij is geen klassementsman en viel daardoor wellicht minder op dan Alaphilippe die door zijn gele trui natuurlijk veelvuldig in beeld kwam. Alaphilippe verdient zeker wel het podium maar om hem de superstrijdlust te geven als hij naast het podium moest vallen als troostprijs ben ik het niet mee eens.
stephan-0115
-
- 1359 berichten
- 2298 stemmen
Dan vind ik dat je ook een case kan maken voor Thomas De Gendt. Die heeft nog veel meer aangevallen koersen opengebroken, gewerkt om Wellens zo lang mogelijk in de bollen te houden, een rit gewonnen na de hele dag in de aanval te rijden etc.
Maar hij is geen klassementsman en viel daardoor wellicht minder op dan Alaphilippe die door zijn gele trui natuurlijk veelvuldig in beeld kwam. Alaphilippe verdient zeker wel het podium maar om hem de superstrijdlust te geven als hij naast het podium moest vallen als troostprijs ben ik het niet mee eens.
Oké. Je noemt Thomas de Gendt, zal ik ook mee kunnen leven. Net als Simon Yates. Maar dan de prangende vraag: wie naast deze 3 ?
IH88
-
- 9784 berichten
- 3195 stemmen
Als Kruijswijk morgen gewoon weer probeert aan te vallen dan staat hij op het podium. Jammer voor Allaphilippe, want hij heeft het wel verdient natuurlijk. Wat een strijdlust en karakter heeft die man getoond.
AGE-411
-
- 10343 berichten
- 751 stemmen
Volgens mij was het plan van Ineos dat Bernal moest aanvallen zodat Kruijswijk en Buchmann zich zouden kapotrijden op de slotklim om hem terug te halen.
Wanneer dat zou gebeuren kon Thomas aanvallen en de rit+tour op z'n naam schrijven.
alexspyforever
-
- 21564 berichten
- 2328 stemmen
Als Kruijswijk morgen gewoon weer probeert aan te vallen dan staat hij op het podium. Jammer voor Allaphilippe, want hij heeft het wel verdient natuurlijk. Wat een strijdlust en karakter heeft die man getoond.
Niet dat ik het hem niet gun hoor, maar van alle podiumkandidaten was hij wel de meest passieve. Ik zie in hem geen toekomstige Tourwinnaar. Ik word in elk geval niet erg warm van zijn manier van koersen. Het werk dat De Plus voor hem doet ook niet onderschatten.
stephan-0115 ik denk dat je de 3 belangrijkste hebt genoemd. Ik geloof dat er nog een zekere Offredo is die zo ergens 900 km in de aanval heeft gereden maarja dat leverde niet echt iets op.
IH88
-
- 9784 berichten
- 3195 stemmen
Niet dat ik het hem niet gun hoor, maar van alle podiumkandidaten was hij wel de meest passieve. Ik zie in hem geen toekomstige Tourwinnaar. Ik word in elk geval niet erg warm van zijn manier van koersen. Het werk dat De Plus voor hem doet ook niet onderschatten.
stephan-0115 ik denk dat je de 3 belangrijkste hebt genoemd. Ik geloof dat er nog een zekere Offredo is die zo ergens 900 km in de aanval heeft gereden maarja dat leverde niet echt iets op.
Je bedoelt nu Kruijswijk? Ben ik helemaal met je eens, maar hij is al 32 hé. Een toekomstig Tourwinnaar zie ik er ook niet echt meer in
. Vooral als Froome volgend jaar weer terugkomt en Dumoulin eindelijk eens besluit om zich volledig op de Tour te richten. Dan moet Kruijswijk weer een stapje terug doen en daar is helemaal niets mis mee. Dit is gewoon zijn plafond, net zoals bijvoorbeeld Mollema ook nooit echt dat laatstje stapje heeft kunnen zetten. Hoewel Kruijswijk er in de Giro heel dicht bij was, maar op de fiets blijven zitten is ook een kunst...
Alathir
-
- 2143 berichten
- 1647 stemmen
Wat een domper op de spannendste Tour die ik al gezien heb. Misschien moeten ze na dit voorval eens beginnen nadenken of het wel zo slim is om de meest mythische cols te blijven opzoeken nu steeds extremer weer zal voorkomen. Morgen fietsen ze naar het hoogste skiresort van Europa in misschien nog slechter weer. Dat is het toch de problemen opzoeken als organisatie denk ik dan. Nu het kan overal onweren natuurlijk maar als alles verbrokkeld is kan je nadien uiteraard niet meer verder rijden omdat je niet van iedereen tijdsverschillen kunt opmeten.
Het is net zoals de DC en Marvel films, het moet altijd maar spectaculairder en bombastischer, want het publiek ziet dat graag. Maar wat mij betreft valt dat vaak (erg) tegen.
Wat de beslissing betreft vind ik het terecht dat ze gestopt zijn, het was namelijk onmogelijk door die modderstroom. De beslissing lijkt te laat genomen te zijn want Jumbo was rustig jasjes aan het aandoen aan de top. Dat er nu geen dagwinnaar is aangeduid maar wel een nieuwe gele trui is ook erg raar. Het is niet eens zeker dat Bernal tot de finish kon rijden want van Yates moest hij geen steun verwachten. Thomas zat in een zetel... maar zal nu vloeken in zichzelf.
stephan-0115
-
- 1359 berichten
- 2298 stemmen
Wat een domper op de spannendste Tour die ik al gezien heb. Misschien moeten ze na dit voorval eens beginnen nadenken of het wel zo slim is om de meest mythische cols te blijven opzoeken nu steeds extremer weer zal voorkomen. Morgen fietsen ze naar het hoogste skiresort van Europa in misschien nog slechter weer. Dat is het toch de problemen opzoeken als organisatie denk ik dan. Nu het kan overal onweren natuurlijk maar als alles verbrokkeld is kan je nadien uiteraard niet meer verder rijden omdat je niet van iedereen tijdsverschillen kunt opmeten.
Het is net zoals de DC en Marvel films, het moet altijd maar spectaculairder en bombastischer, want het publiek ziet dat graag. Maar wat mij betreft valt dat vaak (erg) tegen.
Wat de beslissing betreft vind ik het terecht dat ze gestopt zijn, het was namelijk onmogelijk door die modderstroom. De beslissing lijkt te laat genomen te zijn want Jumbo was rustig jasjes aan het aandoen aan de top. Dat er nu geen dagwinnaar is aangeduid maar wel een nieuwe gele trui is ook erg raar. Het is niet eens zeker dat Bernal tot de finish kon rijden want van Yates moest hij geen steun verwachten. Thomas zat in een zetel... maar zal nu vloeken in zichzelf.
Vrij kortzichtige reactie m.i. Gisteren waren ze op de Col du Galibier (2642 meter) en was er niks aan de hand. Ja, een plensbui aan het einde in Valloire, maar niet meer op grote hoogte. Doe je niks tegen. Ook nu was het in het dal en niet op 2770 meter hoogte. Kortom, je hebt het niet in eigen hand.
Ze hebben namelijk altijd een plan B voor als het niet kan. Zoals dit jaar met de Gavia: twijfel of het zou kunnen, het kan niet, parcours aanpassen naar plan B. Wisten ze van te voren dat vandaag de weg onbegaanbaar was, hadden ze een andere route genomen of direct gezegd: einde op de Col de l'Iseran. Maar als het echt last-minute gebeurd zoals vandaag, doe je er niks tegen. En of de beslissing te laat genomen is weet ik niet, het was net gebeurd en je kunt niet binnen 2 minuten een beslissing nemen.
stephan-0115
-
- 1359 berichten
- 2298 stemmen
Cormet de Roselend onbegaanbaar wegens modderstromen. Dus 25 km vlak, 34 km klimmen morgen.. Zo'n anticlimax van zo'n mooie Tour.. Maar dit gaat wel helpen aan de legendarische status van de Tour 2019 als Bernal zijn geel morgen wordt bedreigd.
mjk87 (moderator films)
-
- 14795 berichten
- 4643 stemmen
Dat gaat een hele rare etappe worden dan :O
Alathir
-
- 2143 berichten
- 1647 stemmen
Vrij kortzichtige reactie m.i. Gisteren waren ze op de Col du Galibier (2642 meter) en was er niks aan de hand. Ja, een plensbui aan het einde in Valloire, maar niet meer op grote hoogte. Doe je niks tegen. Ook nu was het in het dal en niet op 2770 meter hoogte. Kortom, je hebt het niet in eigen hand.
Ze hebben namelijk altijd een plan B voor als het niet kan. Zoals dit jaar met de Gavia: twijfel of het zou kunnen, het kan niet, parcours aanpassen naar plan B. Wisten ze van te voren dat vandaag de weg onbegaanbaar was, hadden ze een andere route genomen of direct gezegd: einde op de Col de l'Iseran. Maar als het echt last-minute gebeurd zoals vandaag, doe je er niks tegen. En of de beslissing te laat genomen is weet ik niet, het was net gebeurd en je kunt niet binnen 2 minuten een beslissing nemen.
Kijk het is toch niet moeilijk te begrijpen dat er vaker extreem weer is in een dal van een bergpas. Dat onweer moeilijk te voorspellen valt, weet ik ook maar met een col waar vorige week nog sneeuw lag, begeef je je letterlijk en figuurlijk op glad terrein. Als organisatie ben je dan aan het gokken dat het wel gaat goed komen en ze hebben hier m.i. gegokt en verloren. Deze Tour is veel van zijn pluimen kwijtgeraakt omdat dit niet kan rechtgezet worden. Je noemt nu zelf de Galibier wat een sterk voorbeeld is van een col waar ze al een aantal keer slecht weer hebben gekend. Ingekort in de Giro 2013 en ook in de Tour van 1998 was het er immens slecht. Waarom niet wat langer in het middengebergte rijden met mooie klimmetjes als La Planche de Belles Filles. Je kan het er mee eens zijn of niet maar ik vind gewoon dat ze minder moeten zoeken naar de extremen. Er is ook sensatie mogelijk op cols die niet in de sneeuw en in de mist liggen. Ritten hoeven dan niet ingekort te worden op het laatste moment of te worden geneutraliseerd.
Ik ben in ieder geval benieuwd wie er morgen nog een stok in de wielen van Bernal gaat steken.
alexspyforever
-
- 21564 berichten
- 2328 stemmen
Eigenlijk ben ik het wel met Alathir eens wat betreft spankracht. De eerste Alpenetappe was de konginnerit maar de potentiële eindwinnaars leverden weinig strijd. Op Bernal na hadden ze teveel schrik om op een counter te lopen. Zo een zware etappes met verschillende lange beklimmingen leidt vooral tot defensief koersen tenzij dat natuurlijk de laatste bergetappe zou zijn.
Het parcours superzwaar maken leidt uiteindelijk niet tot grote verschillen tussen de klassementsmannen. Men denkt steeds dat de spektakelwaarde gaat verhogen met loodzware etappes maar uiteindelijk is het meer een uithoudingsrace waarbij de renners moeten op economie rijden en er uiteindelijk weinig tot niets gebeurt tussen de toppers. Een beetje zoals in de F1 bij momenten waarbij de rijders niet te hard mogen pushen want anders raken ze te snel door hun banden.
Vorig jaar was er zo een klimetappe van 65 km hetgeen ik een van de beste vond. Waarom ze dit jaar dat niet hadden herhaald? Door omstandigheden hebben we nu alsnog een korte klimetappe.
stfuympos
-
- 13369 berichten
- 732 stemmen
Ik Neem Epo Of Salbutamol wint. Anticlimax! 1 ploeg 4 verschillende tour winnaars in nog geen 10 jaar maar inmiddels schoonste sport ?
mjk87 (moderator films)
-
- 14795 berichten
- 4643 stemmen
Ik Neem Epo Of Salbutamol wint. Anticlimax! 1 ploeg 4 verschillende tour winnaars in nog geen 10 jaar maar inmiddels schoonste sport ?
Ik moet eigenlijk gewoon niet reageren, maar dit begint gewoonweg vervelend te worden. Prima dat je er een mening over hebt, maar die hoef je hier niet elke keer neer te pennen.
alexspyforever
-
- 21564 berichten
- 2328 stemmen
Ga je dat ook zeggen als Alaphilippe alsnog de Tour wint? Een renner van de klassiekers die plots de Tour kan winnen, is natuurlijk helemaal clean?
kappeuter (crew films)
-
- 74733 berichten
- 5988 stemmen
AGE-411
-
- 10343 berichten
- 751 stemmen
Wie heeft de actuele weersituatie in Val Thorens al gezien? 9°C en plensbuien! Wie niet tegen dit soort weer kan gaat een oplawaai krijgen.
Alathir
-
- 2143 berichten
- 1647 stemmen
Wie heeft de actuele weersituatie in Val Thorens al gezien? 9°C en plensbuien! Wie niet tegen dit soort weer kan gaat een oplawaai krijgen.
Dat kan tellen qua verschil in temperatuur. Qua gevoelstemperatuur zeker 30 graden verschil, als het niet meer is. Dat gaat zeker zijn impact hebben.
stephan-0115
-
- 1359 berichten
- 2298 stemmen
Anticlimax deze laatste etappe. Laf gekoerst en Ineos naar de Tourzege geloodst. Bernal was de sterkste, akkoord, maar Kruijswijk stond erbij en keek ernaar. Ploeg 25 km van klim laten doen en blijven zitten. Heel jammer. Het weer heeft deze Tour in een plooi gelegd.
Graaf Machine
-
- 10132 berichten
- 1533 stemmen
Kruijswijk heeft alles gegeven wat hij in zich had, dat was aan de meet duidelijk te zien. Je kunt teleurgesteld zijn, maar laf was het niet. Kruijswijks doel was het podium, en dat is gelukt. Meer zat er nooit in vandaag. D
Alathir
-
- 2143 berichten
- 1647 stemmen
Het was te verwachten. Veel te lange col. Iedereen was bang om door het ijs te zakken.
Meer dan een derde plaats heeft er nooit ingezeten voor Kruijswijk. Ik had iets van Buchmann verwacht. Hij had helemaal niks te verliezen want Landa stond op minuten, maar ook hij zal niet beter gekund hebben.
stfuympos
-
- 13369 berichten
- 732 stemmen
Ik moet eigenlijk gewoon niet reageren, maar dit begint gewoonweg vervelend te worden. Prima dat je er een mening over hebt, maar die hoef je hier niet elke keer neer te pennen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22581 berichten
- 5239 stemmen
Kruijswijk heeft alles gegeven wat hij in zich had, dat was aan de meet duidelijk te zien. Je kunt teleurgesteld zijn, maar laf was het niet. Kruijswijks doel was het podium, en dat is gelukt. Meer zat er nooit in vandaag. D
Precies dit inderdaad. Wat er had kunnen gebeuren als de etappes volledig waren gereden zullen we nooit weten omdat duurvermogen Kruijswijks sterkste kant is. Zijn handicap is gebrek aan explosiviteit. Maar zoals het nu uitdraaide was derde het maximaal haalbare. Daarmee is het pas de negende Nederlander die op het tourpodium eindigt. Na Janssen (2x), Zoetemelk (7x), Kuiper (2x), Winnen, Van der Velde, Rooks, Breukink en Dumoulin.
Dat Bernal waarschijnlijk een keer de Tour zou gaan winnen was voor mij al een paar jaar duidelijk. Wellicht het grootste talent op dat gebied van de afgelopen jaren. Hij was nog geen 20 toen hij al meekon in serieuze wedstrijden als de Tour of the alps of Tirreno Adriatico. Hij reed toen nog voor klein Italiaans ploegje waarvan me de naam even ontschoten is. Natuurlijk zoals bij veel Colombianen geholpen doordat ook Bernal op hoogte is opgegroeid. Er was een kleine twee jaar terug een serieuze bidding war om hem binnen te halen. Nadat er iets te heftig geboden werd bleven er nog die ploegen over: Movistar, Bahrein en Sky. Sky had veruit het grootste budget, dus mede daardoor werden zij het.
Maar dat hij op zijn 22e de tour al zou winnen is toch wel spectaculair. Over een jaar of twee, drie had ik eerder verwacht. Als zijn groeicurve doorzet zoals het tot nu toe gaat dan kan het maar zo dat we weinig spannende jaren tegemoet gaan of een renner als Pogacar moet ook zo'n rechte lijn omhoog gaan maken. Bovendien hebben zowel Froome als Thomas hun leeftijd tegen. Ik denk dat er voor de vorm nog wel volgend jaar met Froome als reservekopman zal worden gereden (en Thomas gaat vast de Giro rijden met een mooi verhaal dat het zijn droom is die nog eens te winnen ofzo). Maar ik denk niet dat Froome nog terug gaat komen op het niveau wat Bernal de komende jaren zal kunnen halen. Hij zal op vier tourzege's blijven steken. Bovendien is mijn indruk dat Bernal minder afhankelijk zal zijn van de ploeg waarin hij zit. Froome had geen vier Tours gewonnen bij Wanty of Cofidis. Ik denk dat Bernal op een niveau gaat komen waarin hij dat wellicht wel zou kunnen. Dus de roep om een budgetplafond zoals je de afgelopen jaren weleens hoorde zal minder helpen denk ik.
Je gaat er van hopen dat Dumoulin inderdaad naar Jumbo gaat en ze dan ook Bennett, Kruijswijk en Roglic kunnen houden. Dan heb je misschien een collectief dat tegen een verder doorgroeiende Bernal op kan. (Over Jumbo-Visma gesproken: wat hebben die een goed beleid qua renners contracteren. Dat ze De Plus haalden snapte ik heel goed, maar ik begreep vorig jaar niets van de keus voor Tony Martin, maar die bloeit er helemaal op en beleeft een carriereherfst die past bij een renner die enorm van de sport houdt, zelfs die uitsluiting zal een detail zijn. En dan heb ik het nog niet over Wout van Aert gehad).
Terug naar Bernal: Er zijn aan de andere kant ook nogal wat voorbeelden van vroeg piekende wielrenners die het nooit helemaal waarmaakten. Jan Ullrich won maar uiteindelijk maar één tour, bleek psychologisch instabiel en is nu zwaar alcoholist naar het schijnt, Andy Schleck stopte al heel jong door een onwillige knie (hij is even oud als Froome en een jaar jonger dan Nibali) en over Damiano Cunego (met ingang van dit seizoen gestopt trouwens) zal ik het maar helemaal niet hebben. Dat waren andere tijden, maar toch.... En van Quintana werd niet zo lang geleden ook geroepen dat hij meerdere Tours zou gaan winnen. Ook daar ging het behoorlijk mis.
-
- 22581 berichten
- 5239 stemmen
Nog een ding: Ik denk dat we voorlopig nog geen Franse tourzege in zicht hebben. Bardet heeft een te smalle basis en geen tijdrit. Pinot is kwetsbaar (fysiek en mentaal) en wisselvallig en lijkt pech aan te trekken.En of Alaphilippe dit jaar waarin bijna alles lukte nog eens kan herhalen (maar dan net een beetje beter) betwijfel ik.
eRCee
-
- 13453 berichten
- 1982 stemmen
Je kan je voorstellen dat er parcoursen komen met meer middengebergte en kortere klimmetjes, om Alaphilippe in de kaart te spelen en het Bernal juist lastig te maken. Maar ben het met je eens dat er een dikke kans is dat als Alaphilippe zich er echt op gaat richten het wel eens tegen zou kunnen vallen. En voor Dumoulin zou dat werk ook niet ongunstig zijn.
IH88
-
- 9784 berichten
- 3195 stemmen
starbright boy denk je niet dat als Dumoulin naar Jumbo gaat ze hetzelfde probleem krijgen als Movistar. Te veel kapiteins op 1 schip. Valverde, Quintana en Landa willen geen centimeter voor elkaar op kop rijden, en het resultaat zijn leuke top 10 plekken, maar geen podiumplekken. Het beste team (Ineos) wint de Tour. Ik vraag me af of Kruijswijk en Roglic in dienst van Dumoulin willen rijden zoals bijv. Een Wout Poels. En wat als Roglic de Tour van zijn leven rijdt, zal Dumoulin zich dan ondergeschikt willen maken aan de teambelangen. Je kan de 1 de Giro laten rijden en de ander de Tour, maar dat houd je ook maar 1/2 jaar vol. Uiteindelijk willen ze alle drie de Tour winnen.
mjk87 (moderator films)
-
- 14795 berichten
- 4643 stemmen
Kruijswijk heeft zijn podium in de tour en met de concurrentie vermoed ik dat dit niet verbeterd gaat worden door hem, maar waarom niet Vuelta en Giro het podium proberen te halen of zelfs de eindwinst? Dan houd je alleen Roglic en Dumoulin voor de Tour, dat kan nog wel.
En wat gaat Ineos volgend jaar doen in de Tour? Einde Froome denk ik ergens dan.
AGE-411
-
- 10343 berichten
- 751 stemmen
Kruijswijk heeft zijn podium in de tour en met de concurrentie vermoed ik dat dit niet verbeterd gaat worden door hem, maar waarom niet Vuelta en Giro het podium proberen te halen of zelfs de eindwinst? Dan houd je alleen Roglic en Dumoulin voor de Tour, dat kan nog wel.
En wat gaat Ineos volgend jaar doen in de Tour? Einde Froome denk ik ergens dan.
Waarom Froome niet uitspelen voor een 5de tour, en Bernal de dubbel Giro-Vuelta laten pakken?
-
- 22581 berichten
- 5239 stemmen
starbright boy denk je niet dat als Dumoulin naar Jumbo gaat ze hetzelfde probleem krijgen als Movistar. Te veel kapiteins op 1 schip. Valverde, Quintana en Landa willen geen centimeter voor elkaar op kop rijden, en het resultaat zijn leuke top 10 plekken, maar geen podiumplekken. Het beste team (Ineos) wint de Tour. Ik vraag me af of Kruijswijk en Roglic in dienst van Dumoulin willen rijden zoals bijv. Een Wout Poels. En wat als Roglic de Tour van zijn leven rijdt, zal Dumoulin zich dan ondergeschikt willen maken aan de teambelangen. Je kan de 1 de Giro laten rijden en de ander de Tour, maar dat houd je ook maar 1/2 jaar vol. Uiteindelijk willen ze alle drie de Tour winnen.
Dat is het risico, ja. Maar voor hetzelfde geld krijgen ze er een sfeer als Ineos die zowel dit jaar als vorig jaar erin geslaagd zijn om zonder vooraf iemand aan te wijzen de beste renner te laten winnen. Ik denk ook dat zeker Dumoulin een ploeg zonder duidelijke kopman en met gedeelde druk best prettig zou vinden.
Je zou Kruijswijk eerst de Giro kunnen laten rijden als kopman eventueel.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.