• 17.058 nieuwsartikelen
  • 181.701 films
  • 12.531 series
  • 34.673 seizoenen
  • 654.559 acteurs
  • 200.269 gebruikers
  • 9.452.671 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

eRCee

• 13453 berichten
  • 1981 stemmen

Ik vind het in sport heel mooi als de beste wint.

alexspyforever

• 21564 berichten
  • 2328 stemmen

eRCee schreef:

Ik vind het in sport heel mooi als de beste wint.

Dat gaan we natuurlijk nooit weten of Groenewegen had gewonnen als ie niet was gevallen. Voor hetzelfde geld werd ie geklopt in de sprint. Teunissen was de beste van het sprintende groepje. Ik vind het juist wel knap dat ie wint omdat hij vrij laat een vrijgeleide kreeg dat hij zijn eigen kans mocht gaan.

Graaf Machine

• 10115 berichten
  • 1533 stemmen

Zo, nu nog even op Groenewegen wachten, maar wat een Tourstart voor de Jumbo's. De oude tijden van de Postploeg herleven.

AGE-411

• 10343 berichten
  • 751 stemmen

Top 3 en de posities van een aantal renners die in staat geacht worden een goed klassement te rijden:

1. M. Teunissen

2. W. Van Aert + 0'10''

3. S. Kruijswijk + 0'10''

7. E. Bernal + 0'30''

8. G. Thomas + 0'30''

18. W. Kelderman + 00'36''

25. T. Van Garderen + 00'38''

26. R. Uran + 00'38''

37. T. Pinot + 00'42''

40. N. Roche + 00'45''

42. V. Nibali + 00'46''

51. A. Yates + 00'51''

53. L.L. Sanchez + 00'51''

55. J. Fuglsang + 00'51''

72. M. Kwiatkowski + 01'03''

75. R. Kreuziger + 01'04''

89. F. Aru + 01'13''

91. R. Costa + 01'13''

92. D. Martin + 01'13''

95. N. Quintana + 01'15''

97. A. Valverde + 01'15''

99. M. Landa + 01'15''

104. R. Porte + 01'28''

107. B. Mollema + 01'28''

108. R. Bardet + 01'29''

126. W. Barguil + 02'01''

162. S. Yates + 03'56''

AGE-411

• 10343 berichten
  • 751 stemmen

Wie wint de tour?

Volgens mij zal dat terug Thomas zijn, bij gebrek aan noemenswaardige concurrentie.

Bernal is volgens mij te jong. Die zal ergens nog wel een fout maken uit gebrek aan ervaring. Bovendien mogen we niet vergeten dat Thomas vorig jaar in de tijdrit 01'44 uitliep op Bernal. En waar gaat Bernal dat goedmaken op z'n teamgenoot?

eRCee

• 13453 berichten
  • 1981 stemmen

Grandioos nummer van Jumbo-Visma. Dat maakt veel goed van het verlies van de finale in de sport die niet genoemd mag worden (hoewel die teleurstelling ook wel meeviel gezien het spel).

En als kers op de taart nog even een explootje van good old Marianne. Kijk vanaf 44:30 en geniet:

Graaf Machine

• 10115 berichten
  • 1533 stemmen

Ja, Marianne Vos. Ze is nog maar 32, maar voor mijn gevoel is ze de 50 al gepasseerd, zolang gaat ze al mee.

Graaf Machine

• 10115 berichten
  • 1533 stemmen

AGE-411 schreef:

Wie wint de tour?

Volgens mij zal dat terug Thomas zijn, bij gebrek aan noemenswaardige concurrentie.

Volgens mij moet Thomas dit jaar zijn best doen om bij de eerste tien te eindigen. Een toevallige winnaar is niet vaak een blijvertje.

eRCee

• 13453 berichten
  • 1981 stemmen

AGE-411 schreef:

Bernal is volgens mij te jong. Die zal ergens nog wel een fout maken uit gebrek aan ervaring. Bovendien mogen we niet vergeten dat Thomas vorig jaar in de tijdrit 01'44 uitliep op Bernal. En waar gaat Bernal dat goedmaken op z'n teamgenoot?

Op mij komt Bernal heel compleet en volwassen over, daarnaast heeft hij z'n team om hem voor fouten te behoeden. Vorig jaar reed hij in dienst, dan zijn je tijdrituitslagen niet zo betrouwbaar. Het parcours is denk ik op zijn maat, met al die cols boven de 2000 meter.

Maar het zal zeker geen ABC-tje zijn, voor niemand. Kruijswijk in mijn ogen ook echt een kanshebber, en ik ben heel benieuwd naar Pinot en Quintana. Een tweede winst van Geraint Thomas wil ik liever niet aan denken.

Graaf Machine

• 10115 berichten
  • 1533 stemmen

Mooie en verdiende overwinning van Alaphilippe. Als je zo de ritwinst naar je toe trekt, verdien je de gele trui ook.

AGE-411

• 10343 berichten
  • 751 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Op mij komt Bernal heel compleet en volwassen over, daarnaast heeft hij z'n team om hem voor fouten te behoeden. Vorig jaar reed hij in dienst, dan zijn je tijdrituitslagen niet zo betrouwbaar. Het parcours is denk ik op zijn maat, met al die cols boven de 2000 meter.

Maar het zal zeker geen ABC-tje zijn, voor niemand. Kruijswijk in mijn ogen ook echt een kanshebber, en ik ben heel benieuwd naar Pinot en Quintana. Een tweede winst van Geraint Thomas wil ik liever niet aan denken.

Ik ben curieus tot wat Quintana in staat is, des te meer omdat hij in de tijdrit wellicht meer dan een minuut aangesmeerd krijgt en hij nu reeds op een minuut van de eerste klassementsrenners staat.

Dan zal het een kwestie zijn om bij de aankomsten bergop tijd te pakken en niet zomaar een sprintje te trekken 500m voor de streep. Als hij op Planche Des Belles Filles, Col du Tourmalet, Prat d'Albis, Tignes, Val Thorens telkens een halve minuut kan pakken op de anderen, dan komt hij aan 2'30.

Tel daar bonificaties bij, en dat zit wel snor. Maar dan moet hij (en z'n ploeg!) er wel voor gaan.

Maar dat geldt voor iedereen. De beste klimmer heeft dit jaar het meest kans om de tour te winnen. Al is het spijtig voor de renners van Movistar dat ze nu reeds op zo'n afstand staan in het klassement.

Liefst zie ik volgend jaar terug een tour met 2 volwaardige tijdritten, zodat volmaakte klassementsrenners de tour kunnen winnen.

De tussenstand van de favorieten:

1. J. Alaphilippe

2. W. Van Aert + 0'20''

3. S. Kruijswijk + 0'25''

6. E. Bernal + 0'40''

7. G. Thomas + 0'45''

10. W. Kelderman + 00'51''

12. T. Pinot + 00'52''

13. R. Uran + 00'53''

14. T. Van Garderen + 00'53''

19. N. Roche + 01'00''

21. V. Nibali + 01'01''

22. A. Yates + 01'06''

25. J. Fuglsang + 01'06''

26 L.L. Sanchez + 01'06''

37. R. Kreuziger + 01'19''

38. D. Martin + 01'28''

39. R. Costa + 01'28''

41. N. Quintana + 01'30''

42. A. Valverde + 01'30''

43. M. Landa + 01'30''

48. R. Porte + 01'43''

50. B. Mollema + 01'43''

51. R. Bardet + 01'44''

54. M. Kwiatkowski + 02'00''

56. W. Barguil + 02'16''

58. F. Aru + 02'19''

91. S. Yates + 10'03''

Morgen een vlakke rit, waarschijnlijk met een massasprint.

Een klim van 4de categorie op 15km van de aankomst kan er wel voorzorgen dat de voorbereiding van de sprint verstoord wordt:

https://img.aso.fr/core_app/img-cycling-tdf-jpg/4/13112/0:0,960:579-960-0-70/b5bba

mjk87 (moderator films)

• 14795 berichten
  • 4643 stemmen

Het verschil tussen de hedendaagse top in het tennis bij mannen en vrouwen werd vandaag pijnlijk duidelijk.

Bij de vrouwen verliezen de nummers 1, 3 en 6. Nummer 7 Halep is de hoogst geplaatste nu.

Bij de mannen winnen Djokovic en Nadal simpel in 1:45 en verliezen respectievelijk 8 en 6 games. Om vervolgens Federer zijn klus zelfs binnen 5 kwartier te zien afronden met 5 games verloren.

Graaf Machine

• 10115 berichten
  • 1533 stemmen

Ja, vorige week las ik een interview met Big Mac (John McEnroe) en hij had het er ook al over dat het slecht gaat met het hedendaagse vrouwentennis omdat er toppers missen. Dat is natuurlijk ook zo. Individuele sporten hebben toppers nodig om interessant te blijven. Niet om die toppers te zien winnen, maar om de strijd van minderen tegen die toppers te zien, en dat er dan af en toe een topper op zijn bek gaat, dát is kicken.

stephan-0115

• 1359 berichten
  • 2297 stemmen

Ik heb vaak kritiek gehad op de Tour, maar het lijkt erop dat ze dit jaar een goed parcours hebben uitgestippeld met veel variatie.

Eerste 6 etappes maar 2 massasprints waarschijnlijk, waar die in Brussel er ook nog een 'op de macht' was. Een ploegentijdrit, een etappe voor puncheurs, een 99% zekere massasprint, een heuveletappe voor aanvallers en een bergetappe.. we hebben de eerste week wel eens saaier gezien.

Ook de etappes van zaterdag en zondag zijn niet voor de sprinters. 2e en 3e week ook maar max. 2 sprintetappes en lastig. Alleen jammer dat er zoveel korte bergetappes zijn. Die etappe naar de Tourmalet, bijvoorbeeld, had je veel meer mee kunnen doen. Een helse etappe over een paar mytische cols om na ca. 185 km te eindigen op de flanken van de Tourmalet na een uitputtingsslag.. In plaats van een vlakke aanloop en de Soulor.

alexspyforever

• 21564 berichten
  • 2328 stemmen

stephan-0115 schreef:

Ik heb vaak kritiek gehad op de Tour, maar het lijkt erop dat ze dit jaar een goed parcours hebben uitgestippeld met veel variatie.

Eerste 6 etappes maar 2 massasprints waarschijnlijk, waar die in Brussel er ook nog een 'op de macht' was. Een ploegentijdrit, een etappe voor puncheurs, een 99% zekere massasprint, een heuveletappe voor aanvallers en een bergetappe.. we hebben de eerste week wel eens saaier gezien.

Ook de etappes van zaterdag en zondag zijn niet voor de sprinters. 2e en 3e week ook maar max. 2 sprintetappes en lastig. Alleen jammer dat er zoveel korte bergetappes zijn. Die etappe naar de Tourmalet, bijvoorbeeld, had je veel meer mee kunnen doen. Een helse etappe over een paar mytische cols om na ca. 185 km te eindigen op de flanken van de Tourmalet na een uitputtingsslag.. In plaats van een vlakke aanloop en de Soulor.

Bwah voor mij hoeven die bergetappes niet zo lang te zijn, als je er 2 of 3 van BC in dezelfde rit plaatst dan gebeurt toch alles op de laatste col. En ja ik herinner me dat de 1ste tuurweek enkel uit een proloog en vlakke etappes bestond waardoor je 2 of met geluk 3 verschillende winnaars had.

Graaf Machine

• 10115 berichten
  • 1533 stemmen

Alles kan wel op de laatste col gebeuren, maar er gebeuren andere dingen op de laatste col als je er al vier in de benen hebt dan wanneer je makkelijke aanloop naar de laatste col hebt.

alexspyforever

• 21564 berichten
  • 2328 stemmen

Waarom tonen ze die sprints niet meteen van bovenaf, dan kan ik ook beter volgen wat er gebeurt.

stephan-0115

• 1359 berichten
  • 2297 stemmen

alexspyforever schreef:

(quote)

Bwah voor mij hoeven die bergetappes niet zo lang te zijn, als je er 2 of 3 van BC in dezelfde rit plaatst dan gebeurt toch alles op de laatste col. En ja ik herinner me dat de 1ste tuurweek enkel uit een proloog en vlakke etappes bestond waardoor je 2 of met geluk 3 verschillende winnaars had.

Klopt ook. Ze trekken nu de kaart korte bergetappes i.v.m. de factor spectaculairder. Maar heb je enkel korte bergetappes, gaat dat ook niet altijd meer op. M.i. moet daar een goede afwisseling inzitten. De Tour is groot geworden met lange, loodzware bergetappes, die roots moet je niet verloochenen. Daarnaast was de etappe naar de Alpe d'Huez 1 van de langste en mooiste bergetappes van de Tour (komt deels door chauvinisme).

Heb je al 60 km bergop gereden in een rit van 175 km begin je heel anders aan zo'n klim dan dat je er slechts 20 km op hebt zitten in een rit van 115 km. Dan ben je minder fris, zak je er sneller doorheen bij een slechte dag.

Bij 6 bergetappes zou ik er 2 echt korte, 2 van ca. 150/160 km en 2 van 175 km of langer in doen.

Graaf Machine

• 10115 berichten
  • 1533 stemmen

alexspyforever schreef:

Ik herinner me nog dat, voornamelijk in de eerste tourweek, er etappes werden gesplitst in deel a en deel b, zodat je twee winnaars op één dag had. Twee korte etappes van iets meer dan honderd kilometer, of een korte ochtendetappe en in de middag een ploegentijdrit, of dat soort dingen. Het gaat langzaam, maar dingen in de Tour veranderen. Dit jaar bijvoorbeeld nauwelijk tijdritkilometers, terwijl je in de jaren '80 tijdritten van meer dan 50 kilometer had. Neem het zoals het is, het blijft uiteindelijk altijd de Tour.

Graaf Machine

• 10115 berichten
  • 1533 stemmen

alexspyforever schreef:

Waarom tonen ze die sprints niet meteen van bovenaf, dan kan ik ook beter volgen wat er gebeurt.

Ja, dat zou een echte verbetering zijn. En tegenwoordig heb je daar geen helikopterbeelden meer voor nodig. Een drone kost een paar tientjes.

Graaf Machine

• 10115 berichten
  • 1533 stemmen

Neem nou 1983. Vijf tijdritten.

Eén ploegentijdrit van HONDERD kilometer.

Twee individuele tijdritten van meer dan 50 kilometer, en dan nog twee individuele klimtijdritten.

Oh, en dat nog los van de proloog, wat ook een tijdritje is natuurlijk.

Dat zou heden ten dage toch niet meer kunnen? Maar van mij mag het volgend jaar weer gewoon gebeuren hoor. Elke Tour zijn eigen Parcours.

AGE-411

• 10343 berichten
  • 751 stemmen

stephan-0115 schreef:

De laatste bergrit is best kort:

https://img.aso.fr/core_app/img-cycling-tdf-jpg/20/13129/0:0,960:579-960-0-70/edb3e

Graaf Machine

• 10115 berichten
  • 1533 stemmen

AGE-411 schreef:

(quote)

De laatste bergrit is best kort:

(afbeelding)

Twee 1C's of één HC extra, en 30-50 kilometer extra, en je hebt een etappe die de mannen van de jongens scheidt.

AGE-411

• 10343 berichten
  • 751 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Twee 1C's of één HC extra, en 30-50 kilometer extra, en je hebt een etappe die de mannen van de jongens scheidt.

Dan krijg je een etappe waar niets gebeurt tot de slotklim.

Graaf Machine

• 10115 berichten
  • 1533 stemmen

AGE-411 schreef:

(quote)

Dan krijg je een etappe waar niets gebeurt tot de slotklim.

Nee, dan krijg je een etappe waar de energie langzaam uit de lichamen verdwijnt, en dan nog een slotklim als scherprechter.

stephan-0115

• 1359 berichten
  • 2297 stemmen

Die etappe naar Val Thorens had veel meer mee gedaan kunnen worden, ben het helemaal met Graaf Machine hier boven eens. Val Thorens is geen superlastige klim, maar vooral heel erg lang rond de 5 a 6 procent. Tegen relatief frisse renners (tis namelijk wel einde Tour) maak je daar het verschil niet, maar pleur je er 2 HC-klimmen ervoor en maak je het 180 kilometer, geheid dat er een paar gigantisch doorzakken, ook al rijden ze slechts de laatste klim bij de groep der favorieten.

Want zo'n etappe is, kort of lang, 99/100 keer voor de aanvallers, dus daar zal je wel spektakel krijgen

Graaf Machine

• 10115 berichten
  • 1533 stemmen

Ze zouden volgend jaar gewoon eens een monsteretappe moeten invoegen, zo eentje van 250+ kilometer met minimaal drie 1C's en drie HC's. En laat die etappe dan maar 8,5 uur duren. Bij de Hoogovens duurt je werkdag ook zo lang.

alexspyforever

• 21564 berichten
  • 2328 stemmen

Graaf Machine schreef:

Ze zouden volgend jaar gewoon eens een monsteretappe moeten invoegen, zo eentje van 250+ kilometer met minimaal drie 1C's en drie HC's. En laat die etappe dan maar 8,5 uur duren. Bij de Hoogovens duurt je werkdag ook zo lang.

Volgens mij ben je toch een beetje sadistisch van aard

Graaf Machine

• 10115 berichten
  • 1533 stemmen

Je moet wielrennen natuurlijk niet gaan vergelijken met voetbal of darten of langebaanschaatsen. Wielrennen is in essentie geen kijksport, alleen de finales van de wedstrijden zijn interessant, maar wat daar voor gebeurt maakt de koers. Wielrennen is een duursport. Je gaat toch ook niet een marathon van start tot finish volgen? En mocht er weer een Elfstedentocht komen, dan kijk je die natuurlijk helemaal uit, want bijzonder, maar tot halverwege Dokkum - Leeuwarden, is er geen flikker aan.

AGE-411

• 10343 berichten
  • 751 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Nee, dan krijg je een etappe waar de energie langzaam uit de lichamen verdwijnt, en dan nog een slotklim als scherprechter.

Het verleden heeft al het tegendeel bewezen. Ze laten een groep vluchters gaan en doen het op een kalm tempo. De vluchters sprokkelen maximum 12-13 minuten en houden op de slotklim nog enkele minuten over.

De klassementsrenners wachten tot de laatste klim, omdat iedereen bang is om te vroeg te gaan. Aanvallen is nutteloos, want team Sky (nu Ineos) haalt hen direct terug.

En dit is nu net een tour van de klimmers. Iemand met ambities voor het eindklassement kan donderdag de gele trui veroveren, z'n ploeg de rest van de tour laten controleren en alle etappes voor de vluchters laten. Zo ging het praktisch altijd sinds het tijdperk van Armstrong.

Ik hoop volgend jaar op een tour met 2 tijdritten van 50km: Op maat van Dumoulin.

Dan moeten de echte klimmers wel elke dag aanvallen. Bovendien heeft Jumbo/Sunweb geen ploeg die in de bergen kan controleren zoals Sky dat de laatste 10 jaar deed. Dat zet de deur open voor 'gekke' ondernemingen van klimmers.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.