- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Ik volg die sport ook totaal niet, maar in de Schumacher-jaren reed Schumacher toch van begin tot eind op kop en Baricello op twee? Lijkt me ook niet echt spannend.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Neen, de Schumacher/Ferrari dominantie jaren vond ik ook helemaal niets leuks aan. Eigenlijk begon daar mijn interesse in de F1 al te tanen van het moment dat de Senna-Prost rivaliteit definitief ten einde was (Prost verliet de sport als rijder eind 1993). Mischien is het de nostalgie of de hoop dat er op een dag nog eens een rivaliteit komt die tot mijn verbeelding spreekt. Verstappen vs Ricciardo zou op papier wel een interessant duel kunnen zijn. Vettel vs Hamilton ik weet niet ze spreken beide niet echt tot mijn verbeelding. En ik moet Zwolle84 gelijk geven wat Kimi betreft, sinds dat hij weer voor Ferrari rijdt (en dat is ondertussen toch al een hele tijd) lijkt hij zelden nog op de racer van weleer. Het is leuk om iemand te hebben met niet zeiken, racen mentaliteit maar als je keer op keer wordt geklopt op dat gebied dan is het misschien toch tijd om wat anders te gaan doen en misschien een andere rijder eens een kans te geven in de Ferrari.
IH88 ik kijk soms wel de ontknopingen in die wielerkoersen. Ik ben ook wel blij dat er meer aandacht is voor het vrouwenwielrennen. Ik zie ook geen reden dat er minder aandacht voor damessporten moet zijn.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Dat is ook zeker persoonlijk. Maar de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik... er is gewoon niets mooiers dan dat. En dan vooral op de Belgische zender kijken, niet dat verschrikkelijke Nederlandse commentaar.
Ik was vroeger wel fan van de Formule 1, maar dat was in de tijd van Schumacher, Villeneuve, Hakkinen etc. De tijd dat Hockenheim nog een echt circuit was en geen ingekorte slappe hap. Toen racen nog belangrijker was dan geld en status. Hamilton vind feestjes, rode lopers en bling bling belangrijker dan racen, maar hij mag de schoenveters van Schumi nog niet strikken. Kimi Raikkonen is dan nog een positieve uitzondering, niet zeiken maar racen. Maar voor de rest? Ik bedoel Halo...
Behalve dat het, gezien de toestand waarin Schumi verkeerd, nergens voor nodig is om ueberhaupt zijn schoenveters te strikken, is het ook gewoon onzin wat je schrijft. Hamilton is een prima coureur die ook van een feestje houdt. En in de tijd waar jij op doelt was geld ook al erg belangrijk, zeker niet significant minder belangrijk dan tegenwoordig.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Het spannende aan de race is dat het middenveld aan elkaar gewaagd lijkt te zijn. McLaren en Haas zijn vooruitgegaan, Renault ook wel een beetje, alleen Force India en Williams zijn teruggezakt. Ik vind persoonlijk de kwalificatie leuker om te kijken omdat de races vaak tegenvallen. Als er niets gebeurt bij de start, is het eigenlijk alweer wachten of er iets gebeurt bij de pits. Ik kan me niet meer dan vijf inhaalacties herinneren gisteren en dat is natuurlijk jammer. Door de vuile lucht verlies je downforce als je kort achter je voorligger rijdt. Ik weet niet of dat altijd al zo is geweest, maar dat is natuurlijk jammer.
Bij een wat minder spannende race valt het echter nog meer op hoe vaak Olav Mol er tegenwoordig naast zit. Ik luister graag naar hem, ook naar Robert Doornbos trouwens, en ben vaste kijker van F1 Café, maar Olav Mol tijdens de race ziet veel dingen niet, of verkeerd, of iets dergelijks. Misschien wordt het tijd om Rick Winkelman of zo te promoveren. Maar dat zal Mol wel niet willen natuurlijk. Bij Sky doen ze het ook prima met Crofty/Brundle, dus het kan best met twee.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Ik zal er best met een iets te roze bril naar kijken, maar dan nog heb ik het gevoel dat de circuits vroeger uitdagender waren, en rijders zelf ook iets meer uitgedaagd werden. Max zegt zelf ook dat er vroeger in Australië makkelijk ingehaald kon worden, maar door de huidige Formule 1 wagens (die te breedt zijn) lukt dat nog maar zelden. Alles moet veiliger, maar dat gaat ten koste van het spektakel. Kijk wat ze met zo’n geweldig circuit als Hockenheim hebben gedaan. Er moeten natuurlijk geen doden vallen, maar iets meer risico mag best. Ik ben ook echt opgegroeid met mannen als Hakkinen, Schumi en Villeneuve, en voor mij zijn dat gewoon helden.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Ik ben allerminst pro-Hamilton, maar hij verliest hier de race vanwege een glitch in de software bij Mercedes. Dat zou toch eigenlijk niet moeten kunnen.
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Het is natuurlijk de definitie van een materiaalsport. Beste auto is bijna altijd beste eindpositie.
De rest is fouten maken.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Ik zal er best met een iets te roze bril naar kijken, maar dan nog heb ik het gevoel dat de circuits vroeger uitdagender waren, en rijders zelf ook iets meer uitgedaagd werden. Max zegt zelf ook dat er vroeger in Australië makkelijk ingehaald kon worden, maar door de huidige Formule 1 wagens (die te breedt zijn) lukt dat nog maar zelden. Alles moet veiliger, maar dat gaat ten koste van het spektakel. Kijk wat ze met zo’n geweldig circuit als Hockenheim hebben gedaan. Er moeten natuurlijk geen doden vallen, maar iets meer risico mag best. Ik ben ook echt opgegroeid met mannen als Hakkinen, Schumi en Villeneuve, en voor mij zijn dat gewoon helden.
Dat laatste is natuurlijk waar. Dat die mannen helden voor je zijn omdat je er mee opgegroeid bent. Ik ben 20 jaar ouder dan jij en voor mij waren mannen als Lauda, Piquet en iets later Prost en Senna helden.
Als ik bijvoorbeeld de naam 'Rosberg' hoor, denk ik meteen 'Keke' en niet 'Nico'.
Die periode van Schumi is voor mij dan weer wat minder. Je wordt ouder en je hebt het allemaal al zo vaak gezien, denk ik. De generatie voor mij zal wild zijn geweest van de tweestrijd tussen Lauda en Hunt, in de jaren '70.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Hamilton vind feestjes, rode lopers en bling bling belangrijker dan racen, maar hij mag de schoenveters van Schumi nog niet strikken.
Sorry, maar dat is echt onzin. Hamilton is racer in hart en nieren. Daarnaast vind ik het persoonlijk een betere coureur dan Schumacher was, die nooit een teamgenoot heeft gehad die hem mocht aanvallen.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Hockenheim is trouwens vooral nostalgie (ik was er tijdens die legendarische race in 2000, prachtig). Layouttechnisch was het een ramp. Die enorme rechte stukken dienden totaal geen doel, daar gebeurde niks.
Nu is het alleen wel erg anoniem geworden inderdaad.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Sorry, maar dat is echt onzin. Hamilton is racer in hart en nieren. Daarnaast vind ik het persoonlijk een betere coureur dan Schumacher was, die nooit een teamgenoot heeft gehad die hem mocht aanvallen.
Niet mee eens. Schumacher had in 1993 nog concurrentie van mannen als Senna, Piquet en Prost. Hij heeft Senna toen zelfs een aantal keer verslagen. Benetton had toen zeker niet de beste auto (zoals Hamilton met Mercedes), maar toch werd hij wereldkampioen. Bij Ferrari had hij in het begin ook niet de beste auto van het veld, maar toch klopte hij Damon Hill in de oppermachtig geachte Williams. Later moest hij nog strijden tegen Hakkinen, die in een McClaren reedt die zeker niet minder was dan de Ferrari. Hamilton heeft met Mercedes verreweg de beste wagen van het veld, en met Bottas heeft hij ook een teamgenoot die het niet spannend weet te maken.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Niet mee eens. Schumacher had in 1993 nog concurrentie van mannen als Senna, Piquet en Prost. Hij heeft Senna toen zelfs een aantal keer verslagen. Benetton had toen zeker niet de beste auto (zoals Hamilton met Mercedes), maar toch werd hij wereldkampioen.
Nou ja, Piquet deed in 1993 niet meer mee, maar dat is een detail. Een ander detail is dat niet Schumacher maar Alain Prost wereldkampioen werd in 1993.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Sterker nog, Schumacher werd in al die jaren verslagen.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Nou ja, Piquet deed in 1993 niet meer mee, maar dat is een detail. Een ander detail is dat niet Schumacher maar Alain Prost wereldkampioen werd in 1993.
Klopt, bedoelde ook niet wereldkampioen, maar meer dat Schumacher deze mannen is voorgebleven tijdens Grand Prix’s. Dat van Piquet was in 1991 inderdaad. Schumacher had niet de beste auto, maar kon wel concurreren met de beste Formule 1 coureurs uit de geschiedenis. En dat kan Hamilton niet zeggen
.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Schumacher is natuurlijk wel één van de grootsten, naast Senna, Prost, Fangio, Lauda, maar toch ook Hamilton. Elk tijdsgewricht heeft zijn groten. Kun je zeuren over materiaal, maar dat is inherent aan deze sport.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Klopt, bedoelde ook niet wereldkampioen, maar meer dat Schumacher deze mannen is voorgebleven tijdens Grand Prix’s. Dat van Piquet was in 1991 inderdaad. Schumacher had niet de beste auto, maar kon wel concurreren met de beste Formule 1 coureurs uit de geschiedenis. En dat kan Hamilton niet zeggen
.
Hamilton is viervoudig wereldkampioen. Als hij niet kan zeggen dat hij niet kan concurreren met de beste F1 coureurs uit de geschiedenis, is dat niet zijn schuld. Dat betekent alleen maar dat er momenteel geen beste F1 coureurs uit de geschiedenis rondrijden. (Terwijl vriend en vijand daar ons Maxke toch wel toe rekenen.
)
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Even vraag dan. Waarom Hamilton wel noemen en Vettel niet? Ben van alletwee geen fan, maar zijn voor mij even groot en allebei vier keer wereldkampioen.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Even vraag dan. Waarom Hamilton wel noemen en Vettel niet? Ben van alletwee geen fan, maar zijn voor mij even groot en allebei vier keer wereldkampioen.
Vettel is ook een hele grote. Had ik ook kunnen noemen. 4 keer de titel pakken is gewoon heel sterk.
Edit: Het ging even over Hamilton in vergelijking met vroegere coureurs. Daarom Vettel niet genoemd.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
De Formule E-races zijn wat dat betreft veel minder voorspelbaar. Daar zijn de auto's wat meer aan elkaar gewaagd, en kunnen ze iets meer hebben, en krijg je veel meer strijd. Ze klinken alleen niet zo prettig.
Als ze allemaal in dezelfde auto zouden rijden, zou je wel zien wie de beste coureur pur sang was. Maar Formule 1 is vooral om wie de beste auto heeft. Zelfs mindere coureurs zouden in de Mercedes moeten kunnen winnen. De circuits waar het minder afhangt van vermogen, zijn dan ook het leukst. Al is Monaco dan weer een crime omdat je daar bijna niet kunt inhalen.
Het liefst zouden ze van mij ook weer mogen rijden in de Alfetta. Dat zijn pas toffe wagens 
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Twee viervoudig kampioenen tegen elkaar is ook ongekend. Met een beetje scorebordjournalistiek kun je zelfs concluderen dat dit de sterkste lichting ooit is, met 11 wereldkampioenschappen op de baan.
Maar Schumacher was ook bepaald geen prutser hoor. Sowieso heeft hij de sport ingrijpend veranderd met zijn fysieke aanpak. Daarvoor nam je (letterlijk) een pakje sigaretten mee voor het geval je stil kwam te vallen.
En het blijft appels met peren vergelijken. De een rijdt in een dominantere auto dan de ander, maar wat zegt dat? Doorgaans rijden de beste coureurs in de meest dominante auto’s.
Puur gevoelsmatig is Hamilton voor mij de beste aller tijden, qua totaalplaatje. En hij wordt steeds beter. Die extreem dominante kwalificatierondes die hij er de laatste 1,5 jaar uitgooit zijn ongekend, en dat met een teamgenoot die zelf ook snel kwalificeert.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Inderdaad puur gevoel. Mijn gevoel zegt me dat Lauda en Senna de besten waren, maar mijn verstand zegt me dat ik er geen reet kennis van heb.
Heb niet eens een rijbewijs
!
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Die had Verstappen in het begin ook niet. 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik moet zeggen dat ik mij grotendeels aansluit bij Zwolle84. De 3 laatste titels van Hamilton waren in de beste wagen, maar dat was bij Vettel niet anders. Bij Hamilton zijn eerste titel daarentegen durf ik te stellen dat de Ferrari misschien zelfs nog ietsje beter was over het hele seizoen bekeken. Het feit dat Hamilton met 2 verschillende teams wereldkampioen wist te worden spreekt ook in zijn voordeel.
En ook als ik kijk naar de teamgenoten van Hamilton vs Vettel schat ik die van Hamilton hoger in.
Hamilton: Alonso (toen al 2-voudig kampioen), Kovalainen (de enige die nogal matig was), Button (op dat moment wereldkampioen geworden), Nico Rosberg (3 seizoenen beter dan Schumacher en uiteindelijk ook wereldkampioen geworden), Bottas (ik vind hem niet bijzonder maar consistenter dan Raikkonen)
Vettel: Liuzzi (kent iemand hem nog?), Bourdais (meervoudig CART kampioen als ik me niet vergis maar in F1 erg anoniem), Webber (zelfs in de beste wagen slaagde hij er niet in om 1 keertje runner-up te eindigen in het WK), Ricciardo (de enige die hem eigenlijk in de weg kon zitten en hoe!), Raikkonen (de seizoenen ervoor al in de anonimiteit gereden door Alonso en nu van hetzelfde nauwelijks beter dan Massa ervoor)
Bovendien kreeg Vettel een pandoering van formaat van Ricciardo, zo een pak rammel heb ik Hamilton nog niet zien krijgen van zijn teamgenoot.
Maar ik sluit me gevoelsmatig ook aan bij Graaf Machine. Senna zijn dood heeft natuurlijk ook wel meegespeeld in zijn verheffing tot status van halfgod. Maar net als Schumacher was hij al van het begin snel en meteen bij de beste van zijn generatie. Het is ongelooflijk jammer dat we nooit echt de epische strijd hebben gekregen tussen deze grootheden door de vroegtijdige dood van Senna. Dat Schumacher aan het begin van het 1994 seizoen beschikte over illegale traction control is gekend alsook dat de Williams een erg moeilijke bestuurbare wagen was maar ondanks dat zette Senna deze 3 maal op pole. Schumacher pakte zijn eerste pole na Senna's dood... Zijn eerste wereldtitel was dan ook heel controversieel, ik blijf er bij dat hij daar had moeten geschrapt worden uit het kampioenschap, in 1997 gebeurde dat wel maar dat maakte totaal geen verschil aan het einde.
En hoewel het merendeel van Schumacher zijn teamgenoten geen slakken waren, denk dat niemand er aan twijfelt dat het team volledig rond hem was gebouwd, Ferrari had zelfs een zeer voordelige relatie met bandenfabrikant Bridgestone. Tot slot de concurrentie van Schumacher waren op Hakkinen minder sterk dan wat andere groten zoals Senna en Prost tegenover zich hadden. Ook de huidige generatie is veel beter dan de rivalen van Schumacher, het was toen Schumacher tegen de rest tot Alonso kwam. En Schumacher zijn come back toonde aan dat het een pak minder ging als de rijders met gelijke wapens mochten strijden en hij voelde ook de frustratie van een onbetrouwbare wagen hetgeen hem zelden overkwam maar zijn teamgenoten bij Ferrari des te meer.
Soms denk ik nog wel eens terug aan die dagen dat het niet zo ongebruikelijk was dat de helft van het deelnemersveld moest opgeven omwille van mechanische pech. Niet dat ik dat terug zou willen, maar het maakte de races wel minder voorspelbaar, ook stuurfouten konden sneller resulteren in een opgave omdat er weinig circuits waren met zulke grote tarmac runs offs zoals nu. En grid penalties en safety cars waren er niet om de uitslag te beïnvloeden. Straks ga ik nog denken dat de old school qualifying ook geweldig was, nuja misschien gebeurde er weinig maar ik ben nooit fan geweest van de knock out kwalificaties. Maar het showgehalte moet omhoog al blijft inhalen blijft op sommige circuits een groot probleem.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Twee viervoudig kampioenen tegen elkaar is ook ongekend. Met een beetje scorebordjournalistiek kun je zelfs concluderen dat dit de sterkste lichting ooit is, met 11 wereldkampioenschappen op de baan.
Denk dat ook wel. Als Rosberg niet was gestopt konden we er nog eentje bijtellen en Button wel hij was volgens mij niet zwakker dan Kimi op het moment dat hij stopte.
Eind van 1991 ook niet mis natuurlijk met 3 drievoudige kampioenen: Senna, Prost en Piquet.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Bottom line is toch vooral - hoe saai ook - dat vergelijkingen amper te maken zijn. De huidige coureurs met elkaar vergelijken is al moeilijk, laat staan over de decennia heen. Welke rol speelt nostalgie? Hoe zou een Senna met zaken als een fitnessregime en druk van de massamedia zijn omgegaan? En met een triljoen knopjes op het stuur? Hoeveel makkelijker/moeilijker is het om in de auto's van nu het verschil te maken?
Niemand die het weet. Maar wel leuk om het over te hebben hoor.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Allemaal mooi, maar wat alexspyforever schrijft is mij te veel hoor. Dat ga ik allemaal niet lezen. Ik wacht wel op de samenvatting.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Allemaal mooi, maar wat alexspyforever schrijft is mij te veel hoor. Dat ga ik allemaal niet lezen. Ik wacht wel op de samenvatting.
Teletekstsupporter!
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Ja zal wel, nog meer gescheld doet je nog beter, maar al dat als/dan/wat gedoe, wat brengt dat jou, Zwolle ?
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Ja zal wel, nog meer gescheld doet je nog beter, maar al dat als/dan/wat gedoe, wat brengt dat jou, Zwolle ?
Jolijt.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Nou ja, dat is in elk geval iets.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.