- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Graaf Machine
-
- 10115 berichten
- 1533 stemmen
Niet met je eens. In sport bewijst verleden nooit iets. Het wielrennen is veranderd, dus de manier van koersen ook. Juist door nu een enorme wijziging aan te brengen zal tot spanning leiden. De ploegen moeten zonder recente ervaring een strategie bepalen. Laat ze dat maar doen.
stephan-0115
-
- 1359 berichten
- 2297 stemmen
Ik zal het enorm mooi vinden om, ook al is het aan het begin maar 1x om later evt. uit te breiden, etappes weer op te delen. Etappe 9a en 9b bijvoorbeeld. 's Ochtends een korte rit, 's middags een tijdrit. En dan tijdrit lang, en de korte rit niet vlak zodat er strategie bepaald moet worden.
Graaf Machine
-
- 10115 berichten
- 1533 stemmen
Ja, dat mist nu vooral: het bepalen van strategie. Het is allemaal zo voorspelbaar tegenwoordig. Maar de grootste vooruitgang, noem het achteruitgang, zou zijn het afschaffen van die vermaledijde oortjes. Die hebben echt veel kapot gemaakt.
Ataloona
-
- 734 berichten
- 4312 stemmen
Grandioos nummer van Jumbo-Visma. Dat maakt veel goed van het verlies van de finale in de sport die niet genoemd mag worden (hoewel die teleurstelling ook wel meeviel gezien het spel).
En als kers op de taart nog even een explootje van good old Marianne. Kijk vanaf 44:30 en geniet:
(embed)
Ik had de beelden vluchtig langs zien komen op het journaal, maar de herhalingen zijn pas echt mooi. Die kop van de - uiteindelijke - nummer 2 als Vos haar in extremis passeert. Priceless 
AGE-411
-
- 10343 berichten
- 751 stemmen
Morgen aankomst op de Planche Des Belles Filles.
https://img.aso.fr/core_app/img-cycling-tdf-jpg/6/13059/0:0,960:1592-960-0-70/88611
Voorheen kwam men aan op dat laatste groene stukje. Sinds dit jaar is de berg iets hoger, en moet men nog 1 kilometer extra klimmen. In die laatste kilometer zit er zelfs een stukje aan 24%.
stephan-0115
-
- 1359 berichten
- 2297 stemmen
Sowieso een van de mooiste cols voor vroeg in de ronde waar alleen grote namen winnen. Niet voor niets de 4e keer in 8 jaar hier aankomst. En dat stukje 24% er nog even bovenop maakt het allemaal nog mooier.
Sowieso 1 van de mooiste namen voor een col..
Graaf Machine
-
- 10115 berichten
- 1533 stemmen
Als ik Dijkstra en Ducrot mag geloven krijgen we vandaag geen winnaar, want die laatste berg is zo steil dat je achteruit glijdt als je er tegenop wilt fietsen.
Graaf Machine
-
- 10115 berichten
- 1533 stemmen
Mooie finale, geweldig voor die Belg, Theuns (?). Je hebt geen Alpen of Pyreneeën nodig voor een mooie bergetappe. Dit was smullen.
Graaf Machine
-
- 10115 berichten
- 1533 stemmen
OK, de beste man heet Teuns (Dylan Teuns). De Dylans zijn populair in het hedendaagse wielrennen, maar dat maakt me niet uit. Teuns reed die Italiaan gewoon geweldig uit het wiel. Hahaha... zo moet wielrennen zijn.
AGE-411
-
- 10343 berichten
- 751 stemmen
Eerste keer sinds Eddy Planckaert in 1986 dat een Vlaming wint op de Vlaamse feestdag!
Graaf Machine
-
- 10115 berichten
- 1533 stemmen
Waarom is vandaag de Vlaamse Feestdag?
alexspyforever
-
- 21564 berichten
- 2328 stemmen
Waarom is vandaag de Vlaamse Feestdag?
Omdat die altijd op 11 juli valt
Er is ook een Waalse feestdag en uiteraard de Belgische nationale feestdag die is op 21 juli.
Veel Belgen die de rit hebben gekleurd nog mooier dat er eentje het heeft afgemaakt. Meurisse ook sterk op plaats 3 geweldig voor dat kleine ploegje Wanty. En natuurlijk Tim Wellens fijn dat ie vecht voor de bollen.
Vooraf waren sommigen al aan het mekkeren dat die laatste km belachelijk was. Het is toch geen mountainbiken zei ploegleider Lefevere van Deceuninck al. Dit gaat in hun gezicht ontploffen zei ie. Dit was gewoon fantastisch en wat de Tour nodig had ook al bleef het tussen de klassementsmannen relatief stil. Thomas is in orde hm...
Graaf Machine
-
- 10115 berichten
- 1533 stemmen
Omdat die altijd op 11 juli valt
Er is ook een Waalse feestdag en uiteraard de Belgische nationale feestdag die is op 21 juli.
Veel Belgen die de rit hebben gekleurd nog mooier dat er eentje het heeft afgemaakt. Meurisse ook sterk op plaats 3 geweldig voor dat kleine ploegje Wanty. En natuurlijk Tim Wellens fijn dat ie vecht voor de bollen.
Vooraf waren sommigen al aan het mekkeren dat die laatste km belachelijk was. Het is toch geen mountainbiken zei ploegleider Lefevere van Deceuninck al. Dit gaat in hun gezicht ontploffen zei ie. Dit was gewoon fantastisch en wat de Tour nodig had ook al bleef het tussen de klassementsmannen relatief stil. Thomas is in orde hm...
Ja ik snap dat die feestdag is omdat het altijd zo is, maar wat is de achtergrond van die feestdag, dat was wat ik eigenlijk wilde weten. Google geeft me dat het de herdenking van de Guldensporenslag is, maar leeft die slag en de afloop ervan nog echt in Vlaanderen, of is het een symbolische feestdag?
AGE-411
-
- 10343 berichten
- 751 stemmen
Ja ik snap dat die feestdag is omdat het altijd zo is, maar wat is de achtergrond van die feestdag, dat was wat ik eigenlijk wilde weten. Google geeft me dat het de herdenking van de Guldensporenslag is, maar leeft die slag en de afloop ervan nog echt in Vlaanderen, of is het een symbolische feestdag?
Louter symbolisch.
Maar dat is zo vreemd niet. In veel landen slaat de nationale feestdag op een historische gebeurtenis die er weinig toe doet en bovendien sterk geromantiseerd is.
Graaf Machine
-
- 10115 berichten
- 1533 stemmen
Louter symbolisch.
Maar dat is zo vreemd niet. In veel landen slaat de nationale feestdag op een historische gebeurtenis die er weinig toe doet en bovendien sterk geromantiseerd is.
OK, dank je wel. Natuurlijk is het meestal symbolisch, maar ik wilde het gewoon even weten.
Graaf Machine
-
- 10115 berichten
- 1533 stemmen
In elk geval een mooie overwinning voor jullie Vlamingen !
alexspyforever
-
- 21564 berichten
- 2328 stemmen
OK, dank je wel. Natuurlijk is het meestal symbolisch, maar ik wilde het gewoon even weten.
De Vlamingen die hebben zo vaak moeten strijden om de Fransen buiten te houden maar nu zitten we sinds 1830 nog steeds met 2 landsgedeeltes met een andere taal en cultuur. Maar ach als het sport is vergeten veel Belgen dat communautaire en zijn ze toch chauvinistisch. Zal bij Nederlanders, Fransen etc niet anders zijn.
alexspyforever
-
- 21564 berichten
- 2328 stemmen
Als dit serieus is, dan lach ik me toch echt de ballen uit m'n broek.
Tja zo is het wel, maar ik ga er niet over uitweiden, liever geen politiek in dit topic. Dat ligt nogal gevoelig voor sommigen.
Graaf Machine
-
- 10115 berichten
- 1533 stemmen
Sorry Alex, geen politiek, je hebt gelijk. Mocht ik iemand gekwetst hebben, dan komt dat voort uit onwetendheid mijnerzijds.
Heb het bericht weggehaald. (edit)
AGE-411
-
- 10343 berichten
- 751 stemmen
Ciccone neemt geel met 6 seconden voorsprong.
Mede dankzij het pakken van die bonificatieseconden op de voorlaatste klim, een nieuwigheid dit jaar.
Graaf Machine
-
- 10115 berichten
- 1533 stemmen
Ciccone neemt geel met 6 seconden voorsprong.
Mede dankzij het pakken van die bonificatieseconden op de voorlaatste klim, een nieuwigheid dit jaar.
Gelukkig weer een sportgerelateerd bericht, en niet het minste. De Gele Trui is natuurlijk altijd belangrijk. Even kijken hoever Kruijswijk nu achter staat. Zal wel een halve minuut of meer zijn.
Graaf Machine
-
- 10115 berichten
- 1533 stemmen
Ja, 15 seconden op Thomas, degene die ik van alle deelnemers het minst de zege zie behalen. Namaakwielrenner.
AGE-411
-
- 10343 berichten
- 751 stemmen
De tussenstand van de favorieten na de eerste bergrit.
1. G. Ciccone
2. J. Alaphilippe + 00'06''
5. G. Thomas + 00'49''
6. E. Bernal + 00'53''
7. T. Pinot + 00'58''
8. S. Kruijswijk + 01'04''
10. R. Uran + 01'15''
11. J. Fuglsang + 01'19''
14. A. Yates + 01'24''
16. N. Quintana + 01'41''
17. M. Landa + 01'43''
18. D. Martin + 01'46''
20. V. Nibali + 01'56''
21. R. Porte + 01'56''
22. B. Mollema + 02'22''
25. A. Valverde + 02'55''
26. R. Bardet + 02'57''
27. W. Barguil + 03'03''
28. R. Kreuziger + 03'05''
29. F. Aru + 03'25''
33. T. Van Garderen + 07'13''
42 L.L. Sanchez + 14'21''
43. R. Costa + 14'39''
45. M. Kwiatkowski + 15'11''
51. N. Roche + 17'06''
53. W. Kelderman + 17'45''
94. S. Yates + 36'08''
Behoudens pech zal het klassement er in grote lijnen blijven uit zien tot de eerste rustdag.
Morgen een vlakke rit, zowel zaterdag als zondag een heuvelrit zonder aankomst boven. Er liggen echter wel bonificatieseconden op de top van de laatste heuvel. Ik zie Alaphilippe nog wel wegsprinten vlak voor de top om zo de gele trui terug te nemen. 
https://img.aso.fr/core_app/img-cycling-tdf-jpg/7/13117/0:0,960:579-960-0-70/f608e
https://img.aso.fr/core_app/img-cycling-tdf-jpg/8/13115/0:0,960:579-960-0-70/7da3c
https://img.aso.fr/core_app/img-cycling-tdf-jpg/9/13121/0:0,960:579-960-0-70/7749f
stephan-0115
-
- 1359 berichten
- 2297 stemmen
Als ik Dijkstra en Ducrot mag geloven krijgen we vandaag geen winnaar, want die laatste berg is zo steil dat je achteruit glijdt als je er tegenop wilt fietsen.
Dat je nog wielrennen op de NOS kijkt.. Als ik ergens een hekel aan heb is het dat belachelijke geneuzel van Dijkstra en Ducrot, hoewel de andere commentatoren ook niet om uit te houden zijn. Nee, doe mij maar Wuyts en De Cauwer. Wat zou de Tour en Vuelta zijn zonder hun?
stephan-0115
-
- 1359 berichten
- 2297 stemmen
De tussenstand van de favorieten na de eerste bergrit.
1. G. Ciccone
2. J. Alaphilippe + 00'06''
5. G. Thomas + 00'49''
6. E. Bernal + 00'53''
7. T. Pinot + 00'58''
8. S. Kruijswijk + 01'04''
10. R. Uran + 01'15''
11. J. Fuglsang + 01'19''
14. A. Yates + 01'24''
16. N. Quintana + 01'41''
17. M. Landa + 01'43''
18. D. Martin + 01'46''
20. V. Nibali + 01'56''
21. R. Porte + 01'56''
22. B. Mollema + 02'22''
25. A. Valverde + 02'55''
26. R. Bardet + 02'57''
27. W. Barguil + 03'03''
28. R. Kreuziger + 03'05''
29. F. Aru + 03'25''
33. T. Van Garderen + 07'13''
42 L.L. Sanchez + 14'21''
43. R. Costa + 14'39''
45. M. Kwiatkowski + 15'11''
51. N. Roche + 17'06''
53. W. Kelderman + 17'45''
94. S. Yates + 36'08''
Behoudens pech zal het klassement er in grote lijnen blijven uit zien tot de eerste rustdag.
Morgen een vlakke rit, zowel zaterdag als zondag een heuvelrit zonder aankomst boven. Er liggen echter wel bonificatieseconden op de top van de laatste heuvel. Ik zie Alaphilippe nog wel wegsprinten vlak voor de top om zo de gele trui terug te nemen. 
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)
Vanaf no. 27 (Barguil) kun je niet echt favorieten noemen. Zijn of knechten, rittenkapers, en Aru is nog op de weg terug. Enige die me echt tegenviel is Bardet. Oké, geen grootse voorbereiding enzo, maar toch. Het is altijd wel een zekerheid voor top-10 eindklassement en af en toe een rit. Zakt er ook eigenlijk nooit doorheen in de Tour. Tot aan vandaag. En niet te vergeten, in de ploegentijdrit heeft hij al een enorme veeg gehad en hij gaat een nog grotere veeg krijgen in de tijdrit van volgende week vrijdag..
Voor mijn tourpoule had ik Bardet en zou ik Pinot er na de sprintetappes inzetten als 1 van de 3 wissels. Evenals Landa en Nibali n.a.v. Giro (vorm). Achteraf jammer..
Graaf Machine
-
- 10115 berichten
- 1533 stemmen
Dat je nog wielrennen op de NOS kijkt.. Als ik ergens een hekel aan heb is het dat belachelijke geneuzel van Dijkstra en Ducrot, hoewel de andere commentatoren ook niet om uit te houden zijn. Nee, doe mij maar Wuyts en De Cauwer. Wat zou de Tour en Vuelta zijn zonder hun?
AGE-411
-
- 10343 berichten
- 751 stemmen
Wuyts gaat eind 2021 op pensioen. Hij heeft altijd gezegd dat het dan (op z'n 65ste) wel mooi geweest is.
Een tour zonder Wuyts is zo vreemd nog niet: In 2010 verliet Wuyts halverwege de tour nadat z'n vrouw in het ziekenhuis werd opgenomen. Renaat Schotte nam toen z'n plaats in.
otherfool
-
- 18541 berichten
- 3404 stemmen
Schotte en Sven Nijs de nieuwe Wuyts en De Cauwer, moet kunnen. Al is het duo Schotte en De Cauwer nog altijd het meest hilarische, alleen daarvoor zette je de Giro al aan... topentertainment!
Gisteren begon den Belg 10 minuten later dus ik heb hem eens een paar minuten op Dijkstra gezet (Ducrot was er geloof ik nog niet), maar ik ben gillend de kamer uitgerend... ik kan die man simpelweg niet velen.
stephan-0115
-
- 1359 berichten
- 2297 stemmen
Schotte en De Cauwer was een heerlijk Giro-duo. Ik was aan het vloeken toen Eurosport het alleenrecht had. Vanbelleghem is hem niet helemaal voor mij, maar voor enkel de Giro kan het er mee door, Karsten Kroon vind ik wel fijn.
Schotte is de natuurlijke opvolger van Wuyts, De Cauwer zal ook t.z.t. stoppen, maar met hem weet je het maar nooit. Hopelijk nog wel 2 a 3 jaar Schotte en De Cauwer (in afwisseling met Nys).
Wuyts, geweldig. Vorig jaar met Evenepoel was typerend voor hem.
NOS kan ik ook niet verteren, liever nog om de 10 minuten reclame op Eurosport dan de NOS.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.